När ska era 14 åringar vara hemma?
Tonåringar
  1. Medlem sedan
    Aug 2002
    #1

    När ska era 14 åringar vara hemma?

    Vilken tid ska era 14 åringar vara hemma på kvällarna nu på sommarlovet? Tala gärna om var ni bor, alltså på landet, storstad eller...?
  2. 1
    När ska era 14 åringar vara hemma? Vilken tid ska era 14 åringar vara hemma på kvällarna nu på sommarlovet? Tala gärna om var ni bor, alltså på landet, storstad eller...?
  3. Medlem sedan
    Jun 2002
    #2

    Skåne, mellanstor ort

    Min grabb blir 15 till hösten och han ska va hemma på vardagar (när vi jobbar) 22.30 och helger har vi ingen beständ tid. Det beror på vad han ska göra och med vem och var han är.
  4. 2
    Skåne, mellanstor ort Min grabb blir 15 till hösten och han ska va hemma på vardagar (när vi jobbar) 22.30 och helger har vi ingen beständ tid. Det beror på vad han ska göra och med vem och var han är.
  5. Medlem sedan
    May 2003
    #3

    Stockholm tätförort

    Jag säger som tidigare, att vi inte har fasta tider utan tar det för varje tillfälle. Det hänger också på vad de ska göra och var de ska vara någonstans.

    För mig är det viktigt att man visar hänsyn mot kompisarnas familjer, där de vuxna jobbar och ska upp tidigt, yngre syskon som ska sova osv.

    Men är de borta en längre stund på kvällen, så stannar de oftast över också.

    De får inte ränna omkring i centrum eller åka t-banan mitt i natten, inte heller vara ensamma vid badplatser eller sitta och drälla i parker sent på kvällen osv.
  6. 3
    Stockholm tätförort Jag säger som tidigare, att vi inte har fasta tider utan tar det för varje tillfälle. Det hänger också på vad de ska göra och var de ska vara någonstans.

    För mig är det viktigt att man visar hänsyn mot kompisarnas familjer, där de vuxna jobbar och ska upp tidigt, yngre syskon som ska sova osv.

    Men är de borta en längre stund på kvällen, så stannar de oftast över också.

    De får inte ränna omkring i centrum eller åka t-banan mitt i natten, inte heller vara ensamma vid badplatser eller sitta och drälla i parker sent på kvällen osv.
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4

    Dottern blir

    iofs 15 om en vecka men nu är hon ju 14 år:) Vi har inga speciella tider utan diskuterar från gång till gång beroende vad hon ska göra. Oftast sover hon över hos kompisarna hon är hos så vi slipper tidsdiskussionen.
  8. 4
    Dottern blir iofs 15 om en vecka men nu är hon ju 14 år:) Vi har inga speciella tider utan diskuterar från gång till gång beroende vad hon ska göra. Oftast sover hon över hos kompisarna hon är hos så vi slipper tidsdiskussionen.
  9. Medlem sedan
    Feb 1998
    #5

    Tja, mellanstort

    eller så, fast hon springer inget på stan utan är hos kompisar. Hon ska vara hemma senast 22 när det är vardag efter. Helgerna bestämmer vi beroende på.

    Största anledningen är att vi vill att hon ska ha kommit hem innan vi gått och lagt oss så att vi ser att hon kommer och inte behöver sitta uppe och vänta.
  10. 5
    Tja, mellanstort eller så, fast hon springer inget på stan utan är hos kompisar. Hon ska vara hemma senast 22 när det är vardag efter. Helgerna bestämmer vi beroende på.

    Största anledningen är att vi vill att hon ska ha kommit hem innan vi gått och lagt oss så att vi ser att hon kommer och inte behöver sitta uppe och vänta.
  11. Medlem sedan
    Jan 2004
    #6

    Glömde ju var vi bor:)

    I en kommun med 100 000 invånare.
  12. 6
    Glömde ju var vi bor:) I en kommun med 100 000 invånare.
  13. Anonym
    #7

    Olika

    Mellanstor stad, drygt 80000 inv, dottern fyller 15 i sommar.
    Är hon med kompisar vill jag ha henne hemma vid halvelva-tiden. Då kan hon vara hemma hos någon eller så sitter de och pratar vid lekparken.
    Är det någon speciell tillställning blir det olika tider från gång till gång. Det jag har märkt är att om jag sträcker ut tiden med en halvtimme (säger tex halv elva i stället för tio) då är hon hemma närmare tio än halv elva. Lite baklängespsykologi :-)
  14. 7
    Olika Mellanstor stad, drygt 80000 inv, dottern fyller 15 i sommar.
    Är hon med kompisar vill jag ha henne hemma vid halvelva-tiden. Då kan hon vara hemma hos någon eller så sitter de och pratar vid lekparken.
    Är det någon speciell tillställning blir det olika tider från gång till gång. Det jag har märkt är att om jag sträcker ut tiden med en halvtimme (säger tex halv elva i stället för tio) då är hon hemma närmare tio än halv elva. Lite baklängespsykologi :-)
  15. Anonym
    #8

    Ingen fast tid

    Det beror på vad hon gör och vem hon är med,men om hon var ute i området skulle hon säkert få vara ute till halv 1,är hon längre bort så säg senast 23:30. Men nu är min dotter väldigt ansvarsfull och brukar inte vara ute heller så :)
    Vi bor i en förort till stockholm,men inte långt ifrån sthlm c. Värsta skrcäken är väl om hon skulle ta tåget in till sthlm c utan att man vet om det..*s*
  16. 8
    Ingen fast tid Det beror på vad hon gör och vem hon är med,men om hon var ute i området skulle hon säkert få vara ute till halv 1,är hon längre bort så säg senast 23:30. Men nu är min dotter väldigt ansvarsfull och brukar inte vara ute heller så :)
    Vi bor i en förort till stockholm,men inte långt ifrån sthlm c. Värsta skrcäken är väl om hon skulle ta tåget in till sthlm c utan att man vet om det..*s*
  17. Medlem sedan
    Nov 1999
    #9

    Dottern är sällan...

    ...borta (om hon inte sover hos någon kompis), utan hon och pojkvännen sitter inne och häckar här på hennes rum....
    Han brukar få gå hem 23.30 på helger, vet inte riktigt om det blir samma tid nu innan vi har semester....
  18. 9
    Dottern är sällan... ...borta (om hon inte sover hos någon kompis), utan hon och pojkvännen sitter inne och häckar här på hennes rum....
    Han brukar få gå hem 23.30 på helger, vet inte riktigt om det blir samma tid nu innan vi har semester....
  19. Medlem sedan
    Jul 2005
    #10

    Från \"stan\" ska de

    vara hemma runt 21.
    Vi bor på en mycket liten ort och här är det väldigt vanligt att tonåringar säger att de sover hos kompisar osv, sen hänger de på stan tom till kl 04 ibland,, o det är ett himla väsen med fulla tonåringar som härjar.
    Därför har jag satt en tidig tid till mina, det finns ingen anledning att hänga ute på stan.
    Hemma får de (nu på sommarlovet) vara ute med kompisar i krokarna osv Det som skrämmer mig mest är att de flesta föräldrar jag pratat med tror inte nåt ont om sina tonåringar,,, ändå har jag sett ungarna därute när jag jobbat natt..
  20. 10
    Från \"stan\" ska de vara hemma runt 21.
    Vi bor på en mycket liten ort och här är det väldigt vanligt att tonåringar säger att de sover hos kompisar osv, sen hänger de på stan tom till kl 04 ibland,, o det är ett himla väsen med fulla tonåringar som härjar.
    Därför har jag satt en tidig tid till mina, det finns ingen anledning att hänga ute på stan.
    Hemma får de (nu på sommarlovet) vara ute med kompisar i krokarna osv Det som skrämmer mig mest är att de flesta föräldrar jag pratat med tror inte nåt ont om sina tonåringar,,, ändå har jag sett ungarna därute när jag jobbat natt..
  21. Medlem sedan
    Aug 2002
    #11

    Tack för alla svar

    alltid lite kul att jämföra. Min son är så sällan ute. Jag har sagt 22 på vardagarna om han inte ska göra något speciellt.
  22. 11
    Tack för alla svar alltid lite kul att jämföra. Min son är så sällan ute. Jag har sagt 22 på vardagarna om han inte ska göra något speciellt.

Liknande trådar

  1. Vad gör era 7-åringar hemma?
    By nillan71 in forum _02 Vårbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-10, 19:02
  2. Får era 15-åringar vara själva hemma
    By mamma24h in forum Bokstavsbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 17:52
  3. Får era 12-13 åringar vara ute med
    By mamma24h in forum Tonåringar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-09-18, 15:45
  4. Två 11 åringar hemma!
    By bettis in forum Föräldraskap
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-28, 23:42
  5. Låter ni era 10 åringar vara hemma
    By Mamman1 in forum Stora barn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-04-03, 13:57
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar