Dagmamma ?
Småbarn
  1. Dagmamma?
    #1

    Dagmamma ?

    Dagmamma, är det ett bra alternativ?. Blir det inte en tråkig hemmamiljö för barnen?. Får inte dagmamman lite för många barn att ta hand om?

    Berätta gärna om era dagmammaerfarenheter, oavsett trevliga eller dåliga erfarenheter. Allt är välkommet.
  2. 1
    Dagmamma ? Dagmamma, är det ett bra alternativ?. Blir det inte en tråkig hemmamiljö för barnen?. Får inte dagmamman lite för många barn att ta hand om?

    Berätta gärna om era dagmammaerfarenheter, oavsett trevliga eller dåliga erfarenheter. Allt är välkommet.
  3. Medlem sedan
    Dec 2001
    #2

    Fråga inne på...

    ...Familjedaghem (dagmamma) istället.
  4. 2
    Fråga inne på... ...Familjedaghem (dagmamma) istället.
  5. Medlem sedan
    Dec 2003
    #3

    Olika erfarenheter

    Vi hade världens bästa dagmamma som vi trivdes så himla bra med och barnen gillade att gå dit de oxå. Det var skönt att ha dagmamma i och med att våra barn började så tidigt (runt 13 månader båda två). Först hade hon bara 4 barn när hon hade alla under 3, och sen blev det 5 barn. Ibland kunde det vara reservbarn där och det funkade bra. tyvärr fungerade det inte så bra med vår reservdagmamma, som man måste ha för dagmamman hade reglerad arbetstid. Personkemi är ganska viktig i och med att det bara är en vuxen som man har kontakt med. Båda våra barn gillade dock reservdagmamman. Tror inte att de tyckte det var tråkigt där, de var ute jättemycket, åt ute ibland oxå. Annars när de var inne var det ett lekrum och så lugn och ro nnär man åt. Vår dagmamma slutade förra året när dottern var drygt 3,5 år, och då fick vi förskoleplats i stället. Helt rätt tid att byta för Emilia, hon behövde mer stimulans än vad hon fått tidigare. Lucas skulle ha behövt minst ett år till hos dagmamman. Vad vi saknar mest, barnen oxå, är att vara ute mycket, och på olika platser. På dagis är det mer styrt och mer samma ställe och oftast dagisgården. Har svamlat på, fråga gärna om nåt blev oklart.
  6. 3
    Olika erfarenheter Vi hade världens bästa dagmamma som vi trivdes så himla bra med och barnen gillade att gå dit de oxå. Det var skönt att ha dagmamma i och med att våra barn började så tidigt (runt 13 månader båda två). Först hade hon bara 4 barn när hon hade alla under 3, och sen blev det 5 barn. Ibland kunde det vara reservbarn där och det funkade bra. tyvärr fungerade det inte så bra med vår reservdagmamma, som man måste ha för dagmamman hade reglerad arbetstid. Personkemi är ganska viktig i och med att det bara är en vuxen som man har kontakt med. Båda våra barn gillade dock reservdagmamman. Tror inte att de tyckte det var tråkigt där, de var ute jättemycket, åt ute ibland oxå. Annars när de var inne var det ett lekrum och så lugn och ro nnär man åt. Vår dagmamma slutade förra året när dottern var drygt 3,5 år, och då fick vi förskoleplats i stället. Helt rätt tid att byta för Emilia, hon behövde mer stimulans än vad hon fått tidigare. Lucas skulle ha behövt minst ett år till hos dagmamman. Vad vi saknar mest, barnen oxå, är att vara ute mycket, och på olika platser. På dagis är det mer styrt och mer samma ställe och oftast dagisgården. Har svamlat på, fråga gärna om nåt blev oklart.
  7. dagmamma?
    #4

    tack för tipset! imt

    o
  8. 4
    tack för tipset! imt o
  9. dagmamma?
    #5

    tack

    tack för ditt svar. Undrar om det är en bra ide om barnen är väldigt livliga och behöver mycke stimulans?.
  10. 5
    tack tack för ditt svar. Undrar om det är en bra ide om barnen är väldigt livliga och behöver mycke stimulans?.
  11. Medlem sedan
    Dec 2003
    #6

    Fast

    vår dagmamma tillhörde en dagmammegrupp med 5 dagmammor, och de gjorde planering ihop och träffades varje förmiddag mån-torsdag (torsdag var de i lokal) så träffades många barnändå. Det var sånggrupp den dagen, gymnastik en dag och femåringarna hade egen grupp en dag i veckan. Tror att det blev ganska skönt att få vara ensam med dagmamman + hennes barn efter en intensiv förmiddag. Samtidigt så gillar jag förskolan.
  12. 6
    Fast vår dagmamma tillhörde en dagmammegrupp med 5 dagmammor, och de gjorde planering ihop och träffades varje förmiddag mån-torsdag (torsdag var de i lokal) så träffades många barnändå. Det var sånggrupp den dagen, gymnastik en dag och femåringarna hade egen grupp en dag i veckan. Tror att det blev ganska skönt att få vara ensam med dagmamman + hennes barn efter en intensiv förmiddag. Samtidigt så gillar jag förskolan.
  13. Mica
    #7

    Hur menar du då?

    Vad är det för stimulans som du menar, som inte dagmamman kan ge livliga barn?
  14. 7
    Hur menar du då? Vad är det för stimulans som du menar, som inte dagmamman kan ge livliga barn?
  15. Medlem sedan
    Jul 2002
    #8

    Tvärtom tror jag

    Först och främst så undrade du lite över aktiva barn som kanske inte blev tillräckligt stimulerade hos dagmamma. JAg tror att det är lite tvärtom faktiskt. Här där vi jobbar är vi ute minst 2 gånger varje dag. 2 timmar på förmiddagen och sedan efter mellis tills barnen går hem. Aktiva barn bruakr få tillräckligt med utlopp för sin energi när de är ute så mycket.
    På många dagis så är de inte ute lika mycket som hos dagmamma och de mest aktiva barnen blir då \"stökiga\" för de har för mycket spring i benen som de inte kan springa av sig inomhus. Har man livliga barn tenderar de ofta att bli ännu mer upplivade om det är många barn.

    Här ska man ha 6-7 barn i barngruppen. Jag tycker det är en rätt lagom stor grupp om åldersfördelningen är ok.

    Jag och min akollegor har massor med leksaker och barnen kan bygga med lego, tågbana. leka med dockor, pyssla, leka med bilar, mm precis lika mycket som på dagis. Skillnaden är att man är i hemmamiljö i en mindre barngrupp.

  16. 8
    Tvärtom tror jag Först och främst så undrade du lite över aktiva barn som kanske inte blev tillräckligt stimulerade hos dagmamma. JAg tror att det är lite tvärtom faktiskt. Här där vi jobbar är vi ute minst 2 gånger varje dag. 2 timmar på förmiddagen och sedan efter mellis tills barnen går hem. Aktiva barn bruakr få tillräckligt med utlopp för sin energi när de är ute så mycket.
    På många dagis så är de inte ute lika mycket som hos dagmamma och de mest aktiva barnen blir då \"stökiga\" för de har för mycket spring i benen som de inte kan springa av sig inomhus. Har man livliga barn tenderar de ofta att bli ännu mer upplivade om det är många barn.

    Här ska man ha 6-7 barn i barngruppen. Jag tycker det är en rätt lagom stor grupp om åldersfördelningen är ok.

    Jag och min akollegor har massor med leksaker och barnen kan bygga med lego, tågbana. leka med dockor, pyssla, leka med bilar, mm precis lika mycket som på dagis. Skillnaden är att man är i hemmamiljö i en mindre barngrupp.

Liknande trådar

  1. dagmamma???
    By ledali in forum Hemmaföräldrar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-01-08, 00:30
  2. Dagmamma!
    By alissa in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-08, 02:55
  3. Mat hos dagmamma?
    By patka in forum Småbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-18, 12:27
  4. Hur får man tag på dagmamma????????
    By __dani in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-03, 21:07
  5. Bli dagmamma...
    By mejamy in forum Hemmaföräldrar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-03-17, 12:28
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar