Apropå inlägget nedan
Föräldraskap
  1. Anonym
    #1

    Apropå inlägget nedan

    om att alla kan ha det de själva vill:
    Hur många av er kvinnor skulle välja frack på bröllopet?
    Hur många av era söner ska ha klänning på avslutningen (om de går på dagis/skola)?
    Jag är bara nyfiken på att se hur tankarna omsätts i praktiken! : )
  2. 1
    Apropå inlägget nedan om att alla kan ha det de själva vill:
    Hur många av er kvinnor skulle välja frack på bröllopet?
    Hur många av era söner ska ha klänning på avslutningen (om de går på dagis/skola)?
    Jag är bara nyfiken på att se hur tankarna omsätts i praktiken! : )
  3. Medlem sedan
    Apr 2002
    #2

    Jag är ju hopplöst

    förlorad i min uppfostran, jag är uppfostrad att vara tjej och ha klänning och älskar det :0)
    Om jag inte fått hört hur \"söt\" jag varit i klänning som liten, kanske det inte skulle kännas lika bra nu att klä sig i en, vem vet?

    Så klänning blir det på bröllop. MEN jag dömer ingen, och det är fritt fram för mina kompisar att klä sig som de vill.

    Min son får ha klänning om han så önskar, jag styr inte aktivt in honom på det bara.
  4. 2
    Jag är ju hopplöst förlorad i min uppfostran, jag är uppfostrad att vara tjej och ha klänning och älskar det :0)
    Om jag inte fått hört hur \"söt\" jag varit i klänning som liten, kanske det inte skulle kännas lika bra nu att klä sig i en, vem vet?

    Så klänning blir det på bröllop. MEN jag dömer ingen, och det är fritt fram för mina kompisar att klä sig som de vill.

    Min son får ha klänning om han så önskar, jag styr inte aktivt in honom på det bara.
  5. Hella
    #3

    Jag är inskränkt...

    och ska gifta mig i klänning. Tanken på att ha frack har faktiskt inte ens flygit förbi, men jag funderade ett tag på linnekostym, men det blir klänning ändå.
    Fast jag har ju inte uppfostrat mig själv, och även om jag försöker vara openminded så har jag ju ett fack som jag känner mig hemma i tack vare mina föräldrar och andra i min närhet när jag växte upp. Jag har ändå haft ovanligt feministiska föräldrar. Pappa var föräldraledig mer än mamma med både mig och min bror, och båda mina föräldrar diskade och städade och tog hand om hushållet tillsammans. Fast de klädde inte min bror i klänning, och de gjorde flätor i mitt hår osv.

    Min yngste son gillar glitter och kjolar och tylliga prinsesskläder. Han är tre år och har inte börjat bry sig om hur det \"ska\" vara ännu och det är så skönt med en unge som bara tar för sig och njuter av det han tycker är bäst från både pojk- och flickvärlden. Han hade prinsessklänning på dagismaskeraden, och han var stjärngosstärna (med både strut på huvudet och ljus i handen) på luciatåget i vintras. Han har en fin tiara som han ibland har på sig i kombination med snickarjeans, och jag försöker att inte begränsa honom genom att berätta att \"pojkar också kan\" för då låter det ungefär som att han vore ett undantag från regeln, utan jag säger ingenting och låter honom välja fritt tills han blir tillräkligt påverkad för att välja \"rätt\" av kompisar (storebror) och omvärlden...

    Sen är det ju i ärlighetens namn inte så att det kryllar av klänningar och kjolar till pojkarna här hemma, men det finns ett par stycken för att de ska kunna välja. Sexåringen har för länge sedan lärt sig vad som är pojk och flick kläder/leksaker/filmer...

    äsch... nu vaknar hela gänget så jag hinner varken skriva klart eller läsa igenom... skickar ändå :-D
  6. 3
    Jag är inskränkt... och ska gifta mig i klänning. Tanken på att ha frack har faktiskt inte ens flygit förbi, men jag funderade ett tag på linnekostym, men det blir klänning ändå.
    Fast jag har ju inte uppfostrat mig själv, och även om jag försöker vara openminded så har jag ju ett fack som jag känner mig hemma i tack vare mina föräldrar och andra i min närhet när jag växte upp. Jag har ändå haft ovanligt feministiska föräldrar. Pappa var föräldraledig mer än mamma med både mig och min bror, och båda mina föräldrar diskade och städade och tog hand om hushållet tillsammans. Fast de klädde inte min bror i klänning, och de gjorde flätor i mitt hår osv.

    Min yngste son gillar glitter och kjolar och tylliga prinsesskläder. Han är tre år och har inte börjat bry sig om hur det \"ska\" vara ännu och det är så skönt med en unge som bara tar för sig och njuter av det han tycker är bäst från både pojk- och flickvärlden. Han hade prinsessklänning på dagismaskeraden, och han var stjärngosstärna (med både strut på huvudet och ljus i handen) på luciatåget i vintras. Han har en fin tiara som han ibland har på sig i kombination med snickarjeans, och jag försöker att inte begränsa honom genom att berätta att \"pojkar också kan\" för då låter det ungefär som att han vore ett undantag från regeln, utan jag säger ingenting och låter honom välja fritt tills han blir tillräkligt påverkad för att välja \"rätt\" av kompisar (storebror) och omvärlden...

    Sen är det ju i ärlighetens namn inte så att det kryllar av klänningar och kjolar till pojkarna här hemma, men det finns ett par stycken för att de ska kunna välja. Sexåringen har för länge sedan lärt sig vad som är pojk och flick kläder/leksaker/filmer...

    äsch... nu vaknar hela gänget så jag hinner varken skriva klart eller läsa igenom... skickar ändå :-D
  7. Medlem sedan
    Feb 2003
    #4

    Om bröllopskläder

    Jag och min man funderade jättelänge på det där och hur vi skulle kunna göra bröllopet mer jämställt. Vi kom fram till att jag ändå skulle ha klänning och han kostym, men vi skulle se till att vi var lika stora blickfång båda två. Det löste vi genom att göra Anders kostym färgglad och kul, medan jag hade en ganska klassisk vit klänning. Anders fick massor av positiva kommentarer om sin klädsel, mer än vad jag fick kändes det som, och det kändes verkligen som att vi lyckats med vår intention.

    Om jag hade haft kostym och Anders klänning hade det känts som att vi gjorde ett så starkt statement och det känns inte så passande för just ett bröllop när man vill att folk ska fokusera på att umgås och ha det trevligt.

    Min son har aldrig haft klänning, men väl massor av andra tjejattribut som halsband, diadem mm. Skulle han be om en klänning skulle han dock få det och sedan ha den så ofta han vill.

    Mvh,
    Susanne
  8. 4
    Om bröllopskläder Jag och min man funderade jättelänge på det där och hur vi skulle kunna göra bröllopet mer jämställt. Vi kom fram till att jag ändå skulle ha klänning och han kostym, men vi skulle se till att vi var lika stora blickfång båda två. Det löste vi genom att göra Anders kostym färgglad och kul, medan jag hade en ganska klassisk vit klänning. Anders fick massor av positiva kommentarer om sin klädsel, mer än vad jag fick kändes det som, och det kändes verkligen som att vi lyckats med vår intention.

    Om jag hade haft kostym och Anders klänning hade det känts som att vi gjorde ett så starkt statement och det känns inte så passande för just ett bröllop när man vill att folk ska fokusera på att umgås och ha det trevligt.

    Min son har aldrig haft klänning, men väl massor av andra tjejattribut som halsband, diadem mm. Skulle han be om en klänning skulle han dock få det och sedan ha den så ofta han vill.

    Mvh,
    Susanne
  9. KM
    #5

    Vi hade omvända kläder

    eller hur man nu ska uttrycka det;)

    Han hade kjol (kilt) och jag hade kostym (byxlinnedress)....

    Vi tyckte det var lite kul att båda vara högtidsklädda men inte traditionellt bröllopsklädda.
  10. 5
    Vi hade omvända kläder eller hur man nu ska uttrycka det;)

    Han hade kjol (kilt) och jag hade kostym (byxlinnedress)....

    Vi tyckte det var lite kul att båda vara högtidsklädda men inte traditionellt bröllopsklädda.
  11. Sol
    #6

    Det är ju så intressant!

    När jag och min man gifte oss hade min tärna kostym - precis som makens marskalk. Många äldre reagerade på det och undrade varför och tyckte det var konstigt! På min mammas jobb kom många fram (blandade åldrar) och frågade om ha sett bilden i tidningen.

    Hjalmar Bergmans Flickan i Frack är också intressant med tanke på hur chockerande det upplevs när någon bryter klädkonventionerna.

    Jag tror - precis som Yvonne Hirdman skriver - att genus sitter i våra kläder och i allt runt om oss. Det är mycket som formar oss, i femte Mosebok står det att kvinnor inte skall bära vad som tillhör en man, och att en man inte skall sätta på sig kvinnokläder.
  12. 6
    Det är ju så intressant! När jag och min man gifte oss hade min tärna kostym - precis som makens marskalk. Många äldre reagerade på det och undrade varför och tyckte det var konstigt! På min mammas jobb kom många fram (blandade åldrar) och frågade om ha sett bilden i tidningen.

    Hjalmar Bergmans Flickan i Frack är också intressant med tanke på hur chockerande det upplevs när någon bryter klädkonventionerna.

    Jag tror - precis som Yvonne Hirdman skriver - att genus sitter i våra kläder och i allt runt om oss. Det är mycket som formar oss, i femte Mosebok står det att kvinnor inte skall bära vad som tillhör en man, och att en man inte skall sätta på sig kvinnokläder.
  13. Medlem sedan
    May 2004
    #7

    Traditioner

    Jag tycker det är skitcool med traditioner och såg ut som en prinsessbakelse på mitt bröllop i klänning med puffärmar och rosa broderier. Jag skulle dock aldrig drömma om att yttra orden \"på bröllopet _ska_ bruden ha klänning\".

    Sonen är 10 och skulle förmodilgen bli utskrattad av sina kompisar om han kom i klänning (han hade en period för 2 år sedan då han gärna rotade fram en kjol i utklädnngslådan och gick omkring med hemma). Halsband och armband har han kört med i skolan, men det var nog också ett par år sedan. Det gick bra, men han går i en ganska tolerant klass/skola också.
  14. 7
    Traditioner Jag tycker det är skitcool med traditioner och såg ut som en prinsessbakelse på mitt bröllop i klänning med puffärmar och rosa broderier. Jag skulle dock aldrig drömma om att yttra orden \"på bröllopet _ska_ bruden ha klänning\".

    Sonen är 10 och skulle förmodilgen bli utskrattad av sina kompisar om han kom i klänning (han hade en period för 2 år sedan då han gärna rotade fram en kjol i utklädnngslådan och gick omkring med hemma). Halsband och armband har han kört med i skolan, men det var nog också ett par år sedan. Det gick bra, men han går i en ganska tolerant klass/skola också.
  15. Medlem sedan
    Apr 2000
    #8

    Min son har haft klänning

    På en avslutningsfest på dagis. En rosa prinsessklänning i tyll, för det var det han tyckte var det allra finaste, och fin villl man ju vara på fester/högtider. Han hade rosa t-shirt med bilar på sig under klänningen, och döskalletatueringar på armarna, och rosa trekvartsbyxor.

    Om han nu tycker det är tjusigt, vem är jag då att komma och censurera?
  16. 8
    Min son har haft klänning På en avslutningsfest på dagis. En rosa prinsessklänning i tyll, för det var det han tyckte var det allra finaste, och fin villl man ju vara på fester/högtider. Han hade rosa t-shirt med bilar på sig under klänningen, och döskalletatueringar på armarna, och rosa trekvartsbyxor.

    Om han nu tycker det är tjusigt, vem är jag då att komma och censurera?
  17. Mustardseed
    #9

    OM jag hade vågat

    så hade jag säkert valt byxor istället för klänning när jag gifte mig, men nu var jag så fast under konventionerna att trots att vi valde ett mycket enkelt borgerligt bröllop där endast våra närmaste fick vara med och fick veta det en vecka i förväg, så valde jag en klänning.

    Konstigt hur vissa konventioner sitter så hårt.

    Om jag gifter mig igen (när ;-)) så kanske jag kan ha brallor, som jag trivs bäst i, vem vet.

    Har ingen son, men en styson. Jag vet att han absolut skulle få ha klänning på sig på avslutningen för pappa, men jag tvivlar på att hans mamma skulle godkänna det. Tror att killen själv nog skulle kunna välja det om han kom på det (han ville tex köpa en rosa baddräkt häromsistens, men tyvärr fanns inte hans storlek). Han är 3.
  18. 9
    OM jag hade vågat så hade jag säkert valt byxor istället för klänning när jag gifte mig, men nu var jag så fast under konventionerna att trots att vi valde ett mycket enkelt borgerligt bröllop där endast våra närmaste fick vara med och fick veta det en vecka i förväg, så valde jag en klänning.

    Konstigt hur vissa konventioner sitter så hårt.

    Om jag gifter mig igen (när ;-)) så kanske jag kan ha brallor, som jag trivs bäst i, vem vet.

    Har ingen son, men en styson. Jag vet att han absolut skulle få ha klänning på sig på avslutningen för pappa, men jag tvivlar på att hans mamma skulle godkänna det. Tror att killen själv nog skulle kunna välja det om han kom på det (han ville tex köpa en rosa baddräkt häromsistens, men tyvärr fanns inte hans storlek). Han är 3.
  19. mamma
    #10

    Jag är inte emot könsroller bara

    för att jag är feminist. Det ända jag är emot är könsroller som är för snäva. Men jag skulle gråta bittra tårar om alla könsroller försvan.
  20. 10
    Jag är inte emot könsroller bara för att jag är feminist. Det ända jag är emot är könsroller som är för snäva. Men jag skulle gråta bittra tårar om alla könsroller försvan.
  21. bigmouth med edith
    #11

    Varför?

    På vilket sätt skulle ditt liv försämras om det inte längre var så att kvinnor och män förväntades bete sig på ett visst sätt?
  22. 11
    Varför? På vilket sätt skulle ditt liv försämras om det inte längre var så att kvinnor och män förväntades bete sig på ett visst sätt?
  23. Helena
    #12

    Varför då?

    Vilka könsroller är det som är så omistliga?
  24. 12
    Varför då? Vilka könsroller är det som är så omistliga?
  25. Medlem sedan
    Sep 2002
    #13

    Jag hade rosa prinsessklänning

    översållad med spetsar, blommor, volanger och glittrig text där det stod \"WOMAN\" med stora bokstäver över plagget. Min man hade en frack prydd med dödskallar, stridsvagnar och fotbollar. Precis som vi klär våra barn.
  26. 13
    Jag hade rosa prinsessklänning översållad med spetsar, blommor, volanger och glittrig text där det stod \"WOMAN\" med stora bokstäver över plagget. Min man hade en frack prydd med dödskallar, stridsvagnar och fotbollar. Precis som vi klär våra barn.
  27. Medlem sedan
    Sep 2002
    #14

    Ja, det var ett skämt, men

    jag hoppas det illustrerar litetgrann vad jag kritiserar när det gäller \"pojk-\" och \"flickkläder\". :-)
  28. 14
    Ja, det var ett skämt, men jag hoppas det illustrerar litetgrann vad jag kritiserar när det gäller \"pojk-\" och \"flickkläder\". :-)
  29. Helen+
    #15

    Vilka

    könsroller är det du så gärna vill ha kvar?
  30. 15
    Vilka könsroller är det du så gärna vill ha kvar?
  31. Marmelad
    #16

    *fnissar*

    Först tänkte jag \"Men herregud HADE de på sig det där?!?!?\" sen insåg jag ju hur du menade. Tur att vi inte klär oss själva som vi klär våra barn, sannerligen.
  32. 16
    *fnissar* Först tänkte jag \"Men herregud HADE de på sig det där?!?!?\" sen insåg jag ju hur du menade. Tur att vi inte klär oss själva som vi klär våra barn, sannerligen.
  33. Medlem sedan
    May 2004
    #17

    Ingen risk

    Jag är övertygad om att könsidentiteten, dvs. den starka, medfödda upplevelsen av att tillhöra ett visst kön, leder till att könen vill distansera sig från varandra med vissa yttre tecken. Vilka tecken man väljer tror jag dock är ganska (men inte helt) godtyckligt, och skiljer sig mellan kulturer och över tid.

    Jag kan dock inte påstå att jag ser några av de nuvarande könsrollerna som objektivt sett goda, även om jag personligen kanske trivs med en eller annan - skulle inte uppskatta läppstift på maken även om jag gärna använder det själv t.ex.
  34. 17
    Ingen risk Jag är övertygad om att könsidentiteten, dvs. den starka, medfödda upplevelsen av att tillhöra ett visst kön, leder till att könen vill distansera sig från varandra med vissa yttre tecken. Vilka tecken man väljer tror jag dock är ganska (men inte helt) godtyckligt, och skiljer sig mellan kulturer och över tid.

    Jag kan dock inte påstå att jag ser några av de nuvarande könsrollerna som objektivt sett goda, även om jag personligen kanske trivs med en eller annan - skulle inte uppskatta läppstift på maken även om jag gärna använder det själv t.ex.
  35. Medlem sedan
    Nov 1999
    #18

    Jag är också

    ...väldigt intresserad av vilka könsroller som är värda att gråta över?
  36. 18
    Jag är också ...väldigt intresserad av vilka könsroller som är värda att gråta över?
  37. Medlem sedan
    Apr 2001
    #19

    Ett bröllop, många baler

    Jag har bara varit gift en gång och sydde våra kläder av linnetyger.

    När jag pluggade var det en evig frossa i baler, härligt, härligt, jag gillar kalas! Jag har haft frack, sammet, puff, läder - allt. Både klänningar och byxdräkter. Lena Ph är inte ensam om att hitta på udda stasser haha.

    Det är svårt att sia om vad mitt barn vill ha på sig i framtiden. Nu har han allt som är praktiskt och som jag gillar. När han själv kommer att välja hoppas jag fortfarande att det kommer att vara praktiska kläder.

    Vad skulle du själv göra?
  38. 19
    Ett bröllop, många baler Jag har bara varit gift en gång och sydde våra kläder av linnetyger.

    När jag pluggade var det en evig frossa i baler, härligt, härligt, jag gillar kalas! Jag har haft frack, sammet, puff, läder - allt. Både klänningar och byxdräkter. Lena Ph är inte ensam om att hitta på udda stasser haha.

    Det är svårt att sia om vad mitt barn vill ha på sig i framtiden. Nu har han allt som är praktiskt och som jag gillar. När han själv kommer att välja hoppas jag fortfarande att det kommer att vara praktiska kläder.

    Vad skulle du själv göra?
  39. mamma
    #20

    Jag brukar jämnföra det med julen

    Jag skulle gråta bittra tårar om ingen ville fira jul längre. Egentligen behövs inte julen, den ända mening den fyller är att jag gillar den. Och än så länge är jag inte ensam om det och därför finns julfirandet kvar. Och som sakt önskar jag att så förblir. Lika så att det även i fortsättningen kommer finnas könsroller, som markerar lite skillnaden mellan kvinnor och män. Inte på något skarpt sätt som gör att man inte kan vara sådan som man vill. Utan bara så att det ger mer färg åt förhållandet mellan könen.
  40. 20
    Jag brukar jämnföra det med julen Jag skulle gråta bittra tårar om ingen ville fira jul längre. Egentligen behövs inte julen, den ända mening den fyller är att jag gillar den. Och än så länge är jag inte ensam om det och därför finns julfirandet kvar. Och som sakt önskar jag att så förblir. Lika så att det även i fortsättningen kommer finnas könsroller, som markerar lite skillnaden mellan kvinnor och män. Inte på något skarpt sätt som gör att man inte kan vara sådan som man vill. Utan bara så att det ger mer färg åt förhållandet mellan könen.
Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. Apropå inlägget nedan
    By Cheyenne78 in forum Föräldraskap - kristen
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-09-22, 17:07
  2. apropå inlägget nedan om män som inte fr
    By Anonym in forum Kärlek & relationer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-24, 10:46
  3. Ang inlägget nedan
    By Småtrollsmamman in forum Förlossning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-09, 09:44
  4. Apropå inlägget nedan om
    By Chand in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-22, 18:22
  5. Apropå inlägget nedan
    By Veronica & Edvin in forum Bebissnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-22, 16:34
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar