Aggressiva hundar, vilket kön?
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Sep 2000
    #1

    Aggressiva hundar, vilket kön?

    Såg ett inslag om s.k. kamphundar på TV häromkvällen, frågan var om de skulle förbjudas eller inte. Och då slog det mig, \"bara så där\", om det är gjort någon undersökning på huruvida det är skillnad på hanhundar och tikar? Dvs, av de rapporterade fall där människor blivit attackerade av hundar, har man sett om det är övervägande hanhundar t.ex som stått för attackerna? Någon som vet?
  2. 1
    Aggressiva hundar, vilket kön? Såg ett inslag om s.k. kamphundar på TV häromkvällen, frågan var om de skulle förbjudas eller inte. Och då slog det mig, \"bara så där\", om det är gjort någon undersökning på huruvida det är skillnad på hanhundar och tikar? Dvs, av de rapporterade fall där människor blivit attackerade av hundar, har man sett om det är övervägande hanhundar t.ex som stått för attackerna? Någon som vet?
  3. Medlem sedan
    May 2004
    #2

    Ingen..

    ..aning, men jag skulle gissa att det är hanhundar som dominerar där.

    Och så skulle jag vilja veta hur många av dessa sk kamphundar som har attackerat, som är renrasiga..
  4. 2
    Ingen.. ..aning, men jag skulle gissa att det är hanhundar som dominerar där.

    Och så skulle jag vilja veta hur många av dessa sk kamphundar som har attackerat, som är renrasiga..
  5. Medlem sedan
    Sep 2000
    #3

    Jag har också fått för mig...

    ... att det skulle vara övervägande hanhundar som beter sig aggressivt. Och då undrar jag genast, varför tror man det? Varför skulle det vara (medfödd)skillnad mellan tikar och hanhundar om det inte är medfödd skillnad mellan män och kvinnor? *mysko*
  6. 3
    Jag har också fått för mig... ... att det skulle vara övervägande hanhundar som beter sig aggressivt. Och då undrar jag genast, varför tror man det? Varför skulle det vara (medfödd)skillnad mellan tikar och hanhundar om det inte är medfödd skillnad mellan män och kvinnor? *mysko*
  7. Medlem sedan
    May 2004
    #4

    Bland..

    ..raser som Amstaff, Am.Bulldog, Pitbull, Rottis osv så tycker jag att det är stor skillnad på könen.

    Hanarna har större benägenhet att vilja klättra i rang, och de är inte sällan avogt inställda mot andra hanhundar.

    Sen är det väl så att dessa sk kamphundar ägs av grabbar med ett stort behov av att hävda sig, och de väljer ofta blandningar mellan \"tuffa\" raser, och ofta hanar då de är \"coolare\" att ha. *suck*

    Om alla dessa hundar fick bra uppfostran och hade avlats fram på rätt sätt, då tror jag inte att det skulle vara så att hanarna främst var de som oftast gick till attack mot andra djur samt människor.
    Men jag vet inte, spånar bara...

    Men att hanar brand dessa raser ofta är aggresiva mot andra hanhundar är ju allmänt känt.

    Och jag tycker att det finns skillnader mellan män och kvinnor, är inte en av dem som tycker att allt ska vara \"könlöst\" nu för tiden:)
  8. 4
    Bland.. ..raser som Amstaff, Am.Bulldog, Pitbull, Rottis osv så tycker jag att det är stor skillnad på könen.

    Hanarna har större benägenhet att vilja klättra i rang, och de är inte sällan avogt inställda mot andra hanhundar.

    Sen är det väl så att dessa sk kamphundar ägs av grabbar med ett stort behov av att hävda sig, och de väljer ofta blandningar mellan \"tuffa\" raser, och ofta hanar då de är \"coolare\" att ha. *suck*

    Om alla dessa hundar fick bra uppfostran och hade avlats fram på rätt sätt, då tror jag inte att det skulle vara så att hanarna främst var de som oftast gick till attack mot andra djur samt människor.
    Men jag vet inte, spånar bara...

    Men att hanar brand dessa raser ofta är aggresiva mot andra hanhundar är ju allmänt känt.

    Och jag tycker att det finns skillnader mellan män och kvinnor, är inte en av dem som tycker att allt ska vara \"könlöst\" nu för tiden:)
  9. Helena m Y
    #5

    Testosteron

    Höga halter av testosteron kan ge aggressiva hundar (eller människor), om individen i övrigt har lätt för att bli aggressiv. En tik kan ha samma medfödda lätthet för att bli aggressiv men utan testosteronet som pushar på så är hon oftast ändå \"lugnare och snällare\" än om hon hade varit en hanhund.

    Det är väl oftast män som blir aggressiva även bland oss människor, så visst finns det väl en könsskillnad även bland oss?
  10. 5
    Testosteron Höga halter av testosteron kan ge aggressiva hundar (eller människor), om individen i övrigt har lätt för att bli aggressiv. En tik kan ha samma medfödda lätthet för att bli aggressiv men utan testosteronet som pushar på så är hon oftast ändå \"lugnare och snällare\" än om hon hade varit en hanhund.

    Det är väl oftast män som blir aggressiva även bland oss människor, så visst finns det väl en könsskillnad även bland oss?
  11. Medlem sedan
    Sep 2000
    #6

    Precis.

    Jag kan erkänna att jag tror mycket av det vi människor \"håller på med\" är inlärt. Sånt som vad man intresserar sig för och så. Att kvinnor t.ex skulle vara mer vårdande än män brukar jag avfärda som ren bullshit och hänvisar till hur man från barnsben styrs in på den könsidentitet som förväntas från omgivningen. Att män skulle vara medfött mer aggressiva än kvinnor har jag inte heller satt nån större tilltro till, det skulle lika gärna kunna bero på omgivningens förväntningar och \"upplärning\". En omedveten upplärning tänker jag då naturligtvis, men dock.
    Men, om det nu skulle vara skillnad mellan könen bland hundar måste man ju faktiskt börja undra.
  12. 6
    Precis. Jag kan erkänna att jag tror mycket av det vi människor \"håller på med\" är inlärt. Sånt som vad man intresserar sig för och så. Att kvinnor t.ex skulle vara mer vårdande än män brukar jag avfärda som ren bullshit och hänvisar till hur man från barnsben styrs in på den könsidentitet som förväntas från omgivningen. Att män skulle vara medfött mer aggressiva än kvinnor har jag inte heller satt nån större tilltro till, det skulle lika gärna kunna bero på omgivningens förväntningar och \"upplärning\". En omedveten upplärning tänker jag då naturligtvis, men dock.
    Men, om det nu skulle vara skillnad mellan könen bland hundar måste man ju faktiskt börja undra.
  13. Medlem sedan
    Sep 2000
    #7

    Ja, det känns ju som...

    ... att det är så att män är mer aggressiva än kvinnor, mer benägna att slåss osv, och det finns säkert undersökningar på det men det är inget jag tagit del av. Men frågan är om det är \"inlärt\" eller medfött? Om nu hanhundar är mer aggressiva än tikar så borde det knappast bero på samhällets inlärning och då måste man ju kunna tänka sig att det inte är det för människomän heller... :-)
  14. 7
    Ja, det känns ju som... ... att det är så att män är mer aggressiva än kvinnor, mer benägna att slåss osv, och det finns säkert undersökningar på det men det är inget jag tagit del av. Men frågan är om det är \"inlärt\" eller medfött? Om nu hanhundar är mer aggressiva än tikar så borde det knappast bero på samhällets inlärning och då måste man ju kunna tänka sig att det inte är det för människomän heller... :-)
  15. Medlem sedan
    May 2004
    #8

    Ja..

    ..det är ju bara att titta på vilka som startar krig, vilka sitter i fängelse, vilka våldtar och misshandlar mest osv osv.

    Jag tycker att det är rätt uppenbart att män oftare är/blir aggresiva än kvinnor, och jag är ingen manshatare för det måste jag bara inflika*s*
  16. 8
    Ja.. ..det är ju bara att titta på vilka som startar krig, vilka sitter i fängelse, vilka våldtar och misshandlar mest osv osv.

    Jag tycker att det är rätt uppenbart att män oftare är/blir aggresiva än kvinnor, och jag är ingen manshatare för det måste jag bara inflika*s*
  17. Medlem sedan
    Sep 2000
    #9

    *S*

    Nej manshatare behöver man ju inte vara för att konstatera det. :-)
    Men jag tror mycket av skillnaderna mellan människokönen kan förklaras med könsrollsteorierna. Att man från barnsben inkörs i vissa beteenden medelst samhällelig omgivning. Men kanske, trots allt, inte när det gäller grad av aggressivitet?
  18. 9
    *S* Nej manshatare behöver man ju inte vara för att konstatera det. :-)
    Men jag tror mycket av skillnaderna mellan människokönen kan förklaras med könsrollsteorierna. Att man från barnsben inkörs i vissa beteenden medelst samhällelig omgivning. Men kanske, trots allt, inte när det gäller grad av aggressivitet?

Liknande trådar

  1. Varför så aggressiva?
    By TTUK in forum _1006 Junibarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-01-04, 22:44
  2. Nu ska den här icke aggressiva...
    By nikki73 in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-07-31, 00:01
  3. Erfarenhet av aggressiva barn?
    By Mammathezz in forum Barn som yrke
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-09-29, 08:45
  4. Är ni mer aggressiva här
    By Anniki in forum Ordet är fritt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-10-05, 13:01
  5. Aggressiva barn?
    By anonymt namn in forum Bokstavsbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-09-27, 21:11
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar