Språkstörning och vb?
Vårdbidrag/försäkringar
  1. Pernilla
    #1

    Språkstörning och vb?

    Vi har en pojke som snart är tre år. Han har en grav språkförsening - störning? Han kan inte säga ett enda ord.

    vi har heltids resurs på dagis för hans språkstörning. Rent fysiskt är han utvecklad som andra barn, men med språkstörningen får många konsekvenser i hans dagliga liv. Han är helt oskälvständig och kräver en vuxen vid sin sida all sin vakna tid. Mycket förberedelser, mm, mm. Han klarar inte av att gå på dagis hel vecka utan hittills har jag och hans pappa jobbat 75 % vardera och på så vis fått tre-dagars vecka för pojken på dagis. Detta blir dock ohållbart för ekonomin i längden.

    Funderar nu på om vi skulle ha möjlighet att få vårdbidrag?

    Vi har ingen diagnos ännu på pojken, har inte velat utreda honom än. Logopeden skrev ett intyg när vi sökte resursen till dagis.

    Vem är det som ska skiva intyg till vb- ansökan? Måste man ha en diagnos, måste man göra en utredning med psykolog, eller räcker det med intyg från logoped?

    Någon som skrivit en ansökan som kan delge den? Tycker det känns väldigt svårt att ansöka. Man vill på nåt sätt inte peka ut alla svårigheter barnet har utan vill ju mest se till den underbara lilla kille han är :)
  2. 1
    Språkstörning och vb? Vi har en pojke som snart är tre år. Han har en grav språkförsening - störning? Han kan inte säga ett enda ord.

    vi har heltids resurs på dagis för hans språkstörning. Rent fysiskt är han utvecklad som andra barn, men med språkstörningen får många konsekvenser i hans dagliga liv. Han är helt oskälvständig och kräver en vuxen vid sin sida all sin vakna tid. Mycket förberedelser, mm, mm. Han klarar inte av att gå på dagis hel vecka utan hittills har jag och hans pappa jobbat 75 % vardera och på så vis fått tre-dagars vecka för pojken på dagis. Detta blir dock ohållbart för ekonomin i längden.

    Funderar nu på om vi skulle ha möjlighet att få vårdbidrag?

    Vi har ingen diagnos ännu på pojken, har inte velat utreda honom än. Logopeden skrev ett intyg när vi sökte resursen till dagis.

    Vem är det som ska skiva intyg till vb- ansökan? Måste man ha en diagnos, måste man göra en utredning med psykolog, eller räcker det med intyg från logoped?

    Någon som skrivit en ansökan som kan delge den? Tycker det känns väldigt svårt att ansöka. Man vill på nåt sätt inte peka ut alla svårigheter barnet har utan vill ju mest se till den underbara lilla kille han är :)
  3. katah
    #2

    Hej!

    jag har också ett barn med språkstörning. Han är 8 år idag. vi sökte första gången när han var 4 1/2 år. Då fick vi 1/4 vb. Det är väldigt vanligt vb för språktstörning. Men alla barn är unika och det är er merarbete som räknas.
    Ni behöver ett läkarintyg. Vi hade en bra kontakt med en barnläkare med våra andra barn och vi tog med oss en logopedutredning till läkaren , som sedan kunde skriva intyget, men skicka även logopedintyget med.

    Om ni är övertygade om att ni lägger ner mer tid än 10 timmar/ veckan jämfört med en vanlig 3-åring
    ( vilket är svårt , för en vanlig 3-åring måste ha ständig tillsyn ändå) jag förstår att ni gör det ,men FK bedömmer alltid jämfört med jämngamla, så ni måste övertyga dom hur intensivt ni jobbar med sonen, tyvärr!
    Då är det viktigt att detta finns med på läkarintyget!

    Du kan skicka mig en privat meddelande, om du vill!
  4. 2
    Hej! jag har också ett barn med språkstörning. Han är 8 år idag. vi sökte första gången när han var 4 1/2 år. Då fick vi 1/4 vb. Det är väldigt vanligt vb för språktstörning. Men alla barn är unika och det är er merarbete som räknas.
    Ni behöver ett läkarintyg. Vi hade en bra kontakt med en barnläkare med våra andra barn och vi tog med oss en logopedutredning till läkaren , som sedan kunde skriva intyget, men skicka även logopedintyget med.

    Om ni är övertygade om att ni lägger ner mer tid än 10 timmar/ veckan jämfört med en vanlig 3-åring
    ( vilket är svårt , för en vanlig 3-åring måste ha ständig tillsyn ändå) jag förstår att ni gör det ,men FK bedömmer alltid jämfört med jämngamla, så ni måste övertyga dom hur intensivt ni jobbar med sonen, tyvärr!
    Då är det viktigt att detta finns med på läkarintyget!

    Du kan skicka mig en privat meddelande, om du vill!
  5. marib
    #3

    En väninnas

    barn är 5 år. De har precis fått 1/2 vb. Logopeden skrev intyget.
  6. 3
    En väninnas barn är 5 år. De har precis fått 1/2 vb. Logopeden skrev intyget.
  7. Medlem sedan
    Mar 2003
    #4

    hej

    Min son är 4½ och vi sökte vårdbidrag i februari. har fått ett förslag på beslut på 1/4 vb i två år, det ska beslutas i nämnden 15/6 så jag får snart veta om det godkänns eller ej. Enligt vår handläggare är det väldigt ovanligt att nämnden ändrar i förslagen.

    Vi hade ett intyg från logopeden och ett läkarintyg där det stårdiagnos språkstörning.
    Självklart ska du söka, lycka till hör av dig igen om du vill ha hjälp med hur du söker
  8. 4
    hej Min son är 4½ och vi sökte vårdbidrag i februari. har fått ett förslag på beslut på 1/4 vb i två år, det ska beslutas i nämnden 15/6 så jag får snart veta om det godkänns eller ej. Enligt vår handläggare är det väldigt ovanligt att nämnden ändrar i förslagen.

    Vi hade ett intyg från logopeden och ett läkarintyg där det stårdiagnos språkstörning.
    Självklart ska du söka, lycka till hör av dig igen om du vill ha hjälp med hur du söker
  9. Pernilla
    #5

    Hej!

    Tack för ditt svar, har varit hos logopeden idag och hon ska skriva intyg och remiss till vår barnläkare. Vi ska även göra en större utredning i höst. Måste man ha läkarintyget klart innan man skickar in ansökan? Får antagligen inte tid förän efter sommaren och läste att man kan få pengar retroaktivt från det man skickar in ansökan.

    Jag skulle bli jätteglad om jag kunde få ta del av din ansökan, vet inte hur jag ska formulera mig och har ingen tidigare erfarenhet av detta. Du får gärna maila mig på [email protected]
  10. 5
    Hej! Tack för ditt svar, har varit hos logopeden idag och hon ska skriva intyg och remiss till vår barnläkare. Vi ska även göra en större utredning i höst. Måste man ha läkarintyget klart innan man skickar in ansökan? Får antagligen inte tid förän efter sommaren och läste att man kan få pengar retroaktivt från det man skickar in ansökan.

    Jag skulle bli jätteglad om jag kunde få ta del av din ansökan, vet inte hur jag ska formulera mig och har ingen tidigare erfarenhet av detta. Du får gärna maila mig på [email protected]
  11. Pernilla
    #6

    Vad bra :)

    Vi ska oxå få intyg från logopeden.
  12. 6
    Vad bra :) Vi ska oxå få intyg från logopeden.
  13. Pernilla
    #7

    Hej!

    Jag vill gärna ha hjälp :) Du får gärna maila mig, skulle behöva tips på hur man kan skriva. Har några specifika frågor om hur man fyller i ansökan oxå.
    [email protected]
  14. 7
    Hej! Jag vill gärna ha hjälp :) Du får gärna maila mig, skulle behöva tips på hur man kan skriva. Har några specifika frågor om hur man fyller i ansökan oxå.
    [email protected]

Liknande trådar

  1. Språkstörning
    By Lena med Nadja-06 in forum Dyslexi & dyskalkyli
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-12-11, 08:55
  2. Språkstörning?
    By ar72 in forum Autismspektrum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-07-23, 11:20
  3. Vad är eg. språkstörning?
    By Norrlands-mamma in forum Autismspektrum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-10-03, 20:47
  4. Om språkstörning
    By anonymt namn in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-30, 09:34
  5. Vb och språkstörning
    By Nina in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-03, 09:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar