Tips mot förstoppning
_0408 Augustibarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2000
    #1

    Tips mot förstoppning

    Lucas har börjat bli hård i magen och tycker det gör ont att bajsa.

    Vad kan vi göra för honom för att det ska bli bättre, något att äta antar jag men vad?
  2. 1
    Tips mot förstoppning Lucas har börjat bli hård i magen och tycker det gör ont att bajsa.

    Vad kan vi göra för honom för att det ska bli bättre, något att äta antar jag men vad?
  3. Camilla m Henrik o Philip
    #2

    Några tips..

    Messmör, katrinplommon/purè, hårtbröd, päron. Finns säkert massor av andra matprodukter, men dem jag skrev ned är det jag brukar ge åt mina pojkar och även mig själv.
  4. 2
    Några tips.. Messmör, katrinplommon/purè, hårtbröd, päron. Finns säkert massor av andra matprodukter, men dem jag skrev ned är det jag brukar ge åt mina pojkar och även mig själv.
  5. Medlem sedan
    Sep 2000
    #3

    Från min hälsosida

    Kopierat från min hälsosida. Tagt bort en del men inte ändrat något annat.

    Förstoppning
    Vid förstoppning bör man öka fiberintaget, dricka mer vatten och se till att tarmarna får acidofilus för att ge normal avföring. Du kan t.ex. äta torkade aprikoser, fikon, katrinplommon, oliver, mandlar, havre, fullkornsprodukter, linfrö, loppfrö (psyllium), pepparkakor, morotsfibrer, mogna päron och färsk rättika samt dricka maskroste. Viss vitamin- och mineralbrist leder till förstoppning. t.ex. B1, B5, B6, kalium, magnesium och zink. Om du t.ex. äter mycket protein, för mycket mjölkprodukter, vinäger,socker, vitt mjöl, peppar och salt kan även detta leda till förstoppning. Ett sätt till att bättra på tarmrörelserna och tarmtömning är att röra på sig mera. Om man äter extra järntabletter under graviditet kan även detta ge hård avföring till en redan långsamt arbetande tarmsystem pga. graviditeten. Ett alternativ då kan vara att dricka nässelte för att öka järnet.

    Trög mage
    0,5 dl rågflingor
    0,5 dl linfrön
    1 msk russin
    1 msk vetekli
    3 dl vatten

    Blanda alla ingredienser och låt koka upp. Låt sedan sjuda 10-15 minuter. Med lite lingon till blir det en riktig hälsogröt att servera till frukost. Lingon underlättar matsmältningen

    Blanda saften av 1/2 citron eller 2 msk äppelcidervinäger med varmt vatten och drick på morgonen.

    Te på mejram, timjan, rosmarin eller pepparmynta är också verksamt.
  6. 3
    Från min hälsosida Kopierat från min hälsosida. Tagt bort en del men inte ändrat något annat.

    Förstoppning
    Vid förstoppning bör man öka fiberintaget, dricka mer vatten och se till att tarmarna får acidofilus för att ge normal avföring. Du kan t.ex. äta torkade aprikoser, fikon, katrinplommon, oliver, mandlar, havre, fullkornsprodukter, linfrö, loppfrö (psyllium), pepparkakor, morotsfibrer, mogna päron och färsk rättika samt dricka maskroste. Viss vitamin- och mineralbrist leder till förstoppning. t.ex. B1, B5, B6, kalium, magnesium och zink. Om du t.ex. äter mycket protein, för mycket mjölkprodukter, vinäger,socker, vitt mjöl, peppar och salt kan även detta leda till förstoppning. Ett sätt till att bättra på tarmrörelserna och tarmtömning är att röra på sig mera. Om man äter extra järntabletter under graviditet kan även detta ge hård avföring till en redan långsamt arbetande tarmsystem pga. graviditeten. Ett alternativ då kan vara att dricka nässelte för att öka järnet.

    Trög mage
    0,5 dl rågflingor
    0,5 dl linfrön
    1 msk russin
    1 msk vetekli
    3 dl vatten

    Blanda alla ingredienser och låt koka upp. Låt sedan sjuda 10-15 minuter. Med lite lingon till blir det en riktig hälsogröt att servera till frukost. Lingon underlättar matsmältningen

    Blanda saften av 1/2 citron eller 2 msk äppelcidervinäger med varmt vatten och drick på morgonen.

    Te på mejram, timjan, rosmarin eller pepparmynta är också verksamt.
  7. Medlem sedan
    Feb 2004
    #4

    vindruvor

    Hej Buffa!
    Har du provat med vindruvor? För Oliver räcker det med några stycken så löser det upp det mesta. Måste även säga att messmör har väldigt bra effekt. Själva har vi ju motsatt problem en konstant lös mage. Så Oliver får typ aldrig vindruvor och päron som han älskar stackarn!Men det verkar som om vi får leva med det. Hans blodprov vi tog för att kolla födoämnes allergi visade på inga allergier.
    Hoppas mmagen ger sig för Lucas snart!
    Kram kajsa
  8. 4
    vindruvor Hej Buffa!
    Har du provat med vindruvor? För Oliver räcker det med några stycken så löser det upp det mesta. Måste även säga att messmör har väldigt bra effekt. Själva har vi ju motsatt problem en konstant lös mage. Så Oliver får typ aldrig vindruvor och päron som han älskar stackarn!Men det verkar som om vi får leva med det. Hans blodprov vi tog för att kolla födoämnes allergi visade på inga allergier.
    Hoppas mmagen ger sig för Lucas snart!
    Kram kajsa
  9. cajo
    #5

    kiwi

    Båda mina barns magar reagerar ordentligt på kiwi. Jag ger det inte ens åt dom om dom inte är hårda i magen, för annars blir det värsta rännskiten ;-)

    Laktulos kan man köpa receptfritt på apoteket, men det är lite äckligt... så det kan var svårt o få i dom, men det är effektivt.
  10. 5
    kiwi Båda mina barns magar reagerar ordentligt på kiwi. Jag ger det inte ens åt dom om dom inte är hårda i magen, för annars blir det värsta rännskiten ;-)

    Laktulos kan man köpa receptfritt på apoteket, men det är lite äckligt... så det kan var svårt o få i dom, men det är effektivt.
  11. Medlem sedan
    Aug 2000
    #6

    Tack

    Nu har vi köpt päron, knäckebröd och något mer köpte magnus men jag minns inte just nu vad det var :)
  12. 6
    Tack Nu har vi köpt päron, knäckebröd och något mer köpte magnus men jag minns inte just nu vad det var :)
  13. Medlem sedan
    Aug 2000
    #7

    Hur doserar man laktulos?

    Det står inte hur man doserar till barn, att man bara ska ge på inrådan av läkare, vågar vi ge till lucas ändå?
  14. 7
    Hur doserar man laktulos? Det står inte hur man doserar till barn, att man bara ska ge på inrådan av läkare, vågar vi ge till lucas ändå?
  15. Camilla m Henrik o Philip
    #8

    Jag skulle nog överväga att inte

    ge lactulos åt ett litet barn. Jag åt själv av det då jag hade problem med magen under graviditeten, men tog nog bara det någongång, pga att det gav sådan verkan att jag fick diarrè istället.
    Jag tycker att du ska välja matprodukter som ger fart på magen istället för preparat, även om det säljs på Apoteket.
    Fungerar inte matprodukterna, tycker jag du bör vända dig till BVC för råd.
  16. 8
    Jag skulle nog överväga att inte ge lactulos åt ett litet barn. Jag åt själv av det då jag hade problem med magen under graviditeten, men tog nog bara det någongång, pga att det gav sådan verkan att jag fick diarrè istället.
    Jag tycker att du ska välja matprodukter som ger fart på magen istället för preparat, även om det säljs på Apoteket.
    Fungerar inte matprodukterna, tycker jag du bör vända dig till BVC för råd.
  17. Medlem sedan
    Aug 2000
    #9

    Det vill jag ju inte..

    Jag vill ju bara att det inte ska göra så ont för honom att bajsa.

    Då struntar vi i det.
  18. 9
    Det vill jag ju inte.. Jag vill ju bara att det inte ska göra så ont för honom att bajsa.

    Då struntar vi i det.
  19. Medlem sedan
    Sep 2000
    #10

    Tänk på att med ökat

    fiberintag som knäckebröd så msåte vätskeintaget också öla.

    Hoppas ni får fart på hans mage.

    *Kram*
  20. 10
    Tänk på att med ökat fiberintag som knäckebröd så msåte vätskeintaget också öla.

    Hoppas ni får fart på hans mage.

    *Kram*
  21. cajo
    #11

    först mat

    säger jag också, absolut. Jag ringer alltid BVC eller sjukvårdsrådgivningen INNAN jag ger något läkemedel åt mina barn. Jag tror det var 1 msk man ger en 18 månaders... Men som sagt, funkar det inte med mat så fråga BVC eller sjukvårdsrådgivningen. De brukar rekomendera en liten dos laktulos om inte mat funkar.
  22. 11
    först mat säger jag också, absolut. Jag ringer alltid BVC eller sjukvårdsrådgivningen INNAN jag ger något läkemedel åt mina barn. Jag tror det var 1 msk man ger en 18 månaders... Men som sagt, funkar det inte med mat så fråga BVC eller sjukvårdsrådgivningen. De brukar rekomendera en liten dos laktulos om inte mat funkar.
  23. Medlem sedan
    Jul 2000
    #12

    Lactulos är gjort på socker

    och är inget direkt läkemedel. Dess främsta verkan är att olja in tarmen så bajset ska rinna igenom lättare.
    Vi gav det till dottern som hade kroniska förstoppningar i 2½ år (bajsade max 1 gång varannan vecka, och det föregicks av att hon grät och trippade på tå i 3 dagar innan) innan hon började få glutenfri kost.
    Vi började ge 10 ml Lactulos , men när vi gav 30 ml/3 ggr dag började man märka något alls...
    Ofta ger man bara Lactulos några dagar för att barnet inte ska bli rädd för att bajsa i och med att det gör ont.
    Jag skulle inte tveka att använda det i ert fall.

    Kramisar
  24. 12
    Lactulos är gjort på socker och är inget direkt läkemedel. Dess främsta verkan är att olja in tarmen så bajset ska rinna igenom lättare.
    Vi gav det till dottern som hade kroniska förstoppningar i 2½ år (bajsade max 1 gång varannan vecka, och det föregicks av att hon grät och trippade på tå i 3 dagar innan) innan hon började få glutenfri kost.
    Vi började ge 10 ml Lactulos , men när vi gav 30 ml/3 ggr dag började man märka något alls...
    Ofta ger man bara Lactulos några dagar för att barnet inte ska bli rädd för att bajsa i och med att det gör ont.
    Jag skulle inte tveka att använda det i ert fall.

    Kramisar
  25. Medlem sedan
    Jul 2000
    #13

    Just det:

    Min BVC-sköterska sa att anledningen till att det stod att man skulle ge endast med läkares inrådan var för att en förstoppning kan bero på något särskilt. I Paulinas fall handlade det ju om att hon var spannmålsallergisk, och då hade inte all Lactulos i världen hjälp henne bli av med förstoppningarna.

    Kramisar
  26. 13
    Just det: Min BVC-sköterska sa att anledningen till att det stod att man skulle ge endast med läkares inrådan var för att en förstoppning kan bero på något särskilt. I Paulinas fall handlade det ju om att hon var spannmålsallergisk, och då hade inte all Lactulos i världen hjälp henne bli av med förstoppningarna.

    Kramisar
  27. Medlem sedan
    Aug 2000
    #14

    Dricker ordentligt gör han..

    Men vi har börjat erbjuda honom mer nu när det är så varmt såklart.

    Det är alldeles nyligen han har börjat bli så hård i magen, ingen av barnen har haft problem tidigare.

    Det verkar nog hjälpa med päron för igår var han inte alls ledsen när han bajsade, men små stenar var det i alla fall fortfarande.
  28. 14
    Dricker ordentligt gör han.. Men vi har börjat erbjuda honom mer nu när det är så varmt såklart.

    Det är alldeles nyligen han har börjat bli så hård i magen, ingen av barnen har haft problem tidigare.

    Det verkar nog hjälpa med päron för igår var han inte alls ledsen när han bajsade, men små stenar var det i alla fall fortfarande.
  29. Medlem sedan
    Sep 2000
    #15

    Hur är det

    med magen, har han fått fart på magen?

    *Kram*
  30. 15
    Hur är det med magen, har han fått fart på magen?

    *Kram*

Liknande trådar

  1. Tips mot förstoppning!
    By nenne33 in forum _0909 Septemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-16, 12:09
  2. Förstoppning - tips ??
    By saraj in forum Barnsjukdomar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-11-16, 00:11
  3. Tips mot förstoppning?
    By Noramtre in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-09-14, 22:14
  4. Förstoppning
    By Stumpan m.J-03 & Z-05 in forum _0506 Junibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-03-12, 21:15
  5. Tips mot förstoppning
    By espinoza m 4 in forum _0607 Julibarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-01-06, 16:55
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar