Av nyfikenhetsskäl...
_0601 Januaribarn
  1. Medlem sedan
    May 2005
    #1

    Av nyfikenhetsskäl...

    ...efter en diskussion idag, undrar jag vad ni kallar det kvinnliga könsorganet inför barn?
    Jag personligen tycker att snippa låter jättekonstigt och påminner mer om en fågel eller blomma..*s*

    En arm är ju en arm liksom och det finns ju redan fullt brukbara ord, även om även vi vuxna verkar ha svårt för vad vi ska kalla det.
    Känner bara mest att jag själv inte vill förmedla det till min dotter, vill att hon ska ha ett bra namn för sitt kön, som kan hålla hela livet...

    Funderar själv på, att inför henne och för mig själv oxå kanske, att forsättningsvis kalla det för sköte, då det i sig är ett rätt vackert ord...:)

    Hur resonerar ni?
  2. 1
    Av nyfikenhetsskäl... ...efter en diskussion idag, undrar jag vad ni kallar det kvinnliga könsorganet inför barn?
    Jag personligen tycker att snippa låter jättekonstigt och påminner mer om en fågel eller blomma..*s*

    En arm är ju en arm liksom och det finns ju redan fullt brukbara ord, även om även vi vuxna verkar ha svårt för vad vi ska kalla det.
    Känner bara mest att jag själv inte vill förmedla det till min dotter, vill att hon ska ha ett bra namn för sitt kön, som kan hålla hela livet...

    Funderar själv på, att inför henne och för mig själv oxå kanske, att forsättningsvis kalla det för sköte, då det i sig är ett rätt vackert ord...:)

    Hur resonerar ni?
  3. Medlem sedan
    May 2001
    #2

    jag tycker att det

    är jätte svårt det där med det kvinnliga könsorganet. Lättare med pojkars för där är det ju en snopp.

    I vuxen prat så finns det ju flera olika ord som jag kan använda men som inte känns rätt att säga till barn. Men när nu sonen börjat fråga vad det är jag har mellan bena så har det blivit snäcka.
    Vi hade ett samtal här hemma (jag o mannen) och då tyckte han att snäcka var ett bra ord.
    Men det är svårt. Våra vänner säger pullan. Men nää det gillar inte jag :)
  4. 2
    jag tycker att det är jätte svårt det där med det kvinnliga könsorganet. Lättare med pojkars för där är det ju en snopp.

    I vuxen prat så finns det ju flera olika ord som jag kan använda men som inte känns rätt att säga till barn. Men när nu sonen börjat fråga vad det är jag har mellan bena så har det blivit snäcka.
    Vi hade ett samtal här hemma (jag o mannen) och då tyckte han att snäcka var ett bra ord.
    Men det är svårt. Våra vänner säger pullan. Men nää det gillar inte jag :)
  5. Medlem sedan
    May 2004
    #3

    Snippa har jag använt...

    ...rätt många år nu och det känns fullständigt naturligt att använda det nu så det kommer jag fortsätta med.
    Troligtvis är det det ord våra döttrar (och söner) komer möta i förskolan så även om man själv inte gillar ordet tycker jag att man bör använda det åtminstone någon gång ibland, som komplement till det ord man väljer för hemmabruk så att barnen vet att det heter BÅDE snippa och sköte/pulla/springa etc.
    Precis som att snoppen oxå ofta har ett vedertaget namn och ett eller flera mer familjära...
    Men snälla: använd bara inte \"framstjärt\"... *ryser*
  6. 3
    Snippa har jag använt... ...rätt många år nu och det känns fullständigt naturligt att använda det nu så det kommer jag fortsätta med.
    Troligtvis är det det ord våra döttrar (och söner) komer möta i förskolan så även om man själv inte gillar ordet tycker jag att man bör använda det åtminstone någon gång ibland, som komplement till det ord man väljer för hemmabruk så att barnen vet att det heter BÅDE snippa och sköte/pulla/springa etc.
    Precis som att snoppen oxå ofta har ett vedertaget namn och ett eller flera mer familjära...
    Men snälla: använd bara inte \"framstjärt\"... *ryser*
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4

    Haha...

    Nä du, det skulle aldrig falla mig in...*S*
  8. 4
    Haha... Nä du, det skulle aldrig falla mig in...*S*
  9. Linnie m L-06, R-02, E-00
    #5

    Kärt barn har många namn :-)

    ....härhemma kallar vi den för \"musen\" :-). Men pojkarna säger oftast snippa då det är det dom oftast säger på dagis och så. Jag frågade dom en gång på dagis för länge sen vad barn brukar kalla den för. OJ, oj sa dom vi har hört alla varianter sm grotta, snipa, snippa, pullan(blääää), musen, murvan etc.

    Det finns ju inget direkt självklart ord, utan jag tror varje familj väljer sin variant och här har vi då valt den för lilla musen.

    På pojkar e det ju lättare, där e det kort och gott snoppen. Dock har Emil börjat kalla den för firren, då hans bästis kallar den för det.
  10. 5
    Kärt barn har många namn :-) ....härhemma kallar vi den för \"musen\" :-). Men pojkarna säger oftast snippa då det är det dom oftast säger på dagis och så. Jag frågade dom en gång på dagis för länge sen vad barn brukar kalla den för. OJ, oj sa dom vi har hört alla varianter sm grotta, snipa, snippa, pullan(blääää), musen, murvan etc.

    Det finns ju inget direkt självklart ord, utan jag tror varje familj väljer sin variant och här har vi då valt den för lilla musen.

    På pojkar e det ju lättare, där e det kort och gott snoppen. Dock har Emil börjat kalla den för firren, då hans bästis kallar den för det.
  11. Medlem sedan
    Jul 2003
    #6

    Gillar inte...

    ...heller snippa, känns så konstruerat.

    Men jag har precis börjat fundera på detta och hade själv tänkte fråga er:)Jag har ju en treårig son som nu vet att han har snopp och när nu inte Alva har det så har han ju förstås frågat \"vad har hon då?\"

    Jag har sagt stjärt (det kallade vi det hemma när jag var liten) men då säger Lukas - \"det har ju jag också\" Så där finns väl en dubbel betydelse, både fram och bak!

    Det tål att tänkas på men snippa blir det nog inte. Får se om någon här har nåt bra förslag!
  12. 6
    Gillar inte... ...heller snippa, känns så konstruerat.

    Men jag har precis börjat fundera på detta och hade själv tänkte fråga er:)Jag har ju en treårig son som nu vet att han har snopp och när nu inte Alva har det så har han ju förstås frågat \"vad har hon då?\"

    Jag har sagt stjärt (det kallade vi det hemma när jag var liten) men då säger Lukas - \"det har ju jag också\" Så där finns väl en dubbel betydelse, både fram och bak!

    Det tål att tänkas på men snippa blir det nog inte. Får se om någon här har nåt bra förslag!
  13. Linnie m L-06, R-02, E-00
    #7

    Det har jag tyvärr.....

    ...en kompis som gör och det låter såååå ....blääää bara helt enkelt!!!
  14. 7
    Det har jag tyvärr..... ...en kompis som gör och det låter såååå ....blääää bara helt enkelt!!!
  15. Medlem sedan
    Jul 2003
    #8

    OK...

    ...då är jag lite konstig förstår jag som använt ordet stjärt:) För mig är ju det tusen gånger bättre än vissa av de andra förslagen som används av tonårskillar mer eller mindre som skällsord.

    Men det är väl därför snippa har tillkommit har jag för mig - det ordet har inte funnits innan och man har inte använt det på vuxna kvinnor. Därför passar det bättre om barn kanske
  16. 8
    OK... ...då är jag lite konstig förstår jag som använt ordet stjärt:) För mig är ju det tusen gånger bättre än vissa av de andra förslagen som används av tonårskillar mer eller mindre som skällsord.

    Men det är väl därför snippa har tillkommit har jag för mig - det ordet har inte funnits innan och man har inte använt det på vuxna kvinnor. Därför passar det bättre om barn kanske
  17. Medlem sedan
    May 2005
    #9

    Det är ju det som är lite trist...

    att det just inte är självklart, det är inget ord som används som är bekvämt att använda utåt.
    Som om man hela tiden måste gulla till det liksom...jag låter säkert skittråkig och ruggigt feministisk...*ler*
  18. 9
    Det är ju det som är lite trist... att det just inte är självklart, det är inget ord som används som är bekvämt att använda utåt.
    Som om man hela tiden måste gulla till det liksom...jag låter säkert skittråkig och ruggigt feministisk...*ler*
  19. Medlem sedan
    Sep 2005
    #10

    snippa

    är ett jättebra ord tycker jag, dessvärre är jag dålig på att använda det till förmån för musen eller mufflan.

    att pojkar har snopp är det ingen tvekan om men vad har då en flicka? har hon ingen kön var det någon som sa? saknar hon något? det var väl i och med den debatten man försökte införa snippa. flickor saknar inte någon - de har ett kön och det heter snippa!
  20. 10
    snippa är ett jättebra ord tycker jag, dessvärre är jag dålig på att använda det till förmån för musen eller mufflan.

    att pojkar har snopp är det ingen tvekan om men vad har då en flicka? har hon ingen kön var det någon som sa? saknar hon något? det var väl i och med den debatten man försökte införa snippa. flickor saknar inte någon - de har ett kön och det heter snippa!
  21. Medlem sedan
    May 2005
    #11

    menade inte att racka ner...

    ...på musen, menade i största allmänhet bara...*S*
  22. 11
    menade inte att racka ner... ...på musen, menade i största allmänhet bara...*S*
  23. Medlem sedan
    Feb 2001
    #12

    Haha!

    Missan kallade vi den länge med störste sonen (nu fem år) tills han bröt ihop i gapskratt när grannen hade skaffat en katt och ropade på den...
    Snippan gillar jag inte för det är som en \"nästan-snopp\", fast jag tror att det är det ordet som kommer få genomslagskraft.
    Ditt förslag på sköte gillar jag!

    Framrumpa och framstjärt går bort (det är ju inget bajshål) och jag ryyyser vid tanken på vad en kompis mamma kallade den: det lilla rosa :/
  24. 12
    Haha! Missan kallade vi den länge med störste sonen (nu fem år) tills han bröt ihop i gapskratt när grannen hade skaffat en katt och ropade på den...
    Snippan gillar jag inte för det är som en \"nästan-snopp\", fast jag tror att det är det ordet som kommer få genomslagskraft.
    Ditt förslag på sköte gillar jag!

    Framrumpa och framstjärt går bort (det är ju inget bajshål) och jag ryyyser vid tanken på vad en kompis mamma kallade den: det lilla rosa :/
  25. Medlem sedan
    Jun 2005
    #13

    slida?

    varför inte slida? det är väl inget fel i det? jag tycker snippa är ett bra namn för det kvinnliga könet ;)
  26. 13
    slida? varför inte slida? det är väl inget fel i det? jag tycker snippa är ett bra namn för det kvinnliga könet ;)
  27. Medlem sedan
    Apr 2002
    #14

    Snippa säger vi här

    Det känns ungefär på samma nivå som snopp. Nu har vi vant oss och det käns självklart, men precis i början var det lite konstigt. Jag gillar inte när man använder ord som egentligen/också har en annan betydelse som snipa, pullan, musen eller snäcka och absolut värst är framstjärt. Slida är ok, men det är ju egentligen bara en del av könsorganet. Sköte fungerar helt ok tycker jag, men jag har lite svårt att kalla mitt eget könsorgan sköte. Snippa blir ett lagom \"barnord\" för oss tjejer i familjen.
  28. 14
    Snippa säger vi här Det känns ungefär på samma nivå som snopp. Nu har vi vant oss och det käns självklart, men precis i början var det lite konstigt. Jag gillar inte när man använder ord som egentligen/också har en annan betydelse som snipa, pullan, musen eller snäcka och absolut värst är framstjärt. Slida är ok, men det är ju egentligen bara en del av könsorganet. Sköte fungerar helt ok tycker jag, men jag har lite svårt att kalla mitt eget könsorgan sköte. Snippa blir ett lagom \"barnord\" för oss tjejer i familjen.
  29. Medlem sedan
    Sep 2005
    #15

    Har ingen dotter men..

    Finns ju massa namn som hålelr det hela lite \"hemligt\" om man vill det.

    Blomma,orkide,snippa,muffen..l ite allt möjligt..Men visst är det svårt!
  30. 15
    Har ingen dotter men.. Finns ju massa namn som hålelr det hela lite \"hemligt\" om man vill det.

    Blomma,orkide,snippa,muffen..l ite allt möjligt..Men visst är det svårt!
  31. Medlem sedan
    May 2005
    #16

    Fast grejen är...

    ..att jag Inte vill att det ska vara hemligt...Tvärtom!
    Bara ett vardagligt ord för en kroppsdel likväl som för andra kroppsdelar...
  32. 16
    Fast grejen är... ..att jag Inte vill att det ska vara hemligt...Tvärtom!
    Bara ett vardagligt ord för en kroppsdel likväl som för andra kroppsdelar...
  33. Medlem sedan
    Apr 2005
    #17

    Det finns ju redan namn.

    Jag förstår ärligt inte varför man måste hitta på små gulliga ord till tjejers könsorgan när killarna inte har det. Där heter den snopp oavsett om vi pratar son eller sambo. De grövre varianterna använder jag ändå inte, vare sig till killar eller tjejer.
    Snippa låter som en insekt, eller blöjsnibbar. Men jag vet- jag är lite konstig också *s*

    RFSU hade ju en undersökning där man \"bestämde\" att det skulle heta snippa vilket jag tycker är befängt, varför ha en namntävling för något som redan HAR ett namn?

    Slida eller sköte, skitbra.
    Snopp/slida. Enkelt.

    Grotta, framstjärt, murran osv osv är ju skrattretande (för mig, förlåt alla ömma tår).
    Precis som Malva skriver här ovan (jag garvade högt och ljudligt när jag läste *s*) så sa min mamma \"Smulan\" till tjejers könsorgan så det är vad jag är uppvuxen med.
    Ni kan ju tänka er hur hjärnan arbetade på hög nivå på mig då jag som yngre kom hem till folk med katter som hette just Smulan (?!)
    Jag reagerar fortfarande med ett snett leende om jag hör det.

    En sak till som känns viktigt att tänka på är att ordet snippa håller ju bara till en viss ålder, vart gränsen går är ju individuellt men ponera att en 12-årig flicka som alltid sagt snippa nu inte tycker att ordet är okej, det är för barnsligt och gulligt och hon vill ha de riktiga ordet för könsorganet. Slida eller sköte kommer då att kännas genant eller ovant för henne eftersom att hon inte är uppvuxen med det, så var/är det för mig och många jag känner.
    Så varför inte bara göra det så enkelt för sig som möjligt och säga vad det heter? :)

    Halleluleja, jag hade nog kunnat skriva en hel roman i ämnet :D
  34. 17
    Det finns ju redan namn. Jag förstår ärligt inte varför man måste hitta på små gulliga ord till tjejers könsorgan när killarna inte har det. Där heter den snopp oavsett om vi pratar son eller sambo. De grövre varianterna använder jag ändå inte, vare sig till killar eller tjejer.
    Snippa låter som en insekt, eller blöjsnibbar. Men jag vet- jag är lite konstig också *s*

    RFSU hade ju en undersökning där man \"bestämde\" att det skulle heta snippa vilket jag tycker är befängt, varför ha en namntävling för något som redan HAR ett namn?

    Slida eller sköte, skitbra.
    Snopp/slida. Enkelt.

    Grotta, framstjärt, murran osv osv är ju skrattretande (för mig, förlåt alla ömma tår).
    Precis som Malva skriver här ovan (jag garvade högt och ljudligt när jag läste *s*) så sa min mamma \"Smulan\" till tjejers könsorgan så det är vad jag är uppvuxen med.
    Ni kan ju tänka er hur hjärnan arbetade på hög nivå på mig då jag som yngre kom hem till folk med katter som hette just Smulan (?!)
    Jag reagerar fortfarande med ett snett leende om jag hör det.

    En sak till som känns viktigt att tänka på är att ordet snippa håller ju bara till en viss ålder, vart gränsen går är ju individuellt men ponera att en 12-årig flicka som alltid sagt snippa nu inte tycker att ordet är okej, det är för barnsligt och gulligt och hon vill ha de riktiga ordet för könsorganet. Slida eller sköte kommer då att kännas genant eller ovant för henne eftersom att hon inte är uppvuxen med det, så var/är det för mig och många jag känner.
    Så varför inte bara göra det så enkelt för sig som möjligt och säga vad det heter? :)

    Halleluleja, jag hade nog kunnat skriva en hel roman i ämnet :D
  35. Medlem sedan
    May 2005
    #18

    Ja!

    Precis vad jag tycker...låt det kvinnliga könsorganet bli lika naturligt som det manliga...så flickorna slipper leta ord och känna sig obekväma, ja, det är ju inte bara dom som känner sig obekväma...pojkarna vet ju inte heller vad dom ska kalla det utan att bli generade...

    Ett riktigt ord bara, inte omnämd som något det inte är...
  36. 18
    Ja! Precis vad jag tycker...låt det kvinnliga könsorganet bli lika naturligt som det manliga...så flickorna slipper leta ord och känna sig obekväma, ja, det är ju inte bara dom som känner sig obekväma...pojkarna vet ju inte heller vad dom ska kalla det utan att bli generade...

    Ett riktigt ord bara, inte omnämd som något det inte är...
  37. Medlem sedan
    May 2004
    #19

    Men är det så?

    \"En sak till som känns viktigt att tänka på är att ordet snippa håller ju bara till en viss ålder, vart gränsen går är ju individuellt men ponera att en 12-årig flicka som alltid sagt snippa nu inte tycker att ordet är okej, det är för barnsligt och gulligt och hon vill ha de riktiga ordet för könsorganet.\"

    Är det inte bara så vi som inte är uppvuxna med ordet upplever det?
    Jag tror att det kommer vara precis lika självklart att använda snippa även som större i likadana sammanhang som snopp används om man är uppvuxen med det.
    Men som jag skrev ovan: Om man använder båda delarna får barnen tillgång till flera ord, precis som pojkar får till snopp och penis såvälsom till mer inofficiella ord som \"pille\" och vad det nu mer kan heta...
  38. 19
    Men är det så? \"En sak till som känns viktigt att tänka på är att ordet snippa håller ju bara till en viss ålder, vart gränsen går är ju individuellt men ponera att en 12-årig flicka som alltid sagt snippa nu inte tycker att ordet är okej, det är för barnsligt och gulligt och hon vill ha de riktiga ordet för könsorganet.\"

    Är det inte bara så vi som inte är uppvuxna med ordet upplever det?
    Jag tror att det kommer vara precis lika självklart att använda snippa även som större i likadana sammanhang som snopp används om man är uppvuxen med det.
    Men som jag skrev ovan: Om man använder båda delarna får barnen tillgång till flera ord, precis som pojkar får till snopp och penis såvälsom till mer inofficiella ord som \"pille\" och vad det nu mer kan heta...
  39. Medlem sedan
    Sep 2002
    #20

    Men problemet...

    är väl att slida är bara en del av kvinnans könsorgan. När jag var barn sade jag \"kissen\", vilket också är helt befängt egentligen. Men av gammal vana så säger jag det då och då när jag pratar med Alice. Men hon själv säger snippa, det är det ord de använder på dagis och till en början kändes det så onaturligt och lite krystat. Men nu har det landat lite, och det känns helt ok att använda det. Hon och hennes kompisar säger snippa även till vuxna kvinnors könsorgan och på så sätt så tror jag att det är det ord som DE kommer att använda, och växa med.

    Vad jag tycker är det bästa med snippa är att man både kan kissa och föda barn med snippan. Det finns inget annat lika bra ord som duger för båda, tycker jag.
  40. 20
    Men problemet... är väl att slida är bara en del av kvinnans könsorgan. När jag var barn sade jag \"kissen\", vilket också är helt befängt egentligen. Men av gammal vana så säger jag det då och då när jag pratar med Alice. Men hon själv säger snippa, det är det ord de använder på dagis och till en början kändes det så onaturligt och lite krystat. Men nu har det landat lite, och det känns helt ok att använda det. Hon och hennes kompisar säger snippa även till vuxna kvinnors könsorgan och på så sätt så tror jag att det är det ord som DE kommer att använda, och växa med.

    Vad jag tycker är det bästa med snippa är att man både kan kissa och föda barn med snippan. Det finns inget annat lika bra ord som duger för båda, tycker jag.
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar