Vad gör ni för jämställdheten??
Pappasnack
  1. Medlem sedan
    Dec 2003
    #1

    Vad gör ni för jämställdheten??

    Alltså, kom igen pappor, ni måste väl också se att ni och era barn (döttrar likaväl som söner) har en massa att vinna på ett mer jämställt samhälle, där ingen människas livsval och möjligheter begränsas utifrån könstillhörighet?

    Så hur ska vi uppnå ett mer jämställt samhälle?
    Vad gör ni åt saken?
    Vad vill ni göra?

    Min man är medlem i Manliga Nätverket, och det är en himla sympatisk organisation på alla sätt tycker jag, men de är rätt så
    passiva
    och verkar inte riktigt veta HUR de ska göra för att få med sig fler medlemmar... Senast hade de en manifestation mot trafficking som lockade kanske TIO män. Jiises...! Och detta i landets näst största stad!

    Min man har en massa idéer om föreläsningskvällar, studiecirklar, diskussionsgrupper osv men de övriga männen spjärnar nästan emot. Bland de yngre killarna finns några som håller i killgrupper ute på skolor, och det är ju jättebra. Men hur gör man för att väcka intresse hos vuxna män?

    Min fråga till er är alltså, vad skulle få er att delta i något som har med jämställdhetsarbete, eller Manliga Nätverket att göra? På vilka sätt ska man få män engagerade och aktiva i jämställdhetsfrågan? Vad skulle ni själva vilja göra? Vad gör ni?
  2. 1
    Vad gör ni för jämställdheten?? Alltså, kom igen pappor, ni måste väl också se att ni och era barn (döttrar likaväl som söner) har en massa att vinna på ett mer jämställt samhälle, där ingen människas livsval och möjligheter begränsas utifrån könstillhörighet?

    Så hur ska vi uppnå ett mer jämställt samhälle?
    Vad gör ni åt saken?
    Vad vill ni göra?

    Min man är medlem i Manliga Nätverket, och det är en himla sympatisk organisation på alla sätt tycker jag, men de är rätt så
    passiva
    och verkar inte riktigt veta HUR de ska göra för att få med sig fler medlemmar... Senast hade de en manifestation mot trafficking som lockade kanske TIO män. Jiises...! Och detta i landets näst största stad!

    Min man har en massa idéer om föreläsningskvällar, studiecirklar, diskussionsgrupper osv men de övriga männen spjärnar nästan emot. Bland de yngre killarna finns några som håller i killgrupper ute på skolor, och det är ju jättebra. Men hur gör man för att väcka intresse hos vuxna män?

    Min fråga till er är alltså, vad skulle få er att delta i något som har med jämställdhetsarbete, eller Manliga Nätverket att göra? På vilka sätt ska man få män engagerade och aktiva i jämställdhetsfrågan? Vad skulle ni själva vilja göra? Vad gör ni?
  3. Medlem sedan
    Dec 2005
    #2

    Bejaka manligheten.

    Med risk för att låta raljerande, tror jag följande:

    Det verkar ibland som om jämställdhetsarbetet måste bedrivas på ett \"kvinnligt\" sätt. Det skall mötas, förenas, pratas pratas pratas, skrivas listor hit och dit.

    På det sättet kan säkert en del män engageras; men förmodligen inte de män som utgör det största hindret för jämställdheten, de har andra intressen.

    Om någon skulle kunna hitta på att sätt att se vart vi vill komma med arbetet, och sedan utforma en modell som inbegriper tävling/rangordning, självhävdelse med aggressiva inslag, öl, sex, samt en och annan ryggmassage, så tror jag vi har en chans.

    I grunden tror jag aldrig att vi jämställda män kommer kunna konkurrera ut \"grottmännen\", i alla fall inte så länge som kvinnor vill ha \"grottmän\" som fäder till sina barn, men jämställda män så fort ungen är ute. Så tricket är att skapa ett system där \"grottmännen\" _tror_ de fortfarande beter sig som \"grottmän\", men egentligen gör jämställdhetsarbete åt oss andra.

    Den gamla vanliga regeln: Du får säga åt en man VAD han skall göra, ELLER säga HUR han skall göra - INTE båda. :-)
  4. 2
    Bejaka manligheten. Med risk för att låta raljerande, tror jag följande:

    Det verkar ibland som om jämställdhetsarbetet måste bedrivas på ett \"kvinnligt\" sätt. Det skall mötas, förenas, pratas pratas pratas, skrivas listor hit och dit.

    På det sättet kan säkert en del män engageras; men förmodligen inte de män som utgör det största hindret för jämställdheten, de har andra intressen.

    Om någon skulle kunna hitta på att sätt att se vart vi vill komma med arbetet, och sedan utforma en modell som inbegriper tävling/rangordning, självhävdelse med aggressiva inslag, öl, sex, samt en och annan ryggmassage, så tror jag vi har en chans.

    I grunden tror jag aldrig att vi jämställda män kommer kunna konkurrera ut \"grottmännen\", i alla fall inte så länge som kvinnor vill ha \"grottmän\" som fäder till sina barn, men jämställda män så fort ungen är ute. Så tricket är att skapa ett system där \"grottmännen\" _tror_ de fortfarande beter sig som \"grottmän\", men egentligen gör jämställdhetsarbete åt oss andra.

    Den gamla vanliga regeln: Du får säga åt en man VAD han skall göra, ELLER säga HUR han skall göra - INTE båda. :-)
  5. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #3

    Vilken jämställdhetsfråga?

    På det stora hela har vi ett jämställt samhälle i Sverige anser jag. För all del, det finns fortfarande lagstiftning som diskriminerar män. Det borde vi ändra på men jag håller med om att det är för litet drag i den frågan.
  6. 3
    Vilken jämställdhetsfråga? På det stora hela har vi ett jämställt samhälle i Sverige anser jag. För all del, det finns fortfarande lagstiftning som diskriminerar män. Det borde vi ändra på men jag håller med om att det är för litet drag i den frågan.
  7. Medlem sedan
    Oct 2001
    #4

    Betraktar mig som feminist

    Inte den sortens feminist som förespråkar könskrig, konflikter och som vill stämpla män och kvinnor som endera förövare eller offer. Däremot den sorten som förespråkar en större dialog och samhälleliga reformer i riktning mot ett mer jämställt samhälle mot bakgrund av att jag inser och erkänner att samhället idag inte är fullt jämställt i många aspekter.

    Jag tror män har mycket att vinna på riktig jämställdhet - inte minst i relationen till sina barn och i frågor om vårdnad och status som förälder i samhället.

    Seminarier, föreläsningskvällar, studiecirklar etc är säkert bra om man har gott om tid eller saknar andra intressen men mina barn är aktiva i flera sporter och jag själv har en mängd föreningsuppdrag så det saknas tid till allt sådant. Syftet med sådant är väl ändå att själv finna och/eller sprida kunskap och för det syftet passar det mig bättre att söka/läsa/skriva själv på internet på den lilla tid som jag har över som stressad småbarnsförälder.

    I övrigt så handlar det för mig om att våga stå upp för sina åsikter i vardagen vare sig det är diskriminering i idrottsklubben eller köns-stereotyper på dagis som man retar sig på.
  8. 4
    Betraktar mig som feminist Inte den sortens feminist som förespråkar könskrig, konflikter och som vill stämpla män och kvinnor som endera förövare eller offer. Däremot den sorten som förespråkar en större dialog och samhälleliga reformer i riktning mot ett mer jämställt samhälle mot bakgrund av att jag inser och erkänner att samhället idag inte är fullt jämställt i många aspekter.

    Jag tror män har mycket att vinna på riktig jämställdhet - inte minst i relationen till sina barn och i frågor om vårdnad och status som förälder i samhället.

    Seminarier, föreläsningskvällar, studiecirklar etc är säkert bra om man har gott om tid eller saknar andra intressen men mina barn är aktiva i flera sporter och jag själv har en mängd föreningsuppdrag så det saknas tid till allt sådant. Syftet med sådant är väl ändå att själv finna och/eller sprida kunskap och för det syftet passar det mig bättre att söka/läsa/skriva själv på internet på den lilla tid som jag har över som stressad småbarnsförälder.

    I övrigt så handlar det för mig om att våga stå upp för sina åsikter i vardagen vare sig det är diskriminering i idrottsklubben eller köns-stereotyper på dagis som man retar sig på.
  9. Medlem sedan
    Sep 2001
    #5

    tee_ svar

    Det var väldigt många frågor. Här försöker jag för egen del svara på åtminstone en del av dem:

    Själv är jag inte alls aktiv eller organiserad i samhälleliga frågor. Jag saknar inte åsikter men nog tid, intresse och kompentens. Bland samhälleliga frågor tycker jag inte heller att jämställdhet skulle höra till de viktigaste, så om jag skulle bli aktivare skulle det vara inom någon annan fråga.

    Inom familjen talar vi om en massa saker, också om jämställdhet. Jag berättar gärna för mina barn hur jag tycker och berättar som med alla andra saker hur jag tror att de som har motsatt åsikt tänker. Jag ser fram emot tiden då dom får ännu mera egna åsikter också.

    Jag är inte heller alltid av samma åsikt om olika saker som jämställdhetsorganisationer driver. Men det är bara jag... jag kan inte komma på nåt principiellt hinder för varför män inte skulle kunna aktivera sig inom jämställdhetsfrågan.
  10. 5
    tee_ svar Det var väldigt många frågor. Här försöker jag för egen del svara på åtminstone en del av dem:

    Själv är jag inte alls aktiv eller organiserad i samhälleliga frågor. Jag saknar inte åsikter men nog tid, intresse och kompentens. Bland samhälleliga frågor tycker jag inte heller att jämställdhet skulle höra till de viktigaste, så om jag skulle bli aktivare skulle det vara inom någon annan fråga.

    Inom familjen talar vi om en massa saker, också om jämställdhet. Jag berättar gärna för mina barn hur jag tycker och berättar som med alla andra saker hur jag tror att de som har motsatt åsikt tänker. Jag ser fram emot tiden då dom får ännu mera egna åsikter också.

    Jag är inte heller alltid av samma åsikt om olika saker som jämställdhetsorganisationer driver. Men det är bara jag... jag kan inte komma på nåt principiellt hinder för varför män inte skulle kunna aktivera sig inom jämställdhetsfrågan.
  11. Medlem sedan
    Apr 2006
    #6

    Jag har inga stora prententioner

    på det planet men jag har en dotter som jag uppfostrar till en stark, medveten och självständig kvinna. Jag ser det som tillräckligt - för mig.
  12. 6
    Jag har inga stora prententioner på det planet men jag har en dotter som jag uppfostrar till en stark, medveten och självständig kvinna. Jag ser det som tillräckligt - för mig.
  13. Medlem sedan
    Dec 2003
    #7

    följdfrågor:

    okej... du saknar tid och tycker inte heller att just jämställdhet är det viktigaste att lägga din energi på, men vilken infallsvinkel, föreläsare eller aktivitet
    _skulle kunna_ fånga ditt intresse och få dig att prioritera din tid så att en del av tiden gick till något som hade med jämställdhetsarbete att göra?

    ...finns det något sätt att få just dig att välja att komma/delta/engagera dig? *nyfiken*
  14. 7
    följdfrågor: okej... du saknar tid och tycker inte heller att just jämställdhet är det viktigaste att lägga din energi på, men vilken infallsvinkel, föreläsare eller aktivitet
    _skulle kunna_ fånga ditt intresse och få dig att prioritera din tid så att en del av tiden gick till något som hade med jämställdhetsarbete att göra?

    ...finns det något sätt att få just dig att välja att komma/delta/engagera dig? *nyfiken*
  15. Medlem sedan
    Dec 2003
    #8

    men ute i samhället då?

    jag håller med dig om att det stora arbetet får man göra hemma, med sina egna barn. Men jag blir själv frustrerad av olika hinder och stereotypa förväntningar som barnen möter i sin vardag. Jag vill påverka omvärlden också - vill inte du det? Hur skulle du välja att göra _om_ du skulle engagera dig i något mera utåtriktat/omvärldsorienterat som har med jämställdhet att göra?
  16. 8
    men ute i samhället då? jag håller med dig om att det stora arbetet får man göra hemma, med sina egna barn. Men jag blir själv frustrerad av olika hinder och stereotypa förväntningar som barnen möter i sin vardag. Jag vill påverka omvärlden också - vill inte du det? Hur skulle du välja att göra _om_ du skulle engagera dig i något mera utåtriktat/omvärldsorienterat som har med jämställdhet att göra?
  17. Medlem sedan
    Oct 2001
    #9

    Ja grottmännen deltar inte...

    ...frivilligt i någon som helst dialog i detta avseende. Bra poäng!

    Däremot stöter man på dem i idrottsklubbar, i bastun, på jobbet etc. Att våga och vilja ta dialogen med dem i dessa sammanhang är viktigare än något annat tycker jag. Men för en del män kan det säkert ta emot att ta en dialog eftersom 9 av 10 grottmän lätt kan frysa ut och ta avstånd från någon de uppfattar som en bög/mes/toffel/tönt. En del män misstänker ju också (säkert tyvärr korrekt i en del fall) att en mans jämställdhets-synpunkter mest handlar om att bli populär hos det andra könet. Sådan inställsamhet föraktas av många män.

    Istället handlar det om att FÖRST vinna grottmännens respekt som likvärdig man och \"macho\". Först därefter kan de lyssna på dina åsikter med respekt och erkännande. De kan fortfarande tänkas ifrågasätta åsikterna - men de måste åtminstone erkänna för sig själva att åsikterna inte kan negligeras med hänvisning till att personen som uttrycker dem \"hursomhelst är en bög/mes/toffel/tönt\".

    Då börjar förhoppningsvis fröet till tanken slå rot att \"hur kan han tycka så?\" Men i slutändan måste de själva förmås att VILJA tänka om. Där kan exemplets makt från andra män vara stor (förutsatt att exemplet är ett \"riktigt\" exempel och inte en bög/mes/toffel/tönt).
  18. 9
    Ja grottmännen deltar inte... ...frivilligt i någon som helst dialog i detta avseende. Bra poäng!

    Däremot stöter man på dem i idrottsklubbar, i bastun, på jobbet etc. Att våga och vilja ta dialogen med dem i dessa sammanhang är viktigare än något annat tycker jag. Men för en del män kan det säkert ta emot att ta en dialog eftersom 9 av 10 grottmän lätt kan frysa ut och ta avstånd från någon de uppfattar som en bög/mes/toffel/tönt. En del män misstänker ju också (säkert tyvärr korrekt i en del fall) att en mans jämställdhets-synpunkter mest handlar om att bli populär hos det andra könet. Sådan inställsamhet föraktas av många män.

    Istället handlar det om att FÖRST vinna grottmännens respekt som likvärdig man och \"macho\". Först därefter kan de lyssna på dina åsikter med respekt och erkännande. De kan fortfarande tänkas ifrågasätta åsikterna - men de måste åtminstone erkänna för sig själva att åsikterna inte kan negligeras med hänvisning till att personen som uttrycker dem \"hursomhelst är en bög/mes/toffel/tönt\".

    Då börjar förhoppningsvis fröet till tanken slå rot att \"hur kan han tycka så?\" Men i slutändan måste de själva förmås att VILJA tänka om. Där kan exemplets makt från andra män vara stor (förutsatt att exemplet är ett \"riktigt\" exempel och inte en bög/mes/toffel/tönt).
  19. Medlem sedan
    Mar 1999
    #10

    Mina tankar

    Så hur ska vi uppnå ett mer jämställt samhälle?

    Först och främst att som individer/personer acceptera fullt ut att vi är jämlikar och styrs av samma grundläggande beteenden.

    Vad gör ni åt saken?
    Som chef; rättat till orättvisa lönesättningar och fördelning av arbetsuppgifter och ansvarsområden. Styrt rekryteringar för att uppnå bättre fördelning (gäller även ålder och etniskt ursprung). Styrt personalutveckling för att öka kunskapen om ovanstående frågeställningar.
    Som person; sedan tonåren gjort mig oberoende av kvinnor ur ett praktiskt och socialt synsätt. Deltagit aktivt i olika ideella verksamheter med syfte att hjälpa män att utveckla mansrollen så att män får möjlighet att leva fullt ut. Reagerar direkt och öppet på alla beteenden som uppvisar ett icke jämställt förhållningssätt (gäller även ålder och etniskt ursprung).

    Vad vill ni göra?
    Fortsätta som tidigare, mitt ansvar gäller först och främst min egen närmiljö och jag är effektivast så.
  20. 10
    Mina tankar Så hur ska vi uppnå ett mer jämställt samhälle?

    Först och främst att som individer/personer acceptera fullt ut att vi är jämlikar och styrs av samma grundläggande beteenden.

    Vad gör ni åt saken?
    Som chef; rättat till orättvisa lönesättningar och fördelning av arbetsuppgifter och ansvarsområden. Styrt rekryteringar för att uppnå bättre fördelning (gäller även ålder och etniskt ursprung). Styrt personalutveckling för att öka kunskapen om ovanstående frågeställningar.
    Som person; sedan tonåren gjort mig oberoende av kvinnor ur ett praktiskt och socialt synsätt. Deltagit aktivt i olika ideella verksamheter med syfte att hjälpa män att utveckla mansrollen så att män får möjlighet att leva fullt ut. Reagerar direkt och öppet på alla beteenden som uppvisar ett icke jämställt förhållningssätt (gäller även ålder och etniskt ursprung).

    Vad vill ni göra?
    Fortsätta som tidigare, mitt ansvar gäller först och främst min egen närmiljö och jag är effektivast så.
  21. Medlem sedan
    Dec 2003
    #11

    vill du inte \"väcka\" andra män?

    .....om du själv är feminist, vill du inte att fler män ska bli det? Det är väl så att de flesta människor tycker sig ha ont om tid för saker som inte känns så viktiga. Du har annat föreningsengagemang och tiden räcker inte till att vara medlem i tex Manliga Nätverket för det känns inte intressant eller viktigt för dig, antar jag. Min fråga är då, finns det någonting som Manliga Nätverket eller andra jämställdhetsarbetare skulle kunna göra för att fånga just ditt intresse?

    Tror du att feminism är något som ska spridas bland män genom \"missionerande\", eller hur gör man bäst för att få män att reflektera kring könsroller och jämställdhet?
  22. 11
    vill du inte \"väcka\" andra män? .....om du själv är feminist, vill du inte att fler män ska bli det? Det är väl så att de flesta människor tycker sig ha ont om tid för saker som inte känns så viktiga. Du har annat föreningsengagemang och tiden räcker inte till att vara medlem i tex Manliga Nätverket för det känns inte intressant eller viktigt för dig, antar jag. Min fråga är då, finns det någonting som Manliga Nätverket eller andra jämställdhetsarbetare skulle kunna göra för att fånga just ditt intresse?

    Tror du att feminism är något som ska spridas bland män genom \"missionerande\", eller hur gör man bäst för att få män att reflektera kring könsroller och jämställdhet?
  23. Medlem sedan
    Dec 2003
    #12

    intressant!

    Du tar ditt personliga ansvar på stort allvar.. Är det genom dina personliga handlingar som du menar att du bäst påverkar andra människor att leva/agera mera jämställt och fördomsfritt?
  24. 12
    intressant! Du tar ditt personliga ansvar på stort allvar.. Är det genom dina personliga handlingar som du menar att du bäst påverkar andra människor att leva/agera mera jämställt och fördomsfritt?
  25. Medlem sedan
    Mar 1999
    #13

    Japp,

    om jag inte personligen är som jag uppmuntrar andra att vara blir jag ju inte särskilt trovärdig, eller hur?

    Jag är långt ifrån en perfekt människa, men jag har ganska tydliga ideal som jag strävar efter.
  26. 13
    Japp, om jag inte personligen är som jag uppmuntrar andra att vara blir jag ju inte särskilt trovärdig, eller hur?

    Jag är långt ifrån en perfekt människa, men jag har ganska tydliga ideal som jag strävar efter.
  27. Medlem sedan
    Oct 2001
    #14

    Svar: se grottmäns-inlägg ovan *imt

    xxx
  28. 14
    Svar: se grottmäns-inlägg ovan *imt xxx
  29. Medlem sedan
    Dec 2003
    #15

    :-)

    Men JAG är ju kvinna, och jag har inte velat ha en grottman varken före eller efter barnfödande. Är det vi kvinnor som kan påverka bäst genom att välja män som redan är jämställda, och därigenom höja er status och på det sättet göra jämställdhet till något eftersträvansvärt för grottmännen, eller hur tänker du?

    Intressant om det vore så - att vi har de grottmäni samhället som vi förtjänar, eftersom vi (kvinnor) själva valt att ligga med dem och älska dem.... Är det i såna fall mina systrar som jag ska försöka påverka, och min man kan lugnt gå ur Manliga Nätverket för det är ändå inte på det sättet som vi får fler män att bli jämställda? Hmm.. ditt inlägg är tankeväckande och samtidigt förvirrande.
  30. 15
    :-) Men JAG är ju kvinna, och jag har inte velat ha en grottman varken före eller efter barnfödande. Är det vi kvinnor som kan påverka bäst genom att välja män som redan är jämställda, och därigenom höja er status och på det sättet göra jämställdhet till något eftersträvansvärt för grottmännen, eller hur tänker du?

    Intressant om det vore så - att vi har de grottmäni samhället som vi förtjänar, eftersom vi (kvinnor) själva valt att ligga med dem och älska dem.... Är det i såna fall mina systrar som jag ska försöka påverka, och min man kan lugnt gå ur Manliga Nätverket för det är ändå inte på det sättet som vi får fler män att bli jämställda? Hmm.. ditt inlägg är tankeväckande och samtidigt förvirrande.
  31. Medlem sedan
    Sep 2001
    #16

    Fångar mitt intresse...

    Kanske nån duktig talare med likande åsikter som mina skulle kunna fånga mitt intresse. Jag gillar dem som vill framhäva manlighet/kvinnlighet och inte ser olikhet som ett hinder för likvärdighet.

    Men att få mig riktigt aktiv är nog omöjligt tror jag.
  32. 16
    Fångar mitt intresse... Kanske nån duktig talare med likande åsikter som mina skulle kunna fånga mitt intresse. Jag gillar dem som vill framhäva manlighet/kvinnlighet och inte ser olikhet som ett hinder för likvärdighet.

    Men att få mig riktigt aktiv är nog omöjligt tror jag.
  33. Medlem sedan
    Dec 2003
    #17

    absolut är det så

    ...men det jag funderar över är om det verkligen är enda sättet att \"väcka\" eller omvända fler män till jämställdhet. Du har ju iofs ganska stora påverkansmöjligheter i egenskap av chef, men hur kan en vanliga anställd eller arbetslös jobba för ett mer jämställt samhälle? Kommer inte förändringen att gå väldigt långsamt om den enbart ska vara beroende av personliga relationer?
  34. 17
    absolut är det så ...men det jag funderar över är om det verkligen är enda sättet att \"väcka\" eller omvända fler män till jämställdhet. Du har ju iofs ganska stora påverkansmöjligheter i egenskap av chef, men hur kan en vanliga anställd eller arbetslös jobba för ett mer jämställt samhälle? Kommer inte förändringen att gå väldigt långsamt om den enbart ska vara beroende av personliga relationer?
  35. Medlem sedan
    Dec 2003
    #18

    ...så?

    ...för att kunna frälsa grottmannen måste du själv agera som en stereotyp _först_ och vinna hans respekt och förtroende, och sedan smyga in andra förhållningssätt och åsikter utan att grottmannen riktigt märker vad det är som pågår?
    Jag förstår ungefär vad du menar, tror jag, men det gör mig en smula deprimerad att behöva acceptera att det skulle vara så som du säger. Kanske ska jag alltså uppmuntra min man att i manliga sällskap bättra på sin machofasad lite grann istället för att vara sitt prestigelösa, humoristiska och känslosamma jag?

    Det kanske är så, att de flesta män är ointresserade av att delta i mera aktivt arbete för jämställdhet... men jag undrar ändå _hur_ man kan väcka intresset? Vilket fokus ska man i såna fall ha? Vilka metoder? Vilka frågeställningar ska man utgå ifrån?

    .....vet inte om jag slår huvet i tegelväggen här, men men. Jag bangar vidare iaf. :-)
  36. 18
    ...så? ...för att kunna frälsa grottmannen måste du själv agera som en stereotyp _först_ och vinna hans respekt och förtroende, och sedan smyga in andra förhållningssätt och åsikter utan att grottmannen riktigt märker vad det är som pågår?
    Jag förstår ungefär vad du menar, tror jag, men det gör mig en smula deprimerad att behöva acceptera att det skulle vara så som du säger. Kanske ska jag alltså uppmuntra min man att i manliga sällskap bättra på sin machofasad lite grann istället för att vara sitt prestigelösa, humoristiska och känslosamma jag?

    Det kanske är så, att de flesta män är ointresserade av att delta i mera aktivt arbete för jämställdhet... men jag undrar ändå _hur_ man kan väcka intresset? Vilket fokus ska man i såna fall ha? Vilka metoder? Vilka frågeställningar ska man utgå ifrån?

    .....vet inte om jag slår huvet i tegelväggen här, men men. Jag bangar vidare iaf. :-)
  37. Daddy Cool
    #19

    En hel del

    Jag har förmånen att göra mycket då jag reser runt i landet och föreläser... inte om genusfrågor specifikt, men får ofta (nästan alltid) in det i ämnen som ledarskap och samarbete på arbetsplatser.
    Sedan är jag förälder till 5 barn, som uppmuntrats till att ha intressen och ta karriärsval utan hänsyn tagen till klassiska köns-bla bla bal (kommer inte på något bra ord)
    Det här med att stå på barrikaderna och forma överlåter jag till andra. :-)
  38. 19
    En hel del Jag har förmånen att göra mycket då jag reser runt i landet och föreläser... inte om genusfrågor specifikt, men får ofta (nästan alltid) in det i ämnen som ledarskap och samarbete på arbetsplatser.
    Sedan är jag förälder till 5 barn, som uppmuntrats till att ha intressen och ta karriärsval utan hänsyn tagen till klassiska köns-bla bla bal (kommer inte på något bra ord)
    Det här med att stå på barrikaderna och forma överlåter jag till andra. :-)
  39. Medlem sedan
    Mar 1999
    #20

    Det finns många möjligheter

    Jag menar inte att det är det enda sättet, bara att det är ett sätt som fungerar för mig. Förövrigt är jag själv arbetslös sedan ett par år vilket inte hindrar mig från att fortsätta påverka.

    Alla förändringar som kräver att man ersätter ett djupt rotat förhållningssätt med något annat tar tid. Jag har ex. inga förhoppningar om att svenska kvinnor ska acceptera män som jämlika föräldrar fullt ut under min livstid. Enstaka, och förhoppningsvis alltfler, individer kommer att göra det men det är mycket jobb kvar att göra.

    Jag tvivlar på något bestående värde i att använda \"kändisar\" som opinionsbildare, åsikter blir en trend. Vi lever i en tid där det egna ställningstagandet är föremål för någon slags yttre värdering och det är först när massmedia givit en viss åsikt en bekräftelse som det är accepterat att ha den.

    Grottmans-diskussionen är intressant, vad får våra uppväxande män för signaler från kvinnor om önskvärda egenskaper? Budskapet är minst sagt dubbelt.
  40. 20
    Det finns många möjligheter Jag menar inte att det är det enda sättet, bara att det är ett sätt som fungerar för mig. Förövrigt är jag själv arbetslös sedan ett par år vilket inte hindrar mig från att fortsätta påverka.

    Alla förändringar som kräver att man ersätter ett djupt rotat förhållningssätt med något annat tar tid. Jag har ex. inga förhoppningar om att svenska kvinnor ska acceptera män som jämlika föräldrar fullt ut under min livstid. Enstaka, och förhoppningsvis alltfler, individer kommer att göra det men det är mycket jobb kvar att göra.

    Jag tvivlar på något bestående värde i att använda \"kändisar\" som opinionsbildare, åsikter blir en trend. Vi lever i en tid där det egna ställningstagandet är föremål för någon slags yttre värdering och det är först när massmedia givit en viss åsikt en bekräftelse som det är accepterat att ha den.

    Grottmans-diskussionen är intressant, vad får våra uppväxande män för signaler från kvinnor om önskvärda egenskaper? Budskapet är minst sagt dubbelt.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Tänkbart framsteg för jämställdheten
    By Christopher in forum Pappasnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-07, 09:12
  2. Leve jämställdheten
    By Linda & Filippa+Måns in forum _05 Höstbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-12-15, 23:00
  3. Jämställdheten gör ändå framsteg
    By Christopher in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-04, 11:55
  4. seger för jämställdheten?
    By Ella in forum Jämlikt?
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-02-03, 13:55
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar