Snart sommarlov
Styvfamiljer
  1. Inte glad
    #1

    Snart sommarlov

    Och det ser jag inte fram emot... för min ss har inget fritids. Han bor numera vv med oss istället för vh och hos mamma har han inte behövt fritids det här året, han är 10 år. Men jag vill verkligen inte ha honom hemma hela sommaren, ja vv då för det är ett mycket jobbigt barn.
  2. 1
    Snart sommarlov Och det ser jag inte fram emot... för min ss har inget fritids. Han bor numera vv med oss istället för vh och hos mamma har han inte behövt fritids det här året, han är 10 år. Men jag vill verkligen inte ha honom hemma hela sommaren, ja vv då för det är ett mycket jobbigt barn.
  3. Medlem sedan
    Feb 2000
    #2

    oj, vad jobbigt

    med ett jobbigt barn som inte är välkommet :-S
    kanske något att fundera på innan man skaffar barn och familj - _någon_ måste ju ta hand om den sen...
  4. 2
    oj, vad jobbigt med ett jobbigt barn som inte är välkommet :-S
    kanske något att fundera på innan man skaffar barn och familj - _någon_ måste ju ta hand om den sen...
  5. Inte glad
    #3

    Välkommet och välkommet...

    men jag tycker inte alls det ska bli roligt att få halva semestern sönderbråkad och tjatad för att han inte har fritids, hans pappa ska jobba hela sommaren för han ingen semester så det blir bara jag och min lille son hemma och då ss.
  6. 3
    Välkommet och välkommet... men jag tycker inte alls det ska bli roligt att få halva semestern sönderbråkad och tjatad för att han inte har fritids, hans pappa ska jobba hela sommaren för han ingen semester så det blir bara jag och min lille son hemma och då ss.
  7. Medlem sedan
    Aug 2002
    #4

    Men detta visste du ju

    Att det skulle bli sommarlov, att ss inte har fritids mm mm.... Då är det lite sent nu då vv har gått igenom, att komma och tycka synd om sig själv då alltså...

    Kanske ss behöver er lite mer, behöver av er tid då ni är hemma, behöver er närhet... Så att det \"jobbiga\" kan dämpas en aning och inte bli fullt så hemskt...

    När man ger sig in i en situiation med bonusbarn så måste man ta med allt i beaktning... Att ss kan komma att tänkas bo mer eller mindre hos er, att ni kommer bli en familj och med allt vad de innebär.... Man måste gå igenom om man orkar med det både fysiskt och psykiskt och detta måste man göra flera gånger om även efter det att man flyttat ihop... Allt för att kunna föra en öppen dialog om ev. frågar och problem som uppstår...

    Kan du inte försöka se den tid som nu kommer som en chans och möjlighet att lära känna ss bättre på... ?? Istället för att enbart se det nattsvart alltså..
  8. 4
    Men detta visste du ju Att det skulle bli sommarlov, att ss inte har fritids mm mm.... Då är det lite sent nu då vv har gått igenom, att komma och tycka synd om sig själv då alltså...

    Kanske ss behöver er lite mer, behöver av er tid då ni är hemma, behöver er närhet... Så att det \"jobbiga\" kan dämpas en aning och inte bli fullt så hemskt...

    När man ger sig in i en situiation med bonusbarn så måste man ta med allt i beaktning... Att ss kan komma att tänkas bo mer eller mindre hos er, att ni kommer bli en familj och med allt vad de innebär.... Man måste gå igenom om man orkar med det både fysiskt och psykiskt och detta måste man göra flera gånger om även efter det att man flyttat ihop... Allt för att kunna föra en öppen dialog om ev. frågar och problem som uppstår...

    Kan du inte försöka se den tid som nu kommer som en chans och möjlighet att lära känna ss bättre på... ?? Istället för att enbart se det nattsvart alltså..
  9. Huggit på mig också förut
    #5

    Du är alltid på hugget!

    Tjejen måste få tycka vad hon vill! Man skriver gärna här för att kanske få något råd från någon med erfarenhet. Du får gärna tycka vad du vill men jag tror inte det var vad hon ville höra!! Det kan såra, tänk på det. Det är jobbigt nog att kämpa med sina tankar och då behöver hon nog minst av allt påhopp!
  10. 5
    Du är alltid på hugget! Tjejen måste få tycka vad hon vill! Man skriver gärna här för att kanske få något råd från någon med erfarenhet. Du får gärna tycka vad du vill men jag tror inte det var vad hon ville höra!! Det kan såra, tänk på det. Det är jobbigt nog att kämpa med sina tankar och då behöver hon nog minst av allt påhopp!
  11. Erfaren
    #6

    Hur ska man veta...

    vad man ger sig in på när man aldrig har gjort något liknande innan. Kärleken är blind, barn är oftast snälla och goa när man lär känna dem, men de förändras med åren!
  12. 6
    Hur ska man veta... vad man ger sig in på när man aldrig har gjort något liknande innan. Kärleken är blind, barn är oftast snälla och goa när man lär känna dem, men de förändras med åren!
  13. Medlem sedan
    Feb 2000
    #7

    ja, jag är förjävlig

    det är bättre att säga såhär \"stackars dig, skicka ungen till hans morsa istället och se till att eran nya familj får vara ifred\".
    för vad barnet behöver och har rätt till, det är ju skitsamma...
    jag blir både ledsen och upprörd när jag läser om alla oönskade barn härinne.
    och det från vuxna människor som har ett val: stll krav på den bioförälder du är sambo/gift med, eller välj att fira din semester på eget håll.
    BARNET har inte mycket till val, utan får gå hela sommaren och känna isg hatad, men visst, det är viktigare att stryka en missnöjd styvmamma medhårs.
  14. 7
    ja, jag är förjävlig det är bättre att säga såhär \"stackars dig, skicka ungen till hans morsa istället och se till att eran nya familj får vara ifred\".
    för vad barnet behöver och har rätt till, det är ju skitsamma...
    jag blir både ledsen och upprörd när jag läser om alla oönskade barn härinne.
    och det från vuxna människor som har ett val: stll krav på den bioförälder du är sambo/gift med, eller välj att fira din semester på eget håll.
    BARNET har inte mycket till val, utan får gå hela sommaren och känna isg hatad, men visst, det är viktigare att stryka en missnöjd styvmamma medhårs.
  15. Medlem sedan
    Feb 2000
    #8

    men det gäller väl egna barn också?

    och struntar man i dom också då, den dag de kan bli jobbiga och ställa krav?
    jag ser på mina barn (makens inkluderade) som att jag har ett ansvar för hur dom mår, hur vi i familjen fungerar och att vi har det bra.
    är det nån som är \"jobbig\" så exkluderas inte den, det är isf ett problem som rör hela familjen.
    varför är det såhär? vad kan vi göra bättre?
  16. 8
    men det gäller väl egna barn också? och struntar man i dom också då, den dag de kan bli jobbiga och ställa krav?
    jag ser på mina barn (makens inkluderade) som att jag har ett ansvar för hur dom mår, hur vi i familjen fungerar och att vi har det bra.
    är det nån som är \"jobbig\" så exkluderas inte den, det är isf ett problem som rör hela familjen.
    varför är det såhär? vad kan vi göra bättre?
  17. Inte glad
    #9

    Behöver er mera?

    Jo det gör han antagligen eller iallafall sina föräldrar för det är ju dom som är ansvariga för honom inte jag eller hans styvpappa. Han har kommit till oss vv nu för att ingen egentligen orkar ha honom på heltid för han är rent ut sagt odräglig. Det kanske låter elakt men det är så det ligger till.. han har varit på god väg att förstöra 2 familjer pga sitt beteende.
  18. 9
    Behöver er mera? Jo det gör han antagligen eller iallafall sina föräldrar för det är ju dom som är ansvariga för honom inte jag eller hans styvpappa. Han har kommit till oss vv nu för att ingen egentligen orkar ha honom på heltid för han är rent ut sagt odräglig. Det kanske låter elakt men det är så det ligger till.. han har varit på god väg att förstöra 2 familjer pga sitt beteende.
  19. Medlem sedan
    Feb 2000
    #10

    och åt det gör ni vadå?

    det låter ju som att det är ett stort problem hela tiden som någon måste ta tag i, företrädesvis pojkens föräldrar.
    det duger inte att gnälla och tycka att han är förjävlig - HJÄLP honom då!
  20. 10
    och åt det gör ni vadå? det låter ju som att det är ett stort problem hela tiden som någon måste ta tag i, företrädesvis pojkens föräldrar.
    det duger inte att gnälla och tycka att han är förjävlig - HJÄLP honom då!
  21. Inte glad
    #11

    Pojkens föräldrar

    ja det är dom som borde ta tag i det hela men gör det ju inte.. hans mamma låter honom göra exakt som han vill för att då är han tyst och snäll och i vårat hus får han inte göra som han vill och ja då är det inte tyst och snäll som gäller. Och tar inte dom tag i det så är det ju flera som drabbas tex jag och min son, ss halvbror. Man ser verkligen inte fram emot att gå hem på eftermiddagarna efter jobbet.
  22. 11
    Pojkens föräldrar ja det är dom som borde ta tag i det hela men gör det ju inte.. hans mamma låter honom göra exakt som han vill för att då är han tyst och snäll och i vårat hus får han inte göra som han vill och ja då är det inte tyst och snäll som gäller. Och tar inte dom tag i det så är det ju flera som drabbas tex jag och min son, ss halvbror. Man ser verkligen inte fram emot att gå hem på eftermiddagarna efter jobbet.
  23. Medlem sedan
    Feb 2000
    #12

    men

    prata med din man då - genast!
    det är inte rätt att dina olustkänslor ska drabba barnet, det är hans föräldrar som brister här, och de brister rejält.
    varför ska du öht passa sonen i sommar - vem har bestämt det, och varför gick du med på det?
    är din man helt ovetande om vilket problem han ställer till med både för sin son och för dig?
  24. 12
    men prata med din man då - genast!
    det är inte rätt att dina olustkänslor ska drabba barnet, det är hans föräldrar som brister här, och de brister rejält.
    varför ska du öht passa sonen i sommar - vem har bestämt det, och varför gick du med på det?
    är din man helt ovetande om vilket problem han ställer till med både för sin son och för dig?
  25. höstmamman
    #13

    allas ansvar

    det behövs en hel by för att uppfostra ett barn, säger man. och det betyder att barn visst behöver alla vuxna omkring sig och att alla vuxna har ansvar för barnen. Att leva tillsammans med ett barn, även om det är deltid och speciellt om man ser att detta barn mår dåligt, borde väl om något väcka tanken att man måste bry sig, att man har ansvaret att just detta barn ska må bra. Oavsett vems det är. Om pojken är odräglig så är inte det en isolerad företeelse utan hänger säkert samman med relationerna runt omkring honom. och då behöver han många vuxna som orkar bry sig. orkar inte du bry dig så kanske du kan försöka få hjälp och se till att någon som orkar kan ta över ansvaret.
  26. 13
    allas ansvar det behövs en hel by för att uppfostra ett barn, säger man. och det betyder att barn visst behöver alla vuxna omkring sig och att alla vuxna har ansvar för barnen. Att leva tillsammans med ett barn, även om det är deltid och speciellt om man ser att detta barn mår dåligt, borde väl om något väcka tanken att man måste bry sig, att man har ansvaret att just detta barn ska må bra. Oavsett vems det är. Om pojken är odräglig så är inte det en isolerad företeelse utan hänger säkert samman med relationerna runt omkring honom. och då behöver han många vuxna som orkar bry sig. orkar inte du bry dig så kanske du kan försöka få hjälp och se till att någon som orkar kan ta över ansvaret.
  27. Medlem sedan
    Nov 2001
    #14

    Tips

    Jag förstår att det känns jobbigt att ta pappans ansvar. Synd att ni inte kunnat planera bättre så att pappan faktiskt var den som tog hand om barnet. Men det finns lösningar:

    Hitta något läger. Simskola eller något annat . Vad tycker pojken om. Kräv att din man engagerar sig och hittar dagsysslor för barnet. Då blir han dessutom stimulerad på dagtid och säkert lugnare på kvällarna.

    Skaffa helt enkelt barnvakt. Din man kan säkert hitta någon tonåring som behöver sommarjobb. De kan sen göra saker tillsammans och därmed avlasta dig.

    Annars... se till att ni har planerade aktiviteter så blir dagarna lättare. Att planera i förväg är guld värt om man ska ha ett energikrävande barn runt sig.

    Lycka till! Och hoppas att ni kan planera in nästa sommar bättre så att orginalföräldren kan ta det största ansvaret.
  28. 14
    Tips Jag förstår att det känns jobbigt att ta pappans ansvar. Synd att ni inte kunnat planera bättre så att pappan faktiskt var den som tog hand om barnet. Men det finns lösningar:

    Hitta något läger. Simskola eller något annat . Vad tycker pojken om. Kräv att din man engagerar sig och hittar dagsysslor för barnet. Då blir han dessutom stimulerad på dagtid och säkert lugnare på kvällarna.

    Skaffa helt enkelt barnvakt. Din man kan säkert hitta någon tonåring som behöver sommarjobb. De kan sen göra saker tillsammans och därmed avlasta dig.

    Annars... se till att ni har planerade aktiviteter så blir dagarna lättare. Att planera i förväg är guld värt om man ska ha ett energikrävande barn runt sig.

    Lycka till! Och hoppas att ni kan planera in nästa sommar bättre så att orginalföräldren kan ta det största ansvaret.
  29. Medlem sedan
    Nov 2001
    #15

    Ja

    Det är ju helt klart din man du ska vara sur på, han stjälper ju över sitt ansvar på dig. Jag har själv tagit mycket ansvar för min extremt jobbige styvis och det har varit jättekul - så länga pappan inte lämnade över allt ansvaret på mig. Bonusföräldrarna ska inte behöva ta över föräldraansvaret tycker jag, men gärna hjälpa till...
  30. 15
    Ja Det är ju helt klart din man du ska vara sur på, han stjälper ju över sitt ansvar på dig. Jag har själv tagit mycket ansvar för min extremt jobbige styvis och det har varit jättekul - så länga pappan inte lämnade över allt ansvaret på mig. Bonusföräldrarna ska inte behöva ta över föräldraansvaret tycker jag, men gärna hjälpa till...
  31. Inte glad
    #16

    Pappan har ingen semester

    han har inget fast jobb och kan då inte få någon semester utan han jobbar hela sommaren men jag som har jobb och då semester kommer ju att vara hemma.
    Vad tycker ss om att göra hmm jo se på tv, tecknat det är väl det han tycker är roligt eller möjligtvis ställa till bråk, ja tyvärr han verkar tycka det är roligt för han gör det med flit.
  32. 16
    Pappan har ingen semester han har inget fast jobb och kan då inte få någon semester utan han jobbar hela sommaren men jag som har jobb och då semester kommer ju att vara hemma.
    Vad tycker ss om att göra hmm jo se på tv, tecknat det är väl det han tycker är roligt eller möjligtvis ställa till bråk, ja tyvärr han verkar tycka det är roligt för han gör det med flit.
  33. Inte glad
    #17

    Nej jag har

    inte gått med på det utan jag har sagt att han ska/bör skaffa fritids till pojken eftersom att jag inte vill vara \"barnvakt\" men det vägrar pappan göra för att det är så synd om barnet då för ingen annan från hans klass går på fritids. Så jag har verkligen inte gått med på att vara hemma med honom men jag har ju inget val för jag ska ha semester med vår gemensamma son.
  34. 17
    Nej jag har inte gått med på det utan jag har sagt att han ska/bör skaffa fritids till pojken eftersom att jag inte vill vara \"barnvakt\" men det vägrar pappan göra för att det är så synd om barnet då för ingen annan från hans klass går på fritids. Så jag har verkligen inte gått med på att vara hemma med honom men jag har ju inget val för jag ska ha semester med vår gemensamma son.
  35. Sivan
    #18

    Understimulerade barn

    att se på tv är passiviserande och understimulerade barn blir bråkiga. Har inte ss några mor- och farföräldrar som kan ställa upp?
  36. 18
    Understimulerade barn att se på tv är passiviserande och understimulerade barn blir bråkiga. Har inte ss några mor- och farföräldrar som kan ställa upp?
  37. Inte glad
    #19

    Du har helt rätt

    och därför får man inte se på tv hur mycket och hur länge man vill hos oss.
    Kanske han kan vara där en stund eller så men de flesta av far och morföräldrna bor ganska långt från oss.
  38. 19
    Du har helt rätt och därför får man inte se på tv hur mycket och hur länge man vill hos oss.
    Kanske han kan vara där en stund eller så men de flesta av far och morföräldrna bor ganska långt från oss.
  39. Eva E
    #20

    Gör det till en utmaning

    Man får inte alltid som man vill. Om vi ska vara ärliga skulle din ss förmodligen helst vilja att du var helt ute ur bilden. Ingen av er kommer att få som den vill, det är väl bara för samtliga parter att gilla läget och göra det bästa möjliga av situationen.

    Det är ditt val - endera sitter du och surar hela sommaren över situationen och förstör på kuppen din egen semester eller så försöker du hitta på roliga utflykter och aktiviteter för barnen och njuter av sommaren på det bästa sätt som går. Vem vet – kanske blir det en toppensommar?!

    Jag förstår att det känns motigt att stå inför något som på förhand känns trist (sina känslor rår man ju inte riktigt för), men nu är det ju som det är och det finns faktiskt inga andra alternativ än att gilla läget. Ta det som en utmaning, sätt dig ner och spåna på lekar och aktiviteter som kan hålla er alla sysselsatta och på gott humör oavsett väder. Picknick, bad, museibesök, cykelturer, skogspromenader, hälsa på kompisar, måla, spela spel, baka, bygga kojor, spela fotboll – gör en låååång lista på alla möjliga saker som ni kan göra så att du inte bara blir sittandes inne med killen. Förhoppningsvis behöver inte sommaren bli alltför pestig varken för dig eller killen.
  40. 20
    Gör det till en utmaning Man får inte alltid som man vill. Om vi ska vara ärliga skulle din ss förmodligen helst vilja att du var helt ute ur bilden. Ingen av er kommer att få som den vill, det är väl bara för samtliga parter att gilla läget och göra det bästa möjliga av situationen.

    Det är ditt val - endera sitter du och surar hela sommaren över situationen och förstör på kuppen din egen semester eller så försöker du hitta på roliga utflykter och aktiviteter för barnen och njuter av sommaren på det bästa sätt som går. Vem vet – kanske blir det en toppensommar?!

    Jag förstår att det känns motigt att stå inför något som på förhand känns trist (sina känslor rår man ju inte riktigt för), men nu är det ju som det är och det finns faktiskt inga andra alternativ än att gilla läget. Ta det som en utmaning, sätt dig ner och spåna på lekar och aktiviteter som kan hålla er alla sysselsatta och på gott humör oavsett väder. Picknick, bad, museibesök, cykelturer, skogspromenader, hälsa på kompisar, måla, spela spel, baka, bygga kojor, spela fotboll – gör en låååång lista på alla möjliga saker som ni kan göra så att du inte bara blir sittandes inne med killen. Förhoppningsvis behöver inte sommaren bli alltför pestig varken för dig eller killen.
Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. Snart SommarLov
    By MimmimedD&M in forum Hemmaföräldrar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-31, 21:44
  2. Snart sommarlov :)
    By Maddans in forum _0906 Junibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-06-08, 08:54
  3. Snart sommarlov
    By Es mamma in forum Vikt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-05, 14:27
  4. SNART sommarlov
    By Es mamma in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-05, 09:53
  5. snart är det ju sommarlov
    By vovv in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-04-02, 12:04
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar