Blod i avföringen?
Barnsjukdomar
  1. Helene m S & E
    #1

    Blod i avföringen?

    Är det nån vars barn har haft det? Våran lilla kille på 8 månader har det och han bajsar även väldigt grönt hela tiden (ammar fortfarande rätt mycket då han inte är så förtjust i mat). Vi ska till doktorn snart men jag undrar och hoppas att det är nåt \"ofarligt\". Vi uteslöt mjölk ur kosten under en period men det gjorde ingen skillnad.
  2. 1
    Blod i avföringen? Är det nån vars barn har haft det? Våran lilla kille på 8 månader har det och han bajsar även väldigt grönt hela tiden (ammar fortfarande rätt mycket då han inte är så förtjust i mat). Vi ska till doktorn snart men jag undrar och hoppas att det är nåt \"ofarligt\". Vi uteslöt mjölk ur kosten under en period men det gjorde ingen skillnad.
  3. barnsjuksköterskan
    #2

    gluten?

    Har din pojke blod i avföringen eller på avföringen? Är det färskt? har det varit så länge. Man brukar säga att en liten rektal blödning hos tidigare friska barn är ofarligt. Det kan vara en liten spricka i ändtarmsöppningen eller en bit in i ändtarmen som det kommer blod i från när han bajsar. oftast utanpå avföringen ibland även lite på pappret eller våtservetten. Oftast beror detta på förstoppning med hård avföring eller förstoppningsdiarre´som i sin tur då kan bero på t.ex. glutenintolerans...Vid beröring ömmar det intensivt. Om det är ett tag till ni skall träffa läkare uteslut gluten för att se om det blir någon skillnad. Hur är det med hans allmäntillstånd har han gått ner nått i vikt eller inte gått upp? Detta står på www.vardguiden. se om glutenintolerans(tänk på om du eller pojkens pappa har någon form av allergiska sjukdomar är risken större att ert barn har det också)
    \"Hos barn visar sig tecken på glutenintolerans när de börjar äta mat som innehåller vete, råg eller korn. Vanliga symtom är dålig vikt- och längdutveckling och att barnet får mag- och tarmsymtom som diarré eller förstoppning. Många barn får också humörförändringar och blir griniga, irriterade och trötta.

    Barn under två år med oupptäckt glutenintolerans kan se undernärda ut och får stor buk.
    Hoppas jag kunnat hjälpa lite
  4. 2
    gluten? Har din pojke blod i avföringen eller på avföringen? Är det färskt? har det varit så länge. Man brukar säga att en liten rektal blödning hos tidigare friska barn är ofarligt. Det kan vara en liten spricka i ändtarmsöppningen eller en bit in i ändtarmen som det kommer blod i från när han bajsar. oftast utanpå avföringen ibland även lite på pappret eller våtservetten. Oftast beror detta på förstoppning med hård avföring eller förstoppningsdiarre´som i sin tur då kan bero på t.ex. glutenintolerans...Vid beröring ömmar det intensivt. Om det är ett tag till ni skall träffa läkare uteslut gluten för att se om det blir någon skillnad. Hur är det med hans allmäntillstånd har han gått ner nått i vikt eller inte gått upp? Detta står på www.vardguiden. se om glutenintolerans(tänk på om du eller pojkens pappa har någon form av allergiska sjukdomar är risken större att ert barn har det också)
    \"Hos barn visar sig tecken på glutenintolerans när de börjar äta mat som innehåller vete, råg eller korn. Vanliga symtom är dålig vikt- och längdutveckling och att barnet får mag- och tarmsymtom som diarré eller förstoppning. Många barn får också humörförändringar och blir griniga, irriterade och trötta.

    Barn under två år med oupptäckt glutenintolerans kan se undernärda ut och får stor buk.
    Hoppas jag kunnat hjälpa lite
  5. Helene m S & E
    #3

    Tack för svaret!

    Blodet är i avföringen, blodstrimmigt slem. Han är jättelös i magen och har nästan alltid varit det. Jag tål inte gluten så det var ju det första vi funderade på men då sa dem att blodet inte riktigt stämmer in på gluten. Sen ser han inte alls ut som ett \"gluten-fall\" men är liten och smal. Vikten planar alltid i samband med förkylning och då blir även magen mycket sämre. Just nu är det mest spenatsoppa...
    Tack för svaret i alla fall, hoppas vi får komma till en läkare snart och att de hittar nåt.
  6. 3
    Tack för svaret! Blodet är i avföringen, blodstrimmigt slem. Han är jättelös i magen och har nästan alltid varit det. Jag tål inte gluten så det var ju det första vi funderade på men då sa dem att blodet inte riktigt stämmer in på gluten. Sen ser han inte alls ut som ett \"gluten-fall\" men är liten och smal. Vikten planar alltid i samband med förkylning och då blir även magen mycket sämre. Just nu är det mest spenatsoppa...
    Tack för svaret i alla fall, hoppas vi får komma till en läkare snart och att de hittar nåt.
  7. barnsjuksköterskan
    #4

    slem?

    är avföringen slemmig? Är han ofta förkyld? Har han varit så här i magen sen födseln? Kanske inte typiskt fall men om man får i sig nått man inte tål unde ren längre tid måste ju det synas någon gång med t.ex. blod i avföringen. Om inte du tål gluten kan det ju mycket väl vara det. har han planat av i vikt?
  8. 4
    slem? är avföringen slemmig? Är han ofta förkyld? Har han varit så här i magen sen födseln? Kanske inte typiskt fall men om man får i sig nått man inte tål unde ren längre tid måste ju det synas någon gång med t.ex. blod i avföringen. Om inte du tål gluten kan det ju mycket väl vara det. har han planat av i vikt?
  9. Helene m S & E
    #5

    Ja

    det är ganska slemmigt och ja, han är väldigt ofta förkyld (blir väl så när storebror går på dagis).
    Vet att hans bajs har varit grönt oftare än gult ända sen han var ganska liten. Även det blir värre när förkylningarna slår till. Just nu har det varit förkylningar som gått i varandra i ca 1,5 månad och det var ungefär då som jag upptäckte blodet första gången.
    Vikten går lite upp och ner men just nu tycker jag att allt borde ordna upp sig om det är nåt han inte tål då han dessutom ratar mat helt och hållet och bara ammas. Får i honom ett par skedar gröt om dagen men det är allt :(
    Tack för att du svarar!
  10. 5
    Ja det är ganska slemmigt och ja, han är väldigt ofta förkyld (blir väl så när storebror går på dagis).
    Vet att hans bajs har varit grönt oftare än gult ända sen han var ganska liten. Även det blir värre när förkylningarna slår till. Just nu har det varit förkylningar som gått i varandra i ca 1,5 månad och det var ungefär då som jag upptäckte blodet första gången.
    Vikten går lite upp och ner men just nu tycker jag att allt borde ordna upp sig om det är nåt han inte tål då han dessutom ratar mat helt och hållet och bara ammas. Får i honom ett par skedar gröt om dagen men det är allt :(
    Tack för att du svarar!
  11. barnsjuksköterskan
    #6

    hur är förkylningarna?

    han har \"vanliga\" förkylningar eller? ingen förkylningsastma?
  12. 6
    hur är förkylningarna? han har \"vanliga\" förkylningar eller? ingen förkylningsastma?
  13. Helene m S & E
    #7

    Hmmm

    jag tror att de är \"vanliga\". Han är ofta hostig och vi har varit hos doktorn ett par gånger men de säger alltid att det låter bra och säger att vi ska ge hostmedicin. Fast det sätter sig ofta som hemsk hosta.
  14. 7
    Hmmm jag tror att de är \"vanliga\". Han är ofta hostig och vi har varit hos doktorn ett par gånger men de säger alltid att det låter bra och säger att vi ska ge hostmedicin. Fast det sätter sig ofta som hemsk hosta.
  15. barnsjuksköterskan
    #8

    hmmm från mig me

    har han slemmig hosta? Det piper inte från böstet och så?
  16. 8
    hmmm från mig me har han slemmig hosta? Det piper inte från böstet och så?
  17. Helene m S & E
    #9

    Nej

    det piper inte. Han hostar så det låter riktigt mycket men det är inte jätteslemmigt, bara lite...

    Man önskar ju så att man kunde hitta en enkel lösning på problemet då det just nu känns som värsta ångesten att byta blöjor och se om det är väldigt soppigt och om det är mycket blod eller lite.
    Tack för att du svarar!
  18. 9
    Nej det piper inte. Han hostar så det låter riktigt mycket men det är inte jätteslemmigt, bara lite...

    Man önskar ju så att man kunde hitta en enkel lösning på problemet då det just nu känns som värsta ångesten att byta blöjor och se om det är väldigt soppigt och om det är mycket blod eller lite.
    Tack för att du svarar!
  19. barnsjuksköterskan
    #10

    hoppas

    du hör av dig här på forumet när ni fått träffa läkare. Hoppas han mår bättre.
  20. 10
    hoppas du hör av dig här på forumet när ni fått träffa läkare. Hoppas han mår bättre.

Liknande trådar

  1. blod i avföringen
    By alfva in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-09-04, 17:53
  2. Blod i avföringen
    By anonymt namn in forum _03 Sommarbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 14:14
  3. blod i avföringen?
    By Moa m. BellanBus in forum Kropp & hälsa
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-04, 12:04
  4. Blod i avföringen
    By Trollmor in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-21, 18:46
  5. Blod i avföringen.
    By Lina in forum Barnsjukdomar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-18, 10:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar