Pottbekymmer
_0309 Septemberbarn
  1. Gullan m Axel -03, bf 4/8
    #1

    Pottbekymmer

    Hade Axel igår. Han står nämligen när han kissar och sitter när han bajsar, men igår kom både och och han visste inte hur han skulle göra... med lite assitans ordnade vi upp det (ja nästan i alla fall) men han var verkligen bekymrad för han ville stå upp, det kom ju kiss! ;-)

    Hur går det med era små och pottan? Axel har börjat vilja gå utan blöja dagtid och hemma får han det, men det blir många kissiga byxor för det vill siginte riktigt. Det värsta (för honom) är när vi är ute, när han kommer på det och drar ner byxorna men jag inte hinner med och det kommer ändå på kläderna. Då blir han förtvivlad för han har ju varit duktig och ändå blir det fel. Men jag är impad av att han trots att han var med de större pojkarna och spelade fotboll faktiskt registrerade att det var kiss på gång. Så snart kanske han är torr? Men han kan lika gärna sitta och bara kissa utan att ta någon som helst notis av det hela...
  2. 1
    Pottbekymmer Hade Axel igår. Han står nämligen när han kissar och sitter när han bajsar, men igår kom både och och han visste inte hur han skulle göra... med lite assitans ordnade vi upp det (ja nästan i alla fall) men han var verkligen bekymrad för han ville stå upp, det kom ju kiss! ;-)

    Hur går det med era små och pottan? Axel har börjat vilja gå utan blöja dagtid och hemma får han det, men det blir många kissiga byxor för det vill siginte riktigt. Det värsta (för honom) är när vi är ute, när han kommer på det och drar ner byxorna men jag inte hinner med och det kommer ändå på kläderna. Då blir han förtvivlad för han har ju varit duktig och ändå blir det fel. Men jag är impad av att han trots att han var med de större pojkarna och spelade fotboll faktiskt registrerade att det var kiss på gång. Så snart kanske han är torr? Men han kan lika gärna sitta och bara kissa utan att ta någon som helst notis av det hela...
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2

    Nyfiken fråga

    Varför låter ni honom stå och kissa? Här är det nästan spöstraff på att göra det - jag vägrar torka golv bara för att de ska vara \"manliga\" när de pinkar. Dessutom sägs det att man tömmer blåsan bättre om man sitter ner, vilket alltså ska förebygga uvi tex. Det känns som om det är lika bra att böja i tid - jag vill inte att J står upp och kissar så länge jag kan förhindra det. Ute gör han det givetvis, men inte inne.

    Rebecca har järnkoll, faktiskt bättre än Johannes. Han kan kissa på sig ibland fortfarande om det är för mycket som tar uppmärksamheten, men hon är stensäker. Fort gick det också, 3 veckor från första försök tills hon var torr även på natten. Jag har fortfarande inte begripit hur i hela friden det gick till, det var hon som styrde allt. Inte i närheten av hur det var när J skulle bli torr.
  4. 2
    Nyfiken fråga Varför låter ni honom stå och kissa? Här är det nästan spöstraff på att göra det - jag vägrar torka golv bara för att de ska vara \"manliga\" när de pinkar. Dessutom sägs det att man tömmer blåsan bättre om man sitter ner, vilket alltså ska förebygga uvi tex. Det känns som om det är lika bra att böja i tid - jag vill inte att J står upp och kissar så länge jag kan förhindra det. Ute gör han det givetvis, men inte inne.

    Rebecca har järnkoll, faktiskt bättre än Johannes. Han kan kissa på sig ibland fortfarande om det är för mycket som tar uppmärksamheten, men hon är stensäker. Fort gick det också, 3 veckor från första försök tills hon var torr även på natten. Jag har fortfarande inte begripit hur i hela friden det gick till, det var hon som styrde allt. Inte i närheten av hur det var när J skulle bli torr.
  5. Medlem sedan
    Nov 2001
    #3

    Visst är han duktig!

    Det är inte lätt att komma ihåg icke-blöjan när man har roligt!!

    Emelina sitter ner och gör båda, men har en tendens att snabbt springa därifrån efter tvåan. Sådär så man inte hänger med.
    Hon säger inte alltid till utan kan gå själv. Men oftast är det ett himlans tjatande innan för hon vill helst ha sällskap.
    Och ena gången måste det vara toaletten och andra gången kan hon komma med pottan och sätta sig framför TV:n. Bara hon får bestämma -as usual!
  6. 3
    Visst är han duktig! Det är inte lätt att komma ihåg icke-blöjan när man har roligt!!

    Emelina sitter ner och gör båda, men har en tendens att snabbt springa därifrån efter tvåan. Sådär så man inte hänger med.
    Hon säger inte alltid till utan kan gå själv. Men oftast är det ett himlans tjatande innan för hon vill helst ha sällskap.
    Och ena gången måste det vara toaletten och andra gången kan hon komma med pottan och sätta sig framför TV:n. Bara hon får bestämma -as usual!
  7. Gullan m Axel -03, bf 4/8
    #4

    Ja jag önskar att han satt

    men han vägrar sitta och när jag försökte få honom till det i början så slog det helt fel, han blev bara hysterisk. Vill inte att pottan ska bli nått jobbigt utan låtit honom hållas. Var lite orolig först för hur han skulle klara bajsa eftersom han var så hysteriskt emot att sitta, men när det är bajs så är det inga problem.

    Det hela kommer väl av att min man, tyvärr, trots uppmaning från mig inte heller sitter så vi kan inte gärna kräva att Axel sitter. Axel är dessutom väldigt duktig på att träffa pottan (vi har en ganska stor stolvariant) så det kommer inte utanför. När han blir större och vill stå framför toan så blir det väl som för pappa, den som står städar toan...

    Nej det sägs ju att flickor är snabbare än pojkar, din R verkar ju var abevis på det ;-) Vi får nog dras med blöjor länge till känns det som, fast vem vet. Kanske komemr det snabbt sedan?
  8. 4
    Ja jag önskar att han satt men han vägrar sitta och när jag försökte få honom till det i början så slog det helt fel, han blev bara hysterisk. Vill inte att pottan ska bli nått jobbigt utan låtit honom hållas. Var lite orolig först för hur han skulle klara bajsa eftersom han var så hysteriskt emot att sitta, men när det är bajs så är det inga problem.

    Det hela kommer väl av att min man, tyvärr, trots uppmaning från mig inte heller sitter så vi kan inte gärna kräva att Axel sitter. Axel är dessutom väldigt duktig på att träffa pottan (vi har en ganska stor stolvariant) så det kommer inte utanför. När han blir större och vill stå framför toan så blir det väl som för pappa, den som står städar toan...

    Nej det sägs ju att flickor är snabbare än pojkar, din R verkar ju var abevis på det ;-) Vi får nog dras med blöjor länge till känns det som, fast vem vet. Kanske komemr det snabbt sedan?
  9. Medlem sedan
    Jan 2003
    #5

    Lär honom sitta!

    Inomhus är det faktiskt smidigare, det är lättare för honom att komma ihåg sig om han sitter ner när han gör bådadera. Utomhus har ju killar mycket smidigare ställt; det är ju bara att hiva ner brallorna och stå upp. Lite värre där med tjejer som måste hållas i för att inte skvätta ner byxorna *talar av egen erfarenhet*.

    C är jätteduktig; hon går själv på toaletten både för att kissa och bajsa. Det senare är helt underbart då vi haft stora problem med hennes bror, men nu funkar toalettbesöken bra för båda två. De lärde av varandra tror vi. Nattetid är det dock fortfarande blöja som gäller, den är dyngsur på morgonen så den plockar vi inte bort förrän hon visat att hon inte blir kissnödig på natten.
  10. 5
    Lär honom sitta! Inomhus är det faktiskt smidigare, det är lättare för honom att komma ihåg sig om han sitter ner när han gör bådadera. Utomhus har ju killar mycket smidigare ställt; det är ju bara att hiva ner brallorna och stå upp. Lite värre där med tjejer som måste hållas i för att inte skvätta ner byxorna *talar av egen erfarenhet*.

    C är jätteduktig; hon går själv på toaletten både för att kissa och bajsa. Det senare är helt underbart då vi haft stora problem med hennes bror, men nu funkar toalettbesöken bra för båda två. De lärde av varandra tror vi. Nattetid är det dock fortfarande blöja som gäller, den är dyngsur på morgonen så den plockar vi inte bort förrän hon visat att hon inte blir kissnödig på natten.
  11. Gullan m Axel -03, bf 4/8
    #6

    Ja

    Axel säger inte alltid heller till när han går på pottan, och han avskyr att sitt ner på den så han sitter verkligen inte ner längre än han behöver. Man får vara observant på ljud från toaletten för han är duktig på att hälla ut och skölja ur pottan efteråt och man vill gärna hinna dit och torka innan han fotsätter leka på annat run...

    Potta framför Tv låter ju mysigt... ;-) Men huvudsaken är ju att de gör det de ska och att det inte blir tvång utan en naturlig grej.
  12. 6
    Ja Axel säger inte alltid heller till när han går på pottan, och han avskyr att sitt ner på den så han sitter verkligen inte ner längre än han behöver. Man får vara observant på ljud från toaletten för han är duktig på att hälla ut och skölja ur pottan efteråt och man vill gärna hinna dit och torka innan han fotsätter leka på annat run...

    Potta framför Tv låter ju mysigt... ;-) Men huvudsaken är ju att de gör det de ska och att det inte blir tvång utan en naturlig grej.
  13. Gullan m Axel -03, bf 4/8
    #7

    Jo...

    men jag har försökt och vill inte bråka om det. Bättre att han står och är nöjd än att jag riskerar att skapa låsning så han vägrar annat än blöja helt. Och som sagt, så länge pappa står så... Han lär sig nog att han måste sitta ner när det kommer både ock, det var bara första gången det gjorde det igår och då blev han lite förvirrad.

    Duktig tjej! Ja det verkar vara ganska vanligt att barn har problem med just bajset, så därför blev jag så förvånad över att det var det första som funkade för Axel. Han missar aldrig att gå på pottan då, men kissa däremot är lättare att glömma bort för honom.
  14. 7
    Jo... men jag har försökt och vill inte bråka om det. Bättre att han står och är nöjd än att jag riskerar att skapa låsning så han vägrar annat än blöja helt. Och som sagt, så länge pappa står så... Han lär sig nog att han måste sitta ner när det kommer både ock, det var bara första gången det gjorde det igår och då blev han lite förvirrad.

    Duktig tjej! Ja det verkar vara ganska vanligt att barn har problem med just bajset, så därför blev jag så förvånad över att det var det första som funkade för Axel. Han missar aldrig att gå på pottan då, men kissa däremot är lättare att glömma bort för honom.
  15. Medlem sedan
    Sep 2002
    #8

    be maken förklara

    Kanske det kan funka om pappan som ser likadan ut sas berättar för Axel hur han gör om han måste göra båda samtidigt - för det måste han väl göra ibland? Väl? Så kanske de kan gå på toa tillsammans som två riktiga karlar ,-D
    Det där med bajstrassel som tas upp här nedan - vill gärna tipsa om Bolibompasidan på svt.se . Där kan man se en Bajssång som J och vi gärna sjunger med förtjusning *s* Här är länken http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?d=42953&a=485779

    Lycka till
    R/E
  16. 8
    be maken förklara Kanske det kan funka om pappan som ser likadan ut sas berättar för Axel hur han gör om han måste göra båda samtidigt - för det måste han väl göra ibland? Väl? Så kanske de kan gå på toa tillsammans som två riktiga karlar ,-D
    Det där med bajstrassel som tas upp här nedan - vill gärna tipsa om Bolibompasidan på svt.se . Där kan man se en Bajssång som J och vi gärna sjunger med förtjusning *s* Här är länken http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?d=42953&a=485779

    Lycka till
    R/E
  17. Gullan m Axel -03, bf 4/8
    #9

    Tror det löser sig

    Han var påväg att sätta sig när han kom på att han behövde kissa så han blev stående helt fel håll och gnydde över hur han skulle lösa situationen när det kom i båda ändar. Men han satte sig när jag kom dit och hjälpte honom och jag förklarade att det går jättebra att sitta och kissa och att man måste göra så om man bajsar samtidigt. Så jag tror att det löser sig när det händer igen, annars får jag skicka in mannen :-) Men som sagt, jag tror det löser sig. Ser det inte som ett problem utan tyckte mer att det var en liten rolig händelse. Allt är ju svårt i början.

    Bajsång? :-) Den får jag kolla in!
  18. 9
    Tror det löser sig Han var påväg att sätta sig när han kom på att han behövde kissa så han blev stående helt fel håll och gnydde över hur han skulle lösa situationen när det kom i båda ändar. Men han satte sig när jag kom dit och hjälpte honom och jag förklarade att det går jättebra att sitta och kissa och att man måste göra så om man bajsar samtidigt. Så jag tror att det löser sig när det händer igen, annars får jag skicka in mannen :-) Men som sagt, jag tror det löser sig. Ser det inte som ett problem utan tyckte mer att det var en liten rolig händelse. Allt är ju svårt i början.

    Bajsång? :-) Den får jag kolla in!
  19. Medlem sedan
    Jan 2004
    #10

    Äsch, låt honom stå

    om han nu så gärna vill det ! Det är bättre att han få bestämma själv.

    Hemma hos oss så har Therese visat visst intresse för pottan, såtillvida att när man ska byta blöja, så går hon och sätter sig på pottan. Hon ska \"kissa poppan\"... lite för sent, bara *s*.

    Det är inte lätt, när man måste göra både och, och inte förstår att när man bajsar, så sitter man ner....

    Det kommer att lösa sej av sej självt.

    Ha det !

  20. 10
    Äsch, låt honom stå om han nu så gärna vill det ! Det är bättre att han få bestämma själv.

    Hemma hos oss så har Therese visat visst intresse för pottan, såtillvida att när man ska byta blöja, så går hon och sätter sig på pottan. Hon ska \"kissa poppan\"... lite för sent, bara *s*.

    Det är inte lätt, när man måste göra både och, och inte förstår att när man bajsar, så sitter man ner....

    Det kommer att lösa sej av sej självt.

    Ha det !

  21. Gullan m Axel -03, bf 4/8
    #11

    Ja så känner jag med

    Hellre nöjd Axel än att jag ställer till med problem kring pottandet bara för att förenkla städningen. Klart det finns den där aspekten om att de tömmer blåsan bättre som ME säger, men jag gissar att inte heller urmannen satt ner så Axel får väl bara kissa oftare.

    Ja men då är hon nog på g med potta, det gäller bara att hon kommer på det lite tidigare och det är inte så lätt. Jag hoppas att Axel är blöjfri åtminstone dagtid när nästa lillbus kommer, men vi får se. Kanske håller han på så här länge...
  22. 11
    Ja så känner jag med Hellre nöjd Axel än att jag ställer till med problem kring pottandet bara för att förenkla städningen. Klart det finns den där aspekten om att de tömmer blåsan bättre som ME säger, men jag gissar att inte heller urmannen satt ner så Axel får väl bara kissa oftare.

    Ja men då är hon nog på g med potta, det gäller bara att hon kommer på det lite tidigare och det är inte så lätt. Jag hoppas att Axel är blöjfri åtminstone dagtid när nästa lillbus kommer, men vi får se. Kanske håller han på så här länge...
  23. Medlem sedan
    Aug 2002
    #12

    det kommer

    vi har haft likadent. Nu fungerar det helt utmärkt bra. Visst händer det olyckor men vi har kört med blöja ute, bara för att gardera oss.

    Karl står också och kissar. Storebror satt jämt så det är bara att konstatera att alla är olika. Någonstans har jag läst att det är bättre för killar, rent fysiskt, att just stå och kissa. Att det kan bli en skvätt urin kvar när dom sitter, vilket inte ska vara bra. Fast som sagt jag har inga vetenskapliga belägg.
  24. 12
    det kommer vi har haft likadent. Nu fungerar det helt utmärkt bra. Visst händer det olyckor men vi har kört med blöja ute, bara för att gardera oss.

    Karl står också och kissar. Storebror satt jämt så det är bara att konstatera att alla är olika. Någonstans har jag läst att det är bättre för killar, rent fysiskt, att just stå och kissa. Att det kan bli en skvätt urin kvar när dom sitter, vilket inte ska vara bra. Fast som sagt jag har inga vetenskapliga belägg.
  25. Medlem sedan
    Jan 2003
    #13

    Går inte alla

    Eller, i princip inte i alla fall. Axel har suttit och kissat på pottan ett fåtal gånger men för att han ska göra det krävs att han går blöjfri hemma och det vill han helst inte. Egentligen tror jag nog att han skulle kunna bli blöjfri hyfsat snabbt, om vi bara orkade ta tag i det, men det känns som att vi är ute och ränner så mycket att det i princip aldrig blir läge. Jag sätter mitt hopp till sommaren för det vore ju skönt om han vore blöjfri innan bebisen kommer i alla fall.

    Har inga bra tips om hur du ska göra med din Axel, för jag förstår ju att han blir förtvivlad när han vill så väl och det blir fel ändå, men duktig är han i alla fall. Lille snutten, klart det blir tokigt när man tror att man måste stå och kissa men sitta och bajsa :-)
  26. 13
    Går inte alla Eller, i princip inte i alla fall. Axel har suttit och kissat på pottan ett fåtal gånger men för att han ska göra det krävs att han går blöjfri hemma och det vill han helst inte. Egentligen tror jag nog att han skulle kunna bli blöjfri hyfsat snabbt, om vi bara orkade ta tag i det, men det känns som att vi är ute och ränner så mycket att det i princip aldrig blir läge. Jag sätter mitt hopp till sommaren för det vore ju skönt om han vore blöjfri innan bebisen kommer i alla fall.

    Har inga bra tips om hur du ska göra med din Axel, för jag förstår ju att han blir förtvivlad när han vill så väl och det blir fel ändå, men duktig är han i alla fall. Lille snutten, klart det blir tokigt när man tror att man måste stå och kissa men sitta och bajsa :-)
  27. Medlem sedan
    Jan 2003
    #14

    Går inte _alls_ menar jag förstås

    .
  28. 14
    Går inte _alls_ menar jag förstås .
  29. Medlem sedan
    Nov 2001
    #15

    Jo, det är jättemysigt..

    ända tills den välbekanta doften börjar närma sig min känsliga gravidnäsa... ;)
  30. 15
    Jo, det är jättemysigt.. ända tills den välbekanta doften börjar närma sig min känsliga gravidnäsa... ;)
  31. Isa m Ellen&Gustav
    #16

    Duktig kille!

    Det lossnar säkert helt för honom snart. Han är ju jätteduktig och på god väg. Men jag hade nog tagit mannen i örat och krävt sittande kissande även om Axel är duktig på att pricka rätt.

    Hmm, nu har jag ju bara Ellen och hennes toabesök att jämföra med men det ska bli kul och se om Gustav skiljer sig mycket från hennes p ga att han är kille (om det nu är det som gör skillnaden men jag har hört av flera att det kan vara lite bökigare för killar.

    Ellen är blöjfri dag och natt sedan ganska lång tid tillbaka men hon totalvägrar att bajsa annat än i blöjan. Vi har inte gjort någon \"grej\" av det men ibland är det lite frustreande när jag vet att hon bajsar på toa på dagis utan problem..
  32. 16
    Duktig kille! Det lossnar säkert helt för honom snart. Han är ju jätteduktig och på god väg. Men jag hade nog tagit mannen i örat och krävt sittande kissande även om Axel är duktig på att pricka rätt.

    Hmm, nu har jag ju bara Ellen och hennes toabesök att jämföra med men det ska bli kul och se om Gustav skiljer sig mycket från hennes p ga att han är kille (om det nu är det som gör skillnaden men jag har hört av flera att det kan vara lite bökigare för killar.

    Ellen är blöjfri dag och natt sedan ganska lång tid tillbaka men hon totalvägrar att bajsa annat än i blöjan. Vi har inte gjort någon \"grej\" av det men ibland är det lite frustreande när jag vet att hon bajsar på toa på dagis utan problem..

Liknande trådar

  1. Pottbekymmer...
    By Jeanne1 in forum _0702 Februaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-03, 18:45
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar