skorv i ögonbrynen
_0605 Majbarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2003
    #1

    skorv i ögonbrynen

    vadkan man använda för att ta bort det? det ser ju inte så skoj ut..
  2. 1
    skorv i ögonbrynen vadkan man använda för att ta bort det? det ser ju inte så skoj ut..
  3. Medlem sedan
    Jun 2002
    #2

    Jag hade

    på lite olja med en tops när Albert hade skorv i ögonbrynen och på pannan i helgen. Det verkade fungera rätt bra för skorven är borta nu. Visst det det lite märkligt ut, alldeles orange var det...
  4. 2
    Jag hade på lite olja med en tops när Albert hade skorv i ögonbrynen och på pannan i helgen. Det verkade fungera rätt bra för skorven är borta nu. Visst det det lite märkligt ut, alldeles orange var det...
  5. Medlem sedan
    Sep 2003
    #3

    vanlig olja då?

    kanske jag ska använda mig av massage oljan, den borde ju funka.

    ja precis orange är det...
  6. 3
    vanlig olja då? kanske jag ska använda mig av massage oljan, den borde ju funka.

    ja precis orange är det...
  7. Medlem sedan
    Jun 2002
    #4

    ja

    hade också massageoljan (oliv + raps) men babyolja går nog också bra... Fast matoljan kanske inte irriterar lika mycket om den skulle komma i ögonen.
  8. 4
    ja hade också massageoljan (oliv + raps) men babyolja går nog också bra... Fast matoljan kanske inte irriterar lika mycket om den skulle komma i ögonen.
  9. Medlem sedan
    Jun 2003
    #5

    Precis som Ida

    skriver så brukar man rekommendera olja för att ta bort skorv. Om barnet har mycket skorv i hårbottnen kan man använda Salsyvase, men jag tror inte att man ska använda det i ögonbrynen.
    Se till att ta bort det på en gång. Vi var lite sega med att ta bort det i hårbottnen på vår dotter och vilket jobb vi hade sen. Så fort de får lite mer hår så är det ett hästjobb att få bort det.
  10. 5
    Precis som Ida skriver så brukar man rekommendera olja för att ta bort skorv. Om barnet har mycket skorv i hårbottnen kan man använda Salsyvase, men jag tror inte att man ska använda det i ögonbrynen.
    Se till att ta bort det på en gång. Vi var lite sega med att ta bort det i hårbottnen på vår dotter och vilket jobb vi hade sen. Så fort de får lite mer hår så är det ett hästjobb att få bort det.
  11. Medlem sedan
    Feb 1998
    #6

    Bröstmjölk

    använde jag till mina stora killar...funkar till nästan allt :-)
  12. 6
    Bröstmjölk använde jag till mina stora killar...funkar till nästan allt :-)
  13. K. med F-01 & Miranda 6/5
    #7

    Finns en ny kräm (långt)

    Jag hittade en ny salva just mot mjölkskorv på apoteket. Vet inte om den finns på alla apotek (har bara sett den på ett av de fyra apotek jag varit inne på i olika ärenden den senaste veckan) men de borde väl kunna ta hem den om inte annat.

    Den heter Borago (by CCS) och är just mot mjölkskorv men även vid blöjirritation. Kostar 75:- om jag inte minns helt fel. Man ska smörja in skorven 3 ggr/dag i 8-10 dagar. Du behöver inte heller pilla bort skorven utan den ska försvinna av sig själv.

    Jag köpte den till Miranda och tycker att den funkat jättebra. Hon började med skorv i ögonbrynen, i pannan och på öronen för att därefter få halva hårbotten full. Man smörjer in och sedan efter ett tag så lossnar skorven och sitter utanpå huden så att man kan borsta eller tvätta bort flagorna t ex i samband med bad. En jättefördel med den jämfört med salcyvase är om barnet har mycket hår. Kommer ihåg att jag använde salcyvase till Felicia och det lilla hår hon hade då såg och kändes flottigt i flera veckor efteråt även om man tvättade det med schampo. Miranda har MYCKET hår (drygt 5 cm långt och tjockt) uppe på huvudet där skorven sitter. Jag har smort med krämen 3 ggr/dag (morgon, lunch, seneftermiddag) och sedan tvättat håret med ytterst lite babyschampo ca varannan dag i samband med bad sent på kvällen. Skorven i hårbotten lossnar av sig själv och håret är \"som vanligt\" på en gång när man tvättat det. (Ok att det blir lite fett när man har salvan i men inte alls på samma sätt).

    Står förresten på bipacksedeln till krämen att mjölkskorv beror på en omognad i huden, vilket innebär att den försvinner av sig själv när huden mognar. Krämen innehåller något som kallas för boragoolja vilket ska skynda på hudens mognadsprocess.
  14. 7
    Finns en ny kräm (långt) Jag hittade en ny salva just mot mjölkskorv på apoteket. Vet inte om den finns på alla apotek (har bara sett den på ett av de fyra apotek jag varit inne på i olika ärenden den senaste veckan) men de borde väl kunna ta hem den om inte annat.

    Den heter Borago (by CCS) och är just mot mjölkskorv men även vid blöjirritation. Kostar 75:- om jag inte minns helt fel. Man ska smörja in skorven 3 ggr/dag i 8-10 dagar. Du behöver inte heller pilla bort skorven utan den ska försvinna av sig själv.

    Jag köpte den till Miranda och tycker att den funkat jättebra. Hon började med skorv i ögonbrynen, i pannan och på öronen för att därefter få halva hårbotten full. Man smörjer in och sedan efter ett tag så lossnar skorven och sitter utanpå huden så att man kan borsta eller tvätta bort flagorna t ex i samband med bad. En jättefördel med den jämfört med salcyvase är om barnet har mycket hår. Kommer ihåg att jag använde salcyvase till Felicia och det lilla hår hon hade då såg och kändes flottigt i flera veckor efteråt även om man tvättade det med schampo. Miranda har MYCKET hår (drygt 5 cm långt och tjockt) uppe på huvudet där skorven sitter. Jag har smort med krämen 3 ggr/dag (morgon, lunch, seneftermiddag) och sedan tvättat håret med ytterst lite babyschampo ca varannan dag i samband med bad sent på kvällen. Skorven i hårbotten lossnar av sig själv och håret är \"som vanligt\" på en gång när man tvättat det. (Ok att det blir lite fett när man har salvan i men inte alls på samma sätt).

    Står förresten på bipacksedeln till krämen att mjölkskorv beror på en omognad i huden, vilket innebär att den försvinner av sig själv när huden mognar. Krämen innehåller något som kallas för boragoolja vilket ska skynda på hudens mognadsprocess.

Liknande trådar

  1. plocka ögonbrynen
    By anonym in forum Hem & fritid
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-06-25, 16:06
  2. Ögonbrynen
    By skanetjej in forum Hem & fritid
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-08-26, 20:48
  3. Raka av ögonbrynen
    By KAJO in forum Ordet är fritt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-01-18, 21:14
  4. Plocka ögonbrynen???
    By Blyger in forum Mammasnack
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-10-17, 11:34
  5. Få styr på ögonbrynen?
    By ~Trixie~ in forum Hem & fritid
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-04-20, 14:43
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar