Det verkar vara många som inte
_05 Höstbarn
  1. maria_th
    #1

    Det verkar vara många som inte

    delar på föräldraledigheten. Är lite nyfiken på varför?
  2. 1
    Det verkar vara många som inte delar på föräldraledigheten. Är lite nyfiken på varför?
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2

    Mannens jobb

    fungerar det inte att vara föräldraledig någon längre tid. Han ska vara ledig under september, men det är med många sura miner och med bonusen som riskpremie...
  4. 2
    Mannens jobb fungerar det inte att vara föräldraledig någon längre tid. Han ska vara ledig under september, men det är med många sura miner och med bonusen som riskpremie...
  5. Joa
    #3

    Jag är arbetslös

    så jag är den som är hemma. Hade jag haft ett jobb hade jag helt klart gått dit nu o sambon fått vara hemma. Visst- jag ska söka jobb men vi har inte råd med att sänka min sambos inkomst. Skulel hans mindska skulle vi inte kunna göra nåt annat än äta och bo. Jag har så kass fpenning. Så vi behöver hans hela lön.
  6. 3
    Jag är arbetslös så jag är den som är hemma. Hade jag haft ett jobb hade jag helt klart gått dit nu o sambon fått vara hemma. Visst- jag ska söka jobb men vi har inte råd med att sänka min sambos inkomst. Skulel hans mindska skulle vi inte kunna göra nåt annat än äta och bo. Jag har så kass fpenning. Så vi behöver hans hela lön.
  7. Medlem sedan
    Nov 2002
    #4

    Just därför

    skulle en lag behövas som förbjuder diskriminering av, i första hand, fäder som vill använda sin rätt att ta ut föräldrapenning och se barnen växa upp.
  8. 4
    Just därför skulle en lag behövas som förbjuder diskriminering av, i första hand, fäder som vill använda sin rätt att ta ut föräldrapenning och se barnen växa upp.
  9. Medlem sedan
    May 2001
    #5

    Gör denna gång, men inte tidigare

    Första barnet pluggade jag och hade ingen direkt inkomst. Hade inte klarat det ekonomiskt. Nästa barn hade jag bara lite helgjobb. När trean kom var det meningen att mannen skulle vara hemma på slutet, men han blev sjukskriven för högt blodtryck. Innebar ju att han var hemma med oss väldigt mycket, även om han ju inte hade ansvaret för barnet. Den här gången sa jag att ska vi ha ett barn till ska vi dela på det. Sedan har han dragit öronen åt sig. Inte för att han inte vill, utan för att han är lite feg för att stå på sig på jobbet (de blir verkligen skitsura - inte ledningen men jobbarkompisarna. Är ju lätt för mig att säga att han ska skita i, men det är nog inte så himla kul. Han ska ju ändå jobba med dem). Jag tvingade i alla fall till mig två månader på sommaren. Tycker det känns lagom för mig och hoppas att det ger honom blodad tand, för jag vill jobba fredagar (minst) under hösten. Grejen är att jag är ju bara hemma med Sara, medan han kommer att ha allihop, så jag hoppas att det är snälla med honom ;)
  10. 5
    Gör denna gång, men inte tidigare Första barnet pluggade jag och hade ingen direkt inkomst. Hade inte klarat det ekonomiskt. Nästa barn hade jag bara lite helgjobb. När trean kom var det meningen att mannen skulle vara hemma på slutet, men han blev sjukskriven för högt blodtryck. Innebar ju att han var hemma med oss väldigt mycket, även om han ju inte hade ansvaret för barnet. Den här gången sa jag att ska vi ha ett barn till ska vi dela på det. Sedan har han dragit öronen åt sig. Inte för att han inte vill, utan för att han är lite feg för att stå på sig på jobbet (de blir verkligen skitsura - inte ledningen men jobbarkompisarna. Är ju lätt för mig att säga att han ska skita i, men det är nog inte så himla kul. Han ska ju ändå jobba med dem). Jag tvingade i alla fall till mig två månader på sommaren. Tycker det känns lagom för mig och hoppas att det ger honom blodad tand, för jag vill jobba fredagar (minst) under hösten. Grejen är att jag är ju bara hemma med Sara, medan han kommer att ha allihop, så jag hoppas att det är snälla med honom ;)
  11. Medlem sedan
    Nov 2002
    #6

    Repris

    av inlägget till KMCB
  12. 6
    Repris av inlägget till KMCB
  13. Medlem sedan
    Dec 2004
    #7

    Min sambo är egen företagare

    ett litet företag med 6 delägare. Han har tyvärr ingen möjlighet att vara hemma även om båda han och jag egentligen skulle vilja att han var det. Jättetrist!
  14. 7
    Min sambo är egen företagare ett litet företag med 6 delägare. Han har tyvärr ingen möjlighet att vara hemma även om båda han och jag egentligen skulle vilja att han var det. Jättetrist!
  15. Medlem sedan
    May 2001
    #8

    Kan på sätt och vis hålla med

    men jag vill inte ha en lag som bestämmer ATT hälften av dagarna MÅSTE tas ut av den andra föräldern. Då hade vi inte klarat oss när de första två kom och jag tror att det är många somhar det så. Sen skulle det ju innebära att man bestämmer hur länge mamman ska amma och det tycker jag är helt upp till varje familj. Men på nåt vis skulle man behöva komma åt att männen drar sig för att ta ut sin föräldraledighet pga att det är så tjurigt på jobbet.
  16. 8
    Kan på sätt och vis hålla med men jag vill inte ha en lag som bestämmer ATT hälften av dagarna MÅSTE tas ut av den andra föräldern. Då hade vi inte klarat oss när de första två kom och jag tror att det är många somhar det så. Sen skulle det ju innebära att man bestämmer hur länge mamman ska amma och det tycker jag är helt upp till varje familj. Men på nåt vis skulle man behöva komma åt att männen drar sig för att ta ut sin föräldraledighet pga att det är så tjurigt på jobbet.
  17. Medlem sedan
    Apr 2006
    #9

    därför

    jag är arbetslös och inte har nåt jobb att gå tillbaka till + att sambon tjänar nästan dubbelt så mycket som jag...men sen vill jag vara hemma mesta delen och han låter mig vara det helt enkelt. Och det erkänner jag men bara för det vill jag inte ha en massa påhopp...vi har valt detta för att vi vill ha det så i vår familj sen får andra familjer göra som de vill.

    Han är hemma 5 veckor i sommar och sen två månaders pappaledighet i höst...jag tycker det är rätt mycket faktiskt.
  18. 9
    därför jag är arbetslös och inte har nåt jobb att gå tillbaka till + att sambon tjänar nästan dubbelt så mycket som jag...men sen vill jag vara hemma mesta delen och han låter mig vara det helt enkelt. Och det erkänner jag men bara för det vill jag inte ha en massa påhopp...vi har valt detta för att vi vill ha det så i vår familj sen får andra familjer göra som de vill.

    Han är hemma 5 veckor i sommar och sen två månaders pappaledighet i höst...jag tycker det är rätt mycket faktiskt.
  19. Medlem sedan
    Jan 2005
    #10

    Eknomin tyvärr.

    Om sambon skulle vara hemma så skulle vi inte gå runt. Har det tufft nu. Han tjänar så pass mycket mer än mig.
  20. 10
    Eknomin tyvärr. Om sambon skulle vara hemma så skulle vi inte gå runt. Har det tufft nu. Han tjänar så pass mycket mer än mig.
  21. Medlem sedan
    Apr 2006
    #11

    men det är inte bra för alla

    det finns de som inte vill dela och de ska få bestämma sånt själva inom familjen
  22. 11
    men det är inte bra för alla det finns de som inte vill dela och de ska få bestämma sånt själva inom familjen
  23. Medlem sedan
    Sep 1999
    #12

    För våran del

    Är det så att sambon är säljare, och skulle inte klara av att hålla sina kunder kvar, om han var hemme en längre tid. Däremot tar han pappa dagar så ofta det behövs, och under hösten blir det nog en dag i veckan eller så.
    Jag tycker INTE att man ska tvinga till delad föräldrarledighet. Allt för många barn skulle behöva börja dagis allt för tidigt tex. Många pappor skulle ändå vägra vara hemma. Jag tycker att var och en ska få bestämma det själv.
  24. 12
    För våran del Är det så att sambon är säljare, och skulle inte klara av att hålla sina kunder kvar, om han var hemme en längre tid. Däremot tar han pappa dagar så ofta det behövs, och under hösten blir det nog en dag i veckan eller så.
    Jag tycker INTE att man ska tvinga till delad föräldrarledighet. Allt för många barn skulle behöva börja dagis allt för tidigt tex. Många pappor skulle ändå vägra vara hemma. Jag tycker att var och en ska få bestämma det själv.
  25. maria_th
    #13

    Det är ärligt av dig...

    ...för jag tror att det faktiskt är ganska vanlig anledning - dvs att mamman faktiskt vill.
  26. 13
    Det är ärligt av dig... ...för jag tror att det faktiskt är ganska vanlig anledning - dvs att mamman faktiskt vill.
  27. Medlem sedan
    Apr 2006
    #14

    tråkigt bara att ingen

    vågar erkänna det utan kommer med en massa bortförklaringar
  28. 14
    tråkigt bara att ingen vågar erkänna det utan kommer med en massa bortförklaringar
  29. maria_th
    #15

    Fast å andra sidan...

    ..betyder ju det att pappan inte vill vara hemma, iallafall inte lika gärna som mamman. I slutändan tror jag personligen det är något alla förlorar på.

    När det dessutom är nästan uteslutande kvinnor som sätter sin karriär på paus i säg 1.5-2 år så är det inte konstigt att många mindre företag (och större också för den delen) hellre anställer och befodrar män i trettioårsåldern än dito kvinnor. :/

    Men tyvärr har jag upplevt att det bland mina och makens arbetskamrater är en inte helt ovanlig underliggande orsak. T ex en arbetskamrat till mig var borta i 15 månader därför hennes man inte kunde ta ledigt, men jag känner hennes mans chef och jag tror inte att han skulle hindra någon att vara pappaledig. :) Då hade det varit bättre att vara ärlig iallafall.
  30. 15
    Fast å andra sidan... ..betyder ju det att pappan inte vill vara hemma, iallafall inte lika gärna som mamman. I slutändan tror jag personligen det är något alla förlorar på.

    När det dessutom är nästan uteslutande kvinnor som sätter sin karriär på paus i säg 1.5-2 år så är det inte konstigt att många mindre företag (och större också för den delen) hellre anställer och befodrar män i trettioårsåldern än dito kvinnor. :/

    Men tyvärr har jag upplevt att det bland mina och makens arbetskamrater är en inte helt ovanlig underliggande orsak. T ex en arbetskamrat till mig var borta i 15 månader därför hennes man inte kunde ta ledigt, men jag känner hennes mans chef och jag tror inte att han skulle hindra någon att vara pappaledig. :) Då hade det varit bättre att vara ärlig iallafall.
  31. Medlem sedan
    Oct 2004
    #16

    för att

    min smabo har eget företa som håller på att gå til lpipsvängen. så han måste jobba, jobba jobba!! trist men så är det. jag å andra sidan gråter inte floder över det, jag är sååå gärna hemma med mina gullvipor. men det är klart, lite trist tycker jag det är!! skulle vara kul om jag tog 3 dagar i veckan och han 2 dagar men tyvärr finns det noll chans till det.
  32. 16
    för att min smabo har eget företa som håller på att gå til lpipsvängen. så han måste jobba, jobba jobba!! trist men så är det. jag å andra sidan gråter inte floder över det, jag är sååå gärna hemma med mina gullvipor. men det är klart, lite trist tycker jag det är!! skulle vara kul om jag tog 3 dagar i veckan och han 2 dagar men tyvärr finns det noll chans till det.
  33. maria_th
    #17

    Vi delar på den

    Trots att maken tjänar kanske tio papp mer än mig i månaden (och till det kommer bonusen som han förlorar nästa år!) och vi båda tjänar en (bra) bit över maxtaket, så delar vi lika. Jag tycker att man kan värdera den relation som A och hennes far får i pengar... samt att det blir en mycket mer jämlik relation oss emellan. Det blir inte lika självklart vem som stannar hemma när A blir sjuk senare.

    Min man är koncern it-chef och hans företag kan alltså inte direkt anställa en vikarie för honom, men allt går att lösa. Vi har löst det så att vi delar på dagarna i veckorna istället!

    Jag vill bara rekomendera detta sätt att dela föräldraledigheten! Man får det bästa av båda världar - man har så roligt på jobbet och man uppskattar verkligen varenda dag hemma. Inte någon av oss förlorar kontakten med arbetsplatsen heller... Visst förlorar vi en massa pengar - men å andra sidan lever vi ganska gott ändå. :)
  34. 17
    Vi delar på den Trots att maken tjänar kanske tio papp mer än mig i månaden (och till det kommer bonusen som han förlorar nästa år!) och vi båda tjänar en (bra) bit över maxtaket, så delar vi lika. Jag tycker att man kan värdera den relation som A och hennes far får i pengar... samt att det blir en mycket mer jämlik relation oss emellan. Det blir inte lika självklart vem som stannar hemma när A blir sjuk senare.

    Min man är koncern it-chef och hans företag kan alltså inte direkt anställa en vikarie för honom, men allt går att lösa. Vi har löst det så att vi delar på dagarna i veckorna istället!

    Jag vill bara rekomendera detta sätt att dela föräldraledigheten! Man får det bästa av båda världar - man har så roligt på jobbet och man uppskattar verkligen varenda dag hemma. Inte någon av oss förlorar kontakten med arbetsplatsen heller... Visst förlorar vi en massa pengar - men å andra sidan lever vi ganska gott ändå. :)
  35. Medlem sedan
    Apr 2006
    #18

    Jag är ingen

    karriärsmänniska...att jobba har aldrig varit någon prioritering för mig...tycker liksom livet har nåt viktigare än och bara jobba.
    Som att vara med sin familj......och sköta om hus och allt...
    jag är nog lite gammaldags men jag skulle hemskt gärna vilja vara en hemmafru/hemma mamma om jag bara haft pengar nog till det. Tyvärr är det alltid pengar som ska spela in....

    Ibland skulle jag bara vilja fly...till en karibisk ö nånstans och bo hela familjen där resten av livet...utan jobb...bara rå om oss själva. Bada och sola och ha skoj dagarna i ända.... ;-). Kanske tillverka saker själv för att sälja eller nåt *ha ha*
    En underbar dröm bara *fniss*...inget som någonsin kommer bli verklighet ju.

    Men jag är så mycket för frihet...vill inte känna mig instängd och sitta på ett jobb och inte kunna komma därifrån...hamna i den där tristessen med stress och hämtning, lämning dagis, middag hemma och sen i säng med barnen...dag ut och dag in...känner mig så låst....och får ont i magen av och bara tänka på att det snart kommer bli så när jag får jobb...vilket jag ju måste ha för att kunna försörja familjen.
  36. 18
    Jag är ingen karriärsmänniska...att jobba har aldrig varit någon prioritering för mig...tycker liksom livet har nåt viktigare än och bara jobba.
    Som att vara med sin familj......och sköta om hus och allt...
    jag är nog lite gammaldags men jag skulle hemskt gärna vilja vara en hemmafru/hemma mamma om jag bara haft pengar nog till det. Tyvärr är det alltid pengar som ska spela in....

    Ibland skulle jag bara vilja fly...till en karibisk ö nånstans och bo hela familjen där resten av livet...utan jobb...bara rå om oss själva. Bada och sola och ha skoj dagarna i ända.... ;-). Kanske tillverka saker själv för att sälja eller nåt *ha ha*
    En underbar dröm bara *fniss*...inget som någonsin kommer bli verklighet ju.

    Men jag är så mycket för frihet...vill inte känna mig instängd och sitta på ett jobb och inte kunna komma därifrån...hamna i den där tristessen med stress och hämtning, lämning dagis, middag hemma och sen i säng med barnen...dag ut och dag in...känner mig så låst....och får ont i magen av och bara tänka på att det snart kommer bli så när jag får jobb...vilket jag ju måste ha för att kunna försörja familjen.
  37. maria_th
    #19

    Tycker inte om tvång...

    ...jag heller. Absolut inget lagkrav eller så. Jag förutsätter att alla pappor vill vara hemma med sina barn. De som inte vill det är inte mycket till pappor i mina ögon!
  38. 19
    Tycker inte om tvång... ...jag heller. Absolut inget lagkrav eller så. Jag förutsätter att alla pappor vill vara hemma med sina barn. De som inte vill det är inte mycket till pappor i mina ögon!
  39. Medlem sedan
    Oct 2004
    #20

    tur för er=)

    låter som en dröm situation. själv så har vi utgifter för höga utgifter relaterat till våra inkomster (får lååååg mamma peng) så det hade ALDRIG funkat. men det låter sååå härligt att kunna leva såsom du kan! med att dela och jobba båda 2. men om det fanns en lag på att det ska vara så så skulle vi praktiskt taget dö av svält och inte kunna betala hyran. trot om du vill.
  40. 20
    tur för er=) låter som en dröm situation. själv så har vi utgifter för höga utgifter relaterat till våra inkomster (får lååååg mamma peng) så det hade ALDRIG funkat. men det låter sååå härligt att kunna leva såsom du kan! med att dela och jobba båda 2. men om det fanns en lag på att det ska vara så så skulle vi praktiskt taget dö av svält och inte kunna betala hyran. trot om du vill.
Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. Verkar vara många på G!
    By camlind in forum _0907 Julibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-26, 17:54
  2. verkar inte vara så många här
    By mandelblomma in forum Flera barn - tvillingar & fler
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-05-16, 19:03
  3. många verkar vara på g
    By Olga_e in forum _0706 Junibarn
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-06-17, 21:47
  4. Det verkar vara många som..
    By MalinmedToveochLisa in forum _0605 Majbarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-01-12, 16:55
  5. här verkar ju inte vara så många
    By screamy76 in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-22, 19:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar