Det var längesen
Autismspektrum
  1. Medlem sedan
    Jan 2003
    #1

    Det var längesen

    vi utbytte recept på knasiga måltider till våra kinkiga barn. Jag kör stenhårt med pannkaka med dinkelmjöl och riven potatis och morot. Ibland har jag i lite hackad spenat också. Tänkte att det är många nya sen vi gjorde det sist...
  2. 1
    Det var längesen vi utbytte recept på knasiga måltider till våra kinkiga barn. Jag kör stenhårt med pannkaka med dinkelmjöl och riven potatis och morot. Ibland har jag i lite hackad spenat också. Tänkte att det är många nya sen vi gjorde det sist...
  3. Lindel0u
    #2

    Tortellini.....

    Jag gillar mat som inte går att plaska.Soppa finns inte här!All pasta går hem.Ris brukar gå bra att dammsuga upp när det torkat några timmar:-)Dom är inte kräsna så det blir snäva matsedlar,det är mest konsistensen faktiskt och då mest kladdmässigt.Frukt och grönsaker gillas! Ludde älskar kött,men det gör inte Pelle.Jag älskar att laga mat och att äta den ,så han får i sig proteiner ändå,iform av ägg,bönsallader osv.När han inte dricker sig mätt,se ovan.....Jag och maken äter samma mat och lika mycket ,fast han plussar på med massa kakor och choklad.Ändå ser det ut som jag snott alla måltider på dagen för honom;-)
  4. 2
    Tortellini..... Jag gillar mat som inte går att plaska.Soppa finns inte här!All pasta går hem.Ris brukar gå bra att dammsuga upp när det torkat några timmar:-)Dom är inte kräsna så det blir snäva matsedlar,det är mest konsistensen faktiskt och då mest kladdmässigt.Frukt och grönsaker gillas! Ludde älskar kött,men det gör inte Pelle.Jag älskar att laga mat och att äta den ,så han får i sig proteiner ändå,iform av ägg,bönsallader osv.När han inte dricker sig mätt,se ovan.....Jag och maken äter samma mat och lika mycket ,fast han plussar på med massa kakor och choklad.Ändå ser det ut som jag snott alla måltider på dagen för honom;-)
  5. Medlem sedan
    Feb 2000
    #3

    pssst...

    med en shark-handdammsugare behöver inte riset torka först. Den tar allt som ligger på golvet, spagetti och köttfärssås går utmärkt att suga upp så fort det landat på golvet.
    Vet att man inte får göra reklam härinne, så messa mig så kan jag tala om var jag köpt den :)
  6. 3
    pssst... med en shark-handdammsugare behöver inte riset torka först. Den tar allt som ligger på golvet, spagetti och köttfärssås går utmärkt att suga upp så fort det landat på golvet.
    Vet att man inte får göra reklam härinne, så messa mig så kan jag tala om var jag köpt den :)
  7. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4

    stek och kokt potatis

    brukar funka för Vildhästen, men en gång gillade hon den _inte_. Hon pillade försiktigt i maten (för ovanlighetens skull utan att skrika eller gnälla) och sa sedan lite tyst:
    - Snälla mamma, kan jag inte få en skalad rå potatis istället?

    Det fick hon naturligtvis...
  8. 4
    stek och kokt potatis brukar funka för Vildhästen, men en gång gillade hon den _inte_. Hon pillade försiktigt i maten (för ovanlighetens skull utan att skrika eller gnälla) och sa sedan lite tyst:
    - Snälla mamma, kan jag inte få en skalad rå potatis istället?

    Det fick hon naturligtvis...
  9. Medlem sedan
    Jan 2003
    #5

    Var det inte du

    som gjorde kyckling- och blomkålspannkaka?
  10. 5
    Var det inte du som gjorde kyckling- och blomkålspannkaka?
  11. Fjärilens mamma
    #6

    Det var nog jag

    som gjorde kyckling-blomkålspannkaka till minstingen. Vi har haft fler lite underliga varianter på pannkaka, med finrivna grönsaker och annat i.
    Just nu göder vi med passerade bär och grädde i mjölk. Går bra om man serverar i pipmugg. Då syns det inte, och smakar förhoppningsvis gott utan att vara bitar i.
    Mina barn gillar sås också, i alla fall mina såser. Man kan koka buljong med mycket grönsaker (som silas bort efter att ha kokat sönder) som man sedan gör såsen på. Innehåller i alla fall lite mer näring.
  12. 6
    Det var nog jag som gjorde kyckling-blomkålspannkaka till minstingen. Vi har haft fler lite underliga varianter på pannkaka, med finrivna grönsaker och annat i.
    Just nu göder vi med passerade bär och grädde i mjölk. Går bra om man serverar i pipmugg. Då syns det inte, och smakar förhoppningsvis gott utan att vara bitar i.
    Mina barn gillar sås också, i alla fall mina såser. Man kan koka buljong med mycket grönsaker (som silas bort efter att ha kokat sönder) som man sedan gör såsen på. Innehåller i alla fall lite mer näring.
  13. Medlem sedan
    Jun 1998
    #7

    och vår son...

    den mindre som har autism gillar bara saker med köttfärs. Köttfärssås,köttfärsröra,köttf ärsbiffar. Köttbullar går numer också hjälpligt. Köttfärsrisotto har hag fått i han 1 gång. Annars är det glutenfri pasta som gäller. Sen är han ju multiallergiker så han lever ju utan mjölk,ägg,fisk,gluten osv....
    Bara felix basmos i potatisväg.
  14. 7
    och vår son... den mindre som har autism gillar bara saker med köttfärs. Köttfärssås,köttfärsröra,köttf ärsbiffar. Köttbullar går numer också hjälpligt. Köttfärsrisotto har hag fått i han 1 gång. Annars är det glutenfri pasta som gäller. Sen är han ju multiallergiker så han lever ju utan mjölk,ägg,fisk,gluten osv....
    Bara felix basmos i potatisväg.
  15. Medlem sedan
    Jan 2003
    #8

    nej

    inte jag inte.

    Men jag längtar fortfarande efter ananas-, banan- och kokospannkakorna på Sumatra... Någon gång _ska_ jag orka fixa en sådan frukost!
  16. 8
    nej inte jag inte.

    Men jag längtar fortfarande efter ananas-, banan- och kokospannkakorna på Sumatra... Någon gång _ska_ jag orka fixa en sådan frukost!
  17. Medlem sedan
    Sep 2004
    #9

    Aldrig blanda

    är vad som gäller här. Allt skall vara tydligt åtskillt och bra bitar som man kan sätta på gaffeln eller allra helst plockmat. Fryskta köttbullar, grillade frysta kycklingvingar/ben, hamburgare m.m. Det är ingen billig mat men det blir inte billigare att laga mat som aldig äts heller ;-)Pannkakor åt han varje dag i två år tror jag!
  18. 9
    Aldrig blanda är vad som gäller här. Allt skall vara tydligt åtskillt och bra bitar som man kan sätta på gaffeln eller allra helst plockmat. Fryskta köttbullar, grillade frysta kycklingvingar/ben, hamburgare m.m. Det är ingen billig mat men det blir inte billigare att laga mat som aldig äts heller ;-)Pannkakor åt han varje dag i två år tror jag!

Liknande trådar

  1. längesen..
    By Fie84 in forum _0711 Novemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-05, 21:11
  2. längesen nu...
    By mammasmelvin in forum _0807 Julibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-27, 11:57
  3. nu var det längesen
    By riesen in forum _0711 Novemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-22, 00:09
  4. Var längesen jag var här...
    By Happy Me in forum Styvfamiljer
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-01-12, 11:24
  5. längesen
    By minica in forum _04 Alla barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-03, 15:19
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar