talfråga
_02 Höstbarn
  1. mor till nea och xerxes
    #1

    talfråga

    hej.min dotter född i september 02 har verkligen svårt att säga \"S\" med \"K\" som nästa bokstav. hon sätter på sig korna från kohyllan. Och hon leker att hon går i kolan. ord som sätta, sol, söt är inga problem. SCH ljud brukar ju vara svårt och dessa har även hon problem med. någon som vet om detta är normalt? någon som känner igen sig?
  2. 1
    talfråga hej.min dotter född i september 02 har verkligen svårt att säga \"S\" med \"K\" som nästa bokstav. hon sätter på sig korna från kohyllan. Och hon leker att hon går i kolan. ord som sätta, sol, söt är inga problem. SCH ljud brukar ju vara svårt och dessa har även hon problem med. någon som vet om detta är normalt? någon som känner igen sig?
  3. Linda med 99:a & 02:a
    #2

    Uttalssvårigheter

    Min son som nu snart är sju år har haft liknande uttalssvårigheter, S tillsammans med annan konsonant efteråt har varit svårt att uttala, stopp-\"topp\",snö- \"nö\". Vi uppmärksammade det när han var kring tre år och begärde remiss till logoped som konstaterade att han var sen i sin fonologiska utveckling (uttal). Han har gått till talpedagog från fyra års ålder och gör det än idag, nu har han bara R kvar att lära sig uttala. Jag har precis skrivit en B-uppsats om barns språkutveckling i fsk.Det viktigaste anser jag är att barnet går framåt i sin egen utveckling. Om barnet går på förskola skulle jag prata med dem och fråga vad de anser. Många förskolor använder sig av olika slags tester för att kolla av hur barnen ligger till i språkutvecklingen. Det kan hända att din dotters problem är övergående men jag skulle undersöka det hela närmare då det är viktigt med rätt stöd tidigt.
  4. 2
    Uttalssvårigheter Min son som nu snart är sju år har haft liknande uttalssvårigheter, S tillsammans med annan konsonant efteråt har varit svårt att uttala, stopp-\"topp\",snö- \"nö\". Vi uppmärksammade det när han var kring tre år och begärde remiss till logoped som konstaterade att han var sen i sin fonologiska utveckling (uttal). Han har gått till talpedagog från fyra års ålder och gör det än idag, nu har han bara R kvar att lära sig uttala. Jag har precis skrivit en B-uppsats om barns språkutveckling i fsk.Det viktigaste anser jag är att barnet går framåt i sin egen utveckling. Om barnet går på förskola skulle jag prata med dem och fråga vad de anser. Många förskolor använder sig av olika slags tester för att kolla av hur barnen ligger till i språkutvecklingen. Det kan hända att din dotters problem är övergående men jag skulle undersöka det hela närmare då det är viktigt med rätt stöd tidigt.
  5. Medlem sedan
    Oct 2004
    #3

    tack

    för mycket bra svar. Den B-uppsatsen lät mycket intressant.
  6. 3
    tack för mycket bra svar. Den B-uppsatsen lät mycket intressant.
  7. Medlem sedan
    Dec 2005
    #4

    talsvårigheter

    Min son hade oxå svprt att säga R,F,S,men det bara släppte vid 5 års ålder.Sofia som fyller 4 i september är sen i sitt tal,så vi har börjat att gå till en logoped.Har varit dit 2 ggr.Ska även få remiss till Danderyds sjukhus för koll av halsmandlar och tungan,det kan oxå påverka talet.Även hörslen ska kollas.
  8. 4
    talsvårigheter Min son hade oxå svprt att säga R,F,S,men det bara släppte vid 5 års ålder.Sofia som fyller 4 i september är sen i sitt tal,så vi har börjat att gå till en logoped.Har varit dit 2 ggr.Ska även få remiss till Danderyds sjukhus för koll av halsmandlar och tungan,det kan oxå påverka talet.Även hörslen ska kollas.
  9. acand
    #5

    uttal

    min dotter är också född september 02. Hon hade problem med sk och sch, hon sa hed (sked), hö (sjö), hasmin (jasmin), men det försvann under våren. Mot slutet rättade hon sig själv ibland när hon sa fel.
  10. 5
    uttal min dotter är också född september 02. Hon hade problem med sk och sch, hon sa hed (sked), hö (sjö), hasmin (jasmin), men det försvann under våren. Mot slutet rättade hon sig själv ibland när hon sa fel.
  11. Medlem sedan
    Mar 2002
    #6

    Ja, sonen kan inte uttala...

    s med konsonant efter.

    Tror att det kommer. Tänker inte göra något åt det än i allafall. Han är född i nov-02.

    Ha det!
  12. 6
    Ja, sonen kan inte uttala... s med konsonant efter.

    Tror att det kommer. Tänker inte göra något åt det än i allafall. Han är född i nov-02.

    Ha det!
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar