Barnen vill inte till pappa..
Ensamförälder
  1. Jobbig sommar
    #1

    Barnen vill inte till pappa..

    Pappa vill ha de mindre barnen 2½ vecka, barnen vill vara där 1, max 1½ vecka.
    Äldsta barnet, 15 år, åker inte dit alls i sommar.

    Nu blir det krig, han vägrar se att det är _barnens_ vilja det handlar om, han tror alltid det är jag som stoppar. Han har barnen knappt alls förutom när det är lov, totalt blir det 3-4 helger per år samt några veckor på sommarlovet och en vecka på jullovet. De delar ett rum på 10 kvm medan sambons barn har varsitt rum på ca 12-16 kvm som står tomma då de bor varannan helg där enbart numer.
    Är det konstigt de inte vill dit nu när sommaren står för dörren? JAG tycker inte att det är konstigt, pappa tror som vanligt det är mitt fel alltihop.
    Jag har i och för sig inte sagt till barnen denna gång att de _måste_ till pappa utan att de väljer själva, jag tycker att tonåringar kan få bestämma lite mer om detta själva.
    Hur länge måste jag stå ut med dessa anklagelser frånpappas sida? Resten av livet? Efter 10 år tycker jag att han borde släppa och gå vidare, men fast han har ny sambo så är han fortfarande arg och sur på mig, vill straffa mig via barnen (därför han inte tar äldsta alls i sommar, jag har ju anmält henne till konfirmationsläger i år så hon är borta hela 3 veckor i sommar, då kunde han inte ha henne alls hos sig)
    Hur har ni andra det? Är era x likadana? Eller är det bara jag som har det så här?
  2. 1
    Barnen vill inte till pappa.. Pappa vill ha de mindre barnen 2½ vecka, barnen vill vara där 1, max 1½ vecka.
    Äldsta barnet, 15 år, åker inte dit alls i sommar.

    Nu blir det krig, han vägrar se att det är _barnens_ vilja det handlar om, han tror alltid det är jag som stoppar. Han har barnen knappt alls förutom när det är lov, totalt blir det 3-4 helger per år samt några veckor på sommarlovet och en vecka på jullovet. De delar ett rum på 10 kvm medan sambons barn har varsitt rum på ca 12-16 kvm som står tomma då de bor varannan helg där enbart numer.
    Är det konstigt de inte vill dit nu när sommaren står för dörren? JAG tycker inte att det är konstigt, pappa tror som vanligt det är mitt fel alltihop.
    Jag har i och för sig inte sagt till barnen denna gång att de _måste_ till pappa utan att de väljer själva, jag tycker att tonåringar kan få bestämma lite mer om detta själva.
    Hur länge måste jag stå ut med dessa anklagelser frånpappas sida? Resten av livet? Efter 10 år tycker jag att han borde släppa och gå vidare, men fast han har ny sambo så är han fortfarande arg och sur på mig, vill straffa mig via barnen (därför han inte tar äldsta alls i sommar, jag har ju anmält henne till konfirmationsläger i år så hon är borta hela 3 veckor i sommar, då kunde han inte ha henne alls hos sig)
    Hur har ni andra det? Är era x likadana? Eller är det bara jag som har det så här?
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2

    Låt tonåringar välja

    Låt dem också säga till honom direkt varför de väljer som de gör. De är stora nog att säga det själva. Sedan om han anklagar dem för att bara säga som du har sagt så kanske de kan uppmuntras till att säga att de faktiskt kan tänka, tycka och känna själva, stora som de är och att de förväntar sig respekt för det.

    Din andra fråga kan jag väl också svara på. Här har vi det alldeles utmärkt och tar båda hänsyn till barnet. Om exempelvis pappan ska hitta på något som sonen gärna vill med på fast han egentligen ska vara hos mig så får han förstås ändå följa med sin pappa. Och vice versa. Sonen bor också vv.
  4. 2
    Låt tonåringar välja Låt dem också säga till honom direkt varför de väljer som de gör. De är stora nog att säga det själva. Sedan om han anklagar dem för att bara säga som du har sagt så kanske de kan uppmuntras till att säga att de faktiskt kan tänka, tycka och känna själva, stora som de är och att de förväntar sig respekt för det.

    Din andra fråga kan jag väl också svara på. Här har vi det alldeles utmärkt och tar båda hänsyn till barnet. Om exempelvis pappan ska hitta på något som sonen gärna vill med på fast han egentligen ska vara hos mig så får han förstås ändå följa med sin pappa. Och vice versa. Sonen bor också vv.

Liknande trådar

  1. Vill inte till pappa
    By Anonym in forum Ensamförälder
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-06-05, 23:16
  2. barnen vill inte vara hos sin pappa
    By Anonym in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-04-15, 21:45
  3. Barnen vill inte vara hos pappa
    By Anonym in forum Separation
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-22, 07:40
  4. Hon vill inte till sin pappa!!
    By jasika in forum Ensamförälder
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-21, 09:12
  5. Barnen vill inte till pappa
    By Jobbig sommar.. in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-06-01, 21:36
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar