Knölar-lymfkörtlar, Leukemi?
Allvarligt sjuka
  1. nojjig mamma
    #1

    Knölar-lymfkörtlar, Leukemi?

    Hej!
    JAg kan inte komma ifrån känslan av att min yngsta flicka (född okt-04)har en allvarlig sjukdom. Hon har 5 relativt stora knölar på ca 1 cm (jag tror att det är svullna lymfkörtlar) på huvudet-bak i nacken och bakom öronen. Jag kände dessutom en svullen körtel brevid armhålan, samt 1 i vardera ljumsken.

    Förra veckan fick hon små röda prickar över hela kroppen samt lite feber, 38 grader. Vi gick till läkare, men hon var inget vidare, hon tog inte min oro på allvar. Jag bad henne känna på knölarna, men lill-tjejen var så ledsen och grät, så hon ville inte besvära henne (!). Dum som jag är så reagerar jag inte förrän efteråt...

    De tog ett blodprov, som hon sa inte visade på någon infektion i kroppen. Men hon var lite svullen och irriterad i halsen sa sköterskan som tog proverna. Hon blöder dessutom väldigt lätt i munnen, t.ex vid tandborstning och säger att det gör ont.

    Hade blodprovet kunnat visa om det fanns risk för leukemi? Var det sänkan de tog då?Jag har läst om hennes symptom överallt och leukemi är den sjukdom som stämmer bäst överens med min flickas. Hon är dock relativt pigg i övrigt, vilket hon kanske inte skulle vara om hon hade leukemi? Vi fick i alla fall hem medicin, Tavegyl, för hom trodde att prickarna och febern förmodligen berodde på en allergisk reaktion. Prickarna har varit borta nu i en vecka, men körtlarna är minst lika stora. Jag kan inte tänka på annat.

    Har någon en liknande erfarenhet? Jag antar att jag måste rings vårdcentralen och be att få komma till en annan läkare...
  2. 1
    Knölar-lymfkörtlar, Leukemi? Hej!
    JAg kan inte komma ifrån känslan av att min yngsta flicka (född okt-04)har en allvarlig sjukdom. Hon har 5 relativt stora knölar på ca 1 cm (jag tror att det är svullna lymfkörtlar) på huvudet-bak i nacken och bakom öronen. Jag kände dessutom en svullen körtel brevid armhålan, samt 1 i vardera ljumsken.

    Förra veckan fick hon små röda prickar över hela kroppen samt lite feber, 38 grader. Vi gick till läkare, men hon var inget vidare, hon tog inte min oro på allvar. Jag bad henne känna på knölarna, men lill-tjejen var så ledsen och grät, så hon ville inte besvära henne (!). Dum som jag är så reagerar jag inte förrän efteråt...

    De tog ett blodprov, som hon sa inte visade på någon infektion i kroppen. Men hon var lite svullen och irriterad i halsen sa sköterskan som tog proverna. Hon blöder dessutom väldigt lätt i munnen, t.ex vid tandborstning och säger att det gör ont.

    Hade blodprovet kunnat visa om det fanns risk för leukemi? Var det sänkan de tog då?Jag har läst om hennes symptom överallt och leukemi är den sjukdom som stämmer bäst överens med min flickas. Hon är dock relativt pigg i övrigt, vilket hon kanske inte skulle vara om hon hade leukemi? Vi fick i alla fall hem medicin, Tavegyl, för hom trodde att prickarna och febern förmodligen berodde på en allergisk reaktion. Prickarna har varit borta nu i en vecka, men körtlarna är minst lika stora. Jag kan inte tänka på annat.

    Har någon en liknande erfarenhet? Jag antar att jag måste rings vårdcentralen och be att få komma till en annan läkare...
  3. Cissi
    #2

    Hej nojjig mamma

    Här har du en till... Jag har ofta nojjat upp mig på just leukemi, antagligen för att det är så många olika symptom... Alla mina tre barn har stora körtlar, och jag har visat upp dom åtskilliga ggr, men enl dr så är det inget konstigt. De har tom sagt att körtlarna kan kvarstå. Min 12-åriga son har en jättestor körtel på halsen som han haft sen han var 1 år. Ett barn som har leukemi blir riktigt dålig. Försök att släppa oron, som sagt så har alla mina 3 barn stora körtlar. Tror att dom flesta barn har det, fast alla har inte mammor som känner igenom dom... Ha det bra
  4. 2
    Hej nojjig mamma Här har du en till... Jag har ofta nojjat upp mig på just leukemi, antagligen för att det är så många olika symptom... Alla mina tre barn har stora körtlar, och jag har visat upp dom åtskilliga ggr, men enl dr så är det inget konstigt. De har tom sagt att körtlarna kan kvarstå. Min 12-åriga son har en jättestor körtel på halsen som han haft sen han var 1 år. Ett barn som har leukemi blir riktigt dålig. Försök att släppa oron, som sagt så har alla mina 3 barn stora körtlar. Tror att dom flesta barn har det, fast alla har inte mammor som känner igenom dom... Ha det bra
  5. Anonym
    #3

    Det som är lurigt

    med leukemi är just att symtomen är så väldigt vanliga - och oftast oftast är det ju INTE leukemi. Det syns ofta på blodprov och då kan hb vara lågt, vita blodkroppar höga och trombocyter låga.
    Vi har ett barn vars leukemi började visa sig som svullna lymfkörtlar, de sa då till oss att det är lymfkörtlar som växer som kan vara något otäckt. (hennes var alltså som en golfboll, som en stor
    finne som sprack, och det kom hela tiden nya som växte) Att man har några större lymfkörtlar är ganska vanligt och ofarligt.
  6. 3
    Det som är lurigt med leukemi är just att symtomen är så väldigt vanliga - och oftast oftast är det ju INTE leukemi. Det syns ofta på blodprov och då kan hb vara lågt, vita blodkroppar höga och trombocyter låga.
    Vi har ett barn vars leukemi började visa sig som svullna lymfkörtlar, de sa då till oss att det är lymfkörtlar som växer som kan vara något otäckt. (hennes var alltså som en golfboll, som en stor
    finne som sprack, och det kom hela tiden nya som växte) Att man har några större lymfkörtlar är ganska vanligt och ofarligt.
  7. nojjig mamma
    #4

    tack

    ..för era svar. Jag har nu fått en tid hos en ny läkare, som förhoppningsvis tar min oro på allvar.

  8. 4
    tack ..för era svar. Jag har nu fått en tid hos en ny läkare, som förhoppningsvis tar min oro på allvar.

Liknande trådar

  1. Leukemi
    By orolig mamma in forum Allvarligt sjuka
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-12-26, 21:31
  2. Lymfkörtlar
    By _annae_ in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-29, 22:14
  3. leukemi
    By liiv in forum Allvarligt sjuka
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-27, 18:06
  4. leukemi
    By lillan2 in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-02, 20:36
  5. Lymfkörtlar
    By Lisa in forum Barnsjukdomar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-23, 18:32
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar