Eget rum eller syskonrum?
_0406 Junibarn
  1. Majsan med Y0103 & E0407
    #1

    Eget rum eller syskonrum?

    hur tänker ni med flera barn (eller planer på flera barn?)
    Har era barn egna rum eller gemensamma rum?

    Ylva och Ellen har ett gemensammt sovrum och ett gemensamt lekrum, båda på 10 kvm.

    Jag velar hela tiden på hur vi ska ha det.
    Det tredje rummet på bovåningen (enplan med källare) är på 13 kvm och där sover vi.
    Det stora och barnens sovrum ligger brevid varandra och lekrummet i andra ändan i huset brevid köket.

    Ibland tycker jag att barnen ska ha det stora rummet att leka i, vi kan ju sova i ett litet, men då sover vi i andra ändan av huset. Och det är ju bra med lekrummet brevid köket.
    Och när vill de ha ett eget rum?

    Själv delade jag rum med min syster tills jag gick i 6:an. Från början var det ett stort lekrum med en säng man drog fram under den andra på natten.
    Sedan delade vi av det med bokyllor och ett skrivbord.

    Hur har ni andra gjort och hur tänker ni med storlek och eget/gemensamt?
  2. 1
    Eget rum eller syskonrum? hur tänker ni med flera barn (eller planer på flera barn?)
    Har era barn egna rum eller gemensamma rum?

    Ylva och Ellen har ett gemensammt sovrum och ett gemensamt lekrum, båda på 10 kvm.

    Jag velar hela tiden på hur vi ska ha det.
    Det tredje rummet på bovåningen (enplan med källare) är på 13 kvm och där sover vi.
    Det stora och barnens sovrum ligger brevid varandra och lekrummet i andra ändan i huset brevid köket.

    Ibland tycker jag att barnen ska ha det stora rummet att leka i, vi kan ju sova i ett litet, men då sover vi i andra ändan av huset. Och det är ju bra med lekrummet brevid köket.
    Och när vill de ha ett eget rum?

    Själv delade jag rum med min syster tills jag gick i 6:an. Från början var det ett stort lekrum med en säng man drog fram under den andra på natten.
    Sedan delade vi av det med bokyllor och ett skrivbord.

    Hur har ni andra gjort och hur tänker ni med storlek och eget/gemensamt?
  3. lotta -25 dgr
    #2

    Just nu

    så har vi ett sovrum och Maja har vardagsrummet som lekrum men är medvetna om att det någon gång behövs att vi flyttar.
    Eftersom vi ska få bebis snart så kommer vi nog att flytta till större så att de kan få varsitt rum, alltså 2 rum till men sen hur vi ska göra, delat sovrum och ett lekrum eller varsitt rum det vet jag faktiskt inte, orkar inte ens tänka på att man måste flytta sen.
  4. 2
    Just nu så har vi ett sovrum och Maja har vardagsrummet som lekrum men är medvetna om att det någon gång behövs att vi flyttar.
    Eftersom vi ska få bebis snart så kommer vi nog att flytta till större så att de kan få varsitt rum, alltså 2 rum till men sen hur vi ska göra, delat sovrum och ett lekrum eller varsitt rum det vet jag faktiskt inte, orkar inte ens tänka på att man måste flytta sen.
  5. Medlem sedan
    Oct 2001
    #3

    Vi har som ni

    ungefär. Barnen har ett stort lekrum tillsammans och ett litet rum där dom sover.
    Än så länge fungerar det bra, dom leker ju ändå alltid tillsammans. Men när storasyster börjar skolan kanske vi får tänka om och göra ett eget rum till henne. Hon är 4 nu så det är ju ett tag kvar (även om det känns väldigt nära :-)
  6. 3
    Vi har som ni ungefär. Barnen har ett stort lekrum tillsammans och ett litet rum där dom sover.
    Än så länge fungerar det bra, dom leker ju ändå alltid tillsammans. Men när storasyster börjar skolan kanske vi får tänka om och göra ett eget rum till henne. Hon är 4 nu så det är ju ett tag kvar (även om det känns väldigt nära :-)
  7. Medlem sedan
    Jul 2003
    #4

    Vi har

    just nu ett lekrum och barnen sover hos oss. Men om ngt år/två så kommer de få dela rum (och ha det som både lek och sovrum). Sen när de är tillräkligt stora att själva säga att de vill ha egna rum så får de det då. Jag tycker det är viktigt att få ha eget rum! Och mina två killar kommer ju leka/vara så mkt ihop eftersom de är så täta iaf- så det är nog skönt att få kunna vara ensam och känna att man är en egen person också- och att man inte hör ihop med ngt både natt och dag.
    Vi bor ju än så länge bara i en trea, men när vi köper hus om ngt år så kommer vi iaf köpa ett hus så de kan få egna rum (och även ev nästa syskon)+ ett lekrum/umgåsrum eller så.
  8. 4
    Vi har just nu ett lekrum och barnen sover hos oss. Men om ngt år/två så kommer de få dela rum (och ha det som både lek och sovrum). Sen när de är tillräkligt stora att själva säga att de vill ha egna rum så får de det då. Jag tycker det är viktigt att få ha eget rum! Och mina två killar kommer ju leka/vara så mkt ihop eftersom de är så täta iaf- så det är nog skönt att få kunna vara ensam och känna att man är en egen person också- och att man inte hör ihop med ngt både natt och dag.
    Vi bor ju än så länge bara i en trea, men när vi köper hus om ngt år så kommer vi iaf köpa ett hus så de kan få egna rum (och även ev nästa syskon)+ ett lekrum/umgåsrum eller så.
  9. Ann m Isabelle & Emilia
    #5

    Mina har egna rum nu

    Med sina varsinna leksaker på rummet, men hos sin pappa delar de rum och det fungerar ju lika bra det.
  10. 5
    Mina har egna rum nu Med sina varsinna leksaker på rummet, men hos sin pappa delar de rum och det fungerar ju lika bra det.
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6

    Delar men ska få eget

    Och det är främst för att fyra åringen säger ifrån och vill vara i fred. Linnéa vill ju gärna vara med hela tiden inte alltid så populärt.
    Vi ska inreda våran övervåning och då blir det var sitt rum, men de kommer nog att få ett gemensamt lekrum oxå.
    Ulle
  12. 6
    Delar men ska få eget Och det är främst för att fyra åringen säger ifrån och vill vara i fred. Linnéa vill ju gärna vara med hela tiden inte alltid så populärt.
    Vi ska inreda våran övervåning och då blir det var sitt rum, men de kommer nog att få ett gemensamt lekrum oxå.
    Ulle
  13. Medlem sedan
    Dec 1999
    #7

    Varsitt rum

    mina små juveler har varsitt rum med sina egna leksaker på sina rum, dock leker de ofta tillsammans på övervåningen, dit de flyttar en massa saker åsså blir det en enda röra, så vi funderar på dela av storkillens rum till två små sovrum, så får de gemensamt lekrum, så tar vi lillemans rum till datorrum. Men vi får väl se hur det blir.
  14. 7
    Varsitt rum mina små juveler har varsitt rum med sina egna leksaker på sina rum, dock leker de ofta tillsammans på övervåningen, dit de flyttar en massa saker åsså blir det en enda röra, så vi funderar på dela av storkillens rum till två små sovrum, så får de gemensamt lekrum, så tar vi lillemans rum till datorrum. Men vi får väl se hur det blir.
  15. Majsan med Y0103 & E0407
    #8

    Det är ju leksakerna som blir ...

    ..ett problem!
    Allt lego, bilbana, brio-järnväg, docksäng, spis mm har de ju tillsammans.
    En hel del har ju Ylva fått innan Ellen föddes, men en del är ju arvegods till alla barn.
    Vi köper ju inte lego och briojärnväg dubbelt!
    fortsätter nog som vi har det ett tag till och så får de varsitt rum när de ber om det!
    Kan ju ordna eget rum till Ylva i källaren som hon kan vara om hon vill vara ifred och så har de de två rummen uppe kvar som idag.
  16. 8
    Det är ju leksakerna som blir ... ..ett problem!
    Allt lego, bilbana, brio-järnväg, docksäng, spis mm har de ju tillsammans.
    En hel del har ju Ylva fått innan Ellen föddes, men en del är ju arvegods till alla barn.
    Vi köper ju inte lego och briojärnväg dubbelt!
    fortsätter nog som vi har det ett tag till och så får de varsitt rum när de ber om det!
    Kan ju ordna eget rum till Ylva i källaren som hon kan vara om hon vill vara ifred och så har de de två rummen uppe kvar som idag.

Liknande trådar

  1. Eget rum eller del med syskon?
    By Pelargon in forum Många barn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-10-28, 09:30
  2. Tips till syskonrum
    By J med kidzen in forum Hem & fritid
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-07-24, 13:47
  3. Eget rum eller syskonrum?
    By Majsan med Y0103 & E0407 in forum _01 Vårbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-06-03, 09:46
  4. VAB eller FP och eget företag
    By AB in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-02-11, 10:58
  5. Eget rum eller delat?
    By Pita in forum _03 Vårbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-02, 20:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar