såg att matten ska uppgraderas
Skolbarn
  1. demeter
    #1

    såg att matten ska uppgraderas

    det vill säga att det lagts ett förslag att man ska få extrapoäng för att man läst mer avancerad matte när man söker till högskolan. Säger som folkpartisten - ett litet steg framåt i alla fall.
    Hoppas hoppas hoppas att vi får en ny regering i höst och att folkpartiet får styra skolan!!!
  2. 1
    såg att matten ska uppgraderas det vill säga att det lagts ett förslag att man ska få extrapoäng för att man läst mer avancerad matte när man söker till högskolan. Säger som folkpartisten - ett litet steg framåt i alla fall.
    Hoppas hoppas hoppas att vi får en ny regering i höst och att folkpartiet får styra skolan!!!
  3. johanna
    #2

    NEJ

    Varför i hela friden då? Matte har man väl knappt nytta av i framtiden, i de flesta yrken...
  4. 2
    NEJ Varför i hela friden då? Matte har man väl knappt nytta av i framtiden, i de flesta yrken...
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3

    Nej Huuu

    folkpartiet är ju riktigt ruggiga, men militären Jan Björklund som någon sorts skolminister. Pratar bara om hårdare tag. Fy sjutton för deras skolpolitik. Dessutom verkar de vara smygrasister, samt för allsköns förbud och kontroller. Vad hände med liberalismen??
  6. 3
    Nej Huuu folkpartiet är ju riktigt ruggiga, men militären Jan Björklund som någon sorts skolminister. Pratar bara om hårdare tag. Fy sjutton för deras skolpolitik. Dessutom verkar de vara smygrasister, samt för allsköns förbud och kontroller. Vad hände med liberalismen??
  7. Jämställd pappa
    #4

    Jätte bra

    men det är inte en uppgradering utan möjligtvis en återställare
  8. 4
    Jätte bra men det är inte en uppgradering utan möjligtvis en återställare
  9. Jämställd pappa
    #5

    Jo i

    de flesta
  10. 5
    Jo i de flesta
  11. johanna
    #6

    Håller med

    Han vill ju dessutom ha klasserna uppdelade i pojkar/flickor.
  12. 6
    Håller med Han vill ju dessutom ha klasserna uppdelade i pojkar/flickor.
  13. johanna
    #7

    Y=kx+m

    Inte särskilt nödvändig formel att kunna, för de allra flesta. Men den ska man minsann lära sig, till och med om man vill bli barnskötare.
  14. 7
    Y=kx+m Inte särskilt nödvändig formel att kunna, för de allra flesta. Men den ska man minsann lära sig, till och med om man vill bli barnskötare.
  15. demeter
    #8

    ruggiga??

    i mina ögon är de mycket vettiga, men nu menade jag framförallt skolpolitiken (de är ju lärare de flesta ;-)
    Ordning och reda, studiero, prioritera kunskaper framför flum - tycker du att det är fel?
  16. 8
    ruggiga?? i mina ögon är de mycket vettiga, men nu menade jag framförallt skolpolitiken (de är ju lärare de flesta ;-)
    Ordning och reda, studiero, prioritera kunskaper framför flum - tycker du att det är fel?
  17. demeter
    #9

    matten utvecklar ditt tänkande

    förmågan att analysera, abstrakt tänkande mm. Tänk bara på filosofen Platon son ansåg att alla borde studera matematik. Det är bara så att den dåligt oengagerade matematikundervisning våra skolelefer får at felutbildade lärare bara innehåller mekanisk upprepning. Man måste högre upp innan man ser matematiken som det språk det är. Det är ingen slump att samma människor som är musikaliska ofta är mattebegåvade..
  18. 9
    matten utvecklar ditt tänkande förmågan att analysera, abstrakt tänkande mm. Tänk bara på filosofen Platon son ansåg att alla borde studera matematik. Det är bara så att den dåligt oengagerade matematikundervisning våra skolelefer får at felutbildade lärare bara innehåller mekanisk upprepning. Man måste högre upp innan man ser matematiken som det språk det är. Det är ingen slump att samma människor som är musikaliska ofta är mattebegåvade..
  19. demeter
    #10

    själv borde jag gå en stavningskurs

    haha, jag snubblar över tangenterna på min lilla bärbara...
  20. 10
    själv borde jag gå en stavningskurs haha, jag snubblar över tangenterna på min lilla bärbara...
  21. MamaMu
    #11

    Nää

    Nää, fp har ju massor av bra tankar kring skolorna! Ordning o reda, större krav inte bara på elever utan även på skolorganisationen.
    Det enda jag har svårt för är deras inställning till hemspråksundervisning, och stödundervisning på hemspråk i andra ämnen. Visst ville de minska det, och satsa mer på svenskaundervisning istället? Helfnoskigt!
  22. 11
    Nää Nää, fp har ju massor av bra tankar kring skolorna! Ordning o reda, större krav inte bara på elever utan även på skolorganisationen.
    Det enda jag har svårt för är deras inställning till hemspråksundervisning, och stödundervisning på hemspråk i andra ämnen. Visst ville de minska det, och satsa mer på svenskaundervisning istället? Helfnoskigt!
  23. Medlem sedan
    Jan 2003
    #12

    Om matten ska uppgraderas...

    ..behövs det mer kompetenta mattelärare, inte lärare som kan matte utan som kan förklara på ett bra pedagogiskt sätt och som kan synligöra funktionen i matte.

    Jag växte upp med usla mattelärare, i tron på att det var jag som var hopplös och usel. Nu när jag själv läser till lärare så har jag förstått att det inte var jag som var hopplös utan att det var mina mattelärare.

    Så nu ska jag själv läsa till mattelärare för de lägre åldrarna, och hoppas att jag kan ingjuta mer lust och glädje i matematiken än mina lärare lyckades med. De snarare misslyckades.
  24. 12
    Om matten ska uppgraderas... ..behövs det mer kompetenta mattelärare, inte lärare som kan matte utan som kan förklara på ett bra pedagogiskt sätt och som kan synligöra funktionen i matte.

    Jag växte upp med usla mattelärare, i tron på att det var jag som var hopplös och usel. Nu när jag själv läser till lärare så har jag förstått att det inte var jag som var hopplös utan att det var mina mattelärare.

    Så nu ska jag själv läsa till mattelärare för de lägre åldrarna, och hoppas att jag kan ingjuta mer lust och glädje i matematiken än mina lärare lyckades med. De snarare misslyckades.
  25. demeter
    #13

    hurra för dig!

    vad glad jag blir av ditt inlägg. Såna som du behövs!
  26. 13
    hurra för dig! vad glad jag blir av ditt inlägg. Såna som du behövs!
  27. Medlem sedan
    Jan 2003
    #14

    Matte finns överallt...

    ..nästan allt du gör har med matematik att göra, men du tänker inte på det. Den matten du tänker på är den abstrakta matematiken, formler och symboler, och det är där man tappar de flesta eleverna. Men har man fått en bra grund och fått det matematiska tänkandet, att kunna se matematiken i de olika tillämpningarna så blir den abstrakta matematiken inte _så_svår.

    Problemet är inte matematiken i sig, utan mattelärarna som har svårt att visa och förklara rent konkret. Ofta lär man sig enligt nån mall, men har ingen aning om vad man egentligen gör. Först måste man förstå, sen räknar man.
    Och förstår man inte så blir det hur tråkigt och svårt som helst.
  28. 14
    Matte finns överallt... ..nästan allt du gör har med matematik att göra, men du tänker inte på det. Den matten du tänker på är den abstrakta matematiken, formler och symboler, och det är där man tappar de flesta eleverna. Men har man fått en bra grund och fått det matematiska tänkandet, att kunna se matematiken i de olika tillämpningarna så blir den abstrakta matematiken inte _så_svår.

    Problemet är inte matematiken i sig, utan mattelärarna som har svårt att visa och förklara rent konkret. Ofta lär man sig enligt nån mall, men har ingen aning om vad man egentligen gör. Först måste man förstå, sen räknar man.
    Och förstår man inte så blir det hur tråkigt och svårt som helst.
  29. Medlem sedan
    Jan 2003
    #15

    Som barnskötare...

    ..måste du kunna använda matematiken i pedagogiken. Det står i läroplanen för förskolan. Det är mycket matematik i förskolan, men inte på det sätt som du är van att tänka på matematik.
  30. 15
    Som barnskötare... ..måste du kunna använda matematiken i pedagogiken. Det står i läroplanen för förskolan. Det är mycket matematik i förskolan, men inte på det sätt som du är van att tänka på matematik.
  31. Medlem sedan
    Nov 1999
    #16

    Vill man

    ha en massa förbud och regler, ja rösta då på de så kallade liberalerna. De är ju för f-n värre än sossarna när det gäller kontroller och förbud.
    Hårdare tag= folkpartiet. Man kan få en bra skola med mjukare metoder än Jan Björklunds militäriska drillning. Har vi inte kommit längre i Sverige år 2006?
  32. 16
    Vill man ha en massa förbud och regler, ja rösta då på de så kallade liberalerna. De är ju för f-n värre än sossarna när det gäller kontroller och förbud.
    Hårdare tag= folkpartiet. Man kan få en bra skola med mjukare metoder än Jan Björklunds militäriska drillning. Har vi inte kommit längre i Sverige år 2006?
  33. MamaMu
    #17

    Disciplin har inget egenvärde

    \"Man kan få en bra skola med mjukare metoder än Jan Björklunds militäriska drillning\". Jo, det kan man väl säkert, men nog behövs det något annat än vad som ofta verkar vara fallet i dagens skolor. Nu går min son i en friskola som, enligt vad jag förstår från bekanta som har barn i olika kommunala skolor, har större krav på ordning och \"disciplin\", men för den skull är det ju ingen kadaverdisciplin eller så att barnen inte vågar diskutera och ställa frågor till sina lärare. Som rektorn sade då sonen började skolan: \"Det finns föräldrar som söker plats här med hänvisning till att de vill ha mer disciplin än vad andra skolor har. De har helt missförstått vad vi håller på med. Disciplin har inget egenvärde. Vi är en kunskapsskola, och för att man ska kunna tillgodogöra sig kunskap krävs lugn och ro, därav ett visst mått av disciplin.\"
    Det tycker jag är en bra sammanfattning - det är rimligt att man ser till att det finns lugn och ro för att barnen skall kunna tillgodogöra sig undervisningen.
  34. 17
    Disciplin har inget egenvärde \"Man kan få en bra skola med mjukare metoder än Jan Björklunds militäriska drillning\". Jo, det kan man väl säkert, men nog behövs det något annat än vad som ofta verkar vara fallet i dagens skolor. Nu går min son i en friskola som, enligt vad jag förstår från bekanta som har barn i olika kommunala skolor, har större krav på ordning och \"disciplin\", men för den skull är det ju ingen kadaverdisciplin eller så att barnen inte vågar diskutera och ställa frågor till sina lärare. Som rektorn sade då sonen började skolan: \"Det finns föräldrar som söker plats här med hänvisning till att de vill ha mer disciplin än vad andra skolor har. De har helt missförstått vad vi håller på med. Disciplin har inget egenvärde. Vi är en kunskapsskola, och för att man ska kunna tillgodogöra sig kunskap krävs lugn och ro, därav ett visst mått av disciplin.\"
    Det tycker jag är en bra sammanfattning - det är rimligt att man ser till att det finns lugn och ro för att barnen skall kunna tillgodogöra sig undervisningen.
  35. demeter
    #18

    bra formulerat!

    det finns också många barn som inte orkar med stök, mår dålit och får huvudvärk. Det skulle jag också få i den miljön..
  36. 18
    bra formulerat! det finns också många barn som inte orkar med stök, mår dålit och får huvudvärk. Det skulle jag också få i den miljön..
  37. Peter
    #19

    Det var på tiden

    Själv läste jag massor av matte varje vecka under gymnasietiden. Trots det vägde det inte tyngre i snittbetyget än exempelvis religionskunskap som lästes ett fåtal timmar under endast ett läsår.
  38. 19
    Det var på tiden Själv läste jag massor av matte varje vecka under gymnasietiden. Trots det vägde det inte tyngre i snittbetyget än exempelvis religionskunskap som lästes ett fåtal timmar under endast ett läsår.
  39. 4-9SO
    #20

    fast det gäller väl bara

    om ska läsa kurser där avancerad matte krävs?
    eller har jag missat ngt?

    Tycker nog att språk också ska uppgraderas,
    alltså C-språken. (kanske engelskan o svenskan också ifs)
    Matte är viktigt o det är språk också, särskilt nu i EU-tider.
  40. 20
    fast det gäller väl bara om ska läsa kurser där avancerad matte krävs?
    eller har jag missat ngt?

    Tycker nog att språk också ska uppgraderas,
    alltså C-språken. (kanske engelskan o svenskan också ifs)
    Matte är viktigt o det är språk också, särskilt nu i EU-tider.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Svårt med matten
    By dizzycat in forum Barn som yrke
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-11-30, 13:27
  2. Dags att gå, här ska ju uppgraderas!
    By abrapalabra in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-06-24, 23:04
  3. ang. matten
    By victoria in forum _99 Alla barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-27, 21:46
  4. Hjälp med matten...
    By anonym ett tag in forum _0904 Aprilbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-15, 09:00
  5. Hur lägga upp matten
    By britta in forum Barn som yrke
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-05-05, 21:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar