Epilepsianfall endast nattetid?
Epilepsi
  1. Cilla
    #1

    Epilepsianfall endast nattetid?

    Jag har hört att det finns en typ av epilepsi som endast ger \"anfall\" nattetid, och som ibland kan förväxlas med det man kallar nattskräck. Är det någon som vet något om detta eller har några erfarenheter?
  2. 1
    Epilepsianfall endast nattetid? Jag har hört att det finns en typ av epilepsi som endast ger \"anfall\" nattetid, och som ibland kan förväxlas med det man kallar nattskräck. Är det någon som vet något om detta eller har några erfarenheter?
  3. Personlig assistent
    #2

    Jag arbetar med ett barn

    som har denna typ av epilepsi. Hon har inte anfall ofta och jag har aldrig varit med om något av hennes anfall, men de kommer endast när hon sover eller precis när hon håller på att somna.
  4. 2
    Jag arbetar med ett barn som har denna typ av epilepsi. Hon har inte anfall ofta och jag har aldrig varit med om något av hennes anfall, men de kommer endast när hon sover eller precis när hon håller på att somna.
  5. Cilla
    #3

    Okej, vet du ...

    .. hur hon beter sig under ett anfall? Jag menar om hon ligger still och skriker/gråter eller om hon är tyst och krampar ... ?
  6. 3
    Okej, vet du ... .. hur hon beter sig under ett anfall? Jag menar om hon ligger still och skriker/gråter eller om hon är tyst och krampar ... ?
  7. B
    #4

    Vet inte om

    det skulle vara just en speciell typ av epilepsi som bara ger anfall under natten. Men vår kramptröskel är som lägst (d v s lättast att få anfall/kramper) just i samband med insomning/uppvaknande eller under de perioder av vår sömncykel där vi sover som lättast. Är det då vi också drömmer mest? I alla fall är det då det uppstår många \"bilder\" i huvudet också.
    När vår son haft många kramper har också han varit mycket ryckig i armar och ben under sömnen, över huvudtaget sovit oroligt och drömt mycket.

    Hoppas du får ut något av svaret.
  8. 4
    Vet inte om det skulle vara just en speciell typ av epilepsi som bara ger anfall under natten. Men vår kramptröskel är som lägst (d v s lättast att få anfall/kramper) just i samband med insomning/uppvaknande eller under de perioder av vår sömncykel där vi sover som lättast. Är det då vi också drömmer mest? I alla fall är det då det uppstår många \"bilder\" i huvudet också.
    När vår son haft många kramper har också han varit mycket ryckig i armar och ben under sömnen, över huvudtaget sovit oroligt och drömt mycket.

    Hoppas du får ut något av svaret.
  9. Personlig assistent
    #5

    Hon får

    ryckningar, andas konstigt, ev. att ögonen reagerar onormalt mm. Alltså som ett \"stort\" anfall.
  10. 5
    Hon får ryckningar, andas konstigt, ev. att ögonen reagerar onormalt mm. Alltså som ett \"stort\" anfall.
  11. Martina
    #6

    Jag fick

    när jag hade anfall så fick jag de stora \"grand mal\" endast nattetid och små \"petite mal\" dagtid, man får lättast anfall vid insomnadet/uppvaknandet. Men grand mal kan man ju få vilken tid på dygnet som helst.
  12. 6
    Jag fick när jag hade anfall så fick jag de stora \"grand mal\" endast nattetid och små \"petite mal\" dagtid, man får lättast anfall vid insomnadet/uppvaknandet. Men grand mal kan man ju få vilken tid på dygnet som helst.
  13. Truls
    #7

    Benign barnepilepsi?

    Min son har \"benign barnepilepsi\" och den typen av epilepsi ger nästan uteslutande anfall i anslutning till insomning/uppvaknande. Men jag vet inte om det är den typen du tänker på för jag har aldrig hört att det kallas nattskräck.
  14. 7
    Benign barnepilepsi? Min son har \"benign barnepilepsi\" och den typen av epilepsi ger nästan uteslutande anfall i anslutning till insomning/uppvaknande. Men jag vet inte om det är den typen du tänker på för jag har aldrig hört att det kallas nattskräck.
  15. Cilla
    #8

    Jag vet nog inte ...

    vad jag menar. Vår son har nämligen haft konstiga uppvaknanden ca 1 1/2-2 tim efter att han somnat på kvällen då han skrikit och varit okontaktbar. När jag pratade med en läkare om det så pratade vi dels om nattskräck, men han nämnde också någon form av epilepsi och menade att vi kanske skulle göra ett EEG.
  16. 8
    Jag vet nog inte ... vad jag menar. Vår son har nämligen haft konstiga uppvaknanden ca 1 1/2-2 tim efter att han somnat på kvällen då han skrikit och varit okontaktbar. När jag pratade med en läkare om det så pratade vi dels om nattskräck, men han nämnde också någon form av epilepsi och menade att vi kanske skulle göra ett EEG.

Liknande trådar

  1. Epilepsianfall?
    By cbpsbarn in forum Epilepsi
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-27, 15:54
  2. Nattetid
    By He:)na in forum _0808 Augustibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-25, 18:46
  3. epilepsianfall eller nåt...
    By juhlen in forum Gravidsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-06-22, 10:16
  4. epilepsianfall eller nåt..
    By juhlen in forum Gravidsnack
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 15:17
  5. epilepsianfall, katt
    By leapox in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-08, 18:04
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar