Tips någon?
Förlossning
  1. Medlem sedan
    Mar 2006
    #1

    Tips någon?

    I fredags var jag och min man hos läkare och fick tid för planerat kejsarsnitt den 22 juni. Jag har läst mycket om kejsarsnitt och kände mig väl förberedd för samtalet.

    Min man, däremot, är väl som de flesta män och hade inte läst något om det och fick nog en chock av att höra om komplikationerna som kan uppstå vid kejsarsnitt. Vi hade inte kunnat prata riktigt om det tidigare heller, för han är extremt rädd för att prata om sådana saker som förlossningar, kejsarsnitt och operationer.

    De tre sakerna läkaren tog upp var: stora blödningar, risk för infektioner och risk för blodpropp. Är det någon som kan tipsa vad jag ska säga för att lungna ner min man?

    (Jag har fått lite tips från en kompis som har snittats, men vill ha ännu fler tips)
  2. 1
    Tips någon? I fredags var jag och min man hos läkare och fick tid för planerat kejsarsnitt den 22 juni. Jag har läst mycket om kejsarsnitt och kände mig väl förberedd för samtalet.

    Min man, däremot, är väl som de flesta män och hade inte läst något om det och fick nog en chock av att höra om komplikationerna som kan uppstå vid kejsarsnitt. Vi hade inte kunnat prata riktigt om det tidigare heller, för han är extremt rädd för att prata om sådana saker som förlossningar, kejsarsnitt och operationer.

    De tre sakerna läkaren tog upp var: stora blödningar, risk för infektioner och risk för blodpropp. Är det någon som kan tipsa vad jag ska säga för att lungna ner min man?

    (Jag har fått lite tips från en kompis som har snittats, men vill ha ännu fler tips)
  3. .
    #2

    fattar

    inte att du VILL ha kejsarsnitt.
  4. 2
    fattar inte att du VILL ha kejsarsnitt.
  5. marib
    #3

    Det kan bli komplikationer vid

    vaginala förlossningar också. Du slipper bli inkontinent :-)

    Om man _av nån anledning _måste_ snittas så får man bara höra de positiva bitarna. Ingen större fara för vare sig mor eller barn.

    Om man däremot lider av förlossningsrädla så dränks man i ev komplikationer.

    Och faktum är att man är aldrig så övervakad som under en operation. I majoriteten av fallen går allt bra
    Jag är jättenöjd med mitt snitt och hade inte ens säskilt ont efteråt.
  6. 3
    Det kan bli komplikationer vid vaginala förlossningar också. Du slipper bli inkontinent :-)

    Om man _av nån anledning _måste_ snittas så får man bara höra de positiva bitarna. Ingen större fara för vare sig mor eller barn.

    Om man däremot lider av förlossningsrädla så dränks man i ev komplikationer.

    Och faktum är att man är aldrig så övervakad som under en operation. I majoriteten av fallen går allt bra
    Jag är jättenöjd med mitt snitt och hade inte ens säskilt ont efteråt.
  7. Medlem sedan
    Mar 2006
    #4

    Tack!

    Tack för ditt svar. De sakerna du berättade ska jag säga till min man.
  8. 4
    Tack! Tack för ditt svar. De sakerna du berättade ska jag säga till min man.
  9. Medlem sedan
    Mar 2006
    #5

    Har du?

    Har du genomgått kejsarsnitt? Vad var det som inte var bra eftersom du skriver som du gör? Var det ett akut kejsarsnitt eller ett planerat? *nyfiken*
  10. 5
    Har du? Har du genomgått kejsarsnitt? Vad var det som inte var bra eftersom du skriver som du gör? Var det ett akut kejsarsnitt eller ett planerat? *nyfiken*
  11. .
    #6

    båda.

    första var planerat, pga säte. Andra vaginalt. tredje akut. Vill inte skrämmas men det var läskigare med kjesarsnitt.... men nu är vi alla olika. jag kan bara prata för mig. det går säkert bra för er! lycka till
  12. 6
    båda. första var planerat, pga säte. Andra vaginalt. tredje akut. Vill inte skrämmas men det var läskigare med kjesarsnitt.... men nu är vi alla olika. jag kan bara prata för mig. det går säkert bra för er! lycka till
  13. Medlem sedan
    Feb 2002
    #7

    Schysst!

    Det där var ju himla onödigt! Om det nu är så att Rosi ska snittas av den ena eller den andra anledningen behöver hon väl uppmuntran och stöd och inte massa skrämselpropaganda. Om någon säger till mig att hon/han ska göra något om några dagar som jag har varit med om och tyckte var otäckt så svarar jag väl inte så som du har gjort. Helt obegripligt!! I vilket fall som helst Rosi, så har jag snittats två gånger (en gång pga säte och den andra gången för jag ville) och det har gått superduperbra och över alla förväntningar. Jag hade, liksom marib, inte heller särskilt ont efteråt utan var förvånad över hur smidigt allt gick. Hade efter allas varningar väntat mig något mycket värre! Jag förlorade 3 dl blod vid båda snitten och hade HB 135 är jag åkte hem på dag 3. Det jag märkte var att när det diskuteras om det ska bli snitt eller inte så drar de upp riskerna men så fort det har bestämts att man ska snittas så ändrar sig alla helt plötsligt och säger att det här går så bra så, det här är en rutinoperation osv. Jag frågade läkaren som bestämde att jag skulle få bli snittad om han kunde dra upp något exempel på något riktigt hemskt som hade hänt vid ett snitt och då sa han: \"Ja en gång på 90-talet var det en kvinna i Helsingborg som dog pga blodpropp.\" En gång på 90-talet!!! På BB efter jag hade fött Emmie så hörde jag en läkare prata med en höggravid kvinna. Det var tydligen komplikationer i graviditeten och han försökte övertala henne att snittas. Då sa hon \"men alla komplikationer som kan uppstå då\" och då sa han \"det är väldigt ovanligt med komplikationer vid planerade snitt, nästan alla komplikationer vi ser händer vid akuta/urakuta snitt\". Så det där kan du ju tala om för din man. Ni kan lugnt lita på personalen som är jättekompetenta och som utför flera snitt om dagen/veckan (beroende på vilket sjukhus) och de kommer att göra upplevelsen jättefin för er båda. Hoppas ditt snitt går lika bra som mitt. Sök gärna på \"Lucas\" eller \"Emmie\" om du vill läsa mer vad jag har skrivit här på forumet.
  14. 7
    Schysst! Det där var ju himla onödigt! Om det nu är så att Rosi ska snittas av den ena eller den andra anledningen behöver hon väl uppmuntran och stöd och inte massa skrämselpropaganda. Om någon säger till mig att hon/han ska göra något om några dagar som jag har varit med om och tyckte var otäckt så svarar jag väl inte så som du har gjort. Helt obegripligt!! I vilket fall som helst Rosi, så har jag snittats två gånger (en gång pga säte och den andra gången för jag ville) och det har gått superduperbra och över alla förväntningar. Jag hade, liksom marib, inte heller särskilt ont efteråt utan var förvånad över hur smidigt allt gick. Hade efter allas varningar väntat mig något mycket värre! Jag förlorade 3 dl blod vid båda snitten och hade HB 135 är jag åkte hem på dag 3. Det jag märkte var att när det diskuteras om det ska bli snitt eller inte så drar de upp riskerna men så fort det har bestämts att man ska snittas så ändrar sig alla helt plötsligt och säger att det här går så bra så, det här är en rutinoperation osv. Jag frågade läkaren som bestämde att jag skulle få bli snittad om han kunde dra upp något exempel på något riktigt hemskt som hade hänt vid ett snitt och då sa han: \"Ja en gång på 90-talet var det en kvinna i Helsingborg som dog pga blodpropp.\" En gång på 90-talet!!! På BB efter jag hade fött Emmie så hörde jag en läkare prata med en höggravid kvinna. Det var tydligen komplikationer i graviditeten och han försökte övertala henne att snittas. Då sa hon \"men alla komplikationer som kan uppstå då\" och då sa han \"det är väldigt ovanligt med komplikationer vid planerade snitt, nästan alla komplikationer vi ser händer vid akuta/urakuta snitt\". Så det där kan du ju tala om för din man. Ni kan lugnt lita på personalen som är jättekompetenta och som utför flera snitt om dagen/veckan (beroende på vilket sjukhus) och de kommer att göra upplevelsen jättefin för er båda. Hoppas ditt snitt går lika bra som mitt. Sök gärna på \"Lucas\" eller \"Emmie\" om du vill läsa mer vad jag har skrivit här på forumet.
  15. .
    #8

    ja ja

    varför skriva här om man inte får ha åsikter. Men det blir ju säkert bra sa ja ju! PMS?
  16. 8
    ja ja varför skriva här om man inte får ha åsikter. Men det blir ju säkert bra sa ja ju! PMS?
  17. Medlem sedan
    Oct 2001
    #9

    Det är väl jättebra

    med åsikter! Det vänder inte jag mig emot, och säkert inte Sophie heller. Däremot kanske man skall försöka hålla en hövlig och saklig ton.
  18. 9
    Det är väl jättebra med åsikter! Det vänder inte jag mig emot, och säkert inte Sophie heller. Däremot kanske man skall försöka hålla en hövlig och saklig ton.
  19. Medlem sedan
    Mar 2006
    #10

    Tack!

    Tack för din uppmuntran! Jag uppskattar att du reagerade på kvinnans inlägg som inte vågar skriva något nick utan bara en punkt. Mitt kejsarsnitt är ju redan bokat och klart och då behöver jag inte få ifrågasättande kommentarer, som jag uppfattar att det första inlägget var.

    Min kompis som också har snittats sa ungefär samma sak som du, att komplikationerna sker mest vid akuta snitt. Hon hade också blött mindre vid kejsarsnittet än när hon hade fött vaginalt. Och blodpropp är tydligen vanligare om man har högt blodtryck, vilket jag inte har. Men för säkerhets skull bestämde läkaren att jag skulle få en spruta i förebyggande syfte mot blodpropp.

    Det känns verkligen uppmuntrande att läsa vad du skrev, tack än en gång!
  20. 10
    Tack! Tack för din uppmuntran! Jag uppskattar att du reagerade på kvinnans inlägg som inte vågar skriva något nick utan bara en punkt. Mitt kejsarsnitt är ju redan bokat och klart och då behöver jag inte få ifrågasättande kommentarer, som jag uppfattar att det första inlägget var.

    Min kompis som också har snittats sa ungefär samma sak som du, att komplikationerna sker mest vid akuta snitt. Hon hade också blött mindre vid kejsarsnittet än när hon hade fött vaginalt. Och blodpropp är tydligen vanligare om man har högt blodtryck, vilket jag inte har. Men för säkerhets skull bestämde läkaren att jag skulle få en spruta i förebyggande syfte mot blodpropp.

    Det känns verkligen uppmuntrande att läsa vad du skrev, tack än en gång!
  21. Medlem sedan
    Mar 2006
    #11

    Ett tillägg

    Vill bara förtydliga att mitt förra svar var riktat till Sophie.

    När det gäller nicket \".\" så tycker jag du var otrevlig som frågade om Sophie har PMS. Jag beklagar verkligen att du har negativa erfarenheter av kejsarsnitt, men du kanske inte ska lämna ifrågasättande kommentarer som \"Jag fattar inte hur du kan vilja ha kejsarsnitt\" i just det här forumet.
  22. 11
    Ett tillägg Vill bara förtydliga att mitt förra svar var riktat till Sophie.

    När det gäller nicket \".\" så tycker jag du var otrevlig som frågade om Sophie har PMS. Jag beklagar verkligen att du har negativa erfarenheter av kejsarsnitt, men du kanske inte ska lämna ifrågasättande kommentarer som \"Jag fattar inte hur du kan vilja ha kejsarsnitt\" i just det här forumet.
  23. Medlem sedan
    Feb 2002
    #12

    Nej jag helammar

    och har därför ingen mens. Precis som Ulrica skriver så är det klart att det är bra med åsikter, men jag tycker inte det är särskilt trevligt att komma in som anonym och inte göra någon nytta förutom att skrämma upp tjejer som snart ska snittas.
  24. 12
    Nej jag helammar och har därför ingen mens. Precis som Ulrica skriver så är det klart att det är bra med åsikter, men jag tycker inte det är särskilt trevligt att komma in som anonym och inte göra någon nytta förutom att skrämma upp tjejer som snart ska snittas.
  25. Medlem sedan
    Jan 2002
    #13

    Man är bra övervakad

    både under och efter snittet.
    Jag själv åkte på lite komplikationer, förlorade nästan 2 liter blod vilket upptäcktes på postop då jag låg i en blodpöl.
    Men alla agerade snabbt och gav mig diverse mediciner, dropp, och masserade livmodern så det avtog.
    Men jag fick senare 4 enheter blod pga att blodtrycket var så lågt (runt 60/90) och för att mitt hb låg på runt 85.

    Så skulle något inträffa så finns personalen där och ordar det. Här hos oss får alla snittade fragmin sprutor så länge de ligger på BB för att motverka blodpropp.
  26. 13
    Man är bra övervakad både under och efter snittet.
    Jag själv åkte på lite komplikationer, förlorade nästan 2 liter blod vilket upptäcktes på postop då jag låg i en blodpöl.
    Men alla agerade snabbt och gav mig diverse mediciner, dropp, och masserade livmodern så det avtog.
    Men jag fick senare 4 enheter blod pga att blodtrycket var så lågt (runt 60/90) och för att mitt hb låg på runt 85.

    Så skulle något inträffa så finns personalen där och ordar det. Här hos oss får alla snittade fragmin sprutor så länge de ligger på BB för att motverka blodpropp.
  27. Medlem sedan
    Mar 2005
    #14

    Mitt snitt

    Jag hade urakut kejsarsniit och tack och lov fick inga alls komplikationer efter.
    Min sambo tyckte att det var skönare för oss bägge med snitt för jag slapp lida många timmar. Sen att det var en hemsk upplevelse för det blev så dramatiskt är vi bägge skärrade över och glömmer aldrig den hemska upplevelsen med själva snittet tyckte han var smidig.
  28. 14
    Mitt snitt Jag hade urakut kejsarsniit och tack och lov fick inga alls komplikationer efter.
    Min sambo tyckte att det var skönare för oss bägge med snitt för jag slapp lida många timmar. Sen att det var en hemsk upplevelse för det blev så dramatiskt är vi bägge skärrade över och glömmer aldrig den hemska upplevelsen med själva snittet tyckte han var smidig.
  29. .
    #15

    hjälp.

    ni har rätt. dett är inget forum för mig. tur att jag skrev \".\" , för ni är rätt hysteriska. klart jag inte ville skrämmas! det går säkert bra....sa jag ju.
  30. 15
    hjälp. ni har rätt. dett är inget forum för mig. tur att jag skrev \".\" , för ni är rätt hysteriska. klart jag inte ville skrämmas! det går säkert bra....sa jag ju.
  31. Medlem sedan
    May 2000
    #16

    Sprutor mot blodpropp

    i förebyggande syfte får man också efter snittet, jag fick ta sprutor i en vecka... Risk för infektioner finns alltid vid operation men jag tror inte den är speciellt stor ... Stora blödningar kan man också få, men risken är inte stor där heller och isåfall får man ju hjälp med detta också om det skulle behövas... Man kan förlora mycket blod även vid vanlig förlossning.. Jag har snittats tre gånger och inte råkat ut för något av ovanstående.. Det går säkert jättebra för dig..
  32. 16
    Sprutor mot blodpropp i förebyggande syfte får man också efter snittet, jag fick ta sprutor i en vecka... Risk för infektioner finns alltid vid operation men jag tror inte den är speciellt stor ... Stora blödningar kan man också få, men risken är inte stor där heller och isåfall får man ju hjälp med detta också om det skulle behövas... Man kan förlora mycket blod även vid vanlig förlossning.. Jag har snittats tre gånger och inte råkat ut för något av ovanstående.. Det går säkert jättebra för dig..
  33. Nissa
    #17

    Min man var också skraj inför..

    ... snittet. Han är bondson, så när vårt första barn föddes vaginalt så var det inget som kändes främmande. Kossa som kossa... *ler* Ja, det var ju inte vilken ko som helst, men principen är ju den samma.
    Vårt andra barn föddes med snitt och maken var klart blek om nosen då vi var på inskrivning och under snittet var han riktigt tapper, även om jag vet att det frestade på.

    Jag pratade med en kollega vars fru snittats och han kunde berätta om hur hjälplös han kände sig, som när fruns ögon vändes ut och in och han såg hur narkospersonalen blev mycket aktiv.

    Mitt bästa tips är nog att berätta om sådant som KAN hända men som inte behöver vara farligt för det. Då behöver han inte tro att du är illa ute bara för att du fått blodtrycksfall. Han kommer också veta vad det innebär om personalen försöker förklara något för honom.

    Exempel: Blodtrycksfall, dvs du blir illamående och troligen likblek, kanske kräks eller försöker kräkas. Narkospersonalen häver det, men man vill ligga på ett lågt blodtryck så det är en balansgång.
    Bedövnignen tar långt upp: Du upplever att du får svårt att andas, ev domningar i fingrarna. Narkospersonalen håller koll på det med.

    Stora blödningar kan det bli vid alla sorters operationer, de gör allt de kan för att undvika att det händer.
    Risk för infektioner: Ja, det kommer ju efter själva snittet. Han kan väl få hålla koll på snittsåret om det gör honom lugnare?`
    BArnet har svårt att andas när det kommer ut: Inte ovanligt att det behövs extra hjälp. Håller det i sig länge kan det givetvis bli allvarliga konsekvenser, men det är OVANLIGT.
    Blodpropp får man spruta mot i flera dagar efter, inget konstigt med det.

    Har ni någon i bekantskapskretsen som snittats kanske din man kan få prata med den pappan?
  34. 17
    Min man var också skraj inför.. ... snittet. Han är bondson, så när vårt första barn föddes vaginalt så var det inget som kändes främmande. Kossa som kossa... *ler* Ja, det var ju inte vilken ko som helst, men principen är ju den samma.
    Vårt andra barn föddes med snitt och maken var klart blek om nosen då vi var på inskrivning och under snittet var han riktigt tapper, även om jag vet att det frestade på.

    Jag pratade med en kollega vars fru snittats och han kunde berätta om hur hjälplös han kände sig, som när fruns ögon vändes ut och in och han såg hur narkospersonalen blev mycket aktiv.

    Mitt bästa tips är nog att berätta om sådant som KAN hända men som inte behöver vara farligt för det. Då behöver han inte tro att du är illa ute bara för att du fått blodtrycksfall. Han kommer också veta vad det innebär om personalen försöker förklara något för honom.

    Exempel: Blodtrycksfall, dvs du blir illamående och troligen likblek, kanske kräks eller försöker kräkas. Narkospersonalen häver det, men man vill ligga på ett lågt blodtryck så det är en balansgång.
    Bedövnignen tar långt upp: Du upplever att du får svårt att andas, ev domningar i fingrarna. Narkospersonalen håller koll på det med.

    Stora blödningar kan det bli vid alla sorters operationer, de gör allt de kan för att undvika att det händer.
    Risk för infektioner: Ja, det kommer ju efter själva snittet. Han kan väl få hålla koll på snittsåret om det gör honom lugnare?`
    BArnet har svårt att andas när det kommer ut: Inte ovanligt att det behövs extra hjälp. Håller det i sig länge kan det givetvis bli allvarliga konsekvenser, men det är OVANLIGT.
    Blodpropp får man spruta mot i flera dagar efter, inget konstigt med det.

    Har ni någon i bekantskapskretsen som snittats kanske din man kan få prata med den pappan?
  35. Nissa
    #18

    Det kanske inte är...

    ... en fråga om att vilja? Själv hade jag inget val.
  36. 18
    Det kanske inte är... ... en fråga om att vilja? Själv hade jag inget val.
  37. Medlem sedan
    Mar 2006
    #19

    Vad ni är gulliga!

    Ni ger mig så bra svar.

    Nissa: alla de komplikationerna du tar upp tror jag blir för mycket för min man att hantera på en gång. Men jag kanske kan ta en sak i taget.

    Vi har en kompis som har snittats, min man kan säkert prata med den pappan. Ska föreslå det.
  38. 19
    Vad ni är gulliga! Ni ger mig så bra svar.

    Nissa: alla de komplikationerna du tar upp tror jag blir för mycket för min man att hantera på en gång. Men jag kanske kan ta en sak i taget.

    Vi har en kompis som har snittats, min man kan säkert prata med den pappan. Ska föreslå det.
  39. .
    #20

    det var

    en fråga att välja.
  40. 20
    det var en fråga att välja.
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Tips någon??
    By Jdimming in forum _1101 Januaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-02-16, 13:30
  2. Någon som har tips på
    By emsan... in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-03-29, 11:37
  3. Tips någon?
    By emmalotta in forum Föräldraskap
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-06, 20:29
  4. Har ni tips på någon god .....
    By nikki73 in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-12, 20:35
  5. Tips någon?
    By HeidiN72 in forum Vikt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-01-03, 19:13
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar