forstorade halrum (ventriklar)
Gravidsnack
  1. Katten
    #1

    forstorade halrum (ventriklar)

    i hjarnan fick vi besked om pa Ul att var bebis har. Vi ska pa nytt ul (vet ej nar annu) Kanner mig valdigt orolig.
    Ar det nagon annan som rakat ut for detta?
  2. 1
    forstorade halrum (ventriklar) i hjarnan fick vi besked om pa Ul att var bebis har. Vi ska pa nytt ul (vet ej nar annu) Kanner mig valdigt orolig.
    Ar det nagon annan som rakat ut for detta?
  3. Medlem sedan
    Apr 2001
    #2

    Inte säker men...

    det låter som det som vi råkade ut för på vårat UL för ett par veckor sedan. Läs gärna mitt inlägg nedan \"Markörer för trisomi 18 vid UL:et\" (trådlänk: http://www.alltforforaldrar.se/snack/showthread.php?art=963067&star t=0&order=lastpost&sort=desc )

    Nu är jag som sagt inte helt säker på att det är samma sak som vi fick besked om, nämligen något som läkaren kallade \"plexus choroideus\" (förstorade hålrum i huvudet). Tydligen upptäcks dessa avvikelser på 2-5% av alla UL. Allra oftast, om det inte finns några andra tecken (soft markörer eller hjärtfel m.m) betyder det inte något alls. MEN vid upptäckt av dessa ökar risken för kromosomavvikelse trisomi 18 (Edwards syndrom).

    Jag förstår din oro, jag och min man mådde så dåligt efter vårat UL och ville ta reda på alla fakta. För att göra en lång historia kort, så valde vi att göra ett fostervatten prov som vi nu har fått svar på. Det finns inga kromosomavvikelser trisomi 13, 18, 21. Det var ett svårt beslut att ta om vi skulle göra fvp… Oron för missfall efter fvp har varit hemskt, men när analysen inte visade några avvikelser kändes det SÅ skönt. (Men tyvärr är oron för missfall fortfarande där 1,5 vecka efter provet.)

    Du får gärna ställa frågor om du vill, så ska jag försöka svara så gott jag kan.
  4. 2
    Inte säker men... det låter som det som vi råkade ut för på vårat UL för ett par veckor sedan. Läs gärna mitt inlägg nedan \"Markörer för trisomi 18 vid UL:et\" (trådlänk: http://www.alltforforaldrar.se/snack/showthread.php?art=963067&star t=0&order=lastpost&sort=desc )

    Nu är jag som sagt inte helt säker på att det är samma sak som vi fick besked om, nämligen något som läkaren kallade \"plexus choroideus\" (förstorade hålrum i huvudet). Tydligen upptäcks dessa avvikelser på 2-5% av alla UL. Allra oftast, om det inte finns några andra tecken (soft markörer eller hjärtfel m.m) betyder det inte något alls. MEN vid upptäckt av dessa ökar risken för kromosomavvikelse trisomi 18 (Edwards syndrom).

    Jag förstår din oro, jag och min man mådde så dåligt efter vårat UL och ville ta reda på alla fakta. För att göra en lång historia kort, så valde vi att göra ett fostervatten prov som vi nu har fått svar på. Det finns inga kromosomavvikelser trisomi 13, 18, 21. Det var ett svårt beslut att ta om vi skulle göra fvp… Oron för missfall efter fvp har varit hemskt, men när analysen inte visade några avvikelser kändes det SÅ skönt. (Men tyvärr är oron för missfall fortfarande där 1,5 vecka efter provet.)

    Du får gärna ställa frågor om du vill, så ska jag försöka svara så gott jag kan.
  5. Katten
    #3

    Tack

    sa mycket for att du tog dig tid att svara!
    Nu har jag precis fatt en tid for nytt mer detaljerat ul. Allt annat sag bra ut pa forsta ul, forutom da forstorade ventriklar. Inget om en cysta, sa det ar kanske inte riktigt samma da. Nu far jag forsoka att sta ut tills ul nasta onsdag.
    Jag ar glad for din skull! Njut av din grav!
  6. 3
    Tack sa mycket for att du tog dig tid att svara!
    Nu har jag precis fatt en tid for nytt mer detaljerat ul. Allt annat sag bra ut pa forsta ul, forutom da forstorade ventriklar. Inget om en cysta, sa det ar kanske inte riktigt samma da. Nu far jag forsoka att sta ut tills ul nasta onsdag.
    Jag ar glad for din skull! Njut av din grav!
  7. Medlem sedan
    Apr 2001
    #4

    Varsågod!

    Vad bra att ni får komma på ett detaljerad UL. Då kommer ni få mera svar och kommer förmodligen bli trygga.

    Själva fick vi ganska knapphändig info, läkaren sa bara att de rörde sig om förstorade hålrum och så gav han oss det anatomiska namnet \"plexus choroideus\". Han sa också att vissa landsting inte alls bryr de sig om dessa hålrum, då de anser att de inte har någon betydelse. Den privata bm jag har gått hos i Stockholm (MamaMia), ansåg att Uppsala låg lite efter i den här frågan och sa att om bm hade sett dessa hålrum där, så hade hon inte sagt något…

    Nackdelen med att söka mer info på nätet om läkarens upptäckt som vi gjorde, är att där står ju allt hemskt som kan hända, \"no happy endings\" om man säger så. (det var där vi läste om cysta bla*ryser*)..

    Så jag tycker det är jätte bra att ni får komma en gång till, då ni smält lite av den första informationen och kanske hunnit tänkt på lite frågor m.m.

    Om du orkar och vill så får du gärna berätta hur det går för er och vad läkaren säger.

    kram
  8. 4
    Varsågod! Vad bra att ni får komma på ett detaljerad UL. Då kommer ni få mera svar och kommer förmodligen bli trygga.

    Själva fick vi ganska knapphändig info, läkaren sa bara att de rörde sig om förstorade hålrum och så gav han oss det anatomiska namnet \"plexus choroideus\". Han sa också att vissa landsting inte alls bryr de sig om dessa hålrum, då de anser att de inte har någon betydelse. Den privata bm jag har gått hos i Stockholm (MamaMia), ansåg att Uppsala låg lite efter i den här frågan och sa att om bm hade sett dessa hålrum där, så hade hon inte sagt något…

    Nackdelen med att söka mer info på nätet om läkarens upptäckt som vi gjorde, är att där står ju allt hemskt som kan hända, \"no happy endings\" om man säger så. (det var där vi läste om cysta bla*ryser*)..

    Så jag tycker det är jätte bra att ni får komma en gång till, då ni smält lite av den första informationen och kanske hunnit tänkt på lite frågor m.m.

    Om du orkar och vill så får du gärna berätta hur det går för er och vad läkaren säger.

    kram

Liknande trådar

  1. Stora ventriklar
    By MammaMu86 in forum Hjärnskador
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-09-28, 10:55
  2. Förstorade ventriklar behöver hopp
    By Anonym in forum Gravidsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-09-25, 19:47
  3. Hur forstorade man texten
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-08, 20:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar