Vilken färg skall jag välja? *OT*
_0211 Novemberbarn
  1. Medlem sedan
    Mar 2002
    #1

    Vilken färg skall jag välja? *OT*

    Kopierar inlägget som jag skrev i \"hus och hem\"


    Idag har jag fått wallies som jag har beställt till Sofias rum. Nu undrar jag vilken färg ni tycker att jag skall välja till rummet. Jag har försökt göra 3 förslag med 3 färger som jag tog från blommorna.

    Förslagen finns längst ned på sidan:
    http://www.sofia-ingrid.se/husloggen/sofias_rum.htm

    Lite mer om rummet:
    - rummet har delvis snedtak som skall målas med vitt och dekoreras med wallies
    - golvet kommer att vara i något ljust träslag, ej bestämt ännu
    - taklisterna kommer vi att måla i vitt men förnstrena och golvlisterna låter vi vara mörkbruna
    - rummet är väldigt ljust då det är i söderläge och har 2 stora fönster

    En annan fråga. Tjejerna har likadana men spegelvända rum. Jag har letat efter wallies till Ingrids rum men inte hittat något som jag tycker om så jag funderar på att måla dem likadana. Alternativt kan de målas med 2 olika färger av färgerna som jag har som förslag. Vad tycker ni om det?
  2. 1
    Vilken färg skall jag välja? *OT* Kopierar inlägget som jag skrev i \"hus och hem\"


    Idag har jag fått wallies som jag har beställt till Sofias rum. Nu undrar jag vilken färg ni tycker att jag skall välja till rummet. Jag har försökt göra 3 förslag med 3 färger som jag tog från blommorna.

    Förslagen finns längst ned på sidan:
    http://www.sofia-ingrid.se/husloggen/sofias_rum.htm

    Lite mer om rummet:
    - rummet har delvis snedtak som skall målas med vitt och dekoreras med wallies
    - golvet kommer att vara i något ljust träslag, ej bestämt ännu
    - taklisterna kommer vi att måla i vitt men förnstrena och golvlisterna låter vi vara mörkbruna
    - rummet är väldigt ljust då det är i söderläge och har 2 stora fönster

    En annan fråga. Tjejerna har likadana men spegelvända rum. Jag har letat efter wallies till Ingrids rum men inte hittat något som jag tycker om så jag funderar på att måla dem likadana. Alternativt kan de målas med 2 olika färger av färgerna som jag har som förslag. Vad tycker ni om det?
  3. Medlem sedan
    Mar 2002
    #2

    I vote for...

    Förslag två o tre i varsitt rum.. Rätt lika men ändå lite olika, kan nog bli fint... Och kanske om man syr kuddfodral att följa upp den lilla nyansskillnaden även där, fast då kanske byta, ljusa rummet får lite mörkare nyans på kudda el gardiner och tvärtom..

    Förslag ett var lite för stark färg att ha i ett helt rum, skulle mer passa som fondvägg isåfall..
    Men det blir jättefint, ser fram emot fler kort sen..
  4. 2
    I vote for... Förslag två o tre i varsitt rum.. Rätt lika men ändå lite olika, kan nog bli fint... Och kanske om man syr kuddfodral att följa upp den lilla nyansskillnaden även där, fast då kanske byta, ljusa rummet får lite mörkare nyans på kudda el gardiner och tvärtom..

    Förslag ett var lite för stark färg att ha i ett helt rum, skulle mer passa som fondvägg isåfall..
    Men det blir jättefint, ser fram emot fler kort sen..
  5. Medlem sedan
    Oct 2002
    #3

    förslag 2

    är absolut snyggast! ettan är alldeles för stark tycker jag det blir nog ingen skön färg i ett rum, trean är lite för ljus, men kan kanske fungera ändå... kan du inte göra ena i tvåan och ena i en fin ljus lila eller nån annan färg? jag hade inte gjort två likadana, roligare att få ett eget som skiljer sig från syrrans... vad tycker barnen? har de nån favoritfärg?
    kul att ni ska göra om, lycka till!
    (ps. vi har målat fönsterlisterna från brunt till vitt, blev enorm skillnad! dock har vi inte hunnit med det i barnens rum än, så svårt va det inte heller..)
  6. 3
    förslag 2 är absolut snyggast! ettan är alldeles för stark tycker jag det blir nog ingen skön färg i ett rum, trean är lite för ljus, men kan kanske fungera ändå... kan du inte göra ena i tvåan och ena i en fin ljus lila eller nån annan färg? jag hade inte gjort två likadana, roligare att få ett eget som skiljer sig från syrrans... vad tycker barnen? har de nån favoritfärg?
    kul att ni ska göra om, lycka till!
    (ps. vi har målat fönsterlisterna från brunt till vitt, blev enorm skillnad! dock har vi inte hunnit med det i barnens rum än, så svårt va det inte heller..)
  7. Medlem sedan
    Oct 2001
    #4

    1 + 3!

    Jag tycker att ettan gör sig jättebra som en fondvägg tillsammans med trean! Det blir lite för pastell-plutti-gulligt med bara en ljusrosa tycker jag, med en stark färg som fondvägg blir det tuffare!
  8. 4
    1 + 3! Jag tycker att ettan gör sig jättebra som en fondvägg tillsammans med trean! Det blir lite för pastell-plutti-gulligt med bara en ljusrosa tycker jag, med en stark färg som fondvägg blir det tuffare!
  9. Åsa m A&E
    #5

    Instämmer men jag skulle ta 1 som

    nederdel och 3:an upptill eller 1:an på sidorna och 3 på gavlar.

    Om man även bryter gavlarna i höjd med taklivet sas. Kan man där sätta en vit list med klädnypor för teckningar etc och krokar.

    Ex ena sidan dörren \"köks\" lek listen blir automatisk krokbräda för koppar m.m. Andra sidan dörren utklädningslek. Listen blir krokar för brandmansdräkt, halsband, väskor och sjalar.

    Anledningen till att jag förspråkar två delat är att 1:an känns väl färgstark för hela rummet trots det ljusa taket men 3:a blir för pastellig. Framför allt är både 2 och 3:an för ljus det kommer bli så mycket smuts som syns.

    Om du vill kan du även göra en 4:a med lite mer svärta i så det blir mer en funkis pastellrosa a la 50-tal. De tål mera smuts.
  10. 5
    Instämmer men jag skulle ta 1 som nederdel och 3:an upptill eller 1:an på sidorna och 3 på gavlar.

    Om man även bryter gavlarna i höjd med taklivet sas. Kan man där sätta en vit list med klädnypor för teckningar etc och krokar.

    Ex ena sidan dörren \"köks\" lek listen blir automatisk krokbräda för koppar m.m. Andra sidan dörren utklädningslek. Listen blir krokar för brandmansdräkt, halsband, väskor och sjalar.

    Anledningen till att jag förspråkar två delat är att 1:an känns väl färgstark för hela rummet trots det ljusa taket men 3:a blir för pastellig. Framför allt är både 2 och 3:an för ljus det kommer bli så mycket smuts som syns.

    Om du vill kan du även göra en 4:a med lite mer svärta i så det blir mer en funkis pastellrosa a la 50-tal. De tål mera smuts.
  11. Medlem sedan
    Jul 2002
    #6

    Röstar på 2

    1:an gör rummet mindre och det upplevs ännu mer pga. snedtaket, 3:an var för mesig. Men 2:an blir nog perfekt!
    Förstärk det rosa med några mörkrosa möbler elle rkuddar om du vill.
  12. 6
    Röstar på 2 1:an gör rummet mindre och det upplevs ännu mer pga. snedtaket, 3:an var för mesig. Men 2:an blir nog perfekt!
    Förstärk det rosa med några mörkrosa möbler elle rkuddar om du vill.
  13. Medlem sedan
    Mar 2002
    #7

    Tack för alla svar

    Nu har jag en hel del att fundera på. :-)
  14. 7
    Tack för alla svar Nu har jag en hel del att fundera på. :-)
  15. Medlem sedan
    Mar 2002
    #8

    Ingrid har inga åsikter :-)

    Sofia har inte någon favoritfärg ännu. Ena dagen vill hon ha rosa rum, andra gult. :-)

    När det gäller bruna fönsterlister så tycker jag att passar jättebra till det här 70-talshuset. Det enda som vi kommer att måla vitt är taklisterna i våra 3 sovrum, resten kommer låta vara brunt.
  16. 8
    Ingrid har inga åsikter :-) Sofia har inte någon favoritfärg ännu. Ena dagen vill hon ha rosa rum, andra gult. :-)

    När det gäller bruna fönsterlister så tycker jag att passar jättebra till det här 70-talshuset. Det enda som vi kommer att måla vitt är taklisterna i våra 3 sovrum, resten kommer låta vara brunt.
  17. Medlem sedan
    Mar 2002
    #9

    Lutar mot tvåan

    Kom att tänka på att rosa är en ganska tacksam färg, det gör inget om man har flera olika nyanser i ett rum. Har också tänkt på att måla möblerna i en mörkare rosa färg. Får se hur det blir till slut, vi har en hel del att göra och barnen är inte så sammarbetsvilliga. :-)
  18. 9
    Lutar mot tvåan Kom att tänka på att rosa är en ganska tacksam färg, det gör inget om man har flera olika nyanser i ett rum. Har också tänkt på att måla möblerna i en mörkare rosa färg. Får se hur det blir till slut, vi har en hel del att göra och barnen är inte så sammarbetsvilliga. :-)
  19. Medlem sedan
    Jul 2002
    #10

    Åh det där känner jag igen

    vi har ju renoverat i exakt 2 år ... och barnen har i vart fall blivit allt lättare att lämna bort några timmar. Men jag minns hur jag stoh och målade och skrapade den där första sommaren redan kl 05:00 för då sov barnen och hur Natte fick ligga brevid i sin lift medan vi renoverade som värst. Och hur mycket det fick tittas på Molly Mus på tv/video vi släpat upp bland allt sågspån.
  20. 10
    Åh det där känner jag igen vi har ju renoverat i exakt 2 år ... och barnen har i vart fall blivit allt lättare att lämna bort några timmar. Men jag minns hur jag stoh och målade och skrapade den där första sommaren redan kl 05:00 för då sov barnen och hur Natte fick ligga brevid i sin lift medan vi renoverade som värst. Och hur mycket det fick tittas på Molly Mus på tv/video vi släpat upp bland allt sågspån.

Liknande trådar

  1. Vilken färg ska jag välja?
    By mizen in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-29, 15:48
  2. Vilken färg ska jag välja?
    By emma in forum Bebissnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-25, 15:04
  3. Vilken vit färg ska jag välja?
    By Annika in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-20, 11:31
  4. Vilken färg skall jag välja?
    By Marija m S-02 & I-05 in forum Hem & fritid
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-05-26, 19:24
  5. Vilken färg ska jag välja???
    By Anna m Isak & Adam in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-01-09, 09:57
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar