Nygifta vänner
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    Nygifta vänner

    Våra bästa vänner har gått och gift sig i all hemlighet :-/ och vi tänkte bjuda dem på en middag hemma hos oss för att fira. Hon är lite kräsen tyvärr, men jag vill gärna ha era bästa tips på mat som kan passa. Inga barn är med, men som sagt, hon är kräsen. Ingen fisk t.ex., men gärna skaldjur. Gärna båda för-, huvud- och efterrätt.
  2. 1
    Nygifta vänner Våra bästa vänner har gått och gift sig i all hemlighet :-/ och vi tänkte bjuda dem på en middag hemma hos oss för att fira. Hon är lite kräsen tyvärr, men jag vill gärna ha era bästa tips på mat som kan passa. Inga barn är med, men som sagt, hon är kräsen. Ingen fisk t.ex., men gärna skaldjur. Gärna båda för-, huvud- och efterrätt.
  3. Medlem sedan
    Apr 2003
    #2

    hur menar du kräsen?

    Menar du att det är mycket hon inte tycker om eller att hon gärna vill att det ska vara finfinfint?

    Jag skulle i alla fall passa på att grilla nu när det är sommar, helstekt fläskfilé kanske? Potatisklyftor i ugn med rotfrukter och färsk timjan. Hemmagjord tzatziki till eller annan sås, rödvinssås ev? Lyxig grönsallad med många olika sortes sallad, inte bara tråkig isberg.
    Förrätt, vitlöksgratinerade havskräftor eller vitlöksgratinerade färska musslor, eller klassisk toast skagen med hemmagjord skagenröra.
    Efterrätt tycker jag om färska exotiska frukter och vit chokladsås i fina skålar.
    Jaa, det är mina tips! :)
  4. 2
    hur menar du kräsen? Menar du att det är mycket hon inte tycker om eller att hon gärna vill att det ska vara finfinfint?

    Jag skulle i alla fall passa på att grilla nu när det är sommar, helstekt fläskfilé kanske? Potatisklyftor i ugn med rotfrukter och färsk timjan. Hemmagjord tzatziki till eller annan sås, rödvinssås ev? Lyxig grönsallad med många olika sortes sallad, inte bara tråkig isberg.
    Förrätt, vitlöksgratinerade havskräftor eller vitlöksgratinerade färska musslor, eller klassisk toast skagen med hemmagjord skagenröra.
    Efterrätt tycker jag om färska exotiska frukter och vit chokladsås i fina skålar.
    Jaa, det är mina tips! :)
  5. Karamella
    #3

    Vad gillar hon inte?

    Svårt när jag inte riktigt vet vad hon ratar. Men här kommer menyn som jag lagade till min väninna i höstas. Det var min alldeles egna bröllopspresent till henne för attfira att hon funnit lyckan och som tack för deras ljuvliga bröllop:

    Förrätt:
    Mozzarellagratinerade rödbetor med bacon och kapris

    Varmrätt:
    Baconlindad rosmarin- och citronkyckling på purjobädd.
    Serveras med spenat- och fetaostpasta

    Dessert:
    Mjölkchokladmousse med daimkross och färsk frukt

    Dryck:
    Marques de Monistrol Cava, Rosé Brut
    Törley Gala Sec
    Carlsberg beer
  6. 3
    Vad gillar hon inte? Svårt när jag inte riktigt vet vad hon ratar. Men här kommer menyn som jag lagade till min väninna i höstas. Det var min alldeles egna bröllopspresent till henne för attfira att hon funnit lyckan och som tack för deras ljuvliga bröllop:

    Förrätt:
    Mozzarellagratinerade rödbetor med bacon och kapris

    Varmrätt:
    Baconlindad rosmarin- och citronkyckling på purjobädd.
    Serveras med spenat- och fetaostpasta

    Dessert:
    Mjölkchokladmousse med daimkross och färsk frukt

    Dryck:
    Marques de Monistrol Cava, Rosé Brut
    Törley Gala Sec
    Carlsberg beer
  7. LenaZ
    #4

    Den här gjorde vi...

    ...i helgen och det blev verkligen uppskattat, även av de kräsna tonåringarna :)

    http://www.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID =15041

    Jag uteslöt vinet i såsen för jag hade inget hemma men den blev jättegod ändå.

    Till förrätt hade vi småplock med grissini, tapinikex, nachochips, avokadoröra, solt.tomat-/fetaröra, skagenröra, baguette i tunna skivor, smör och ost.

    Till efterrätt hade vi en superenkel och supergod rabarbermarängkaka med vaniljglass.

    Hör av dig om du vill ha recept.
  8. 4
    Den här gjorde vi... ...i helgen och det blev verkligen uppskattat, även av de kräsna tonåringarna :)

    http://www.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID =15041

    Jag uteslöt vinet i såsen för jag hade inget hemma men den blev jättegod ändå.

    Till förrätt hade vi småplock med grissini, tapinikex, nachochips, avokadoröra, solt.tomat-/fetaröra, skagenröra, baguette i tunna skivor, smör och ost.

    Till efterrätt hade vi en superenkel och supergod rabarbermarängkaka med vaniljglass.

    Hör av dig om du vill ha recept.
  9. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5

    Tack!

    Jättebra tips, återstår bara att se om vädret tillåter grillning (annars har vi faktiskt ugn...). Med kräsen menar jag tyvärr att hon inte tycker om allt som vi andra gillar, typ musslor, chèvre, tomater, jordgubbar, fisk osv. Stackars henne!
  10. 5
    Tack! Jättebra tips, återstår bara att se om vädret tillåter grillning (annars har vi faktiskt ugn...). Med kräsen menar jag tyvärr att hon inte tycker om allt som vi andra gillar, typ musslor, chèvre, tomater, jordgubbar, fisk osv. Stackars henne!
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6

    Mmmmm...

    Det lät verkligen supergott! Har du recept?? Även om hon inte gillar rödbetor (tror jag) eller kapris så kan jag ju laga det en annan gång. Kycklngen går absolut hem.
  12. 6
    Mmmmm... Det lät verkligen supergott! Har du recept?? Även om hon inte gillar rödbetor (tror jag) eller kapris så kan jag ju laga det en annan gång. Kycklngen går absolut hem.
  13. Medlem sedan
    Nov 1999
    #7

    Det såg gott ut!

    Åh, jag blir riktigt hungrig av dessa goda tips. Rabarberkakan tar jag gärna receptet på. Tack!
  14. 7
    Det såg gott ut! Åh, jag blir riktigt hungrig av dessa goda tips. Rabarberkakan tar jag gärna receptet på. Tack!
  15. Karamella
    #8

    Recept!

    Jag har recept på rödbetorna samt kycklingen här. Mjölkchokladmoussen har jag recept på hemma, återkommer:

    ****************************** ****************
    MOZZARELLAGRATINERADE RÖDBETOR M KAPRIS & BACON

    Ingredienser
    4 port
    3/4 kg färska rödbetor
    1 paket bacon, 140 g
    2 msk kapris
    1 krm svartpeppar
    250 g Galbani mozzarella
    Gör så här
    Koka rödbetorna med skalet på tills de är knappt mjuka.. Sätt ugnen på 225°. Skär baconet i små bitar och stek det knaprigt i en stekpanna. Låt rinna av på hushållspapper. Spola rödbetorna i kallt vatten. Skala och skär dem i klyftor, eller dela dem på hälften om de är små. Fördela rödbetorna i fyra smorda, ugnssäkra portionsformar. Lägg på bacon och kapris. Peppra. Skär osten i skivor och lägg på rödbetorna. Gratinera i mitten av ugnen 10 – 12 min. Servera gärna med bröd och en grönsallad. Tips För en grön variant, ta bort baconet och salta rödbetorna.

    ****************************** ******
    BACONLINDAD ROSMARINKYCKLING
    Ingredienser
    4 port
    8 kycklinglårfiléer, ca 600 g
    1 vitlöksklyfta
    1 msk finhackad färsk rosmarin
    rivet skal av 1 citron
    1/2 tsk svartpeppar
    1 tsk salt
    8 skivor bacon, ca 140 g
    smör
    1 purjolök
    2 dl vispgrädde
    några kvistar rosmarin
    Gör så här
    Sätt ugnen på 200°. Skala och finhacka vitlöken. Blanda vitlök, rosmarin, citronskal, peppar och hälften av saltet. Fyll kycklinglårfiléerna och vik ihop dem. Rulla en baconskiva runt varje. Bryn kycklingen runt om i smör i en stekpanna, börja med skarven nedåt. Skär purjolöken i skivor och fräs i smör i en kastrull. Tillsätt grädde och resten av saltet. Låt koka ihop ca 5 min. Häll i en smord ugnssäker form och lägg på kycklingen. Stek i mitten av ugnen ca 15 min. Garnera med rosmarinkvistar.

    Koka tagliatelle (gärna färsk) och blanda med färsk spenat som du fräst hastigt ihop med hackad vitlök. Blanda i smulad fetaost. servera med kycklingen.
  16. 8
    Recept! Jag har recept på rödbetorna samt kycklingen här. Mjölkchokladmoussen har jag recept på hemma, återkommer:

    ****************************** ****************
    MOZZARELLAGRATINERADE RÖDBETOR M KAPRIS & BACON

    Ingredienser
    4 port
    3/4 kg färska rödbetor
    1 paket bacon, 140 g
    2 msk kapris
    1 krm svartpeppar
    250 g Galbani mozzarella
    Gör så här
    Koka rödbetorna med skalet på tills de är knappt mjuka.. Sätt ugnen på 225°. Skär baconet i små bitar och stek det knaprigt i en stekpanna. Låt rinna av på hushållspapper. Spola rödbetorna i kallt vatten. Skala och skär dem i klyftor, eller dela dem på hälften om de är små. Fördela rödbetorna i fyra smorda, ugnssäkra portionsformar. Lägg på bacon och kapris. Peppra. Skär osten i skivor och lägg på rödbetorna. Gratinera i mitten av ugnen 10 – 12 min. Servera gärna med bröd och en grönsallad. Tips För en grön variant, ta bort baconet och salta rödbetorna.

    ****************************** ******
    BACONLINDAD ROSMARINKYCKLING
    Ingredienser
    4 port
    8 kycklinglårfiléer, ca 600 g
    1 vitlöksklyfta
    1 msk finhackad färsk rosmarin
    rivet skal av 1 citron
    1/2 tsk svartpeppar
    1 tsk salt
    8 skivor bacon, ca 140 g
    smör
    1 purjolök
    2 dl vispgrädde
    några kvistar rosmarin
    Gör så här
    Sätt ugnen på 200°. Skala och finhacka vitlöken. Blanda vitlök, rosmarin, citronskal, peppar och hälften av saltet. Fyll kycklinglårfiléerna och vik ihop dem. Rulla en baconskiva runt varje. Bryn kycklingen runt om i smör i en stekpanna, börja med skarven nedåt. Skär purjolöken i skivor och fräs i smör i en kastrull. Tillsätt grädde och resten av saltet. Låt koka ihop ca 5 min. Häll i en smord ugnssäker form och lägg på kycklingen. Stek i mitten av ugnen ca 15 min. Garnera med rosmarinkvistar.

    Koka tagliatelle (gärna färsk) och blanda med färsk spenat som du fräst hastigt ihop med hackad vitlök. Blanda i smulad fetaost. servera med kycklingen.
  17. Medlem sedan
    Nov 1999
    #9

    Tack för det

    Låter jättegott.
  18. 9
    Tack för det Låter jättegott.
  19. LenaZ
    #10

    Recept: Rabarbermarängkaka

    2 äggulor
    1 dl socker
    100 gram smält margarin
    3 dl vetemjöl
    3 tsk bakpulver
    3/4 dl mjölk
    ca. 3 dl fint skuren rabarber

    Sätt ugnen på 175 grader, smörj och bröa en form med avtagbar kant.

    Vispa samman ägg och socker. Tillsätt det något avsvalnade margarinet. I med vetemjöl och bakpulver. Blanda ordentligt och till sist i med mjölken.
    Häll smeten i formen och strö över rabarern (smeten blir ganska tjock men det ska den vara).
    In i ugnen (på nedersta falsen) i 30 minuter.

    Ta ut kakan.
    Vispa 2 äggvitor till ett hårt skum och tillsätt 1-2 dl socker under vispning, lite åt gången.
    Bred marängsmeten på kakan och grädda ytterligare ca. 10 minuter tills marängen fått lite färg.

    Servera den varm med vaniljglass eller vaniljvisp.

    den går även alldeles utmärkt att äta kall precis som den är :)
  20. 10
    Recept: Rabarbermarängkaka 2 äggulor
    1 dl socker
    100 gram smält margarin
    3 dl vetemjöl
    3 tsk bakpulver
    3/4 dl mjölk
    ca. 3 dl fint skuren rabarber

    Sätt ugnen på 175 grader, smörj och bröa en form med avtagbar kant.

    Vispa samman ägg och socker. Tillsätt det något avsvalnade margarinet. I med vetemjöl och bakpulver. Blanda ordentligt och till sist i med mjölken.
    Häll smeten i formen och strö över rabarern (smeten blir ganska tjock men det ska den vara).
    In i ugnen (på nedersta falsen) i 30 minuter.

    Ta ut kakan.
    Vispa 2 äggvitor till ett hårt skum och tillsätt 1-2 dl socker under vispning, lite åt gången.
    Bred marängsmeten på kakan och grädda ytterligare ca. 10 minuter tills marängen fått lite färg.

    Servera den varm med vaniljglass eller vaniljvisp.

    den går även alldeles utmärkt att äta kall precis som den är :)

Liknande trådar

  1. vänners vänner som vill bli vänner
    By monka in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-06-19, 18:03
  2. Vänner och vänners vänner på facebook
    By caffellatte in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-03-24, 11:01
  3. Grattis till nygifta Jempos!
    By Peterlina in forum _0502 Februaribarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-14, 16:44
  4. Ni nygifta, (eller ni andra med) :)
    By yllis in forum Hem & fritid
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-08, 21:47
  5. HEJ VÄNNER!
    By RHWH in forum _0410 Oktoberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 12:41
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar