Det här med AC och ligga i drag..
_0605 Majbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2003
    #1

    Det här med AC och ligga i drag..

    Hur är det med det? Vet att jag hört att man inte ska ha så himla kallt på AC:n i bilen för att det inte är så bra för de små?

    Likaså har jag hört att man ska vara försiktig med att ha de små i drag. Men vad räknas som drag? Alltså om man har de i skuggan och det blåser, är det verkligen farligt? Har solhatt på Jonna så fort jag tar upp henne i vagnen och så.

    Usch vad jag tycker att det är svårt att veta hur man \"får\" göra och inte.

    kram från en hönsig och nojjig morsa ;)
  2. 1
    Det här med AC och ligga i drag.. Hur är det med det? Vet att jag hört att man inte ska ha så himla kallt på AC:n i bilen för att det inte är så bra för de små?

    Likaså har jag hört att man ska vara försiktig med att ha de små i drag. Men vad räknas som drag? Alltså om man har de i skuggan och det blåser, är det verkligen farligt? Har solhatt på Jonna så fort jag tar upp henne i vagnen och så.

    Usch vad jag tycker att det är svårt att veta hur man \"får\" göra och inte.

    kram från en hönsig och nojjig morsa ;)
  3. Medlem sedan
    Sep 2005
    #2

    Jag är nog

    lika hönsig som du iså fall :). Är livrädd för att lillen ska bli sjuk så jag vågar inte åka bil i denna värme för är rädd att ac gör honom sjuk. Samma vad gäller allt vad blåst och drag heter, tror jag är lite väl orolig så jag undrar faktiskt detsamma som du :)).

    På BVC tex sa de att man var tvungen att ha mössa i vagnen även om det var varmt och skugga och vindstilla, har förstått att de flesta inte har det och vet inte riktigt hur man ska göra.
    Tacksam för råd jag med.
  4. 2
    Jag är nog lika hönsig som du iså fall :). Är livrädd för att lillen ska bli sjuk så jag vågar inte åka bil i denna värme för är rädd att ac gör honom sjuk. Samma vad gäller allt vad blåst och drag heter, tror jag är lite väl orolig så jag undrar faktiskt detsamma som du :)).

    På BVC tex sa de att man var tvungen att ha mössa i vagnen även om det var varmt och skugga och vindstilla, har förstått att de flesta inte har det och vet inte riktigt hur man ska göra.
    Tacksam för råd jag med.
  5. Medlem sedan
    Feb 2004
    #3

    det går bra.........

    Hej tjejer!
    Jo, visst ska man vara lite försiktigt med drag. Men om ni känner efter på bebisen så känner ni ju om den börjar bli sval. Som idag när det varit kokhett, ligger de i skuggan gå och känn på kroppen, gärna bak i nacken under kläderna, hur de känns. Ofta brukar de ha lite dålig blodcirkulation så ett par tunna små strumpor kan värma ihop med en body. Det räcker utmärkt. Och visst kan ni åka bil med ac: på. Men då kan ni ju oxå reglera, ni behöver ju inte ha på max hela tiden utan känn efter, hur känner ni det, blir ni kalla borde ju bebisen bli kall.
    Jag tror vi mammor behöver komma ut och ta det lite lugnt. Sunt bondförnuft och känn efter lite extra. (jag har mössa/hatt ibland i vagnen och ibland inte beroende på väder och vind.
    Kram Kajsa
  6. 3
    det går bra......... Hej tjejer!
    Jo, visst ska man vara lite försiktigt med drag. Men om ni känner efter på bebisen så känner ni ju om den börjar bli sval. Som idag när det varit kokhett, ligger de i skuggan gå och känn på kroppen, gärna bak i nacken under kläderna, hur de känns. Ofta brukar de ha lite dålig blodcirkulation så ett par tunna små strumpor kan värma ihop med en body. Det räcker utmärkt. Och visst kan ni åka bil med ac: på. Men då kan ni ju oxå reglera, ni behöver ju inte ha på max hela tiden utan känn efter, hur känner ni det, blir ni kalla borde ju bebisen bli kall.
    Jag tror vi mammor behöver komma ut och ta det lite lugnt. Sunt bondförnuft och känn efter lite extra. (jag har mössa/hatt ibland i vagnen och ibland inte beroende på väder och vind.
    Kram Kajsa
  7. Medlem sedan
    Oct 2001
    #4

    Pest eller Kolera? ;)


    Jag tror att när det är så här varmt bör man tänka lite extra på att våra små bebisar inte ska ha det för varmt omkring sig. Man vill inte att dom ska få värmeslag eller nåt. Då tror jag att AC:n är helt ok om man tänker på att inte ha _för_ kallt i bilen. Lagom är bäst :) Sen vad det gäller drag så bör nog inte bebisarna ligga i blåst. Draget i sig är nog inte farligt, alltså vara mitt emellan två öppna fönster, men det bör nog inte blåsa på bebisen. Lagom är bäst ;)

    Kram!
  8. 4
    Pest eller Kolera? ;)
    Jag tror att när det är så här varmt bör man tänka lite extra på att våra små bebisar inte ska ha det för varmt omkring sig. Man vill inte att dom ska få värmeslag eller nåt. Då tror jag att AC:n är helt ok om man tänker på att inte ha _för_ kallt i bilen. Lagom är bäst :) Sen vad det gäller drag så bör nog inte bebisarna ligga i blåst. Draget i sig är nog inte farligt, alltså vara mitt emellan två öppna fönster, men det bör nog inte blåsa på bebisen. Lagom är bäst ;)

    Kram!
  9. Medlem sedan
    Nov 2001
    #5

    Jag går på känsla!

    Ang. AC i bilen är det inte bra att ha den för kallt även för vuxna även om det känns bra. Vi har vår ställd på 19-20 grader, och det funkar bra med barnen också.

    Man ska väl vara försiktig med drag inne, alltså inte låta bebisen sova under ett öppet vädringsfönster eller liknande. Likadant när man är ute, blåser det rätt in i vagnen så på med mössan. Men det brukar bli väldigt vindstilla nere i vagnen! Mitt bästa tips jag alltid går efter är att känna med ett finger i nacken. Är det för varmt där så är bebisen ganska varm i hela sig. Fötter och händer är svårt att gå efter, eftersom de ofta är lite kalla om dessa :)
  10. 5
    Jag går på känsla! Ang. AC i bilen är det inte bra att ha den för kallt även för vuxna även om det känns bra. Vi har vår ställd på 19-20 grader, och det funkar bra med barnen också.

    Man ska väl vara försiktig med drag inne, alltså inte låta bebisen sova under ett öppet vädringsfönster eller liknande. Likadant när man är ute, blåser det rätt in i vagnen så på med mössan. Men det brukar bli väldigt vindstilla nere i vagnen! Mitt bästa tips jag alltid går efter är att känna med ett finger i nacken. Är det för varmt där så är bebisen ganska varm i hela sig. Fötter och händer är svårt att gå efter, eftersom de ofta är lite kalla om dessa :)
  11. Medlem sedan
    Jan 2006
    #6

    min bvc-tant

    sa atthan inte behöver ha mössa på sig i vagnen men däremot när man tar upp honom... lät vettigt tycker jag...
  12. 6
    min bvc-tant sa atthan inte behöver ha mössa på sig i vagnen men däremot när man tar upp honom... lät vettigt tycker jag...

Liknande trådar

  1. Dåligt drag
    By sandra & co in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-05, 11:50
  2. Är osymmetriska drag lika med fula drag?
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-09-04, 14:19
  3. har jag drag?
    By jamelia in forum Bokstavsbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-03, 12:56
  4. Autistiska drag..
    By 6-barnsmamma in forum Autismspektrum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-23, 18:43
  5. ligga lågt eller ligga på?
    By disney in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-12-19, 11:10
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar