Benkrypningar...
_0608 Augustibarn
  1. Jojjo v 29
    #1

    Benkrypningar...

    nån mer som har det?
    Jag tror jag blir galen snart på kvällarna när det sätter igång. Kan inte sitta stilla i soffan och kolla på tv för det springer så i benen.
    Fram tills för nån vecka sen eller två gick det över när jag la mig i sängen och skulle sova, men nu killar det i benen då också och jag kan inte sova.. blir gaaaaaaaaaaaalen!!!
  2. 1
    Benkrypningar... nån mer som har det?
    Jag tror jag blir galen snart på kvällarna när det sätter igång. Kan inte sitta stilla i soffan och kolla på tv för det springer så i benen.
    Fram tills för nån vecka sen eller två gick det över när jag la mig i sängen och skulle sova, men nu killar det i benen då också och jag kan inte sova.. blir gaaaaaaaaaaaalen!!!
  3. Medlem sedan
    Sep 2005
    #2

    JAG ME!!!!

    Fy fasen va jobbigt det är, på mig började det för typ en månad sen... jag har svårt att sitta på bussen/tunnelbanan i mer än 5 min. Att ligga i soffan på kvällen är dödens.... det pirrar och kliar så jag håller på att smälla av.
    Vet du nåt man kan göra som lindrar?!?!?!
  4. 2
    JAG ME!!!! Fy fasen va jobbigt det är, på mig började det för typ en månad sen... jag har svårt att sitta på bussen/tunnelbanan i mer än 5 min. Att ligga i soffan på kvällen är dödens.... det pirrar och kliar så jag håller på att smälla av.
    Vet du nåt man kan göra som lindrar?!?!?!
  5. Medlem sedan
    Nov 2005
    #3

    Led av det förra grav oxå.

    Hej

    Jo tack jag vet hur det är, sista 2 mån i förera grav låg jag vaken ibland till 04:00 på morgonen och upp o jobba 05:30. Hände ett par ggr i veckan. Övriga veckodagar sov jag från och till pga dessa underbara myror i benen, även kallat restless legs. Provade alla tänkbara tips från ngn fantadryck med ngn smak till att ligga med benen HÖGT. Jag har samma problem nu från och till , kan ej sitta i fåtöljen hemma sedan ca 2 mån tillbaka så jag lägger mig i sängen o kollar TV-n på kvällen men efter ett tag kommer myrorna och så kan man ligga allt från 1 till 4 timmar eller mer innan man somnar.
    Jag brukar gå upp och göra benböj på toaletten när det är som värst, alltså riktigt TRÖTTA UT benen, det hjälper en LIIIITEN stund och för vissa hjälper det med att ha benen HÖGT när man sover men det är inte så bekvämt. Min mormor tipsade om att knyta ett bomullsband runt vristerna men då jag inte har ngt så kar jag inte testat detta ännu...
    Skall finnas ngn medicin mot detta för de som har \"sjukdomen\" konstant men vet ej om man får ta dessa när man är gravid!
    Läste oxå att detta fenomen är inte allt för ovanligt bland gravide pga att man får låga järnvärden.
    Hoppas ni orkar stå ut eller finner ert sätt att bota detta!

    Kramar
    Lindha
  6. 3
    Led av det förra grav oxå. Hej

    Jo tack jag vet hur det är, sista 2 mån i förera grav låg jag vaken ibland till 04:00 på morgonen och upp o jobba 05:30. Hände ett par ggr i veckan. Övriga veckodagar sov jag från och till pga dessa underbara myror i benen, även kallat restless legs. Provade alla tänkbara tips från ngn fantadryck med ngn smak till att ligga med benen HÖGT. Jag har samma problem nu från och till , kan ej sitta i fåtöljen hemma sedan ca 2 mån tillbaka så jag lägger mig i sängen o kollar TV-n på kvällen men efter ett tag kommer myrorna och så kan man ligga allt från 1 till 4 timmar eller mer innan man somnar.
    Jag brukar gå upp och göra benböj på toaletten när det är som värst, alltså riktigt TRÖTTA UT benen, det hjälper en LIIIITEN stund och för vissa hjälper det med att ha benen HÖGT när man sover men det är inte så bekvämt. Min mormor tipsade om att knyta ett bomullsband runt vristerna men då jag inte har ngt så kar jag inte testat detta ännu...
    Skall finnas ngn medicin mot detta för de som har \"sjukdomen\" konstant men vet ej om man får ta dessa när man är gravid!
    Läste oxå att detta fenomen är inte allt för ovanligt bland gravide pga att man får låga järnvärden.
    Hoppas ni orkar stå ut eller finner ert sätt att bota detta!

    Kramar
    Lindha
  7. Medlem sedan
    Dec 2005
    #4

    RLS

    Restless Legs syndrom heter det, sök på nätet så hittar du säkert tips på hur man ska lindra det. Vet att kaffe, alkohol och nikotin förvärrar i alla fall. Det finns medicin, men jag vet inte vad det är för nåt, fast du kan ju kolla med din VC.

    Själv har jag en make som lider av detta och jag vaknat ofta på natten av att han ligger och sparkar i väggen eller vevar med armarna...
    Har det inte själv tack o lov.
    Hoppas du hittar nåt som lindrar!

  8. 4
    RLS Restless Legs syndrom heter det, sök på nätet så hittar du säkert tips på hur man ska lindra det. Vet att kaffe, alkohol och nikotin förvärrar i alla fall. Det finns medicin, men jag vet inte vad det är för nåt, fast du kan ju kolla med din VC.

    Själv har jag en make som lider av detta och jag vaknat ofta på natten av att han ligger och sparkar i väggen eller vevar med armarna...
    Har det inte själv tack o lov.
    Hoppas du hittar nåt som lindrar!

  9. Medlem sedan
    Aug 1999
    #5

    Tips!

    När man är gravid kan man få såna här myrkrypningar, av andra orsaker än när man är icke-gravid, och jag har hört att järnbrist hos mamman kan vara en orsak. Kan ju vara värt att testa med lite extra järn!
    Jag har också sådär ibland, men som tur är stör det inte sömnen utan bara mina tv-kvällar i soffan.... än så länge.... ;)
  10. 5
    Tips! När man är gravid kan man få såna här myrkrypningar, av andra orsaker än när man är icke-gravid, och jag har hört att järnbrist hos mamman kan vara en orsak. Kan ju vara värt att testa med lite extra järn!
    Jag har också sådär ibland, men som tur är stör det inte sömnen utan bara mina tv-kvällar i soffan.... än så länge.... ;)
  11. Medlem sedan
    Oct 1999
    #6

    Jag är likdan!!

    Har haft det hela graviditeten, fast d blir värre och värre hela tiden. Sambon måste sitta och massera benen hela kvällarna stackarn, så länge han drar lite upp och ner så hjälper det...

    Min BM rekomenderade att ha benen högt, men jag vet inte ja...
  12. 6
    Jag är likdan!! Har haft det hela graviditeten, fast d blir värre och värre hela tiden. Sambon måste sitta och massera benen hela kvällarna stackarn, så länge han drar lite upp och ner så hjälper det...

    Min BM rekomenderade att ha benen högt, men jag vet inte ja...
  13. Jojjo v 29
    #7

    Tack

    för tipsen!
    Kan misstänka att det beror på järnbrist, men jag vet inte. Ska till bm nästa vecka så jag får väl be henne ta et nytt hb.
    Sist visade hb ett jättebra värde trots att jag inte ätit några järntabletter, så hmm kan ju misstänka att det visade lite fel, med tanke på alla andra låga-järnvärdessymtom jag har.
  14. 7
    Tack för tipsen!
    Kan misstänka att det beror på järnbrist, men jag vet inte. Ska till bm nästa vecka så jag får väl be henne ta et nytt hb.
    Sist visade hb ett jättebra värde trots att jag inte ätit några järntabletter, så hmm kan ju misstänka att det visade lite fel, med tanke på alla andra låga-järnvärdessymtom jag har.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar