Britax Freeway?
Arbete, ekonomi & juridik
  1. bilstolsfråga
    #1

    Britax Freeway?

    Någon som har den? Ris o ros?
  2. 1
    Britax Freeway? Någon som har den? Ris o ros?
  3. Medlem sedan
    Jan 2001
    #2

    Vi har den, gillar!

    Vi har haft en freeway o en twoway samtidigt o twowayen var verkligen hemsk! Dåligt med sidokrockskydd, dåligt med benutrymme (eftersom den står platt ner på sätet), svår att få rätt lutning på osv. Freewayen är suverän, vår yngsta är nu tre o sitter utmärkt i den, hoppas hon kan ha den ett år till minst.
  4. 2
    Vi har den, gillar! Vi har haft en freeway o en twoway samtidigt o twowayen var verkligen hemsk! Dåligt med sidokrockskydd, dåligt med benutrymme (eftersom den står platt ner på sätet), svår att få rätt lutning på osv. Freewayen är suverän, vår yngsta är nu tre o sitter utmärkt i den, hoppas hon kan ha den ett år till minst.
  5. Medlem sedan
    Feb 2005
    #3

    Vi har en...

    Freeway, en Two-way och en Akta Graco Duoflex Comfort. Freewayen var en suverän stol när tjejerna var bebisar. Vi hade babyskydd i ena bilen och Freeway i den andra (från ca 4 mån). Passar alldeles utmärkt för små barn. Two-way tar för mycket plats och ger för lite plats för benen. Bäst är däremot Aktan. Det tycker både vi och barnen. Båda barnen har tyckt bäst om den stolen. Den ger bra plats för benen och tar inte jättestor plats i bilen.

    Som svar på din fråga, så är Freewayen en bra stol, men personligen tycker jag att Aktan är bättre.
  6. 3
    Vi har en... Freeway, en Two-way och en Akta Graco Duoflex Comfort. Freewayen var en suverän stol när tjejerna var bebisar. Vi hade babyskydd i ena bilen och Freeway i den andra (från ca 4 mån). Passar alldeles utmärkt för små barn. Two-way tar för mycket plats och ger för lite plats för benen. Bäst är däremot Aktan. Det tycker både vi och barnen. Båda barnen har tyckt bäst om den stolen. Den ger bra plats för benen och tar inte jättestor plats i bilen.

    Som svar på din fråga, så är Freewayen en bra stol, men personligen tycker jag att Aktan är bättre.
  7. Jennie
    #4

    Jag tycker

    Freeway är ok till lite mindre barn men jag tyckte snabbt den blev trång och det var bökigt att få i barnet i den.
    Vill man ha barnet bakåtvänt länge (till ca 5 år) och har ett barn som är längre än medel så är det tveksamt om den räcker.
    Jag tyckte dessutom att Freeway var lite svår att få att sitta bra i bilen och pga att den är ganska hög så skymde den sikten något i högra sidobackspegeln.

    Britax TwoWay tycler jag däremort är en toppenstol och i den har mina barn kunnat åka bakåtvända till 5 års ålder. Dottern var 114-115 cm lång när vi vände henne och hon hade inga problem med att få plats med benen (hon har förhållandevis långa ben) i den. Stolen var inte heller urväxt på längden utan det var internbältena som blev för tighta när vinterkläderna skulle på.
    Freeway växte hon hur när hon var drygt 4 år.

    / Jennie
  8. 4
    Jag tycker Freeway är ok till lite mindre barn men jag tyckte snabbt den blev trång och det var bökigt att få i barnet i den.
    Vill man ha barnet bakåtvänt länge (till ca 5 år) och har ett barn som är längre än medel så är det tveksamt om den räcker.
    Jag tyckte dessutom att Freeway var lite svår att få att sitta bra i bilen och pga att den är ganska hög så skymde den sikten något i högra sidobackspegeln.

    Britax TwoWay tycler jag däremort är en toppenstol och i den har mina barn kunnat åka bakåtvända till 5 års ålder. Dottern var 114-115 cm lång när vi vände henne och hon hade inga problem med att få plats med benen (hon har förhållandevis långa ben) i den. Stolen var inte heller urväxt på längden utan det var internbältena som blev för tighta när vinterkläderna skulle på.
    Freeway växte hon hur när hon var drygt 4 år.

    / Jennie
  9. Medlem sedan
    Mar 1999
    #5

    Har en

    Vi gillar den starkt. Har en sådan och en Eclips eller vad den heter. Mellandottern som fyller 4 nu i Juli sitter i Freewayen utan problem. Nu är hon ju iogs lite kortare än normalt men ändå. Hon kommer nog kunna sitta i stolen i alla fall ett år till. Har haft en Two Way också. Den gillade vi dock inte alls. Fel vinkel, dålig plats för benen eftesom den står direkt på sätet, bred och dåliga sidokrockskydd. Älskar min Freeway.
  10. 5
    Har en Vi gillar den starkt. Har en sådan och en Eclips eller vad den heter. Mellandottern som fyller 4 nu i Juli sitter i Freewayen utan problem. Nu är hon ju iogs lite kortare än normalt men ändå. Hon kommer nog kunna sitta i stolen i alla fall ett år till. Har haft en Two Way också. Den gillade vi dock inte alls. Fel vinkel, dålig plats för benen eftesom den står direkt på sätet, bred och dåliga sidokrockskydd. Älskar min Freeway.
  11. Jennie
    #6

    Tillägg ang TwoWay

    För att få bra utrymme för benen när barnet blir lite större så måste man vinkla upp stolen ganska mycket också måste man flytta den framåt (i bilens färdriktning) så att man får ett mellanrum mellan sitsen på TwoWay och ryggstödet på den stol där den står monterad.
    Vi har ett utrymme på 10-15 cm och då är benutrymmet inget som helst problem.

    Många som har problem med benytrymmet i TwoWay har inte riktigt koll på detta.
    En del tror tom att TwoWay måste stå fastkilad mellan tex instrumenpanel och ryggstödet på passagerarstolen men det behöver den alltså inte.

    / Jennie
  12. 6
    Tillägg ang TwoWay För att få bra utrymme för benen när barnet blir lite större så måste man vinkla upp stolen ganska mycket också måste man flytta den framåt (i bilens färdriktning) så att man får ett mellanrum mellan sitsen på TwoWay och ryggstödet på den stol där den står monterad.
    Vi har ett utrymme på 10-15 cm och då är benutrymmet inget som helst problem.

    Många som har problem med benytrymmet i TwoWay har inte riktigt koll på detta.
    En del tror tom att TwoWay måste stå fastkilad mellan tex instrumenpanel och ryggstödet på passagerarstolen men det behöver den alltså inte.

    / Jennie
  13. Medlem sedan
    Mar 1999
    #7

    vår var så

    upprät att den nästan lutade framåt. Ändå fick inte dottern plats. Men vi kanske har små säten i vår bil.
  14. 7
    vår var så upprät att den nästan lutade framåt. Ändå fick inte dottern plats. Men vi kanske har små säten i vår bil.
  15. Annjo
    #8

    Vi hade en

    och var jättenöjda!
    En toppenstol som räckte länge till våra barn, min 4,5 åring satt bra i den. Freeway är jättebra för den ger bra med benutrymme även i mindre bilar.
  16. 8
    Vi hade en och var jättenöjda!
    En toppenstol som räckte länge till våra barn, min 4,5 åring satt bra i den. Freeway är jättebra för den ger bra med benutrymme även i mindre bilar.
  17. Medlem sedan
    Feb 2005
    #9

    Jodå, jag känner till...

    det, men det ställer också stora krav på utrymme i bilen. Därför tycker jag att Aktan är alldeles utmärkt. Den ger mer plats för benen utan att man behöver flytta den framåt/uppåt. Den har låååånga internbälten och räcker ungefär lika länge som twowayen i höjd.

    Dessutom sover mina barn i bilen när vi åker långt och då kan man inte luta upp stolen för mycket för då hänger de extremt mycket framåt med huvudet.

    Men det är ju bra att ni är nöjda med den i alla fall ;-)
  18. 9
    Jodå, jag känner till... det, men det ställer också stora krav på utrymme i bilen. Därför tycker jag att Aktan är alldeles utmärkt. Den ger mer plats för benen utan att man behöver flytta den framåt/uppåt. Den har låååånga internbälten och räcker ungefär lika länge som twowayen i höjd.

    Dessutom sover mina barn i bilen när vi åker långt och då kan man inte luta upp stolen för mycket för då hänger de extremt mycket framåt med huvudet.

    Men det är ju bra att ni är nöjda med den i alla fall ;-)

Liknande trådar

  1. Britax Freeway
    By missparkas in forum Småbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-15, 18:44
  2. Britax freeway
    By scrollan in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 22:12
  3. Britax freeway
    By Åsaa in forum _06 Vårbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 21:09
  4. Britax Freeway
    By bilstolsfråga in forum Bebissnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-06-13, 21:47
  5. Britax freeway!
    By Carola in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-12, 18:17
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar