Ang BOEL-testet
_0509 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2005
    #1

    Ang BOEL-testet

    I mitt landsting gör dom inget BOEL-test, i alla fall inte hos oss. Gör dom det i Borlänge, Maartha?
    De frågar vissa bestämda frågor istället vid 3, 6 och 10 mån ålder.
    Hur är det hos er andra?
  2. 1
    Ang BOEL-testet I mitt landsting gör dom inget BOEL-test, i alla fall inte hos oss. Gör dom det i Borlänge, Maartha?
    De frågar vissa bestämda frågor istället vid 3, 6 och 10 mån ålder.
    Hur är det hos er andra?
  3. Medlem sedan
    Apr 2004
    #2

    alltså

    nu bor vi ju i Estland och här finns det inte. Men när vi bodde i Järfälla så fanns det där och Aston klarade inte BOEL-testet. Han bara kollade en gång den där klockan eller vad det nu var och nästa gång så höll han på med sina egna grejer. Han hade ju _redan sett och hört_ den där klockan :), den var inte interessant längre. Bvc-tanten blev ju väldigt seriös och vi fick remiss till audiologen. Jag var helt knäckt och höll på och ringde klockor och dunkade massa leksaker bakom honom i veckor för att se om han hör eller inte :). Men han hade ju helt perfekt hörsel förstås som audiologen bekräftade.

    Bara senare så läste jag att många bvc har avskaffat testet helt och hållet just för att det har gett så många fel resultat, så att det är ingen ide att hålla på med det. Det var tydligen t.o.m så illa att enligt någon undersökning så hade ALLA barn som hade inte klarat BOEL testet, haft helt perfekt hörsel när de kollades hos audiologen. Så att jag tror inte att ni missar något om ni inte kan ta det hos eran bvc :).
  4. 2
    alltså nu bor vi ju i Estland och här finns det inte. Men när vi bodde i Järfälla så fanns det där och Aston klarade inte BOEL-testet. Han bara kollade en gång den där klockan eller vad det nu var och nästa gång så höll han på med sina egna grejer. Han hade ju _redan sett och hört_ den där klockan :), den var inte interessant längre. Bvc-tanten blev ju väldigt seriös och vi fick remiss till audiologen. Jag var helt knäckt och höll på och ringde klockor och dunkade massa leksaker bakom honom i veckor för att se om han hör eller inte :). Men han hade ju helt perfekt hörsel förstås som audiologen bekräftade.

    Bara senare så läste jag att många bvc har avskaffat testet helt och hållet just för att det har gett så många fel resultat, så att det är ingen ide att hålla på med det. Det var tydligen t.o.m så illa att enligt någon undersökning så hade ALLA barn som hade inte klarat BOEL testet, haft helt perfekt hörsel när de kollades hos audiologen. Så att jag tror inte att ni missar något om ni inte kan ta det hos eran bvc :).
  5. maria_th
    #3

    Jag minns

    att E inte klarade BOEL testet första gången - men det berodde tydligen på att hon var förkyld så de gjorde om det en vecka senare och då var det okej. Om Cajsa hör dig när du pratar med henne och reagerar på ljud så skall du inte bekymra dig... BOEL-testet är lite underligt för nog hade man märkt om ens lilla strumpa inte kunde höra?

    Här gör man BOEL-testet först vid tiomånaderskontrollen, som även är en läkarkontroll. Av någon anledning så anser barnläkaren här att det är något en läkare skall göra... :)
  6. 3
    Jag minns att E inte klarade BOEL testet första gången - men det berodde tydligen på att hon var förkyld så de gjorde om det en vecka senare och då var det okej. Om Cajsa hör dig när du pratar med henne och reagerar på ljud så skall du inte bekymra dig... BOEL-testet är lite underligt för nog hade man märkt om ens lilla strumpa inte kunde höra?

    Här gör man BOEL-testet först vid tiomånaderskontrollen, som även är en läkarkontroll. Av någon anledning så anser barnläkaren här att det är något en läkare skall göra... :)
  7. Medlem sedan
    Apr 2004
    #4

    vad olika!

    kommer ihåg att min bvc-tant betonade just att barnet _måste_ vara mellan 7-9 månader, inte yngre eller äldre, för att det skulle bli rätt resultat...:)
    som sagt - jag tror inte på det testet precis.
  8. 4
    vad olika! kommer ihåg att min bvc-tant betonade just att barnet _måste_ vara mellan 7-9 månader, inte yngre eller äldre, för att det skulle bli rätt resultat...:)
    som sagt - jag tror inte på det testet precis.
  9. Medlem sedan
    Feb 2005
    #5

    Jag är inte orolig alltså

    Det var ren nyfikenhet om hur ni andra har det.
    Intressant att höra att BOELtestet slagit så fel för många och att det avskaffats därför i många landsting.
    Kram
  10. 5
    Jag är inte orolig alltså Det var ren nyfikenhet om hur ni andra har det.
    Intressant att höra att BOELtestet slagit så fel för många och att det avskaffats därför i många landsting.
    Kram
  11. maria_th
    #6

    Och vid tiomånaders...

    ...kontrollen så är A 10.5 månader, helt fel ålder mao. :) Men jag vet att hon hör - hon lysstrar ju till sitt namn så vad skall man få ut av att de pinglar bakom huvudet på henne?

    E gick inte på samma ställe som vi bor nu, men för E är jag ganska säker på att man gjorde det vid 8 månaders ålder. Barnläkaren här är... hm... lite speciell kan vi säga. :) Det är ett under att dsk får lov att ge sprutor själv.
  12. 6
    Och vid tiomånaders... ...kontrollen så är A 10.5 månader, helt fel ålder mao. :) Men jag vet att hon hör - hon lysstrar ju till sitt namn så vad skall man få ut av att de pinglar bakom huvudet på henne?

    E gick inte på samma ställe som vi bor nu, men för E är jag ganska säker på att man gjorde det vid 8 månaders ålder. Barnläkaren här är... hm... lite speciell kan vi säga. :) Det är ett under att dsk får lov att ge sprutor själv.
  13. Medlem sedan
    Jan 2005
    #7

    Tror inte det..

    har i varje fall inte hört nån av mina kompisar prata om det.. har ju några kompisar som har barn som är några månder äldre..

    Vi har dock blivit kallade på ett nytt hörseltest, tydligen standard för barn som legat i respirator..
  14. 7
    Tror inte det.. har i varje fall inte hört nån av mina kompisar prata om det.. har ju några kompisar som har barn som är några månder äldre..

    Vi har dock blivit kallade på ett nytt hörseltest, tydligen standard för barn som legat i respirator..
  15. Medlem sedan
    Feb 2005
    #8

    Jaha

    hörseltest för respiratorbarn...? Vadå, brukar \"sånna\" barn höra sämre?
  16. 8
    Jaha hörseltest för respiratorbarn...? Vadå, brukar \"sånna\" barn höra sämre?
  17. Medlem sedan
    Jan 2005
    #9

    Ja man kan ju undra...

    Havannas hörsel är det dock inget som helst fel på.. (skulle jag tro i varje fall) Men men vi åker väl in dit å gör undersökningen ändå..
  18. 9
    Ja man kan ju undra... Havannas hörsel är det dock inget som helst fel på.. (skulle jag tro i varje fall) Men men vi åker väl in dit å gör undersökningen ändå..
  19. Medlem sedan
    Jan 2005
    #10

    Inget BOEL här inte.

    På Torsten och alla andra barn födda i Stockholm gör man hörseltest på BB innan man åker hem. Jätte bra. Vår kille hör exemplariskt!
  20. 10
    Inget BOEL här inte. På Torsten och alla andra barn födda i Stockholm gör man hörseltest på BB innan man åker hem. Jätte bra. Vår kille hör exemplariskt!
  21. Medlem sedan
    Apr 2004
    #11

    nej, inte alla

    Båda mina barn är födda i Stockholm men det gjordes ingen hörseltest på BB på dem! Det gjordes inte på KS i september 2005 iaf.
  22. 11
    nej, inte alla Båda mina barn är födda i Stockholm men det gjordes ingen hörseltest på BB på dem! Det gjordes inte på KS i september 2005 iaf.
  23. U med skuttan 15/9
    #12

    Japp

    Här görs det BOEL-test. Det görs även hörseltest på BB. (Blekinge).
  24. 12
    Japp Här görs det BOEL-test. Det görs även hörseltest på BB. (Blekinge).
  25. Lisa
    #13

    BOEL är inte bara ett hörseltest...

    utan framför allt ett test för att kontrollera att barnet inte lider av autism. Barnet skall reagera på plinget trots att det är upptaget med något spännande. I skåne görs det på alla barn (?) vid 8 månader.
  26. 13
    BOEL är inte bara ett hörseltest... utan framför allt ett test för att kontrollera att barnet inte lider av autism. Barnet skall reagera på plinget trots att det är upptaget med något spännande. I skåne görs det på alla barn (?) vid 8 månader.
  27. Medlem sedan
    Apr 2004
    #14

    vill du verkligen säga

    att barnen som inte reagerar på det där löjliga bjällran lider av autism? Du får ursäkta mig men jag tar det som du säger här som en personlig förolämpning! Kan du kanske förklara då varför skickas såna barn som inte reagerar på klockan till audiologen för att fastställa deras hörselförmåga och inte till neurologen t.ex. för att fastställa om de lider av autism?? Dessutom skulle sån test göras över hela landet om det verkligen vore så att det testet skulle visa pålitligt om barnet lider av autism eller inte. Som jag skrev förut, har testet inte ens kunnat bevisa 100% om barnet hör eller inte, hur skulle det kunna bevisa något sånt som verkligen behöver läkares bedömning??? vad enkelt det skulle vara om en bvc-sköterska skulle ge autism-diagnos enl. ett test! Och hur många autister skulle det finnas då, undrar jag?

    Jag håller med att BOEL (Blick orienterad efter ljud) är inte BARA hörseltest utan visar oxå andra saker. Men det är säkert inte _framför allt_ \"autism-test\" som du skriver. Tvärtom, det är framför allt ett hörseltest. (citat från www.praktiskmedicin.com:

    Kontrollera särskilt:
    Hörsel: Boeltest 7-8 månader. Vanligaste undersökningen. På vissa håll i landet OAE (Oto Akustisk Emission) – screening på BB. På andra håll endast hörselenkät.)

    //Hannah som har en son hemma som inte klarade BOEL-testet men som med sin 2,5års ålder ligger på 3,5-åriges nivå i sin utveckling språkmässigt och motoriskt t.ex.
  28. 14
    vill du verkligen säga att barnen som inte reagerar på det där löjliga bjällran lider av autism? Du får ursäkta mig men jag tar det som du säger här som en personlig förolämpning! Kan du kanske förklara då varför skickas såna barn som inte reagerar på klockan till audiologen för att fastställa deras hörselförmåga och inte till neurologen t.ex. för att fastställa om de lider av autism?? Dessutom skulle sån test göras över hela landet om det verkligen vore så att det testet skulle visa pålitligt om barnet lider av autism eller inte. Som jag skrev förut, har testet inte ens kunnat bevisa 100% om barnet hör eller inte, hur skulle det kunna bevisa något sånt som verkligen behöver läkares bedömning??? vad enkelt det skulle vara om en bvc-sköterska skulle ge autism-diagnos enl. ett test! Och hur många autister skulle det finnas då, undrar jag?

    Jag håller med att BOEL (Blick orienterad efter ljud) är inte BARA hörseltest utan visar oxå andra saker. Men det är säkert inte _framför allt_ \"autism-test\" som du skriver. Tvärtom, det är framför allt ett hörseltest. (citat från www.praktiskmedicin.com:

    Kontrollera särskilt:
    Hörsel: Boeltest 7-8 månader. Vanligaste undersökningen. På vissa håll i landet OAE (Oto Akustisk Emission) – screening på BB. På andra håll endast hörselenkät.)

    //Hannah som har en son hemma som inte klarade BOEL-testet men som med sin 2,5års ålder ligger på 3,5-åriges nivå i sin utveckling språkmässigt och motoriskt t.ex.
  29. Medlem sedan
    Nov 2002
    #15

    sant, men

    jag kan meddela att alla tre mina tjejer har klarat Boel-testet galant och då har Saga diagnosen måttlig till svår autism så hur mycket jag litar på det är en annan sak...däremot så ja det är även för att kunna \"hitta\" autistiska barn tidigt...
  30. 15
    sant, men jag kan meddela att alla tre mina tjejer har klarat Boel-testet galant och då har Saga diagnosen måttlig till svår autism så hur mycket jag litar på det är en annan sak...däremot så ja det är även för att kunna \"hitta\" autistiska barn tidigt...
  31. Lisa
    #16

    ojdå, vilken bisvärm jag stack....

    huvudet i!?
    varför så förolämpad? Ser inget personligt/kritiskt med mitt inlägg, bara info.
    Kan upplysa om att min son inte klarade testet förren på tredje försöket och jag trodde inte att han var autistisk för det. (var möjligtvis orolig för hörseln, men jag har ju själv kunnat konstatera att han hör.)

    Däremot har jag lärt mig att det här testet utvecklades av en mamma som hade önskat ett tidigt test på den diagnos som hennes dotter (Boel) senare fick. Därför mitt \"framför allt\"....
    Jag tror själklart inte att ett sådant enkelt test kan vare sig fria eller fälla en komplicerad diagnos. Se bara Jessica m fl. svar nedan. Tänker mig att det snarast är ett av de enklaste verktygen för BVC.
  32. 16
    ojdå, vilken bisvärm jag stack.... huvudet i!?
    varför så förolämpad? Ser inget personligt/kritiskt med mitt inlägg, bara info.
    Kan upplysa om att min son inte klarade testet förren på tredje försöket och jag trodde inte att han var autistisk för det. (var möjligtvis orolig för hörseln, men jag har ju själv kunnat konstatera att han hör.)

    Däremot har jag lärt mig att det här testet utvecklades av en mamma som hade önskat ett tidigt test på den diagnos som hennes dotter (Boel) senare fick. Därför mitt \"framför allt\"....
    Jag tror själklart inte att ett sådant enkelt test kan vare sig fria eller fälla en komplicerad diagnos. Se bara Jessica m fl. svar nedan. Tänker mig att det snarast är ett av de enklaste verktygen för BVC.
  33. Lisa
    #17

    Har hört samma från en annan...

    Ett barn på min dotters dagis klarade också Boel-testet utan problem men fick i 4-års åldern diagnosen lättare (?) autism.
    Men som jag skrev ovan är det väl ett enkelt test för BVC att utföra utan att ha någon större specialkompetens på området. Kan tänka mig att det inte är en helt självklar diagnos?
  34. 17
    Har hört samma från en annan... Ett barn på min dotters dagis klarade också Boel-testet utan problem men fick i 4-års åldern diagnosen lättare (?) autism.
    Men som jag skrev ovan är det väl ett enkelt test för BVC att utföra utan att ha någon större specialkompetens på området. Kan tänka mig att det inte är en helt självklar diagnos?
  35. Medlem sedan
    Apr 2005
    #18

    Man hade precis börjat införa det

    i hela Sth efter en testperiod på Huddinge med gott resultat. Vi fick inte heller göra det på KS (trots att vi skulle enl mitt mvc), men jag vet andra som fött i sept på KS som gjort det.
    Min svägerska som födde på KS i mars i år sa att de verkade helt förvirrade även då när det gällde hörseltestet, så jag undrar om det inte är godtyckligt fortfarande.
  36. 18
    Man hade precis börjat införa det i hela Sth efter en testperiod på Huddinge med gott resultat. Vi fick inte heller göra det på KS (trots att vi skulle enl mitt mvc), men jag vet andra som fött i sept på KS som gjort det.
    Min svägerska som födde på KS i mars i år sa att de verkade helt förvirrade även då när det gällde hörseltestet, så jag undrar om det inte är godtyckligt fortfarande.
  37. Medlem sedan
    Dec 2004
    #19

    Vi fick göra BOEL

    och jag bor i stockholm, så det är nog olika stadsdelar kanske? Eller sjukhus? Ebba är född på SÖS..
  38. 19
    Vi fick göra BOEL och jag bor i stockholm, så det är nog olika stadsdelar kanske? Eller sjukhus? Ebba är född på SÖS..
  39. Medlem sedan
    Jan 2005
    #20

    Torsten e också

    född på sös.... konstigt. De sa till mig där att det är standard att göra hörseltest.
  40. 20
    Torsten e också född på sös.... konstigt. De sa till mig där att det är standard att göra hörseltest.

Liknande trådar

  1. Lo klarade inte BOEL-testet...
    By emmaf in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-06-07, 15:23
  2. Boel testet & 8 mån kontrollen klar!!
    By johanna25 in forum _0810 Oktoberbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-06-16, 08:03
  3. BOEL-testet avklarat
    By Jessica~5barnsmamma in forum _0808 Augustibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-21, 14:57
  4. Boel
    By riesen in forum _0502 Februaribarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-20, 12:46
  5. Är det ingen här som gör BOEL-testet?
    By Anonym in forum _0502 Februaribarn
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-10-18, 18:03
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar