Vad är hinnsvepning???
_0606 Junibarn
  1. Nenne m 2 + bf 25/6
    #1

    Vad är hinnsvepning???

    Har läst det i era inlägg. Det är något jag totalt missat.

    /Nenne
  2. 1
    Vad är hinnsvepning??? Har läst det i era inlägg. Det är något jag totalt missat.

    /Nenne
  3. Medlem sedan
    Feb 2003
    #2

    Stimulering av livmodertappen

    Barnmorskan för in ett eller flera fingrar i livmodertappen beroende på hur öppen den är och sveper runt med fingrarna på fosterhinnan innanför öppningen. Då frisätts vissa hormoner som tros kunna påverka att förlossningen kommer igång. Det kan kännas obehagligt eller till och med göra ont och brukar åtminstone resultera i att delar av slemproppen lossnar och att man får molvärk. Det kan säkert vara droppen som får bägaren att rinna över om man är mogen, men om det vore hundraprocentigt bevisat att det funkade skulle vi nog veta om det och bli hinnsvepta hela bunten på bf-dagen.

    Jag blev det både med Viggo och med Dante och för båda satte förlossningen igång spontant 2-3 dagar efteråt. Svårt att säga om det hade något samband.

    Mvh,
    Susanne
  4. 2
    Stimulering av livmodertappen Barnmorskan för in ett eller flera fingrar i livmodertappen beroende på hur öppen den är och sveper runt med fingrarna på fosterhinnan innanför öppningen. Då frisätts vissa hormoner som tros kunna påverka att förlossningen kommer igång. Det kan kännas obehagligt eller till och med göra ont och brukar åtminstone resultera i att delar av slemproppen lossnar och att man får molvärk. Det kan säkert vara droppen som får bägaren att rinna över om man är mogen, men om det vore hundraprocentigt bevisat att det funkade skulle vi nog veta om det och bli hinnsvepta hela bunten på bf-dagen.

    Jag blev det både med Viggo och med Dante och för båda satte förlossningen igång spontant 2-3 dagar efteråt. Svårt att säga om det hade något samband.

    Mvh,
    Susanne

Liknande trådar

  1. Hinnsvepning
    By -MOE- in forum _0905 Majbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-11, 19:36
  2. Vad är hinnsvepning?
    By Tussilago51 in forum _0905 Majbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-07, 04:03
  3. Hinnsvepning
    By kids in forum Förlossning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-19, 09:10
  4. Hinnsvepning
    By kids in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-16, 22:24
  5. Hinnsvepning
    By Matilda med 3 in forum _0707 Julibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-13, 20:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar