Hur aktiverar man en 12-månaders??
_0506 Junibarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2004
    #1

    Hur aktiverar man en 12-månaders??

    Alltså, vad kan jag göra för honom? Jag varken vill eller kan ta honom till parken medans det värsta släpper och jag kan se att medicinen börjar funka. Min psykiska hälsa är i fara om jag måste titta på / lyssna till Teletubbies eller Tomas med vänner (Thomas the tank engine) en gång till. Ska jag köpa fingerfärg, plasta in matbordet och låta honom \"pyssla\"? Kubbarna fångar hans intresse i högst 10 minuter. Jag känner att jag måste göra nåt för honom så att han inte är allt för understimulerad och så att jag själv inte knäcks av att hålla honom hela tiden.

    Tips snälla!
  2. 1
    Hur aktiverar man en 12-månaders?? Alltså, vad kan jag göra för honom? Jag varken vill eller kan ta honom till parken medans det värsta släpper och jag kan se att medicinen börjar funka. Min psykiska hälsa är i fara om jag måste titta på / lyssna till Teletubbies eller Tomas med vänner (Thomas the tank engine) en gång till. Ska jag köpa fingerfärg, plasta in matbordet och låta honom \"pyssla\"? Kubbarna fångar hans intresse i högst 10 minuter. Jag känner att jag måste göra nåt för honom så att han inte är allt för understimulerad och så att jag själv inte knäcks av att hålla honom hela tiden.

    Tips snälla!
  3. Medlem sedan
    Oct 2002
    #2

    Gör det du vill

    göra o känner för o så låter du honom va med på sitt lilla vis:)
    Tex diska tvätta o städa är jättespännande för en tolvmånaders:) Eller sitta o pyssla medans mamma gör sitt brevid...

    Det är faktiskt nyttigt för barn att vara \"understimulerade\", det triggar fantasin o de lär sig att sysselsätta sig själva....nått som inte kommer per automatik;)

    Kram Emma
  4. 2
    Gör det du vill göra o känner för o så låter du honom va med på sitt lilla vis:)
    Tex diska tvätta o städa är jättespännande för en tolvmånaders:) Eller sitta o pyssla medans mamma gör sitt brevid...

    Det är faktiskt nyttigt för barn att vara \"understimulerade\", det triggar fantasin o de lär sig att sysselsätta sig själva....nått som inte kommer per automatik;)

    Kram Emma
  5. Medlem sedan
    Dec 2003
    #3

    Jag tror bara

    man ska låta dem vandra omkring och upptäcka själva. Några särskilda leksaker eller ledar tror jag är överflödigt och man gör sig själv bara ännu mer trött och irriterad och uppbunden. Som emma sa, Gör det du vill.
  6. 3
    Jag tror bara man ska låta dem vandra omkring och upptäcka själva. Några särskilda leksaker eller ledar tror jag är överflödigt och man gör sig själv bara ännu mer trött och irriterad och uppbunden. Som emma sa, Gör det du vill.
  7. Medlem sedan
    Sep 2000
    #4

    Plaska kanske?

    Tappa upp lite vatten i badkaret och låt honom plaska en stund. Funkar det annars att ta en promenad med vagnen så att han får sitta upp och titta på saker?
  8. 4
    Plaska kanske? Tappa upp lite vatten i badkaret och låt honom plaska en stund. Funkar det annars att ta en promenad med vagnen så att han får sitta upp och titta på saker?
  9. Medlem sedan
    Aug 2002
    #5

    ha ett skåp eller

    en låda där du ställer in tex tomma platslådor med o utan lock, slevar o annat större fr köket.
    där kan han plocka i o ur skåpet, banka på barkarna, bygga osv. öppna skåpet lite, lite så han själv sedan får upptäcka härligheten.
    Låt han leka med detta själv.
    Ibland kan man byta ut, lägga in nåt nytt.

    Lägg fram en veckotidning. Riv själv en sida. låt han sedan demolera tidningen själv.

    bada o leka vattenlekar kan bryta gnällighet. och sitter man klistrad brevid kan man ju tom läsa i en tidning.

  10. 5
    ha ett skåp eller en låda där du ställer in tex tomma platslådor med o utan lock, slevar o annat större fr köket.
    där kan han plocka i o ur skåpet, banka på barkarna, bygga osv. öppna skåpet lite, lite så han själv sedan får upptäcka härligheten.
    Låt han leka med detta själv.
    Ibland kan man byta ut, lägga in nåt nytt.

    Lägg fram en veckotidning. Riv själv en sida. låt han sedan demolera tidningen själv.

    bada o leka vattenlekar kan bryta gnällighet. och sitter man klistrad brevid kan man ju tom läsa i en tidning.

  11. Medlem sedan
    Jul 2004
    #6

    Tycker det låter som om du skall...

    ...börja med att minska kraven på dig själv!
    Säger som de andra, låt honom aktivera sig själv lite. Gör det inte så kompliserat. I övrigt tycker jag det låter som att du fått en del bra tips ovanför.
    Reklam o köksprylar i plast är enkla men roliga för Jakob i alla fall.. tror att Tomas också kommer att upptäcka det roliga i det.. om han inte redan gjort det ;-)

    Så luta dig tillbaka o kika på vad Tomas själv roar sig med medans du tar det lugnt

  12. 6
    Tycker det låter som om du skall... ...börja med att minska kraven på dig själv!
    Säger som de andra, låt honom aktivera sig själv lite. Gör det inte så kompliserat. I övrigt tycker jag det låter som att du fått en del bra tips ovanför.
    Reklam o köksprylar i plast är enkla men roliga för Jakob i alla fall.. tror att Tomas också kommer att upptäcka det roliga i det.. om han inte redan gjort det ;-)

    Så luta dig tillbaka o kika på vad Tomas själv roar sig med medans du tar det lugnt

  13. Medlem sedan
    Nov 2003
    #7

    Burkar...

    är sååååååååå roliga. Burkar i olika färger och storlekar och så saker att lägga i burkarna. Ivan älskar just nu burkar och att lägga i grejor o skaka om och hälla ur o lägga i igen.

    Klossar, att bygga torn och rasa dem är oxå kul :o)

    Jag leker sällan m mina barn utan är lixom bara där, när de leker själva, typ.

    Däremot busar vi och sånt, typ kittlas, rullar runt, gosar, pussas osv men mycket sällan sätter jag mig ner och LEKER lixom. Låter som att du är superengagerad och jag får nästan dåligt samvete för jag inte någonsin \"aktiverar\" mina barn. :o(

    Låt honom leka och hälla med vatten i diskhon. Fyll den och låt honom sitta på diskbänken (ja när du är där alltså ;o). Låt vattnet rinna lite lätt så han kan känna på strålen och även plaska i den fyllda vasken.

    Blir vått o geggigt förstås.

    Baka brukar ju barn gilla. Baka kanelbullar eller nåt. Negerbullar kanske, som går snabbt. Låt honom prova att rulla i kokos och så kan han ju få provsmaka oxå ;o) När man är sjuk vill man väl ha lite gott ;o)

    Håller med om att du ska göra det du vill o låta honom hjälpa till. Lagar du mat så ge honom en kastrull och en slev o visa hur du gör :o)

    Bäst är nog ändå att öppna grytskåpet bara o låta honom röja fritt ;o)

    Hoppas att du snart får vila lite!!

    Nu en fråga!!! Tittar han verkligen på tv/film, alltså jag menar inte det som kritik *asg* utan jag menar, bryr han sig verkligen om det??? Ivan kunde ej bry sig mindre lixom. Det skulle inte roa honom ett smack. Det har inte ens börjat roa Alice ännu!

    Emil började så smått titta lite på bolibompa när han var drygt tre år, innan dess kom jag lixom inte ens på tanken att sätta på tvn åt honom ;o) När jag kom på att det funkade och han satt där en bra stund o tittade på tecknat så var jag sååååååååååååååå jä..la glad (jag pluggade ju då, så det hjälpte verkligen mig)...

    Ivan gillar sånt som går att öppna oxå (speciellt dvd-skivorna o köpvideobanden, grrrr, han har förstört såååå många av Emils filmer, suck)... Om du har nåt videoband som du ej bryr dig om så låt honom komma på hur man öppnar fodralet (om han inte redan gör det varje dag konstant, varje vaken minut, som Ivan) och låt honom demolera bandet o dra ut hela jä..la remsan. DET ÄR SKIIIITKUL ;o)

    Stooooooor kramis och krya på sig till söte lille Tomas...

    Anja :o)
  14. 7
    Burkar... är sååååååååå roliga. Burkar i olika färger och storlekar och så saker att lägga i burkarna. Ivan älskar just nu burkar och att lägga i grejor o skaka om och hälla ur o lägga i igen.

    Klossar, att bygga torn och rasa dem är oxå kul :o)

    Jag leker sällan m mina barn utan är lixom bara där, när de leker själva, typ.

    Däremot busar vi och sånt, typ kittlas, rullar runt, gosar, pussas osv men mycket sällan sätter jag mig ner och LEKER lixom. Låter som att du är superengagerad och jag får nästan dåligt samvete för jag inte någonsin \"aktiverar\" mina barn. :o(

    Låt honom leka och hälla med vatten i diskhon. Fyll den och låt honom sitta på diskbänken (ja när du är där alltså ;o). Låt vattnet rinna lite lätt så han kan känna på strålen och även plaska i den fyllda vasken.

    Blir vått o geggigt förstås.

    Baka brukar ju barn gilla. Baka kanelbullar eller nåt. Negerbullar kanske, som går snabbt. Låt honom prova att rulla i kokos och så kan han ju få provsmaka oxå ;o) När man är sjuk vill man väl ha lite gott ;o)

    Håller med om att du ska göra det du vill o låta honom hjälpa till. Lagar du mat så ge honom en kastrull och en slev o visa hur du gör :o)

    Bäst är nog ändå att öppna grytskåpet bara o låta honom röja fritt ;o)

    Hoppas att du snart får vila lite!!

    Nu en fråga!!! Tittar han verkligen på tv/film, alltså jag menar inte det som kritik *asg* utan jag menar, bryr han sig verkligen om det??? Ivan kunde ej bry sig mindre lixom. Det skulle inte roa honom ett smack. Det har inte ens börjat roa Alice ännu!

    Emil började så smått titta lite på bolibompa när han var drygt tre år, innan dess kom jag lixom inte ens på tanken att sätta på tvn åt honom ;o) När jag kom på att det funkade och han satt där en bra stund o tittade på tecknat så var jag sååååååååååååååå jä..la glad (jag pluggade ju då, så det hjälpte verkligen mig)...

    Ivan gillar sånt som går att öppna oxå (speciellt dvd-skivorna o köpvideobanden, grrrr, han har förstört såååå många av Emils filmer, suck)... Om du har nåt videoband som du ej bryr dig om så låt honom komma på hur man öppnar fodralet (om han inte redan gör det varje dag konstant, varje vaken minut, som Ivan) och låt honom demolera bandet o dra ut hela jä..la remsan. DET ÄR SKIIIITKUL ;o)

    Stooooooor kramis och krya på sig till söte lille Tomas...

    Anja :o)
  15. Medlem sedan
    Nov 2004
    #8

    Jaja

    Alltså jag håller med om att jag inte ska vara hans entertainer liksom, och det är jag inte i vanliga fall men just nu har jag en mycket kinkig pojke som mår dåligt och behöver min närvaror hela tiden, det gör han absolut inte i vanliga fall - därför undrade jag över tips för att underlätta och underhålla.

    Burkar, lådor med plastgrejer, plaska, gamla skvallertidningar, allt detta kommer nu att göras i morgon för en (förhoppningsvis) något enklare och mindre gråtfylld dag.
  16. 8
    Jaja Alltså jag håller med om att jag inte ska vara hans entertainer liksom, och det är jag inte i vanliga fall men just nu har jag en mycket kinkig pojke som mår dåligt och behöver min närvaror hela tiden, det gör han absolut inte i vanliga fall - därför undrade jag över tips för att underlätta och underhålla.

    Burkar, lådor med plastgrejer, plaska, gamla skvallertidningar, allt detta kommer nu att göras i morgon för en (förhoppningsvis) något enklare och mindre gråtfylld dag.
  17. Medlem sedan
    Nov 2003
    #9

    :o)

    Hoppas att ni hittar nåt som funkar... är verkligen skitjobbigt när man gör ALLT och de ändå gråter o är ledsna och man inte lyckas distrahera dem ens korta stunder. Stackars Tomas, fy för sjukdomar. Det är så trist och ledsamt. Hoppas att han mår mkt bättre imorgon :o)

    Skickar stora kramar och pussar till er

    Anja
  18. 9
    :o) Hoppas att ni hittar nåt som funkar... är verkligen skitjobbigt när man gör ALLT och de ändå gråter o är ledsna och man inte lyckas distrahera dem ens korta stunder. Stackars Tomas, fy för sjukdomar. Det är så trist och ledsamt. Hoppas att han mår mkt bättre imorgon :o)

    Skickar stora kramar och pussar till er

    Anja
  19. Medlem sedan
    Nov 2004
    #10

    Han TITTAR verkligen

    Alltså, jag hinner duscha ifred och grejer om Teletubbies, Pingu eller Tomas och vänner är på, han är helt förtrollad! Jag känner mig väldigt lat när jag sätter på DVD:n men jag hinner alltså duscha/diska/ringa ett samtal eller nåt om jag behöver det, annars är han väldigt mammig.
  20. 10
    Han TITTAR verkligen Alltså, jag hinner duscha ifred och grejer om Teletubbies, Pingu eller Tomas och vänner är på, han är helt förtrollad! Jag känner mig väldigt lat när jag sätter på DVD:n men jag hinner alltså duscha/diska/ringa ett samtal eller nåt om jag behöver det, annars är han väldigt mammig.
  21. Medlem sedan
    Nov 2004
    #11

    Nu har vi bakat

    Brownies har vi bakad, köket är demolerat, min son ser ut som en stor chokladkaka men han är lycklig för stunden, snart ska vi plaska av allting i badet och (förhoppningsvis) kommer han att somna sen. Han är feberfri men har ont och är skiiiiiiiiiiiiiit gnällig och otroligt mammig, Alex får inte ens komma nära honom just nu men nu kom ju Alex hem med den där jag-dör-snart sjukan som bara verkar drabba män.....

    Stora kramar och tack för tipsen!
  22. 11
    Nu har vi bakat Brownies har vi bakad, köket är demolerat, min son ser ut som en stor chokladkaka men han är lycklig för stunden, snart ska vi plaska av allting i badet och (förhoppningsvis) kommer han att somna sen. Han är feberfri men har ont och är skiiiiiiiiiiiiiit gnällig och otroligt mammig, Alex får inte ens komma nära honom just nu men nu kom ju Alex hem med den där jag-dör-snart sjukan som bara verkar drabba män.....

    Stora kramar och tack för tipsen!
  23. Medlem sedan
    Oct 2002
    #12

    Isf

    skulle jag säga bärjsal eller sele o ha han på ryggen o gör lite grejjer;)
    Låter som om han egentlgien rä för trött för att pilla med saker, behöver få vara med men inte så aktivt.
    Annars skulle jag sätta mig på golvet framför en film o vara stationär så får han vara med dig i ditt knä eller vandra iväg som han vill. Så brukar jag göra o det brukar bli absolut mest smärtfriast....o då menar jag en vuxenfilm typ;) inte Pingu eller så.

    Hoppas det blir bättre nu:)

    Kramis
  24. 12
    Isf skulle jag säga bärjsal eller sele o ha han på ryggen o gör lite grejjer;)
    Låter som om han egentlgien rä för trött för att pilla med saker, behöver få vara med men inte så aktivt.
    Annars skulle jag sätta mig på golvet framför en film o vara stationär så får han vara med dig i ditt knä eller vandra iväg som han vill. Så brukar jag göra o det brukar bli absolut mest smärtfriast....o då menar jag en vuxenfilm typ;) inte Pingu eller så.

    Hoppas det blir bättre nu:)

    Kramis
  25. Medlem sedan
    Dec 2000
    #13

    När Lessi...

    var sådär supersjuk var det bara att bära henne som hjälpte!

    Jag är fortfarande sne... ;-)

    Hoppas stackars lilla Tomas blir frisk snart!
  26. 13
    När Lessi... var sådär supersjuk var det bara att bära henne som hjälpte!

    Jag är fortfarande sne... ;-)

    Hoppas stackars lilla Tomas blir frisk snart!

Liknande trådar

  1. Vad aktiverar ni era små med??
    By tjolahoppsan in forum _1008 Augustibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-13, 22:19
  2. Vad aktiverar ni era små med??
    By tjolahoppsan in forum _1009 Septemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-13, 00:01
  3. Hur aktiverar ni era bebisar?*imt*
    By Sofia med wilma in forum _0509 Septemberbarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-08-13, 21:31
  4. Hur aktiverar man Cookies
    By Gloria m 3 in forum _0310 Oktoberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-06, 09:54
  5. Hur "aktiverar" ni era små?
    By MESS in forum _0508 Augustibarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-12-16, 07:17
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar