CTG-kurva?
_0607 Julibarn
  1. Medlem sedan
    May 2003
    #1

    CTG-kurva?

    Är det någon härinne som har koll på vilka variablar en ctg kurva över värkar brukar ligga mellan. Om man inte har värkar el sd vad är det normala kurvan ligger på då? O´ch hur pass mkt ska kurvan öka för att vårdpersonal ska bedömma det som sd?
    Nån som vet, eller som har en utskrift över sitt eget CTG under värkar/sd?
  2. 1
    CTG-kurva? Är det någon härinne som har koll på vilka variablar en ctg kurva över värkar brukar ligga mellan. Om man inte har värkar el sd vad är det normala kurvan ligger på då? O´ch hur pass mkt ska kurvan öka för att vårdpersonal ska bedömma det som sd?
    Nån som vet, eller som har en utskrift över sitt eget CTG under värkar/sd?
  3. Medlem sedan
    Feb 2000
    #2

    Det varierar!

    Man kan ändra styrkan på maskinen så ibland är 20 värsta jättevärken och ibland är 90 en \"fis i rymden\"...

    Kika inte så mycket på siffrorna utan bara på kurvan.

    Man behöver inte ha en viss siffra på CTG för att det ska räknas som en värk eller för att den ska vaa effektiv!
    Huvudsaken är att den gör nytta och det kan även \"svagare\" sammandragingar göra! Det är inte ondast som vinner i alla lägen utan man kan ha effektiva värkar utan att ha direkt ont med!
  4. 2
    Det varierar! Man kan ändra styrkan på maskinen så ibland är 20 värsta jättevärken och ibland är 90 en \"fis i rymden\"...

    Kika inte så mycket på siffrorna utan bara på kurvan.

    Man behöver inte ha en viss siffra på CTG för att det ska räknas som en värk eller för att den ska vaa effektiv!
    Huvudsaken är att den gör nytta och det kan även \"svagare\" sammandragingar göra! Det är inte ondast som vinner i alla lägen utan man kan ha effektiva värkar utan att ha direkt ont med!
  5. Medlem sedan
    May 2003
    #3

    å jag som trodde att

    ondast vinner ;) Närå, bara satt och funderade för min ctg kurva från igår bedömdes som utan anmärkning i journalen. Och vi pratade om att jag haft sd under tiden. Det är ju inga konstigheter med kurvan och det var väl därför dom skrev ua. Mest jag som funderade vad det då \"krävdes\" för att dom skulle ha skrivit ngt annat.
  6. 3
    å jag som trodde att ondast vinner ;) Närå, bara satt och funderade för min ctg kurva från igår bedömdes som utan anmärkning i journalen. Och vi pratade om att jag haft sd under tiden. Det är ju inga konstigheter med kurvan och det var väl därför dom skrev ua. Mest jag som funderade vad det då \"krävdes\" för att dom skulle ha skrivit ngt annat.
  7. Medlem sedan
    May 2003
    #4

    å, en annan sak...

    vet du något om barnets hjärtljud? I snitt så ligger bebben på 150-160, Men jag tycker kurvan ser så läskigt ut för inom loppet av 5 minuter så går det mellan 130 och 180 slag. Som sagt vårdpersonalen tyckte inte att det var ngt anmärkningsvärt, det är nu när jag sitter och tittar på kurvan som jag blir lite fundersam.
  8. 4
    å, en annan sak... vet du något om barnets hjärtljud? I snitt så ligger bebben på 150-160, Men jag tycker kurvan ser så läskigt ut för inom loppet av 5 minuter så går det mellan 130 och 180 slag. Som sagt vårdpersonalen tyckte inte att det var ngt anmärkningsvärt, det är nu när jag sitter och tittar på kurvan som jag blir lite fundersam.
  9. Medlem sedan
    Feb 2000
    #5

    Hjärtljuden...

    SKA variera, annars ska man bli orolig! :) Mellan 120-160 räknas som \"normalt\" och så kan det gå upp elle rner lite mer ibland utan att dte är ett dugg farligt!
  10. 5
    Hjärtljuden... SKA variera, annars ska man bli orolig! :) Mellan 120-160 räknas som \"normalt\" och så kan det gå upp elle rner lite mer ibland utan att dte är ett dugg farligt!
  11. Medlem sedan
    Feb 2000
    #6

    Gjorde...

    sammandragningarna ont? Alltså \"föda-barn-ont\"? Annars är det ju helt normalt med lite SD nu eftersom livmodern tränar inför förlossningen, och så länge de inte gör ont så är det oftast ingen som helst fara!

    Man kan ju som sagt ha SD som gör nytta utan att de gör ont, men oftast är de ju rätt kraftiga ändå, och relativt regelbundna och dessutom längre än vanliga SD.
  12. 6
    Gjorde... sammandragningarna ont? Alltså \"föda-barn-ont\"? Annars är det ju helt normalt med lite SD nu eftersom livmodern tränar inför förlossningen, och så länge de inte gör ont så är det oftast ingen som helst fara!

    Man kan ju som sagt ha SD som gör nytta utan att de gör ont, men oftast är de ju rätt kraftiga ändå, och relativt regelbundna och dessutom längre än vanliga SD.
  13. Medlem sedan
    May 2003
    #7

    Nej,

    absolut inte föda barn ont! Mer att jag kände av dom och dom var inte ett dugg regelbundna heller. Tänkte mer på det där med ua som står i journalen och vad som då krävdes för att det enligt kurvan skulle räknas som sd. Men dom kanske inte för in lindriga sd i journalen eftersom det inte var några värkar eller regelbundet.
  14. 7
    Nej, absolut inte föda barn ont! Mer att jag kände av dom och dom var inte ett dugg regelbundna heller. Tänkte mer på det där med ua som står i journalen och vad som då krävdes för att det enligt kurvan skulle räknas som sd. Men dom kanske inte för in lindriga sd i journalen eftersom det inte var några värkar eller regelbundet.
  15. Medlem sedan
    May 2003
    #8

    Nu har du lugnat mig!

    Vad skönt att jag slipper fundera mer över det!
    Tack
  16. 8
    Nu har du lugnat mig! Vad skönt att jag slipper fundera mer över det!
    Tack
  17. Medlem sedan
    Feb 2000
    #9

    Vad bra!

    Skönt att du kan slappna av! :)
  18. 9
    Vad bra! Skönt att du kan slappna av! :)
  19. Medlem sedan
    Feb 2000
    #10

    Nä...

    det är ju som sagt helt normalt med SD så här dags i graviditeten.

    För att det skulle bli nån anmärkning så skulle de nog ha varit betydligt längre och mer regelbundna än de var...
  20. 10
    Nä... det är ju som sagt helt normalt med SD så här dags i graviditeten.

    För att det skulle bli nån anmärkning så skulle de nog ha varit betydligt längre och mer regelbundna än de var...
  21. Medlem sedan
    Jul 2005
    #11

    I fredags...

    ...när jag var in och kollade vad min yrsel och mitt synbortfall berodde på så låg jag med CTG i en timme. Hjärtljuden varierade då mellan 119 och 170. 170 var det som högst under en sammandragning som jag kände av ganska rejält. Annars var nog snittet kring 130-140.
  22. 11
    I fredags... ...när jag var in och kollade vad min yrsel och mitt synbortfall berodde på så låg jag med CTG i en timme. Hjärtljuden varierade då mellan 119 och 170. 170 var det som högst under en sammandragning som jag kände av ganska rejält. Annars var nog snittet kring 130-140.

Liknande trådar

  1. BVC-kurva
    By Trollopatra in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-31, 19:16
  2. Kolla min kurva...............
    By pinja in forum Försöker bli med barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-19, 15:37
  3. kurva
    By Tjatmoster in forum Ordet är fritt
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2007-05-14, 15:17
  4. min kurva
    By lillafru in forum Försöker bli med barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-09, 17:17
  5. SF-kurva
    By Kicksan bf 14/6 in forum _0606 Junibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 07:30
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar