Enkät - Sidan 2
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Jan 2004
    #21

    Hänger mer på hur det växer

    Tagetes, begonior, rodhodendron, berberis, ölandstok och en hel massa andra växter står väl inte högst upp på önskelistan... men allt beror på var och _hur_ det växer. Åtta funkior på rad är lite trist. Åtta funkior planterade i två grupper om fem + tre, insprängt i en rabatt kan vara väldigt fint...

    Allt för starkt färgade blommor kan jag ha svårt för - men det beror också på. En knallröd pion är mer okej än knallröda nejlikor :-)

    Själv hoppas jag på att jag kan göra något mer kreativt med mina rodhodendron som nu för en tynande tillvaro i parad i en rabatt. Satta i ett buskage kan de nog bli lite skojigare...

    Har över huvud taget svårt för \"omotiverade öar\", t ex ekstubben med en krans av ölandstok som växte mitt på gräsmattan när vi flyttade in i huset.

    En annan växt jag inte vet om jag gillar eler inte är den gigantiska idegran som vi har i en slänt. Fast den tänkte jag leka med och formklippa till ett klot eller något knasigare, bara för att se hur det blir, innan den åker ned i kompostkvarnen...
  2. 21
    Hänger mer på hur det växer Tagetes, begonior, rodhodendron, berberis, ölandstok och en hel massa andra växter står väl inte högst upp på önskelistan... men allt beror på var och _hur_ det växer. Åtta funkior på rad är lite trist. Åtta funkior planterade i två grupper om fem + tre, insprängt i en rabatt kan vara väldigt fint...

    Allt för starkt färgade blommor kan jag ha svårt för - men det beror också på. En knallröd pion är mer okej än knallröda nejlikor :-)

    Själv hoppas jag på att jag kan göra något mer kreativt med mina rodhodendron som nu för en tynande tillvaro i parad i en rabatt. Satta i ett buskage kan de nog bli lite skojigare...

    Har över huvud taget svårt för \"omotiverade öar\", t ex ekstubben med en krans av ölandstok som växte mitt på gräsmattan när vi flyttade in i huset.

    En annan växt jag inte vet om jag gillar eler inte är den gigantiska idegran som vi har i en slänt. Fast den tänkte jag leka med och formklippa till ett klot eller något knasigare, bara för att se hur det blir, innan den åker ned i kompostkvarnen...
  3. Medlem sedan
    Sep 2000
    #22

    kärleksörten

    är väl inte så upphetsande. Men jag gillar den i alla fall och har på några ställen. Bara för att det ska finnas nåt som blommar långt in på hösten. Och de är även fina på vintern när de står kvar med en snömössa på. ;-)
  4. 22
    kärleksörten är väl inte så upphetsande. Men jag gillar den i alla fall och har på några ställen. Bara för att det ska finnas nåt som blommar långt in på hösten. Och de är även fina på vintern när de står kvar med en snömössa på. ;-)
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #23

    Jag har

    retat mig ett helt år sedan vi flyttade in, det är ju bara så mycket annat som ska göras först... nu ska de dock bort och det ska bli en fin perennrabatt!
  6. 23
    Jag har retat mig ett helt år sedan vi flyttade in, det är ju bara så mycket annat som ska göras först... nu ska de dock bort och det ska bli en fin perennrabatt!
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #24

    Kom på:

    Såpnejlika och praktlysing är jag inte heller speciellt förtjust i och för ett ställningskrig mot hemma, men det beror delvis på deras invasiva växtsätt.

    Men inte bara! Andra växter som sprider sig i vår trädgård, t ex gullvivor och aklejor, tycker jag om. Kan bero på att såpnejlikorna och praktlysingen sprider sig med rotutlöpare och följdaktligen blir exakt likadana allihop. Det blir lite monotont helt enkelt...
  8. 24
    Kom på: Såpnejlika och praktlysing är jag inte heller speciellt förtjust i och för ett ställningskrig mot hemma, men det beror delvis på deras invasiva växtsätt.

    Men inte bara! Andra växter som sprider sig i vår trädgård, t ex gullvivor och aklejor, tycker jag om. Kan bero på att såpnejlikorna och praktlysingen sprider sig med rotutlöpare och följdaktligen blir exakt likadana allihop. Det blir lite monotont helt enkelt...
  9. Medlem sedan
    Sep 2000
    #25

    det är nog bra

    att känna efter först innan man rensar för mycket. ;-) Annars får du ju köpa allt en gång till om du ångrar dig. *hehe*
    Fram med kamera, papper och penna så har du nåt att göra under vintern sen när det ska planeras inför nästa säsong.
  10. 25
    det är nog bra att känna efter först innan man rensar för mycket. ;-) Annars får du ju köpa allt en gång till om du ångrar dig. *hehe*
    Fram med kamera, papper och penna så har du nåt att göra under vintern sen när det ska planeras inför nästa säsong.
  11. Marmelad
    #26

    Ja jag tror att du har rätt

    Tror jag hade haft lättare att acceptera funkior på ett annat sätt (även om jag nog inte köpt såna själv). Kanske någon får vara kvar, det ska göras om rätt rejält i de där två rabatterna nästa år. I den ena är det överst en rad med buxbom, i nästa rad ett gäng lavendel också de på parad, sen kommer funkiaraden och längst fram vete sjutton vad det är (något marktäckande tror jag)

    I rabatten brevid är det lavendel i rad 1, nästa rad två funkior och en pion och längst ner samma okända som i rabatten brevid.

    Allt på rad och jättetråkigt.
  12. 26
    Ja jag tror att du har rätt Tror jag hade haft lättare att acceptera funkior på ett annat sätt (även om jag nog inte köpt såna själv). Kanske någon får vara kvar, det ska göras om rätt rejält i de där två rabatterna nästa år. I den ena är det överst en rad med buxbom, i nästa rad ett gäng lavendel också de på parad, sen kommer funkiaraden och längst fram vete sjutton vad det är (något marktäckande tror jag)

    I rabatten brevid är det lavendel i rad 1, nästa rad två funkior och en pion och längst ner samma okända som i rabatten brevid.

    Allt på rad och jättetråkigt.
  13. Marmelad
    #27

    Smart

    Jag ska nog skaffa mig en liten trädgårdspärm med foton, idéer och ritningar. Så jag har nåt att göra i vinter *S*
  14. 27
    Smart Jag ska nog skaffa mig en liten trädgårdspärm med foton, idéer och ritningar. Så jag har nåt att göra i vinter *S*
  15. Medlem sedan
    Nov 2004
    #28

    TAGETES!!!

    Fulare finns inte. Ska vara gul Sedum då men inte ens den kommer upp till tagetesen i fulhet. Tack o lov är den ettårig!
  16. 28
    TAGETES!!! Fulare finns inte. Ska vara gul Sedum då men inte ens den kommer upp till tagetesen i fulhet. Tack o lov är den ettårig!
  17. Medlem sedan
    Jan 2004
    #29

    Barrväxter och rhododendron

    är bland de fulaste jag vet.
  18. 29
    Barrväxter och rhododendron är bland de fulaste jag vet.
  19. Nugga
    #30

    Nästan allt med barr!!

    Gillar inte, bort bort! Tujor,enar,tallar, granar och what have we. Fattar inte hur man med vilje kan plantera det i sin trädgård. Meeeen får erkänna att vi mitt fällningsivern ändå sparande två stora fina lärkträd...fast de är liksom i en annan liga.
    Sen hatar jag risiga buskar typ Ölandstok, blärk!

    Sen håller jag med Mammuten om att det beror ju helt på HUR och VAR saker växer. En liten fesen Rhododendron i ett hörn är ju kanske inte så upphetsande. Men ett stort hörn i trädgården med 7-8 roddisar i olika storlek och färg kan vara jättefint. Funkior på rad låter ganska trist, ja. Men i övrigt älskar jag funkior, tycker de är så vackra där de lyser upp lite här och där i skuggrabatterna.

    Sen absolut hatar jag nejlikor, både som trädgårdsblomma och snittblomma. Jädrans vad trista de är!
  20. 30
    Nästan allt med barr!! Gillar inte, bort bort! Tujor,enar,tallar, granar och what have we. Fattar inte hur man med vilje kan plantera det i sin trädgård. Meeeen får erkänna att vi mitt fällningsivern ändå sparande två stora fina lärkträd...fast de är liksom i en annan liga.
    Sen hatar jag risiga buskar typ Ölandstok, blärk!

    Sen håller jag med Mammuten om att det beror ju helt på HUR och VAR saker växer. En liten fesen Rhododendron i ett hörn är ju kanske inte så upphetsande. Men ett stort hörn i trädgården med 7-8 roddisar i olika storlek och färg kan vara jättefint. Funkior på rad låter ganska trist, ja. Men i övrigt älskar jag funkior, tycker de är så vackra där de lyser upp lite här och där i skuggrabatterna.

    Sen absolut hatar jag nejlikor, både som trädgårdsblomma och snittblomma. Jädrans vad trista de är!
  21. Freddy
    #31

    Det beror ju lite på

    min i min nuvarande trädgård kommer inga Thujor eller Rhododendron in.
  22. 31
    Det beror ju lite på min i min nuvarande trädgård kommer inga Thujor eller Rhododendron in.
  23. Marmelad
    #32

    Hehe..

    ...tagetes verkar inte vara någon favorit här direkt *S*
  24. 32
    Hehe.. ...tagetes verkar inte vara någon favorit här direkt *S*
  25. Marmelad
    #33

    Mmmm...

    ...håller nog med, fast en fin liten tall är inte så tokig!
  26. 33
    Mmmm... ...håller nog med, fast en fin liten tall är inte så tokig!
  27. Marmelad
    #34

    Det gjorde...

    ..min mamma också, verkligen avskydde nejlikor! Jag är nog rätt neutral, tycker varken att de är fula eller fina egentligen.
  28. 34
    Det gjorde... ..min mamma också, verkligen avskydde nejlikor! Jag är nog rätt neutral, tycker varken att de är fula eller fina egentligen.
  29. Marmelad
    #35

    Dessa två..

    ...är synnerligen impopulära här, stackarna *S*
  30. 35
    Dessa två.. ...är synnerligen impopulära här, stackarna *S*
  31. Medlem sedan
    Apr 2002
    #36

    Ölandstok

    fast det är ju en buske visserligen, ingen blomma...

    Annars gula blommorsom tagetes.
  32. 36
    Ölandstok fast det är ju en buske visserligen, ingen blomma...

    Annars gula blommorsom tagetes.
  33. Medlem sedan
    Aug 2002
    #37

    oranga tagetes

    jag tror det är tagetes. Grannen, man som passerat 80, går varje år vid den här tidpunkten ut och gräver ner 10 stycken i exakt symetri på uppfarten *uääääck*
  34. 37
    oranga tagetes jag tror det är tagetes. Grannen, man som passerat 80, går varje år vid den här tidpunkten ut och gräver ner 10 stycken i exakt symetri på uppfarten *uääääck*
  35. Marmelad
    #38

    Ja...

    ..det är ju ingen upphetsande växt direkt den där stackars token :-)
  36. 38
    Ja... ..det är ju ingen upphetsande växt direkt den där stackars token :-)
  37. Marmelad
    #39

    Hehe..

    ..det känns verkligen som en blomma man brukar gilla när man är typ runt 80 *S*
  38. 39
    Hehe.. ..det känns verkligen som en blomma man brukar gilla när man är typ runt 80 *S*
  39. Medlem sedan
    Nov 2001
    #40

    Vet inte

    Tycker mest det handlar om hur man planterat. Alldeles för symetriskt och rader är inte kul.
    Tagetes har jag svårt för men börjat ändra mig. När de riktigt får frodas och blir små buskar så är de inte helt fel, med rätt kompisar.
    Kommer nog att plantera runt äppelträdet i ett desperat försök att skrämma bort lössen*S*
  40. 40
    Vet inte Tycker mest det handlar om hur man planterat. Alldeles för symetriskt och rader är inte kul.
    Tagetes har jag svårt för men börjat ändra mig. När de riktigt får frodas och blir små buskar så är de inte helt fel, med rätt kompisar.
    Kommer nog att plantera runt äppelträdet i ett desperat försök att skrämma bort lössen*S*
Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. Jag gör en enkät nu på studs...Ego enkät
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-10-15, 20:56
  2. Enkät
    By Jag-67 in forum Ordet är fritt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2009-03-05, 18:50
  3. Lånad enkät: Liten enkät om ettåringarna
    By seife in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-08, 11:52
  4. OT-Enkät!
    By anomympgavämne in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2006-10-13, 16:41
  5. enkät
    By Erika.m.3gullungar in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2006-10-13, 16:07
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar