Hej Tereza!
Läpp-, käk- och gomspalt
  1. maria73
    #1

    Hej Tereza!

    Har läst dina inlägg, jag blir också oerhört ledsen att det finns sådana människor. Har själv Lkg, flyttade fram överkäken 1 cm när jag var 13 år har även opererat näsan när jag var 16 år. I dag är jag 33 år och är glad att jag fick göra operationerna. Ville bara skriva några rader och jag hoppas att allt går bra. Häls. Maria
  2. 1
    Hej Tereza! Har läst dina inlägg, jag blir också oerhört ledsen att det finns sådana människor. Har själv Lkg, flyttade fram överkäken 1 cm när jag var 13 år har även opererat näsan när jag var 16 år. I dag är jag 33 år och är glad att jag fick göra operationerna. Ville bara skriva några rader och jag hoppas att allt går bra. Häls. Maria
  3. Tereza
    #2

    Hej Maria!!

    tack för ditt inlägg. Vad skönt att höra. När vi var på mötet så nämndes det bara av tandläkaren att de skulle korrigera käkbenet när han var vuxen. Vi blev lite skeptiska till det efteråt, för det måste ju gå att göra tidigare - så det var skönt att höra att du opererades vid 13 år. Gjorde du en set-back operation som barn? Hur gjorde de framflyttningen? Inser att det var några år sedan men vet också genom min make att det inte hänt speciellt mycket när det gäller operationstekniker de senaste 45 åren.(Våra barn opereras på samma sätt som han blev opererad som barn)

    Hoppas att du vill svara, och ännu en gång tack för att du delade med dig av dina erfarenheter.

    Hälsningar
    Tereza
  4. 2
    Hej Maria!! tack för ditt inlägg. Vad skönt att höra. När vi var på mötet så nämndes det bara av tandläkaren att de skulle korrigera käkbenet när han var vuxen. Vi blev lite skeptiska till det efteråt, för det måste ju gå att göra tidigare - så det var skönt att höra att du opererades vid 13 år. Gjorde du en set-back operation som barn? Hur gjorde de framflyttningen? Inser att det var några år sedan men vet också genom min make att det inte hänt speciellt mycket när det gäller operationstekniker de senaste 45 åren.(Våra barn opereras på samma sätt som han blev opererad som barn)

    Hoppas att du vill svara, och ännu en gång tack för att du delade med dig av dina erfarenheter.

    Hälsningar
    Tereza
  5. maria73
    #3

    Hej igen Tereza!

    De kapade av överkäken längst bak och flyttade fram den 1 cm, sen har de fixerat med skruvar. Efter operationen så var jag tvungen att äta soppa i 6 veckor eftersom jag inte kunde öppna käkarna. När jag tänker tillbaka så var det värt besväret. Läkaren som opererade mig jobbade på Huddinge sjukhus på deras Lkg avdelning. Är din man också född med Lkg? Är det ärftligt? Har 2 barn själv och de har inte fått Lkg och på något sätt tycker jag att det är bra, så de slipper gå igenom allt som jag har gjort.
    Kram Maria
  6. 3
    Hej igen Tereza! De kapade av överkäken längst bak och flyttade fram den 1 cm, sen har de fixerat med skruvar. Efter operationen så var jag tvungen att äta soppa i 6 veckor eftersom jag inte kunde öppna käkarna. När jag tänker tillbaka så var det värt besväret. Läkaren som opererade mig jobbade på Huddinge sjukhus på deras Lkg avdelning. Är din man också född med Lkg? Är det ärftligt? Har 2 barn själv och de har inte fått Lkg och på något sätt tycker jag att det är bra, så de slipper gå igenom allt som jag har gjort.
    Kram Maria
  7. Tereza
    #4

    Hej Maria

    har jobbat lite mycket sista tiden och inte riktigt hunnit med. Men jag svarar dig ändå och hoppas att du fortfarande finns kvar på sidan.

    Sonen skall ta bort bitar av käken och flytta resten till rätt ställe. Åtta veckor flytande och purékost sa de till oss på senaste mötet, det blir nog lite trixigt med att äta i smyg...men det löser sig. Han kommer sedan att få göra den operation som du fått genomgå när han blir lite äldre, eftersom käken kommer att sluta växa efter den här operationen. Det är därför vi har varit så tveksamma, det har känts på fel att göra en operation som man sedan får \"reversera\", men nu finns det ingen annan lösning. På sätt och vis är det ju skönt, för bland det jag tyckt har varit jobbigast är det att han själv så gärna vill göra det andra gör. Han vill också kunna äta en varmkorv eller en glass som vi kan. På fruktstunden i förskolan är han den ende som inte kan äta en frukt rakt av utan måste få den i bitar. Likadant med smörgås.. Jag förstår ju att det börjar bli jobbigt för honom ju mer medveten han blir om hur annorlunda han är, och för honom är det ju sådana saker som är viktiga. Att han dessutom blir ganska ordentligt retad och uttittad har skyndat på beslutet.

    Jo, min man är född med dubbelsidig LKG, men med en mindre problematisk spalt än sonen. Vår ena dotter har också en spalt men en annan typ. Så det är ärftligt men man vet inte riktigt hur det ärvs. Antagligen behövs något mer för att det skall slå igenom. Vi väntar på tid hos genetiker så jag vet inte så mycket mer nu. Vi vill dock veta mer för barnens skull, när de en dag eventuellt skall skaffa egna barn. Även vår dotter utan spalt kan ju bära på anlag om det nu är så det fungerar.

    Kram
    Tereza
  8. 4
    Hej Maria har jobbat lite mycket sista tiden och inte riktigt hunnit med. Men jag svarar dig ändå och hoppas att du fortfarande finns kvar på sidan.

    Sonen skall ta bort bitar av käken och flytta resten till rätt ställe. Åtta veckor flytande och purékost sa de till oss på senaste mötet, det blir nog lite trixigt med att äta i smyg...men det löser sig. Han kommer sedan att få göra den operation som du fått genomgå när han blir lite äldre, eftersom käken kommer att sluta växa efter den här operationen. Det är därför vi har varit så tveksamma, det har känts på fel att göra en operation som man sedan får \"reversera\", men nu finns det ingen annan lösning. På sätt och vis är det ju skönt, för bland det jag tyckt har varit jobbigast är det att han själv så gärna vill göra det andra gör. Han vill också kunna äta en varmkorv eller en glass som vi kan. På fruktstunden i förskolan är han den ende som inte kan äta en frukt rakt av utan måste få den i bitar. Likadant med smörgås.. Jag förstår ju att det börjar bli jobbigt för honom ju mer medveten han blir om hur annorlunda han är, och för honom är det ju sådana saker som är viktiga. Att han dessutom blir ganska ordentligt retad och uttittad har skyndat på beslutet.

    Jo, min man är född med dubbelsidig LKG, men med en mindre problematisk spalt än sonen. Vår ena dotter har också en spalt men en annan typ. Så det är ärftligt men man vet inte riktigt hur det ärvs. Antagligen behövs något mer för att det skall slå igenom. Vi väntar på tid hos genetiker så jag vet inte så mycket mer nu. Vi vill dock veta mer för barnens skull, när de en dag eventuellt skall skaffa egna barn. Även vår dotter utan spalt kan ju bära på anlag om det nu är så det fungerar.

    Kram
    Tereza
  9. maria73
    #5

    Hej Tereza

    Tack för ditt svar. Vi har nyligen kommit hem från en härlig båt semester...
    Ni gör nog rätt i att låta honom opereras, som förälder är sådana beslut i bland svåra.
    Det som är tråkigt är att jag inte kommer i håg så mycket av mina operationer. Jag önskar att min mamma hade skrivit dagbok så att jag hade kunnat läsa om allt jag gått igenom. Jag kan inte fråga henne heller eftersom hon gick bort -96. Lycka till med allt.
    Kram Maria
  10. 5
    Hej Tereza Tack för ditt svar. Vi har nyligen kommit hem från en härlig båt semester...
    Ni gör nog rätt i att låta honom opereras, som förälder är sådana beslut i bland svåra.
    Det som är tråkigt är att jag inte kommer i håg så mycket av mina operationer. Jag önskar att min mamma hade skrivit dagbok så att jag hade kunnat läsa om allt jag gått igenom. Jag kan inte fråga henne heller eftersom hon gick bort -96. Lycka till med allt.
    Kram Maria
  11. Tereza
    #6

    åh du var kvar

    vad bra. Låter härligt med er semester. Själv har jag jobbat för jag skall börja läsa igen i höst och skola om mig, så jag måste spara pengar.

    Det var tråkigt med din mamma, inte bara för att du inte kan fråga henne, även om också sådant är viktigt. Alla de där små sakerna man är van vid, personer som alltid har funnits till hands.

    Min mans mamma lever så jag kan fråga henne om saker som min man har glömt. Det är värdefullt. Jag får liksom ett dubbelt perspektiv på allt hela tiden.

    Angående operationen så ser vi inget annat alternativ längre. Det har ju inte kirurgerna heller så vi får helt enkelt lite på dem. Någon skall ju vara först så det får väl bli sonen den här gången, annars utvecklas ju inte kirurgin. Det man lär sig nu kan säkert hjälpa någon annan.

    Kram
    Tereza
  12. 6
    åh du var kvar vad bra. Låter härligt med er semester. Själv har jag jobbat för jag skall börja läsa igen i höst och skola om mig, så jag måste spara pengar.

    Det var tråkigt med din mamma, inte bara för att du inte kan fråga henne, även om också sådant är viktigt. Alla de där små sakerna man är van vid, personer som alltid har funnits till hands.

    Min mans mamma lever så jag kan fråga henne om saker som min man har glömt. Det är värdefullt. Jag får liksom ett dubbelt perspektiv på allt hela tiden.

    Angående operationen så ser vi inget annat alternativ längre. Det har ju inte kirurgerna heller så vi får helt enkelt lite på dem. Någon skall ju vara först så det får väl bli sonen den här gången, annars utvecklas ju inte kirurgin. Det man lär sig nu kan säkert hjälpa någon annan.

    Kram
    Tereza
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar