hur du Carin ,för det är främst du som vill skrota särskolan på grund av att det enligt dig inte finns någon utvärderinga eller dokumentation om dess resultat, resonerar då det gäller grundskolans utvärderade resultat. Hur tillförlitliga anser du detta är opch vad går man efter när man utvärderar, jo vad jag vet betyg och nationella prov. Men dagens betygssystem är inte mätbart uppbyggt och målen i de olika skolorna olika och ofta väldigt flummiga och ger möjlighet för lärare att göra olika tolkningar. Hur är det då möjligt att jämföra. Då kriterier skall tolkas av lärare krävs överstämmande tolkningar mellan lärare för att det skall bli rättvist och jämförbart. Betygen ger enbart information om hur just den läraren uppfattar elevens prestation i ämnet, en annan lärare hade kanske uppfattat det annorlunda. Vissa skolor har också rykte om sig att ge bättre betyg än andra och det finns säkert sanning i det liksom att vissa lärare ger bättre betyg än andra. Kursplanerna är så allmänt hållna så det är mycket upp till läraren att lägga krut på det nman vill (precis som i särskolan) Betygskriterierna är inte lätta att förstå och då säger det sig själv att det inte finns möjlighet att jämföra sin klass med andra i landet. Skolledning vill också ha skolor med bra resultet, vilket också har betydelse för hur lärare bedömmer. Jag tycker denna typ av utvärdering är ett spel och är glad att vi på särskolan inte lurats med i detta. Sen tycker jag det är viktigt med dokumentation för elevens och föräldrarnas skull men inte för att lura i någon hur bra eller dålig en skola är.