Köpa detta innan bebis kommer?
_0608 Augustibarn
  1. Freja BF 15/8
    #1

    Köpa detta innan bebis kommer?

    Vissa saker känns självklara att köpa innan, vissa är sjävklara att vänta med. Men vad av nedanstående ska jag köpa i förebyggande syfte?

    Nässug
    Nappflaska och ersättning
    Bröstmjölksuppsamlare
    Alvedonsuppar
    Bröstmjölkspump
    Bröstvårtskräm
    Bröstvärmare av tex ylle
    Näsdroppar
    Rumpsalva (har tänkt använda mest vegetabiliska oljor)

    Och vad behöver man till att sköta naveln?
  2. 1
    Köpa detta innan bebis kommer? Vissa saker känns självklara att köpa innan, vissa är sjävklara att vänta med. Men vad av nedanstående ska jag köpa i förebyggande syfte?

    Nässug
    Nappflaska och ersättning
    Bröstmjölksuppsamlare
    Alvedonsuppar
    Bröstmjölkspump
    Bröstvårtskräm
    Bröstvärmare av tex ylle
    Näsdroppar
    Rumpsalva (har tänkt använda mest vegetabiliska oljor)

    Och vad behöver man till att sköta naveln?
  3. Gullan m Axel-03, +bf 4/8
    #2

    Av det du skriver

    Använde jag bara två saker med Axel och det är Alvedonsuppar och rumpsalva så i mina ögon är det det enda du behöver köpa.

    Naveln är det inte säkert att du behöver något till. Axels var torr och fin i stort sett hela tiden, nån gång torkade jag med tops annars ska man låta den vara så mycket som möjligt tills stumpen trillat av.
  4. 2
    Av det du skriver Använde jag bara två saker med Axel och det är Alvedonsuppar och rumpsalva så i mina ögon är det det enda du behöver köpa.

    Naveln är det inte säkert att du behöver något till. Axels var torr och fin i stort sett hela tiden, nån gång torkade jag med tops annars ska man låta den vara så mycket som möjligt tills stumpen trillat av.
  5. Medlem sedan
    Jan 2001
    #3

    vad jag tipsar om

    är väl vad jag behövt till mina och kommer ha hemma. *L*

    Nässug - JA, absolut. Toppen när de små snuvar och suga ur dem innan amning.

    Nappflaska och ersättning - Flaskan har jag haft hemma innan, dels för vatten, dels för pumpning och en del bara för säkerhets skull.. Ersättning? Det är nog individuellt. Men det kan man ju fixa om det kniper.

    Bröstmjölksuppsamlare - har aldrig brytt mig om men det är nog för att det inte runnit så mycket under amningen som när man står i duschen ;0)

    Alvedonsuppar - har så svårt för suppar :0/ Fy för att stoppa upp saker i den änden *s* Men flytande Alvedon, visst. Sen är det inget man brukar ge nyfödda utan läkares ord. då det är från 5 kg.

    Bröstmjölkspump - Skulle inte lägga den summan innan jag vet om amning funkar bra. En bra pump kostar, så personligen skulle jag avvakta.

    Bröstvårtskräm - nej, inget kommer i närheten av bröstmjölk och luftning. Då blir tuttarna som nya! :0)

    Bröstvärmare av tex ylle - Ytterligare en sak som kan vänta, om man behöver dem alls. Bara med min första har jag behövt värma upp, men hon är född i början av feb. i kalla -96. Plus att jag fick stockning :0/

    Näsdroppar - Ja, och koksaltlösning. Super jobbigt att försöka amma ett barn som inte kan andas bra genom näsan. I första hand testar man droppar av bröstmjölk men ibland behövs det extra hjälp.

    Rumpsalva (har tänkt använda mest vegetabiliska oljor) - Inotyol! En livräddare när olivoljan inte riktigt räcker till *L*

    Naveln brukar inte behöva mer än vatten och bomullspinnar. Börjar den gegga så får du behandling från BVC.
  6. 3
    vad jag tipsar om är väl vad jag behövt till mina och kommer ha hemma. *L*

    Nässug - JA, absolut. Toppen när de små snuvar och suga ur dem innan amning.

    Nappflaska och ersättning - Flaskan har jag haft hemma innan, dels för vatten, dels för pumpning och en del bara för säkerhets skull.. Ersättning? Det är nog individuellt. Men det kan man ju fixa om det kniper.

    Bröstmjölksuppsamlare - har aldrig brytt mig om men det är nog för att det inte runnit så mycket under amningen som när man står i duschen ;0)

    Alvedonsuppar - har så svårt för suppar :0/ Fy för att stoppa upp saker i den änden *s* Men flytande Alvedon, visst. Sen är det inget man brukar ge nyfödda utan läkares ord. då det är från 5 kg.

    Bröstmjölkspump - Skulle inte lägga den summan innan jag vet om amning funkar bra. En bra pump kostar, så personligen skulle jag avvakta.

    Bröstvårtskräm - nej, inget kommer i närheten av bröstmjölk och luftning. Då blir tuttarna som nya! :0)

    Bröstvärmare av tex ylle - Ytterligare en sak som kan vänta, om man behöver dem alls. Bara med min första har jag behövt värma upp, men hon är född i början av feb. i kalla -96. Plus att jag fick stockning :0/

    Näsdroppar - Ja, och koksaltlösning. Super jobbigt att försöka amma ett barn som inte kan andas bra genom näsan. I första hand testar man droppar av bröstmjölk men ibland behövs det extra hjälp.

    Rumpsalva (har tänkt använda mest vegetabiliska oljor) - Inotyol! En livräddare när olivoljan inte riktigt räcker till *L*

    Naveln brukar inte behöva mer än vatten och bomullspinnar. Börjar den gegga så får du behandling från BVC.
  7. Marre
    #4

    Inget..

    Höll jag på att säga. :)
    Allt är ju en kostnad, som är onödig om man inte behöver det.

    Det enda jag har haft till de tidigare, och kommer ha nu med, är en bra salva till röda rumpor. Blir en ringblommesalva. Den är oslagbar, när det gäller läkande. *L*
  8. 4
    Inget.. Höll jag på att säga. :)
    Allt är ju en kostnad, som är onödig om man inte behöver det.

    Det enda jag har haft till de tidigare, och kommer ha nu med, är en bra salva till röda rumpor. Blir en ringblommesalva. Den är oslagbar, när det gäller läkande. *L*
  9. Freja BF 15/8
    #5

    tack för tipset om salva!

    Vill ju som sagt helst undvika mineraloljor. Annars har jag tänkt kolla in weledas produkter för barn, har du provat dem?
  10. 5
    tack för tipset om salva! Vill ju som sagt helst undvika mineraloljor. Annars har jag tänkt kolla in weledas produkter för barn, har du provat dem?
  11. Medlem sedan
    Oct 2002
    #6

    Nä, lägger mig i ;-)

    Jag tycker du kan skippa allt förutom:

    -Mjölkuppsamlare (bra att ha om man läcker från andra bröstet under amning tex.)
    -Alvedonsuppar
    -Rumpsalva (Inotyol eller Weledas salva)
    -Bröstskydd/värmare (man vet aldrig om man är känslig för stockning, och det är HEMSKT att ha, jag lovar!!!)

    Köp koksaltlösning istället för näsdroppar, det kan du även göra rent runt navelstumpen med också. Dränk en tops och så kan man dutta/rulla försiktigt om naveln blir geggig.
    Annars är bröstmjölk suveränt att smörja sina egna bröstvårtor med tex.

    De andra sakerna är överflödiga och onödiga. Bara en kostnad. Du kan iofs köpa kanske en flaska för att förvara ev. överbliven mjölk i.

    :-D
  12. 6
    Nä, lägger mig i ;-) Jag tycker du kan skippa allt förutom:

    -Mjölkuppsamlare (bra att ha om man läcker från andra bröstet under amning tex.)
    -Alvedonsuppar
    -Rumpsalva (Inotyol eller Weledas salva)
    -Bröstskydd/värmare (man vet aldrig om man är känslig för stockning, och det är HEMSKT att ha, jag lovar!!!)

    Köp koksaltlösning istället för näsdroppar, det kan du även göra rent runt navelstumpen med också. Dränk en tops och så kan man dutta/rulla försiktigt om naveln blir geggig.
    Annars är bröstmjölk suveränt att smörja sina egna bröstvårtor med tex.

    De andra sakerna är överflödiga och onödiga. Bara en kostnad. Du kan iofs köpa kanske en flaska för att förvara ev. överbliven mjölk i.

    :-D
  13. Medlem sedan
    Jul 2002
    #7

    Jaadu..

    Av det har jag till Celia aldrig använt:
    Nässug
    Nappflaska och ersättning
    Bröstmjölksuppsamlare
    Bröstvårtskräm
    Bröstvärmare
    Något att sköta naveln med

    Så följdaktligen skulle jag råda med att vänta med det! (Ffa nappflaska och ersättning. Behöver man det så kan man köpa det då, men de allra flesta behöver ju inte ge ersättning.)

    Näsdroppar ska tidigast ges från en månad, så det kan man vänta med. Suppar borde ni klara er utan, men ok - det kanske kan vara bra att ha.

    Rumpsalva, ja, där tycker jag faktiskt att inotyol är suverän. Och mjölkpump köpte jag själv på typ dag tre, fyra nåt, så det kanske kan vara nåt att köpa relativt tidigt. Men, skulle iaf vänta och se om du behöver den, då de ju är ganska dyra.
  14. 7
    Jaadu.. Av det har jag till Celia aldrig använt:
    Nässug
    Nappflaska och ersättning
    Bröstmjölksuppsamlare
    Bröstvårtskräm
    Bröstvärmare
    Något att sköta naveln med

    Så följdaktligen skulle jag råda med att vänta med det! (Ffa nappflaska och ersättning. Behöver man det så kan man köpa det då, men de allra flesta behöver ju inte ge ersättning.)

    Näsdroppar ska tidigast ges från en månad, så det kan man vänta med. Suppar borde ni klara er utan, men ok - det kanske kan vara bra att ha.

    Rumpsalva, ja, där tycker jag faktiskt att inotyol är suverän. Och mjölkpump köpte jag själv på typ dag tre, fyra nåt, så det kanske kan vara nåt att köpa relativt tidigt. Men, skulle iaf vänta och se om du behöver den, då de ju är ganska dyra.
  15. Medlem sedan
    Oct 2002
    #8

    så här tycker jag *besöker*

    Nässug - köpte vi, aldrig, aldrig använt trots förkyld bebis
    Nappflaska och ersättning - ja, om du inte ska amma, men inte om du tänker försöka amma

    Bröstmjölksuppsamlare - aha, du ska amma, ja det kans du köpa

    Alvedonsuppar - kan vara bra att ha

    Bröstmjölkspump - nej

    Bröstvårtskräm - jag använde inte min förrän långt senare, bröstmjölk funkar bra som smörjmedel

    Bröstvärmare av tex ylle -ja!

    Näsdroppar - till dig? till bebisen? Om det senare, nej - kör med droppar bröstmjölk ist!

    Rumpsalva (har tänkt använda mest vegetabiliska oljor) - tja, någon salva kan vara bra att ha, men bröstmjölk är klart effektivast till det mesta på bebisen
  16. 8
    så här tycker jag *besöker* Nässug - köpte vi, aldrig, aldrig använt trots förkyld bebis
    Nappflaska och ersättning - ja, om du inte ska amma, men inte om du tänker försöka amma

    Bröstmjölksuppsamlare - aha, du ska amma, ja det kans du köpa

    Alvedonsuppar - kan vara bra att ha

    Bröstmjölkspump - nej

    Bröstvårtskräm - jag använde inte min förrän långt senare, bröstmjölk funkar bra som smörjmedel

    Bröstvärmare av tex ylle -ja!

    Näsdroppar - till dig? till bebisen? Om det senare, nej - kör med droppar bröstmjölk ist!

    Rumpsalva (har tänkt använda mest vegetabiliska oljor) - tja, någon salva kan vara bra att ha, men bröstmjölk är klart effektivast till det mesta på bebisen
  17. Freja BF 15/8
    #9

    Angående ersättning

    Jag tänker absolut försöka amma. Har dock sett och hört många gånger att man kan ha ersättning hemma i reserv för att bespara sig själv och bebisen ett långt dygn av gråt om mjölken inte räcker till...
  18. 9
    Angående ersättning Jag tänker absolut försöka amma. Har dock sett och hört många gånger att man kan ha ersättning hemma i reserv för att bespara sig själv och bebisen ett långt dygn av gråt om mjölken inte räcker till...
  19. filur72 m 3an
    #10

    kan inte låta bli att svara

    eftersom jag är lite shoppinggalen också...

    Nässug - det har jag och den är värdelös

    Nappflaska och ersättning - vänta med nappflaska då den kan förvirra taget. Om du har problem med amning så ska du kräva hjälp på BB, amningsrådgivning etc och där har de ersättning, jag lovar. Jag har aldrig köpt det även om jag tänkt tanken.

    Bröstmjölksuppsamlare - nje det har jag faktiskt inte handlat men se till att ha trasor, små handdukar för det är lätt att det läcker ur det bröst du inte ammar från.

    Alvedonsuppar - de går åt förr eller senare så köp du det!

    Bröstmjölkspump - det köpte min man till mig på BB vid första barnet en sådan där billig från apoteket och den har jag haft nytta av bl a vid stockning - den var inte så dyr men inte vidare bekväm heller...

    Bröstvårtskräm - aldrig använt utan varit noga med att smörja in bröstvårtorna med en sista droppe mjölk efter bebben ätit färdigt.

    Bröstvärmare av tex ylle - hmmm jag har bröstvärmare men i augusti hoppas jag verkligen att det är för varmt för det!

    Näsdroppar - bröstmjölk i näsan är det bästa, strunta i näsdroppar.

    Rumpsalva (har tänkt använda mest vegetabiliska oljor)
    - Weledas är fantastisk!

    Och vad behöver man till att sköta naveln? - nada, den ska du inte gojsa med. BB och BVC har koll på det. Risken är större att du petar ned bakterier där än att du faktiskt gör någon nytta.

    Jag lägger hellre pengarna på:
    En fårskinnsfäll - jag är lite nojjig om bakhuvudet på bebben och då är en fårskinnsfäll super eftersom huvudet får mjukt stöd.

    Fina barnkläder. Det finns ju såå mycket fint och just nu är det världens rea ju!

    Ett riktigt bra bärdon, sele eller sjal.

    Parfymfria krämer, deodoranter etc till dig själv eftersom jag tycker det känns jobbigt att ha parfyrmerade produkter när man har en liten som snusar nära en.

    En bra klippning till dig själv, det blir ju en del foton...
  20. 10
    kan inte låta bli att svara eftersom jag är lite shoppinggalen också...

    Nässug - det har jag och den är värdelös

    Nappflaska och ersättning - vänta med nappflaska då den kan förvirra taget. Om du har problem med amning så ska du kräva hjälp på BB, amningsrådgivning etc och där har de ersättning, jag lovar. Jag har aldrig köpt det även om jag tänkt tanken.

    Bröstmjölksuppsamlare - nje det har jag faktiskt inte handlat men se till att ha trasor, små handdukar för det är lätt att det läcker ur det bröst du inte ammar från.

    Alvedonsuppar - de går åt förr eller senare så köp du det!

    Bröstmjölkspump - det köpte min man till mig på BB vid första barnet en sådan där billig från apoteket och den har jag haft nytta av bl a vid stockning - den var inte så dyr men inte vidare bekväm heller...

    Bröstvårtskräm - aldrig använt utan varit noga med att smörja in bröstvårtorna med en sista droppe mjölk efter bebben ätit färdigt.

    Bröstvärmare av tex ylle - hmmm jag har bröstvärmare men i augusti hoppas jag verkligen att det är för varmt för det!

    Näsdroppar - bröstmjölk i näsan är det bästa, strunta i näsdroppar.

    Rumpsalva (har tänkt använda mest vegetabiliska oljor)
    - Weledas är fantastisk!

    Och vad behöver man till att sköta naveln? - nada, den ska du inte gojsa med. BB och BVC har koll på det. Risken är större att du petar ned bakterier där än att du faktiskt gör någon nytta.

    Jag lägger hellre pengarna på:
    En fårskinnsfäll - jag är lite nojjig om bakhuvudet på bebben och då är en fårskinnsfäll super eftersom huvudet får mjukt stöd.

    Fina barnkläder. Det finns ju såå mycket fint och just nu är det världens rea ju!

    Ett riktigt bra bärdon, sele eller sjal.

    Parfymfria krämer, deodoranter etc till dig själv eftersom jag tycker det känns jobbigt att ha parfyrmerade produkter när man har en liten som snusar nära en.

    En bra klippning till dig själv, det blir ju en del foton...
  21. Marre
    #11

    bra tips..

    Tycker helt klart att de sista var bäst!

    En tur till frissan!! *S*
    Inte något man tänker på direkt, kanske..
  22. 11
    bra tips.. Tycker helt klart att de sista var bäst!

    En tur till frissan!! *S*
    Inte något man tänker på direkt, kanske..
  23. Medlem sedan
    Jul 2002
    #12

    Mmmm

    Men ersättning ska helst ges efter samråd med läkare/BVC, så då har man nästan alltid möjlighet att svänga förbi en Ica eller så på vägen hem..

    Om bebben vill ha mer mjölk så är det ju faktiskt så, att det allra bästa är att amma mer - då får man också mer mjölk! Man kan faktiskt amma dygnet runt vissa dagar, bara byta bröst när bebben släpper.
  24. 12
    Mmmm Men ersättning ska helst ges efter samråd med läkare/BVC, så då har man nästan alltid möjlighet att svänga förbi en Ica eller så på vägen hem..

    Om bebben vill ha mer mjölk så är det ju faktiskt så, att det allra bästa är att amma mer - då får man också mer mjölk! Man kan faktiskt amma dygnet runt vissa dagar, bara byta bröst när bebben släpper.
  25. Medlem sedan
    Jul 2003
    #13

    Vart köper man det?

    Ringblommesalva?
  26. 13
    Vart köper man det? Ringblommesalva?
  27. Freja BF 15/8
    #14

    I hälsokostaffärer. IMT

    h
  28. 14
    I hälsokostaffärer. IMT h
  29. Medlem sedan
    Mar 2002
    #15

    Jag tänker....

    ...inte köpa ngt av det där i förväg, möjligen en tub med inotyol.
    När jag väntade dottern (för 7 år sen) köpte jag ALLT som stod på alla listor, nu är jag mycket coolare...
    Vi bor dessutom bara ett stenkast från apotek och stort köpcentrum så behövs ngt av det där de första dagarna får väl sambon kila ner och fixa det då.
  30. 15
    Jag tänker.... ...inte köpa ngt av det där i förväg, möjligen en tub med inotyol.
    När jag väntade dottern (för 7 år sen) köpte jag ALLT som stod på alla listor, nu är jag mycket coolare...
    Vi bor dessutom bara ett stenkast från apotek och stort köpcentrum så behövs ngt av det där de första dagarna får väl sambon kila ner och fixa det då.
  31. Julle Jös
    #16

    Mina svar

    Det enda jag skulle köpa innan var en bröstmjölksuppsamlare (på apoteket) och skydd att sätta i behån eftersom de flesta sympatiläcker en hel del.

    På många BB får man reklamgrejer, typ Babybag och Liberopåsen. Där finns en del grejer som kan användas vid behov.

    Angående paracetamolsupparna så ska man ALDRIG ge det till bebisar under tre månader. Har en så iten bebis feber ska man DIREKT kontakta läkare!
    Så att köpa suppar för förlossningen är väldigt onödigt!

    Bästa krämen är annars bröstmjölk. till röda rumpor och ömmande bröstvårtor och fnasiga bebisar.
  32. 16
    Mina svar Det enda jag skulle köpa innan var en bröstmjölksuppsamlare (på apoteket) och skydd att sätta i behån eftersom de flesta sympatiläcker en hel del.

    På många BB får man reklamgrejer, typ Babybag och Liberopåsen. Där finns en del grejer som kan användas vid behov.

    Angående paracetamolsupparna så ska man ALDRIG ge det till bebisar under tre månader. Har en så iten bebis feber ska man DIREKT kontakta läkare!
    Så att köpa suppar för förlossningen är väldigt onödigt!

    Bästa krämen är annars bröstmjölk. till röda rumpor och ömmande bröstvårtor och fnasiga bebisar.

Liknande trådar

  1. Sjuk innan bebis kommer!!
    By Nickan88 in forum _1004 Aprilbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-03-15, 12:57
  2. Att göra innan bebis kommer
    By ::Kiddan:: in forum _0712 Decemberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-12-03, 17:48
  3. Vad köpa innan?
    By Mollsan in forum _0705 Majbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-03-28, 21:09
  4. Hinna med innan bebis kommer?
    By Sannja in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-02-28, 16:08
  5. Köpa något innan ??
    By CALI in forum Separation
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 09:09
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar