Vill inte ha ersättning el välling
_05/06 Vinterbarn
  1. Maria med Emma
    #1

    Vill inte ha ersättning el välling

    Min dotter som snart blir 7 månader vill inte ha varken ersättning eller välling. Först trodde jag det var flaskan hon inte gillade, men nu dricker hon vatten ur den utan problem. Däremot så vägrar hon både ersättning och välling. Har provat olika sorter men hon tar bara lite och lite och sen börjar hon tugga på flaskan och vända bort huvudet. Vi har försökt lite varje dag i flera veckor men det blir inte bättre. Problemet är också att hon äter inte så mycket vanlig mat eller gröt på dagen heller så hon blir ju inte mätt inför natten, så hon vaknar och ammar ca 3 ggr per natt vilket börjar bli lite jobbigt...:-( Vill gärna ha tips om någon har några...
  2. 1
    Vill inte ha ersättning el välling Min dotter som snart blir 7 månader vill inte ha varken ersättning eller välling. Först trodde jag det var flaskan hon inte gillade, men nu dricker hon vatten ur den utan problem. Däremot så vägrar hon både ersättning och välling. Har provat olika sorter men hon tar bara lite och lite och sen börjar hon tugga på flaskan och vända bort huvudet. Vi har försökt lite varje dag i flera veckor men det blir inte bättre. Problemet är också att hon äter inte så mycket vanlig mat eller gröt på dagen heller så hon blir ju inte mätt inför natten, så hon vaknar och ammar ca 3 ggr per natt vilket börjar bli lite jobbigt...:-( Vill gärna ha tips om någon har några...
  3. Medlem sedan
    Jul 2003
    #2

    Det jag har hört

    som tips om man vill få dem att börja gilla välling är att sockra den. Sen kan man ta mindre och mindre socker när hon gillar den? Eller kanske testa ett annat vällingmärke?
    Det är dock inget jag själv har prövat eftersom mina barn gillat välling direkt....
    Annars kanske ni kan testa att ge söta fruktpurer på kvällen? Det kansdke är mer poppis för damen? Eller banan?
    Eller så får ni göra så att ni helt enkelt bara erbjuder ersättning nattetid. Är hon då tillräckligt hungrig så äter hon. Och då kanske hon står sig på en flaska per natt? Eller så sätter ni stopp helt plötsligt för nattätandet och då bör hon ju vara så pass hungrig dagen efter så hon äter mkt då och sen kan sova gott natten efter- för att bryta vanan lixom?
    Oj, nu svamlade jag iväg med 100 tankar... Men ngt kanske lät vettigt? lycka till!
  4. 2
    Det jag har hört som tips om man vill få dem att börja gilla välling är att sockra den. Sen kan man ta mindre och mindre socker när hon gillar den? Eller kanske testa ett annat vällingmärke?
    Det är dock inget jag själv har prövat eftersom mina barn gillat välling direkt....
    Annars kanske ni kan testa att ge söta fruktpurer på kvällen? Det kansdke är mer poppis för damen? Eller banan?
    Eller så får ni göra så att ni helt enkelt bara erbjuder ersättning nattetid. Är hon då tillräckligt hungrig så äter hon. Och då kanske hon står sig på en flaska per natt? Eller så sätter ni stopp helt plötsligt för nattätandet och då bör hon ju vara så pass hungrig dagen efter så hon äter mkt då och sen kan sova gott natten efter- för att bryta vanan lixom?
    Oj, nu svamlade jag iväg med 100 tankar... Men ngt kanske lät vettigt? lycka till!
  5. Medlem sedan
    Jan 2003
    #3

    Victor

    min snart 3-åring gillade inte heller välling eller ersättning, jag testade igenom alla sorter innan jag gav upp. Nu idag dricker han inte heller mjölk, han kväljer så fort han får in det i munnen. Det går bra det med, fast han får kompensera med kalktabletter istället!
    En del barn gillar det helt enkelt inte och det är nog bara att acceptera!
    För oss har det fungerat bra ändå och jag kommer inte ens försöka vänja in Elina på välling, ser inte riktigt behovet av det!

    Äter hon gröt? Gröt och välling är ju samma sak fast det är mer vatten i vällingen. Ge en större grötportion på kvällen, det står hon sig lika bra på som vällingen.
  6. 3
    Victor min snart 3-åring gillade inte heller välling eller ersättning, jag testade igenom alla sorter innan jag gav upp. Nu idag dricker han inte heller mjölk, han kväljer så fort han får in det i munnen. Det går bra det med, fast han får kompensera med kalktabletter istället!
    En del barn gillar det helt enkelt inte och det är nog bara att acceptera!
    För oss har det fungerat bra ändå och jag kommer inte ens försöka vänja in Elina på välling, ser inte riktigt behovet av det!

    Äter hon gröt? Gröt och välling är ju samma sak fast det är mer vatten i vällingen. Ge en större grötportion på kvällen, det står hon sig lika bra på som vällingen.
  7. Medlem sedan
    May 2003
    #4

    Nu har jag inte koll på vad man

    skall och inte skall ge vid 7 mån ålder. Sonen fick yoghurt den tjocka osötade som mellan mål. När han var kring året så vet jag även att han fick havregrynsgröt där vi mosade i en banan innan vi kokte gröten (så behöver man ingen sylt eller liknande till.)

    Kanske skall tillägga att sonen vägrade nappflaska, välling mm...
  8. 4
    Nu har jag inte koll på vad man skall och inte skall ge vid 7 mån ålder. Sonen fick yoghurt den tjocka osötade som mellan mål. När han var kring året så vet jag även att han fick havregrynsgröt där vi mosade i en banan innan vi kokte gröten (så behöver man ingen sylt eller liknande till.)

    Kanske skall tillägga att sonen vägrade nappflaska, välling mm...
  9. Medlem sedan
    Dec 1998
    #5

    En kompis son

    vägrade oxå. Men då var flasnkan värmd och när hon nån dag testade kall välling då gick det minsann ner :-)
    Kan ju vara värt ett försök, om ni inte redan testat det?
  10. 5
    En kompis son vägrade oxå. Men då var flasnkan värmd och när hon nån dag testade kall välling då gick det minsann ner :-)
    Kan ju vara värt ett försök, om ni inte redan testat det?
  11. Medlem sedan
    Nov 2002
    #6

    Blanda med bröstmjölk...

    ...börja med 70% bröstmjölk och 30% ersättning och trappa sedan ned bröstmjölken till förmån för ersättningen. Smaken skiljer sig mkt mellan bröstmjölk och ersättning, liksom konsistensen. Vi gjorde på detta sätt då min dotter övergick till att käka ersättning då amningen inte funkade.
  12. 6
    Blanda med bröstmjölk... ...börja med 70% bröstmjölk och 30% ersättning och trappa sedan ned bröstmjölken till förmån för ersättningen. Smaken skiljer sig mkt mellan bröstmjölk och ersättning, liksom konsistensen. Vi gjorde på detta sätt då min dotter övergick till att käka ersättning då amningen inte funkade.

Liknande trådar

  1. Vill inte ta välling
    By Jeannette70 in forum Bebissnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-01-14, 19:32
  2. Vill inte ha välling.
    By plingpling in forum Småbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-04, 21:53
  3. Vill inte ha välling
    By Ann med 2 in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-05, 09:08
  4. Vill inte ha ersättning el välling
    By Maria med Emma in forum _05 Höstbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-15, 09:07
  5. Moa vill inte ha välling!
    By sanna_72 in forum _05 Höstbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-19, 20:04
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar