Frågor !
Vårdnad - gemensam/enskild
  1. Medlem sedan
    Jun 2004
    #1

    Frågor !

    Om man är \"mitt uppe i\" en tvist när den nya lagen (1/7) börjar gälla, vad händer då ? Alltså gäller den nya lagen då eller enligt det gamla ? Eller blir det någon sorts övergångsregler ?
    Vem utser barnets ombud, tingsrätten eller föräldrarna ?
  2. 1
    Frågor ! Om man är \"mitt uppe i\" en tvist när den nya lagen (1/7) börjar gälla, vad händer då ? Alltså gäller den nya lagen då eller enligt det gamla ? Eller blir det någon sorts övergångsregler ?
    Vem utser barnets ombud, tingsrätten eller föräldrarna ?
  3. Kent L
    #2

    Inget

    Den gamla gäller om målet är anhängiggjort (dvs registrerat vid TR) före den 1 juli 2006. Den nya gäller först när en stämning lämnas in efter den 1 juli 2006. Inga övergångsregler.
    TR utser ombuden.

    Detta med barnombud var mot regeringens proposition, d v s grundat på en motion som stöddes av samtliga partier utom socialdemokraterna och där man beslöt att det med barnombud i alla tvister om barn skulle gälla fr o m den 1 juli.

    Det är möjligt att regeringen ber riksdagen om uppskov med lagen, därför att texten måste skrivas om med anledning av barnombuden. Lagrådet måste kanske yttra sig och lagutskottet godkänna skrivningen. Men vad jag vet arbetar justitiedepartmentet med detta och det verkar som att man är inställd på att bli klar till den 1 juli.
  4. 2
    Inget Den gamla gäller om målet är anhängiggjort (dvs registrerat vid TR) före den 1 juli 2006. Den nya gäller först när en stämning lämnas in efter den 1 juli 2006. Inga övergångsregler.
    TR utser ombuden.

    Detta med barnombud var mot regeringens proposition, d v s grundat på en motion som stöddes av samtliga partier utom socialdemokraterna och där man beslöt att det med barnombud i alla tvister om barn skulle gälla fr o m den 1 juli.

    Det är möjligt att regeringen ber riksdagen om uppskov med lagen, därför att texten måste skrivas om med anledning av barnombuden. Lagrådet måste kanske yttra sig och lagutskottet godkänna skrivningen. Men vad jag vet arbetar justitiedepartmentet med detta och det verkar som att man är inställd på att bli klar till den 1 juli.

Liknande trådar

  1. Vad-frågor
    By AnKar in forum Ordet är fritt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 20:48
  2. Tittut! + Frågor frågor!
    By Fru Kanin in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-01-11, 16:43
  3. frågor o tusen frågor
    By siempre1 in forum Försöker bli med barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-11, 19:42
  4. 2 frågor
    By UlLi in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 17:44
  5. 2 frågor!
    By Majmorsa in forum _0405 Majbarn
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-09-14, 09:18
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar