Vad kan era små busar?
_0510 Oktoberbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    Vad kan era små busar?

    Linde-Lou kan...
    krypa
    sätta sig upp själv
    ställa sig upp mot väggar ben stolar soffan
    stå och hålla sig med bara en hand även ibland släppa helt men då rör det sig om en sek innan han sätter sig på rumpan :)
    saker han inte kan....
    prata inget medvetet ord än så länge.. lite mummmumm eller bapbapmapmummm... men inget ord...
    pincettgrepp har han inte fixat ännu heller men han försöker ta upp små rånbitar tex och det börjar bli lättare att plocka upp små saker :)

    han har nu även 2 st smååå tänder på väg upp en framtand i underkäken och en sidotand i överkäken dvs en som sitter brevid framtänderna :) han kommer se lite rolig ut tror jag :) kaluffsen har han kvar tjockt brunt och ganska långt :) vid senaste invägningen var det 10,60 kg (tror jag vet inte exakt men något ditåt) och 73 cm lång... DET är endel jämfört med de 3020 och 48 cm vid födseln :) han äter mat en 8 mån burk vid midagen så äter han oxå gröt vid lunchtid och välling till kvällsmat där i mellan ammmar vi lite fortfarande :)
  2. 1
    Vad kan era små busar? Linde-Lou kan...
    krypa
    sätta sig upp själv
    ställa sig upp mot väggar ben stolar soffan
    stå och hålla sig med bara en hand även ibland släppa helt men då rör det sig om en sek innan han sätter sig på rumpan :)
    saker han inte kan....
    prata inget medvetet ord än så länge.. lite mummmumm eller bapbapmapmummm... men inget ord...
    pincettgrepp har han inte fixat ännu heller men han försöker ta upp små rånbitar tex och det börjar bli lättare att plocka upp små saker :)

    han har nu även 2 st smååå tänder på väg upp en framtand i underkäken och en sidotand i överkäken dvs en som sitter brevid framtänderna :) han kommer se lite rolig ut tror jag :) kaluffsen har han kvar tjockt brunt och ganska långt :) vid senaste invägningen var det 10,60 kg (tror jag vet inte exakt men något ditåt) och 73 cm lång... DET är endel jämfört med de 3020 och 48 cm vid födseln :) han äter mat en 8 mån burk vid midagen så äter han oxå gröt vid lunchtid och välling till kvällsmat där i mellan ammmar vi lite fortfarande :)
  3. Sanna+Sander03Leah05
    #2

    Leah-fakta

    hon kan:
    sätta sig upp själv
    krypa (egen stil: ena benet böjt, ena fotsulan i golvet)
    ställa sig upp själv (med stöd)
    stå korta stunder själv
    gå längs med möbler eller om man håller henne i händerna

    pratar gör hon, men inget vi förstår...:-)
    ibland säger hon \"pappa\" eller nåt \"mamma\"-liknande men jag tror inte hon menar pappa och mamma ännu

    jag har tränat att vinka och säga \"hejhej\" ett tag nu, så nu säger hon typ \"heehee\" och lyfter ena armen!

    Tandantalet är fortfarande exakt noll...

    Vikt drygt 8 kg och längd ca 68 cm

    Vi har svårt att hinna med alla de där målen som 8-månadersbebisarna ska ha...men riktig mat äter hon minst en gång om dagen och gröt/välling morgon, kväll+natt...därtill amning morgon och kväll.

    hon sitter gärna och plockar i sig t.ex. pasta, rån och liknande, men fixar inte ännu pincettgreppet, det är hela handen som gäller.

    Det var lite om Leah!
  4. 2
    Leah-fakta hon kan:
    sätta sig upp själv
    krypa (egen stil: ena benet böjt, ena fotsulan i golvet)
    ställa sig upp själv (med stöd)
    stå korta stunder själv
    gå längs med möbler eller om man håller henne i händerna

    pratar gör hon, men inget vi förstår...:-)
    ibland säger hon \"pappa\" eller nåt \"mamma\"-liknande men jag tror inte hon menar pappa och mamma ännu

    jag har tränat att vinka och säga \"hejhej\" ett tag nu, så nu säger hon typ \"heehee\" och lyfter ena armen!

    Tandantalet är fortfarande exakt noll...

    Vikt drygt 8 kg och längd ca 68 cm

    Vi har svårt att hinna med alla de där målen som 8-månadersbebisarna ska ha...men riktig mat äter hon minst en gång om dagen och gröt/välling morgon, kväll+natt...därtill amning morgon och kväll.

    hon sitter gärna och plockar i sig t.ex. pasta, rån och liknande, men fixar inte ännu pincettgreppet, det är hela handen som gäller.

    Det var lite om Leah!
  5. Medlem sedan
    Mar 2006
    #3

    Milla kan

    Gå själv med sin lära-gå-vagn
    Gå när man håller henne i en hand
    Har stått själv i hela fyra sekunder :)
    Hon kan resa sig om höjden är den rätta på det hon reser sig mot
    Klarar pincettgreppen ganska bra
    Sätta små skålar i större skålar
    Sätta den runda klossen i det runda hålet
    Titta mot lampan när man frågar \"var är lampan\"

    Och så min favorit - hon kan pussas :) Hon pussar gärna sin egen spegelbild, många gånger :) ser väldigt kul ut!

    Hon kan inte sätta sig upp själv
    Hon kan inte krypa
    Hon babblar hela tiden, men säger inte mamma eller pappa ännu

    Milla har tre tänder, alla i nedre käken

    En duktig tjej i mina ögon, snart kan hon ännu mer för hon tränar och tränar varje dag nu! :)
  6. 3
    Milla kan Gå själv med sin lära-gå-vagn
    Gå när man håller henne i en hand
    Har stått själv i hela fyra sekunder :)
    Hon kan resa sig om höjden är den rätta på det hon reser sig mot
    Klarar pincettgreppen ganska bra
    Sätta små skålar i större skålar
    Sätta den runda klossen i det runda hålet
    Titta mot lampan när man frågar \"var är lampan\"

    Och så min favorit - hon kan pussas :) Hon pussar gärna sin egen spegelbild, många gånger :) ser väldigt kul ut!

    Hon kan inte sätta sig upp själv
    Hon kan inte krypa
    Hon babblar hela tiden, men säger inte mamma eller pappa ännu

    Milla har tre tänder, alla i nedre käken

    En duktig tjej i mina ögon, snart kan hon ännu mer för hon tränar och tränar varje dag nu! :)
  7. Medlem sedan
    Aug 2003
    #4

    Alva kan

    * sitta
    * sätta sig upp själv
    * hala sig framåt genom att skuffa med höger fot
    * stiga upp och stå och hon får tag i ett stöd på exakt lagom höjd
    * stå själv en stund när hon håller i nåt
    * klara av pincettgreppet om hon riktigt koncentrerar sig
    * sträcka fram händerna när hon vill upp i famnen

    Däremot kan hon INTE....krypa ordentligt, prata ord utan det är bla-bla-bla, vä-vä-vä, dä-dä-dä och liknande. Hon säger ma-ma men tror inte att hon förstår att det skall betyda mamma ;)

    2 tänder har hon i nedre käken och dom har varit där sedan 5 månaders ålder. Undrar om hon nånsin skall få flera :)

    Vid 7 mån var hon 8240 g och 71 cm. Hennes matintag ser ut ungefär så här:
    7:00 Amning
    9:00 Gröt (en normal portion)
    12:00 Lunch (oftast en halv 8 månadersburk + en liten fruktpuréburk)
    14:00 Mellanmål (en fruktpuréburk)
    17:00 Middag (samma som lunch eller så hemlagad mat som vi andra äter)
    19:00 Gröt (normal portion)
    20:00 Amning
    Den senaste tiden har jag även börjat ge henne egengjord välling och den klämmer vi in nångång under dagen, ca 200 ml.
  8. 4
    Alva kan * sitta
    * sätta sig upp själv
    * hala sig framåt genom att skuffa med höger fot
    * stiga upp och stå och hon får tag i ett stöd på exakt lagom höjd
    * stå själv en stund när hon håller i nåt
    * klara av pincettgreppet om hon riktigt koncentrerar sig
    * sträcka fram händerna när hon vill upp i famnen

    Däremot kan hon INTE....krypa ordentligt, prata ord utan det är bla-bla-bla, vä-vä-vä, dä-dä-dä och liknande. Hon säger ma-ma men tror inte att hon förstår att det skall betyda mamma ;)

    2 tänder har hon i nedre käken och dom har varit där sedan 5 månaders ålder. Undrar om hon nånsin skall få flera :)

    Vid 7 mån var hon 8240 g och 71 cm. Hennes matintag ser ut ungefär så här:
    7:00 Amning
    9:00 Gröt (en normal portion)
    12:00 Lunch (oftast en halv 8 månadersburk + en liten fruktpuréburk)
    14:00 Mellanmål (en fruktpuréburk)
    17:00 Middag (samma som lunch eller så hemlagad mat som vi andra äter)
    19:00 Gröt (normal portion)
    20:00 Amning
    Den senaste tiden har jag även börjat ge henne egengjord välling och den klämmer vi in nångång under dagen, ca 200 ml.
  9. Medlem sedan
    Apr 2003
    #5

    Hanna kan

    sitta
    sätta sig upp
    stå på alla fyra
    använda pincettgreppet
    vinka
    ställa sig upp när man håller i händerna
    \"babblar\" väldigt mycket

    Snart ställer hon sig nog upp själv & kryper nog inom dom närmaste dagarna.

    Vid 7½ mån så vägde hon 7185 g & var 68 cm lång. Hon har två tänder.
  10. 5
    Hanna kan sitta
    sätta sig upp
    stå på alla fyra
    använda pincettgreppet
    vinka
    ställa sig upp när man håller i händerna
    \"babblar\" väldigt mycket

    Snart ställer hon sig nog upp själv & kryper nog inom dom närmaste dagarna.

    Vid 7½ mån så vägde hon 7185 g & var 68 cm lång. Hon har två tänder.
  11. Medlem sedan
    Apr 2003
    #6

    Fel! 7815 g ska det vara *imt*

    ...
  12. 6
    Fel! 7815 g ska det vara *imt* ...
  13. Medlem sedan
    Jul 2005
    #7

    Jesper kan

    -sitta själv
    -sätta sig upp
    -vända sig på båda hållen
    -resa sig upp med lite hjälp
    -vända blad i boken vi läser när jag säger till honom
    -säger ma-ma och pa-pa, men det betyder nog inte vad vi vill. \"pratar mycket\", har olika ljud och saker för sig med läpparna.
    -Pussas mycket
    -Kan plocka ur saker ur en rund ihålig boll, men inte få in dem igen.
    -Läser böcker själv, dvs vänder blad (ibland fel håll) och har väldigt mycket ljud för sig.
    -Börjar fatta pincettgreppet och sitter och plockar majs, brödbitar och fruktbitar.
    -Han lyssnar på sitt namn.
    -Börjar protestera när jag tar leksaker från honom, t.ex när vi ska äta.

    Han kan inte stå själv el resa sig upp utan min hjälp.
    Behöver förfina pincettgreppet och slipa på uttalet :)

    Han har fyra tänder, två uppe och två nere. Han har klädsamt lite hår och ett charmigt leende. Han är alltid glad! (jodå, nästan alltid).
    När han fyllde 8 mån vägde han 11 kg och var 77 cm lång.
    Jesper käkar en del mjölkersättning, lunch (barnmat+fruktpuré). Mellanmål el kvällsmål så käkar vi turkisk yoghurt m lite fruktpuré. Försöker ge honom av min mat, så att han får smaka annat.
  14. 7
    Jesper kan -sitta själv
    -sätta sig upp
    -vända sig på båda hållen
    -resa sig upp med lite hjälp
    -vända blad i boken vi läser när jag säger till honom
    -säger ma-ma och pa-pa, men det betyder nog inte vad vi vill. \"pratar mycket\", har olika ljud och saker för sig med läpparna.
    -Pussas mycket
    -Kan plocka ur saker ur en rund ihålig boll, men inte få in dem igen.
    -Läser böcker själv, dvs vänder blad (ibland fel håll) och har väldigt mycket ljud för sig.
    -Börjar fatta pincettgreppet och sitter och plockar majs, brödbitar och fruktbitar.
    -Han lyssnar på sitt namn.
    -Börjar protestera när jag tar leksaker från honom, t.ex när vi ska äta.

    Han kan inte stå själv el resa sig upp utan min hjälp.
    Behöver förfina pincettgreppet och slipa på uttalet :)

    Han har fyra tänder, två uppe och två nere. Han har klädsamt lite hår och ett charmigt leende. Han är alltid glad! (jodå, nästan alltid).
    När han fyllde 8 mån vägde han 11 kg och var 77 cm lång.
    Jesper käkar en del mjölkersättning, lunch (barnmat+fruktpuré). Mellanmål el kvällsmål så käkar vi turkisk yoghurt m lite fruktpuré. Försöker ge honom av min mat, så att han får smaka annat.
  15. Medlem sedan
    Apr 2000
    #8

    Min latmask Jesper

    är nog senast här inne......

    Han kan sitta upp
    Han börjar lära sig pincettgreppet.
    Har hittat sin höga röst
    Springer omkring i gåstolen (men inte ofta då vi tränar golvet massor)

    Han vänder sig inte om, gjorde det två ggr vid 4 månader men inte sen dess
    Han glider bakåt när han ligger på golvet men tar sig inte fram och försöker inte ens.
    Han kan inte ställa sig upp, inte sätta sig upp

    Ja som sagt han ligger och väntar på att jag ska komma men vi tränar massor så jag tror att det kommer att släppa snart och sen går det nog fort.

    Inga tänder har han heller men det hade inte brorsan heller förran vid 8 1/2 månad

    Ja det var vår latmask.,..:-)
  16. 8
    Min latmask Jesper är nog senast här inne......

    Han kan sitta upp
    Han börjar lära sig pincettgreppet.
    Har hittat sin höga röst
    Springer omkring i gåstolen (men inte ofta då vi tränar golvet massor)

    Han vänder sig inte om, gjorde det två ggr vid 4 månader men inte sen dess
    Han glider bakåt när han ligger på golvet men tar sig inte fram och försöker inte ens.
    Han kan inte ställa sig upp, inte sätta sig upp

    Ja som sagt han ligger och väntar på att jag ska komma men vi tränar massor så jag tror att det kommer att släppa snart och sen går det nog fort.

    Inga tänder har han heller men det hade inte brorsan heller förran vid 8 1/2 månad

    Ja det var vår latmask.,..:-)
  17. Medlem sedan
    Jun 2003
    #9

    Sofia kan...

    * ställa sig upp mot saker och mot mina ben...
    * sätta sig upp
    * krypa
    * vinka
    * nästan klappa händerna
    * säga mamma och nåt som låter som pappa
    * gå om man håller henne i händerna eller gå runt möbler

    Sen finns det massor av saker som hon inte kan ;)


    Hon vägde vid 8 mån 6 770 g och var ca 67 lång, när hon föddes vägde hon 3 360 g och var 49 cm.
    Hon har än så länge inte en enda tand.
  18. 9
    Sofia kan... * ställa sig upp mot saker och mot mina ben...
    * sätta sig upp
    * krypa
    * vinka
    * nästan klappa händerna
    * säga mamma och nåt som låter som pappa
    * gå om man håller henne i händerna eller gå runt möbler

    Sen finns det massor av saker som hon inte kan ;)


    Hon vägde vid 8 mån 6 770 g och var ca 67 lång, när hon föddes vägde hon 3 360 g och var 49 cm.
    Hon har än så länge inte en enda tand.
  19. Medlem sedan
    Nov 2002
    #10

    Lovis kan

    *KRYPA! (sedan igår typ :D)
    *Sätta sig själv
    *Skrika högst av alla (även om Nora allt försöker skrika högre :/)
    *Se ut som att världen kollapsar när mamma försvinner ur synfältet

    Hon har börjat korta av till ord, alltså hon säger inga ord men det är inte mamammama längre utan mama, papa, dä m.m.

    Hon kan inte ställa sig upp (Tackar vi för ;)), hon har inte en enda liten tandsing. Pincittgreppet vet jag inte hur bra hon är på, vi har ju så mycket bortplockat eftersom vi inte kan lita på de två stora...däremot kan hon tugga på legogubbar och nalle puh figurer räknas det som skryt ;)

    Skulle tippa på att hon väger ca 9kg och är ca 69-70cm lång
  20. 10
    Lovis kan *KRYPA! (sedan igår typ :D)
    *Sätta sig själv
    *Skrika högst av alla (även om Nora allt försöker skrika högre :/)
    *Se ut som att världen kollapsar när mamma försvinner ur synfältet

    Hon har börjat korta av till ord, alltså hon säger inga ord men det är inte mamammama längre utan mama, papa, dä m.m.

    Hon kan inte ställa sig upp (Tackar vi för ;)), hon har inte en enda liten tandsing. Pincittgreppet vet jag inte hur bra hon är på, vi har ju så mycket bortplockat eftersom vi inte kan lita på de två stora...däremot kan hon tugga på legogubbar och nalle puh figurer räknas det som skryt ;)

    Skulle tippa på att hon väger ca 9kg och är ca 69-70cm lång
  21. Anna m Casper03 o Isac05
    #11

    Isac kan

    sitta själv
    gunga sig i nån slags rörelse och förflytta sig ett par meter på golvet
    låta ganska högt.....speciellt när storebror busar med honom

    Han har två tänder och väger 8,8 kg och är 73 cm lång.

    Han är inte så rörlig än så länge, hans storebror kunde vid samma ålder både krypa och ställa sig upp, men det kommer väl snart och då går det fort!

    /ANNA
  22. 11
    Isac kan sitta själv
    gunga sig i nån slags rörelse och förflytta sig ett par meter på golvet
    låta ganska högt.....speciellt när storebror busar med honom

    Han har två tänder och väger 8,8 kg och är 73 cm lång.

    Han är inte så rörlig än så länge, hans storebror kunde vid samma ålder både krypa och ställa sig upp, men det kommer väl snart och då går det fort!

    /ANNA
  23. Medlem sedan
    Feb 2006
    #12

    Love kan....

    Min lille prins kan.......
    Sitta
    Sätta sig upp.
    Krypa (fast på ett väldigt konstigt sätt)
    Han älskar att gå då man håller honom
    Kan stå en kortare stund, då han håller i något
    Klarar pincettgreppet.

    Det låter som ma-ma, pa-pa när han pratar, men han begriper nog inte själv vad han säger

    Love äter välling, gröt och middagsmat.......
    Han vägde 3130g och var 49cm då han föddes
    Vid 8 månader vägde han 8310g och var 70 cm lång.
    Han börjar bli stor kille........



  24. 12
    Love kan.... Min lille prins kan.......
    Sitta
    Sätta sig upp.
    Krypa (fast på ett väldigt konstigt sätt)
    Han älskar att gå då man håller honom
    Kan stå en kortare stund, då han håller i något
    Klarar pincettgreppet.

    Det låter som ma-ma, pa-pa när han pratar, men han begriper nog inte själv vad han säger

    Love äter välling, gröt och middagsmat.......
    Han vägde 3130g och var 49cm då han föddes
    Vid 8 månader vägde han 8310g och var 70 cm lång.
    Han börjar bli stor kille........



  25. Medlem sedan
    Feb 2006
    #13

    glömde...

    Han har 5 tänder också. 3 nere och 2 uppe
  26. 13
    glömde... Han har 5 tänder också. 3 nere och 2 uppe
  27. Medlem sedan
    May 2001
    #14

    Sara

    kan sitta, men inte sätta sig upp själv. Däreomot är hon duktig på att lägga sig ner från sittande (om inte foten fastnar så det blir någon akrobatisk spagat, eller liknande). Hon drar sig fram på golvet med händer och tår och rullar däremellan, för att komma dit hon vill. Inga tänder på gång. Pratet är mamamama, pappapapap, dadadad osv. Hon kan smacka med tungan. Är väldigt intresserad sin egen och andras tungor överhuvudtaget. Greppet blir bättre och bättre, men inget pincettgrepp än. Är duktig på att äta mat och klarar ganska rejält stora bitar, om det är mjukt förstås. Ammar gör vi morgon och kväll. Vägde sist drygt 9 kg och var 71 cm lång. Glad, rund inte så liten tjej, som börjar visa en del vilja, men ofta är ganska nöjd.
  28. 14
    Sara kan sitta, men inte sätta sig upp själv. Däreomot är hon duktig på att lägga sig ner från sittande (om inte foten fastnar så det blir någon akrobatisk spagat, eller liknande). Hon drar sig fram på golvet med händer och tår och rullar däremellan, för att komma dit hon vill. Inga tänder på gång. Pratet är mamamama, pappapapap, dadadad osv. Hon kan smacka med tungan. Är väldigt intresserad sin egen och andras tungor överhuvudtaget. Greppet blir bättre och bättre, men inget pincettgrepp än. Är duktig på att äta mat och klarar ganska rejält stora bitar, om det är mjukt förstås. Ammar gör vi morgon och kväll. Vägde sist drygt 9 kg och var 71 cm lång. Glad, rund inte så liten tjej, som börjar visa en del vilja, men ofta är ganska nöjd.
  29. Medlem sedan
    Sep 2001
    #15

    Abbe

    Abbe kryper som ett oljat troll, grymt snabb är han med ena foten och andra knät i golvet. Står upp mot möbler sedan snart en månad och tar några steg i sidled när han hittar något spännande en bit bort. Försöker klättra upp på allt, allt, allt. Han har också gått några steg när man håller honom i händerna men han har inte riktigt \"upptäckt\" det än.
    Och så har han äntligen börjat sätta sig upp och sitta utan stöd. (Brukar det inte vara sitta först, sedan stå?)

    Han är inte så bra på att äta så vi ammar fortfarande mycket. Vi erbjuder fruktpuréer, gröt, välling, mat på burk, bröd, pasta och grönsaker men han har nog inte fattat poängen med det än utan tycker bara det är kul att leka med och kasta i golvet. *suck*

    Han är duktig med händerna, plockar och pillar och grejar med saker.

    Fyra tänder har kommit fram och två till är på väg i överkäken.

    Gissningsvis är han 77 cm och väger 9,5 kg.

    Abbe jollrar mycket och säger ett ord som jag misstänker betyder \"katt\" (att, ättt, chaaa och så vidare). Katten är hans stora kärlek och bästa vän - tyvärr delar katten inte riktigt hans varma känslor.
  30. 15
    Abbe Abbe kryper som ett oljat troll, grymt snabb är han med ena foten och andra knät i golvet. Står upp mot möbler sedan snart en månad och tar några steg i sidled när han hittar något spännande en bit bort. Försöker klättra upp på allt, allt, allt. Han har också gått några steg när man håller honom i händerna men han har inte riktigt \"upptäckt\" det än.
    Och så har han äntligen börjat sätta sig upp och sitta utan stöd. (Brukar det inte vara sitta först, sedan stå?)

    Han är inte så bra på att äta så vi ammar fortfarande mycket. Vi erbjuder fruktpuréer, gröt, välling, mat på burk, bröd, pasta och grönsaker men han har nog inte fattat poängen med det än utan tycker bara det är kul att leka med och kasta i golvet. *suck*

    Han är duktig med händerna, plockar och pillar och grejar med saker.

    Fyra tänder har kommit fram och två till är på väg i överkäken.

    Gissningsvis är han 77 cm och väger 9,5 kg.

    Abbe jollrar mycket och säger ett ord som jag misstänker betyder \"katt\" (att, ättt, chaaa och så vidare). Katten är hans stora kärlek och bästa vän - tyvärr delar katten inte riktigt hans varma känslor.
  31. Medlem sedan
    Feb 2005
    #16

    Sagas förmågor

    Saga kan
    *Sitta
    *Rulla
    *Åla
    *Stå på alla fyra
    *Stå med stöd
    *Sträcka upp händerna för att bli upplyft
    *Leta upp gömda saker
    *Prata massor, men inte säga några ord
    *Lystra på sitt namn
    *Visa tydligt vem hon vill/inte vill vara hos

    Pincettgreppet har jag inte tänkt på, så förmodligen är det inget hon behärskar ännu.
    Hon har inga tänder och äter ingen mat, utan lever på amning. Under helgen så fick hon smaka på grädde *host, host* och det är det första hon tycker är gott. Synd att det inte är något hon kan äta i längden. ;) Förhoppningsvis har hon ivaf fått en positiv association. Saga vägde ca 8,6kg på 8-månaderskontrollen, och var 69,5cm lång.
  32. 16
    Sagas förmågor Saga kan
    *Sitta
    *Rulla
    *Åla
    *Stå på alla fyra
    *Stå med stöd
    *Sträcka upp händerna för att bli upplyft
    *Leta upp gömda saker
    *Prata massor, men inte säga några ord
    *Lystra på sitt namn
    *Visa tydligt vem hon vill/inte vill vara hos

    Pincettgreppet har jag inte tänkt på, så förmodligen är det inget hon behärskar ännu.
    Hon har inga tänder och äter ingen mat, utan lever på amning. Under helgen så fick hon smaka på grädde *host, host* och det är det första hon tycker är gott. Synd att det inte är något hon kan äta i längden. ;) Förhoppningsvis har hon ivaf fått en positiv association. Saga vägde ca 8,6kg på 8-månaderskontrollen, och var 69,5cm lång.
  33. divine, tristans mamma
    #17

    Tristan kan

    Sätta sig upp, sitter jämt på knä
    Ställa sig mot vad som helst =)
    Stå själv en jättekort stund, nån sekund bara
    Plocka upp om han tappar nått, med pincettgrepp
    Kissa och bajsa på pottan
    Krypa i turbofart...hihi
    Förstår ord som: Lampa, titta, kom, vovve

    Han har 7 tänder nu, tror den 8:onde e påväg.
    Han säger ofta \"E de?\" men ja vet inte riktit om han förstår och verkligen frågar eller om de bara e vanligt bebis ljud...

    Han äter frukost, lunch, middag och kvällsmat. Och ibland nått mellanmål. Endast välling vid 7 på morgonen, när han ska sova (halv 8 på kvällen) och vid ungefär 2-3 på natten.

    Vet int mer va ja kan skriva....de här e väl de mesta tyck ja =)
  34. 17
    Tristan kan Sätta sig upp, sitter jämt på knä
    Ställa sig mot vad som helst =)
    Stå själv en jättekort stund, nån sekund bara
    Plocka upp om han tappar nått, med pincettgrepp
    Kissa och bajsa på pottan
    Krypa i turbofart...hihi
    Förstår ord som: Lampa, titta, kom, vovve

    Han har 7 tänder nu, tror den 8:onde e påväg.
    Han säger ofta \"E de?\" men ja vet inte riktit om han förstår och verkligen frågar eller om de bara e vanligt bebis ljud...

    Han äter frukost, lunch, middag och kvällsmat. Och ibland nått mellanmål. Endast välling vid 7 på morgonen, när han ska sova (halv 8 på kvällen) och vid ungefär 2-3 på natten.

    Vet int mer va ja kan skriva....de här e väl de mesta tyck ja =)
  35. Cia & Isak 16/10
    #18

    Latmasken Isak...

    gör inte så mycket mer än ler, dreglar och sitter :)

    Han rullar inte runt, kan rulla från mage till rygg om han känner för det, vilket inte är ofta.

    Han kan inte sätta sig upp, inte resa sig upp och inte ta sig framåt även om han nu de senaste dagarna har försökt stå på alla fyra. Han förflyttar sig lite i en cirkel, men är mer eller mindre där man placerar honom.

    Han säger inga ord och dricker inte ur mugg på egen hand och han har ingen aning om pincettgreppet.

    Däremot finns det ingen som skrattar och ler som honom, han gnäller aldrig och han jollrar och \"snackar\" en massa hela tiden. Han är nyfiken och sällskaplig, nöjd och trygg och älskar att vara i centrum. Han är helt enkelt 11 kg mys och gos!!


  36. 18
    Latmasken Isak... gör inte så mycket mer än ler, dreglar och sitter :)

    Han rullar inte runt, kan rulla från mage till rygg om han känner för det, vilket inte är ofta.

    Han kan inte sätta sig upp, inte resa sig upp och inte ta sig framåt även om han nu de senaste dagarna har försökt stå på alla fyra. Han förflyttar sig lite i en cirkel, men är mer eller mindre där man placerar honom.

    Han säger inga ord och dricker inte ur mugg på egen hand och han har ingen aning om pincettgreppet.

    Däremot finns det ingen som skrattar och ler som honom, han gnäller aldrig och han jollrar och \"snackar\" en massa hela tiden. Han är nyfiken och sällskaplig, nöjd och trygg och älskar att vara i centrum. Han är helt enkelt 11 kg mys och gos!!


  37. Medlem sedan
    Dec 2001
    #19

    Nicolai kan

    * sitta o sätta sig upp
    * krypa (ena benet böjt under sig, det andra rakt)
    * resa sig upp mot saker och sätta sig ner utan stöd
    * stå utan stöd någon minut
    * gå längs med möbler, ta något steg mellan möblerna
    * klappa händer och vinka (dock inte vid \"rätt\" tillfällen)
    * säga mamma men det gör han bara när han vill ha något! Pratar annars mest sitt eget språk!
    * plocka med något som liknar pincettgrepp
    * kramas! I love it!!!

    Han har 2 tänder nertill. Han äter som en häst, kan lätt klämma i sig en hel burk hemlagat plus en hel banan och sen tigga om mer om vi äter en halvtimme senare. Han vägde vid 8 mån 7,4 kg och var nästan 68 cm lång.
    Hår..nja... lite fjun har han väl!
  38. 19
    Nicolai kan * sitta o sätta sig upp
    * krypa (ena benet böjt under sig, det andra rakt)
    * resa sig upp mot saker och sätta sig ner utan stöd
    * stå utan stöd någon minut
    * gå längs med möbler, ta något steg mellan möblerna
    * klappa händer och vinka (dock inte vid \"rätt\" tillfällen)
    * säga mamma men det gör han bara när han vill ha något! Pratar annars mest sitt eget språk!
    * plocka med något som liknar pincettgrepp
    * kramas! I love it!!!

    Han har 2 tänder nertill. Han äter som en häst, kan lätt klämma i sig en hel burk hemlagat plus en hel banan och sen tigga om mer om vi äter en halvtimme senare. Han vägde vid 8 mån 7,4 kg och var nästan 68 cm lång.
    Hår..nja... lite fjun har han väl!

Liknande trådar

  1. Hur är det med era små busar?
    By ElsaB in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2011-08-12, 20:32
  2. Era busar
    By Mamma Erik in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-01-19, 21:16
  3. Små busar
    By Grekyogin in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-15, 22:14
  4. Godnatt på er busar
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-23, 21:00
  5. Plorp busar!
    By ullet in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-05-30, 07:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar