Massagestol?
_0701 Januaribarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2000
    #1

    Massagestol?

    Usch, jag är nojjig, nojjig... Igår var det för att jag ätit Kvibille gräddädel och idag har jag fått massage i en sån där massagestol. Ni vet, en som masserar rygg, nacke och ben. Det är som en stor skinnfåtölj som går på el. Det var jätteskönt, men sen slog det mig bara, tänk o det inte är så bra när man är gravid??? Min mamma hade nämligen köpt en ny badrumsvåg med elektroder som ska känna av hur mycket kroppsfett man har och den fick inte gravida eller personer med hjärtfel använda, det kan störa barnets hjärtrytm... Förlåt allt svammlande, men tror ni det kan vara samma sak med stolen???
    Hoppas nån förstår mig?!
  2. 1
    Massagestol? Usch, jag är nojjig, nojjig... Igår var det för att jag ätit Kvibille gräddädel och idag har jag fått massage i en sån där massagestol. Ni vet, en som masserar rygg, nacke och ben. Det är som en stor skinnfåtölj som går på el. Det var jätteskönt, men sen slog det mig bara, tänk o det inte är så bra när man är gravid??? Min mamma hade nämligen köpt en ny badrumsvåg med elektroder som ska känna av hur mycket kroppsfett man har och den fick inte gravida eller personer med hjärtfel använda, det kan störa barnets hjärtrytm... Förlåt allt svammlande, men tror ni det kan vara samma sak med stolen???
    Hoppas nån förstår mig?!
  3. X-tjejen
    #2

    Nej det tror jag inte

    för stolen hade väl inte massage via elektroder du fäste på kroppen?
    utan det var väl mer vibrationer?
    jag är osäker på hur massage påverkar graviditeten det dödar inte fostret så långt kan jag säga men det kan göra sammandragningar i livmodern men då handlar det om intensiv massage på vissa ställen.
    att sitta i en massagestol antar jag inte är så intensivt.
    Men jag vet ju alltså inte.
    jag har bett gubben massera mig lite lätt emellanåt då jag varit gravid och tja lite så är nog inte farligt.
  4. 2
    Nej det tror jag inte för stolen hade väl inte massage via elektroder du fäste på kroppen?
    utan det var väl mer vibrationer?
    jag är osäker på hur massage påverkar graviditeten det dödar inte fostret så långt kan jag säga men det kan göra sammandragningar i livmodern men då handlar det om intensiv massage på vissa ställen.
    att sitta i en massagestol antar jag inte är så intensivt.
    Men jag vet ju alltså inte.
    jag har bett gubben massera mig lite lätt emellanåt då jag varit gravid och tja lite så är nog inte farligt.
  5. Carina
    #3

    Nog ingen fara

    Vi ha en på jobbet och jag har suttit i den en gång sen jag blev gravdi, men bara med massage vid axlarna. Man ska nämligen vara mycket försiktig med massage på nedre delen av ryggen när man är gravid. Men en stol borde inte vara någon fara. Jag går på vanlig massage och han tar lite lätt i ryggslutet nu när jag är gravid. Tidigare när jag var gravid och gick hos två andra massörer tog de inte alls nedanför bh:n.
  6. 3
    Nog ingen fara Vi ha en på jobbet och jag har suttit i den en gång sen jag blev gravdi, men bara med massage vid axlarna. Man ska nämligen vara mycket försiktig med massage på nedre delen av ryggen när man är gravid. Men en stol borde inte vara någon fara. Jag går på vanlig massage och han tar lite lätt i ryggslutet nu när jag är gravid. Tidigare när jag var gravid och gick hos två andra massörer tog de inte alls nedanför bh:n.
  7. Medlem sedan
    Nov 2000
    #4

    Oooh, shit, vad ska jag ta mig till

    Jag har precis läst manualen till stolen och det står så här:

    \"Om du har en eller flera av dessa åkommor bör du endast använda massagestolen efter konsultation med läkare, annars kan massagen skada din hälsa istället för att förbättra den\"
    -akut sjukdom
    -hjärtsjukdom
    -benskörhet
    -ryggradsproblem
    -under menstruation
    -under graviditet
    -med elakartad tumör
    -högt blodtryck
    -under medicinering
    -handikappad

    Faan, faan, faan, varför tänker jag aldrig innan?
    Vad kan hända då? Just nu är jag inne i en riktig formsvacka, känner mig gråtig och nästan deppig, jag antar att det är hormonerna men jag behöver absolut inte det här att oroa mig för också, buhuuuu...
  8. 4
    Oooh, shit, vad ska jag ta mig till Jag har precis läst manualen till stolen och det står så här:

    \"Om du har en eller flera av dessa åkommor bör du endast använda massagestolen efter konsultation med läkare, annars kan massagen skada din hälsa istället för att förbättra den\"
    -akut sjukdom
    -hjärtsjukdom
    -benskörhet
    -ryggradsproblem
    -under menstruation
    -under graviditet
    -med elakartad tumör
    -högt blodtryck
    -under medicinering
    -handikappad

    Faan, faan, faan, varför tänker jag aldrig innan?
    Vad kan hända då? Just nu är jag inne i en riktig formsvacka, känner mig gråtig och nästan deppig, jag antar att det är hormonerna men jag behöver absolut inte det här att oroa mig för också, buhuuuu...
  9. smockan
    #5

    kolla med...

    Kolla med din barnmorska vad hon tror
  10. 5
    kolla med... Kolla med din barnmorska vad hon tror
  11. Medlem sedan
    Nov 2000
    #6

    okej, ...

    och den här har liksom helkroppsmassage! Den masserade även ryggslut och skinkorna, jag satt i nästan 12 minuter. Jag bryter ihop...
    Vad är faran? Att man frisläpper slaggprodukter som når barnet, eller är det störande för hjärtrytmen???
  12. 6
    okej, ... och den här har liksom helkroppsmassage! Den masserade även ryggslut och skinkorna, jag satt i nästan 12 minuter. Jag bryter ihop...
    Vad är faran? Att man frisläpper slaggprodukter som når barnet, eller är det störande för hjärtrytmen???
  13. Medlem sedan
    Feb 2001
    #7

    Lugn nu!

    En sådan manual är skriven för att säljaren måste skydda sig till varje pris.
    Ja massage kan vara skadligt inte för fostret men man kan starta ex en förlossning eller göra ev en foglossning värre osv fostret dör inte i magen av en massage utanvidare.
    Men alla graviditeter är olika och försäljaren måste skydda sig för anmälningar.
    sedan kasnke stolen inte är det nyttigaste att använda dagligen under gravditeten.
    Andas nu djupt tjejen.
    Ring till din barnmorska och få ett lugnande besked.
    rapportera sedan lydigt till oss vad hon sa.
    Men få inte panik tjejen stressen är värre än massagen var.

    ex handikappad... så brett begrepp finns ju tusentals av handikapp. tänk om jag har lite släng av ashbergers jag kanske inte heller bör sitta i en sådan stol osv.
    Lung och fin men eftersom du är orolig så för din egna skull ring en barnmorska eller nånstans och få mer lugn.!
  14. 7
    Lugn nu! En sådan manual är skriven för att säljaren måste skydda sig till varje pris.
    Ja massage kan vara skadligt inte för fostret men man kan starta ex en förlossning eller göra ev en foglossning värre osv fostret dör inte i magen av en massage utanvidare.
    Men alla graviditeter är olika och försäljaren måste skydda sig för anmälningar.
    sedan kasnke stolen inte är det nyttigaste att använda dagligen under gravditeten.
    Andas nu djupt tjejen.
    Ring till din barnmorska och få ett lugnande besked.
    rapportera sedan lydigt till oss vad hon sa.
    Men få inte panik tjejen stressen är värre än massagen var.

    ex handikappad... så brett begrepp finns ju tusentals av handikapp. tänk om jag har lite släng av ashbergers jag kanske inte heller bör sitta i en sådan stol osv.
    Lung och fin men eftersom du är orolig så för din egna skull ring en barnmorska eller nånstans och få mer lugn.!
  15. Medlem sedan
    Feb 2001
    #8

    faran jag skulle kunna tänka mig är

    att musklerna stimuleras och ev skulle kunna orsaka kramper eller sammandragningar
    hjärtfrekvensen påverkas inte av massage (ja inte fostrets då) mammans hjärtfrekvens kan bli lugnare av att man blir avslappnad iofs.
    slaggprodukter Njaä då får man ha en redigt intensiv massage som verkligen tumlar om musklerna rejält så det gör ont och känns.
    har aldrig hört om slaggprodukter som frigjorts av lätt massage men jag är ju ingen fackman iofs.
    försöker lugna dig tjejen för du behöver samla tankarna och tänka lungt

    stor kram
  16. 8
    faran jag skulle kunna tänka mig är att musklerna stimuleras och ev skulle kunna orsaka kramper eller sammandragningar
    hjärtfrekvensen påverkas inte av massage (ja inte fostrets då) mammans hjärtfrekvens kan bli lugnare av att man blir avslappnad iofs.
    slaggprodukter Njaä då får man ha en redigt intensiv massage som verkligen tumlar om musklerna rejält så det gör ont och känns.
    har aldrig hört om slaggprodukter som frigjorts av lätt massage men jag är ju ingen fackman iofs.
    försöker lugna dig tjejen för du behöver samla tankarna och tänka lungt

    stor kram
  17. Medlem sedan
    May 2000
    #9

    Lugn och fin

    De där varningarna är i paritet med att det står \"Keep Away from Fire\" på barnens pyamasar, eftersom de inte är flamsäkra...
    Det är _ingen_ fara vid en alldeles normal graviditet att få massage, även om man bör undvika vissa oljor och vissa punkter i slutet. En massagestol gör varken till eller från. Du kommer att bli alldeles trasslig ifall du ska oroa dig för allting ihela världen! SÅ, tag ett djupt andetag, torka tårarna och snyt dig och klappa magen. Det är omöjligt att hålla kolla på alla rön samtidigt och de ändras dessutom från år till år. Lita på dig själv. Det kommer att gå jättebra, ska du se.
    Kram!
  18. 9
    Lugn och fin De där varningarna är i paritet med att det står \"Keep Away from Fire\" på barnens pyamasar, eftersom de inte är flamsäkra...
    Det är _ingen_ fara vid en alldeles normal graviditet att få massage, även om man bör undvika vissa oljor och vissa punkter i slutet. En massagestol gör varken till eller från. Du kommer att bli alldeles trasslig ifall du ska oroa dig för allting ihela världen! SÅ, tag ett djupt andetag, torka tårarna och snyt dig och klappa magen. Det är omöjligt att hålla kolla på alla rön samtidigt och de ändras dessutom från år till år. Lita på dig själv. Det kommer att gå jättebra, ska du se.
    Kram!
  19. Carina
    #10

    Lugn

    Jag kan ju inget lova men jag tror absolut inte att du behöver vara orolig. Jag minns inte varför man inte ska massera där, vet bara att massörerna säger så. Liksom att man inte ska massera fötterna hårt när man är gravid. Om du fortsätter att vara orolig tycker jag du ska ringa din bm så hon kan lugna dig med fakta.
  20. 10
    Lugn Jag kan ju inget lova men jag tror absolut inte att du behöver vara orolig. Jag minns inte varför man inte ska massera där, vet bara att massörerna säger så. Liksom att man inte ska massera fötterna hårt när man är gravid. Om du fortsätter att vara orolig tycker jag du ska ringa din bm så hon kan lugna dig med fakta.
  21. Medlem sedan
    Nov 2000
    #11

    Tack, X-tjejen, TTUK, Smockan & Ca-

    -rina! Ni är sååå himla gulliga! Det känns bättre nu, gråtit en skvätt och förbannat mig själv, hihihi..!
    Jag har inte fått tag på BM, hon är tillbaka imorrn igen. Men som sagt, ni har gjort mig lugnare och bebisen mår ju inte bättre av att jag oroar mig! Vad skulle man ta sig till utan alla kloka tjejer härinne? Jag klarar mig inte en dag utan er!

    Massor av kramar!
  22. 11
    Tack, X-tjejen, TTUK, Smockan & Ca- -rina! Ni är sååå himla gulliga! Det känns bättre nu, gråtit en skvätt och förbannat mig själv, hihihi..!
    Jag har inte fått tag på BM, hon är tillbaka imorrn igen. Men som sagt, ni har gjort mig lugnare och bebisen mår ju inte bättre av att jag oroar mig! Vad skulle man ta sig till utan alla kloka tjejer härinne? Jag klarar mig inte en dag utan er!

    Massor av kramar!
  23. Medlem sedan
    Feb 2001
    #12

    texten är mest

    för att man kan få mer ont själv ex om man tar massagen för menssmärtor kanske man får ett oönskat resultat.
    Samma sak för foglossning som hör graviditeten till att det kan förvärra liksom
    att du skulle dödat bäbisen finner jag som en minimalrisk.
    Det finns ingen ström som gått igenom din kropp endast vibrationer.
    Man kasnke skulle förbjuda bilåkande med där vibrerar det ju en hel del.
    :) bara som en jämförelse
  24. 12
    texten är mest för att man kan få mer ont själv ex om man tar massagen för menssmärtor kanske man får ett oönskat resultat.
    Samma sak för foglossning som hör graviditeten till att det kan förvärra liksom
    att du skulle dödat bäbisen finner jag som en minimalrisk.
    Det finns ingen ström som gått igenom din kropp endast vibrationer.
    Man kasnke skulle förbjuda bilåkande med där vibrerar det ju en hel del.
    :) bara som en jämförelse
  25. Medlem sedan
    Sep 2002
    #13

    pga blodtrycket kanske???

    Mamman löper risk för förhöjt blodtryck när man är gravid och massage kan väl påverka detta...

    Det skulle säkert vara mycket mer känt allmänt om det var farligt för fostret om mamman får massage. Men det handlar troligen också om sammandragningar som flera skriver, men kanske längre fram i graviditeten?

    Fast det är otroligt lätt att oroa sig, jag vet.
  26. 13
    pga blodtrycket kanske??? Mamman löper risk för förhöjt blodtryck när man är gravid och massage kan väl påverka detta...

    Det skulle säkert vara mycket mer känt allmänt om det var farligt för fostret om mamman får massage. Men det handlar troligen också om sammandragningar som flera skriver, men kanske längre fram i graviditeten?

    Fast det är otroligt lätt att oroa sig, jag vet.
  27. Milla bf 16/1
    #14

    Man ska inte använda...

    ...massagestol när man är gravid. Vi har en på jobbet och det var vad de sa som hyrde ut den. Vet däremot inte varför. Tror iof inte att det var nån fara att du gjorde det en gång.
  28. 14
    Man ska inte använda... ...massagestol när man är gravid. Vi har en på jobbet och det var vad de sa som hyrde ut den. Vet däremot inte varför. Tror iof inte att det var nån fara att du gjorde det en gång.

Liknande trådar

  1. Massagestol farligt?
    By josefinh in forum _1010 Oktoberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-30, 07:09
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar