Har hört att 4åringar är så goa
Föräldraskap
  1. Medlem sedan
    Jul 2000
    #1

    Har hört att 4åringar är så goa

    Vår äldsta dotter 3,5 år har trotsat och bråkat i perioder ända sedan hon föddes typ (som alla barn) och hela tiden har vi hört från olika håll att när de kommer upp i 4 års åldern då är de såååå snälla och hjälpsamma osv sedan kommer trotsen igen vid ca 6 år. Ja ha när man läser här verkar det inte som det riktigt stämmer (naturligtvis är inte alla likadana) får väl se tiden an som vi gjort hittils och inte längta till den lugna 4 års tiden för den kanske inte kommer.
  2. 1
    Har hört att 4åringar är så goa Vår äldsta dotter 3,5 år har trotsat och bråkat i perioder ända sedan hon föddes typ (som alla barn) och hela tiden har vi hört från olika håll att när de kommer upp i 4 års åldern då är de såååå snälla och hjälpsamma osv sedan kommer trotsen igen vid ca 6 år. Ja ha när man läser här verkar det inte som det riktigt stämmer (naturligtvis är inte alla likadana) får väl se tiden an som vi gjort hittils och inte längta till den lugna 4 års tiden för den kanske inte kommer.
  3. Medlem sedan
    Jul 2000
    #2

    Lugna 4-åringar?

    Jag trodde också att 4-åringar var lugna och sansade, men hej vad jag bedrog mig. 4-åringar är sura, gnälliga, tvära, ilskna, gråtmilda, buttra, egensinniga och ja, ganska härliga också.
    En förskollärare på äldsta dotterns dåvarande dagis berättade om \"den arga åldern\" när jag beklagade mig över att vår gulliga dotter förbytts till någon argbigga.
    Just \"den arga åldern\" stämmer så otroligt mycket över hur de är.
    Gå bak någon eller ett par sidor här på snacket så kommer du hitta MÅNGA som undrar vad som tagit åt deras 4-åring!

    Kramisar
  4. 2
    Lugna 4-åringar? Jag trodde också att 4-åringar var lugna och sansade, men hej vad jag bedrog mig. 4-åringar är sura, gnälliga, tvära, ilskna, gråtmilda, buttra, egensinniga och ja, ganska härliga också.
    En förskollärare på äldsta dotterns dåvarande dagis berättade om \"den arga åldern\" när jag beklagade mig över att vår gulliga dotter förbytts till någon argbigga.
    Just \"den arga åldern\" stämmer så otroligt mycket över hur de är.
    Gå bak någon eller ett par sidor här på snacket så kommer du hitta MÅNGA som undrar vad som tagit åt deras 4-åring!

    Kramisar
  5. Medlem sedan
    Nov 2001
    #3

    Samma misstag gjorde

    jag. Nädu, 4 årsåldern =arga åldern. Jag hade också fått för mig att de var lugna, snälla och ville hjälpa mkt runt 4, men det upptäckte jag att det inte stämde. Lyckligtvis var jag hemma just då och gick på ÖF och träffade en bunt med andra 4 åringar och insåg snabbt att det var inget fel på vår son. Han var precis som alla andra \"arga\" 4 åringar.
    De har då börjat upptäcka att världen inte är så enkel. Att mamma och pappa kanske inte kan styra allt.
    Det är en ålder då känslorna kastas fram och tillbaka för barnet. Ena stunden är det stort och kan och andra stunden inte. Inte så konstigt att man upplever dem som \"arga\", inte lätt för en liten att hantera alla känslor som bubblar upp.
    I den åldern kommer ofta rädsla för spöken, monster. De befinner sig i mellanlandet i fantasivärlden-riktiga världen.

    Snälla, hjälpsamma får man vänta på tills ett kort tag runt 5, sen kommer lilla tonåringen-6 år.
    Men sen kan jag säga kommer en underbar ålder. Den som vänta på ngt gott....
  6. 3
    Samma misstag gjorde jag. Nädu, 4 årsåldern =arga åldern. Jag hade också fått för mig att de var lugna, snälla och ville hjälpa mkt runt 4, men det upptäckte jag att det inte stämde. Lyckligtvis var jag hemma just då och gick på ÖF och träffade en bunt med andra 4 åringar och insåg snabbt att det var inget fel på vår son. Han var precis som alla andra \"arga\" 4 åringar.
    De har då börjat upptäcka att världen inte är så enkel. Att mamma och pappa kanske inte kan styra allt.
    Det är en ålder då känslorna kastas fram och tillbaka för barnet. Ena stunden är det stort och kan och andra stunden inte. Inte så konstigt att man upplever dem som \"arga\", inte lätt för en liten att hantera alla känslor som bubblar upp.
    I den åldern kommer ofta rädsla för spöken, monster. De befinner sig i mellanlandet i fantasivärlden-riktiga världen.

    Snälla, hjälpsamma får man vänta på tills ett kort tag runt 5, sen kommer lilla tonåringen-6 år.
    Men sen kan jag säga kommer en underbar ålder. Den som vänta på ngt gott....
  7. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4

    Min lille grabb fyller...

    ...fyra år i november och han har de senaste två månaderna varit jättejobbig. Arg är bara förnamnet... Han skriker, nyper, river och spottar när han blir arg. Och han blir arg ofta. För småsaker. Och jag, inklusive resten av familjen försöker få honom att sluta med sina dumheter. Men ingenting hjälper. Jag vet inte vad vi ska göra för att han ska sluta. Vi har försökt med \"skämshörna\", men det hjälper bara för en liten stund. Vi kan inte göra oss argare än vi är. Ibland är man ju så arg att det ryker ur öronen. Och ändå bryr han sig inte.

    Jag antar att han är i 4-års trotsen??? eller kan han bli värre? Tror inte det.
    Men mellan utbrotten är han hur UNDERBAR som helst. Vår lille grabb.
    Att HAN, som är så gulligt underbar kan bli så ilsken mellan varven. Konstigt.
  8. 4
    Min lille grabb fyller... ...fyra år i november och han har de senaste två månaderna varit jättejobbig. Arg är bara förnamnet... Han skriker, nyper, river och spottar när han blir arg. Och han blir arg ofta. För småsaker. Och jag, inklusive resten av familjen försöker få honom att sluta med sina dumheter. Men ingenting hjälper. Jag vet inte vad vi ska göra för att han ska sluta. Vi har försökt med \"skämshörna\", men det hjälper bara för en liten stund. Vi kan inte göra oss argare än vi är. Ibland är man ju så arg att det ryker ur öronen. Och ändå bryr han sig inte.

    Jag antar att han är i 4-års trotsen??? eller kan han bli värre? Tror inte det.
    Men mellan utbrotten är han hur UNDERBAR som helst. Vår lille grabb.
    Att HAN, som är så gulligt underbar kan bli så ilsken mellan varven. Konstigt.

Liknande trådar

  1. Det är inte så kul med 4åringar heller
    By raqven in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-06-24, 19:59
  2. Grattis Alla 4åringar!
    By pia_69 in forum _0406 Junibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-06, 21:45
  3. VAd har era 4åringar för sko-
    By Anna24 in forum Småbarn
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2007-09-26, 18:10
  4. förslag dataspel för 3,4åringar?
    By Mallan m Hugo o Isac in forum Föräldraskap
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-16, 07:34
  5. Förslag på "pyssel" för 3-4åringar?
    By Pysseltips önskas in forum Barn som yrke
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-10-25, 17:47
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar