Tandborstning och kräkreflexer
_0701 Januaribarn
  1. Medlem sedan
    May 2004
    #1

    Tandborstning och kräkreflexer

    Jag behöver tips.

    Så fort jag tänker på att borsta tänderna får jag kväljningar (jo nu också när jag skriver om det här) Är jag så dum att jag ändå försöker borsta tänderna slutar det alltid med att jag kräks och det känns verkligen inte som att det är bra för tänderna.

    Jag har köpt munskölj, tuggar tuggummin och kan använda mellanrumstandborste. Men ändå känns det väldigt ofräscht.

    Någon som haft liknande problem och löst dem?
  2. 1
    Tandborstning och kräkreflexer Jag behöver tips.

    Så fort jag tänker på att borsta tänderna får jag kväljningar (jo nu också när jag skriver om det här) Är jag så dum att jag ändå försöker borsta tänderna slutar det alltid med att jag kräks och det känns verkligen inte som att det är bra för tänderna.

    Jag har köpt munskölj, tuggar tuggummin och kan använda mellanrumstandborste. Men ändå känns det väldigt ofräscht.

    Någon som haft liknande problem och löst dem?
  3. Medlem sedan
    Feb 2001
    #2

    har samma

    men nä lösning har jag inte
    jag tar tandborstningen i omgångar och sköljer emellan och tar mindre tandkräm.
    Ibland går det bra ibland mindre bra.
  4. 2
    har samma men nä lösning har jag inte
    jag tar tandborstningen i omgångar och sköljer emellan och tar mindre tandkräm.
    Ibland går det bra ibland mindre bra.
  5. Medlem sedan
    Jul 2004
    #3

    Hej hej!

    Besökte er lite, och det här är nåt jag har erfarenhet av. Jag har fortfarande lite problem med det här nu i vecka 39, så att säga att jag har löst det är verkligen inte sant. Det _är_ ofräscht. *s* Men jag kanske har lite tips. =)

    För mig var barntandborste bra, det retade inte lika mkt och jättemild tandkräm. Tyvärr smakar många barntandkrämer godis, och det vill man ju inte, men man kan testa lite olika. Jag kunde inte använda munskölj, tuggummin och sånt, så tänderna tog säkert en hel del stryk, men det är ju jättebra att du kan göra det! Att borsta med bara vatten funkade för mig ibland. Och att borsta tänderna i duschen! Låter kanske skumt, men där behövde jag liksom inte hålla nåt skum i munnen. När det var som värst kunde jag absolut inte borsta direkt efter att jag hade kräkts, men lite senare funkade det ganska bra. Inte heller borsta när du är hungrig, men heller inte när magen är full.

    Jag var ju ett hopplöst kräkfall (snyggt ord va?) i sådär 20-25 veckor, och visst har det hängt i efter det också, men det blev faktiskt bättre sen!
  6. 3
    Hej hej! Besökte er lite, och det här är nåt jag har erfarenhet av. Jag har fortfarande lite problem med det här nu i vecka 39, så att säga att jag har löst det är verkligen inte sant. Det _är_ ofräscht. *s* Men jag kanske har lite tips. =)

    För mig var barntandborste bra, det retade inte lika mkt och jättemild tandkräm. Tyvärr smakar många barntandkrämer godis, och det vill man ju inte, men man kan testa lite olika. Jag kunde inte använda munskölj, tuggummin och sånt, så tänderna tog säkert en hel del stryk, men det är ju jättebra att du kan göra det! Att borsta med bara vatten funkade för mig ibland. Och att borsta tänderna i duschen! Låter kanske skumt, men där behövde jag liksom inte hålla nåt skum i munnen. När det var som värst kunde jag absolut inte borsta direkt efter att jag hade kräkts, men lite senare funkade det ganska bra. Inte heller borsta när du är hungrig, men heller inte när magen är full.

    Jag var ju ett hopplöst kräkfall (snyggt ord va?) i sådär 20-25 veckor, och visst har det hängt i efter det också, men det blev faktiskt bättre sen!
  7. Medlem sedan
    Dec 2005
    #4

    tips

    När jag borstar tänderna så har jag börjat med att borsta uppe först. Började alltid nere förut, men vissa dagar så kommer kräkreflexerna när jag börjar nere. Så mitt tips är börja att borsta uppe först
  8. 4
    tips När jag borstar tänderna så har jag börjat med att borsta uppe först. Började alltid nere förut, men vissa dagar så kommer kräkreflexerna när jag börjar nere. Så mitt tips är börja att borsta uppe först
  9. Medlem sedan
    May 2001
    #5

    Där är du!

    Glad jag blev av att se dig. Nu ser du till att du håller dig kvar här, för vi är flera som inte vill se dig på sidan vi flyttat till!

    Vad det gäller tandborstningen kan jag inte ge dig några tips, men jag förstår dig, för trots att jag aldrig varit någon graviditets-kräkare, så ger just tandborstning kväljningar.

    Inte Bim! mer utan HiB (Helena i Brest)
  10. 5
    Där är du! Glad jag blev av att se dig. Nu ser du till att du håller dig kvar här, för vi är flera som inte vill se dig på sidan vi flyttat till!

    Vad det gäller tandborstningen kan jag inte ge dig några tips, men jag förstår dig, för trots att jag aldrig varit någon graviditets-kräkare, så ger just tandborstning kväljningar.

    Inte Bim! mer utan HiB (Helena i Brest)
  11. Medlem sedan
    May 2004
    #6

    Men hej!

    Jag försöker hålla koll på dig, och konstaterade att du inte skrivit något idag. Gissa vad jag trodde då?

    Usch säg inte så där om att du fortfarande inte kan borsta tänderna. Mina tänder var redan ledsna innan graviditeten trots att jag alltid skött dem noga, min tandläkare tror att det beror på mina hormonbehandlingar. Om jag inte kan borsta tänderna i nio månader kommer jag att vara tandlös i januari.

    Men jag mår inte alls lika illa som du gjorde och kräks inte ens varje dag, så jag har förhoppningar om att börja må bättre om ett tag.

    Tack för tipsen, det där med duschen låter som något jag ska prova redan ikväll,jag mår inte alls illa när jag duschar, inte ens om mannen gör rent kattlådan samtidigt.

    Du jag håller koll på dig! Hoppas allt går perfekt nu ända in i mål!

    Kramar
  12. 6
    Men hej! Jag försöker hålla koll på dig, och konstaterade att du inte skrivit något idag. Gissa vad jag trodde då?

    Usch säg inte så där om att du fortfarande inte kan borsta tänderna. Mina tänder var redan ledsna innan graviditeten trots att jag alltid skött dem noga, min tandläkare tror att det beror på mina hormonbehandlingar. Om jag inte kan borsta tänderna i nio månader kommer jag att vara tandlös i januari.

    Men jag mår inte alls lika illa som du gjorde och kräks inte ens varje dag, så jag har förhoppningar om att börja må bättre om ett tag.

    Tack för tipsen, det där med duschen låter som något jag ska prova redan ikväll,jag mår inte alls illa när jag duschar, inte ens om mannen gör rent kattlådan samtidigt.

    Du jag håller koll på dig! Hoppas allt går perfekt nu ända in i mål!

    Kramar
  13. Medlem sedan
    May 2004
    #7

    Läs Fridas tips

    Hon hade en del bra förslag. Hoppas att det löser sig för oss båda så att vi slipper tappa våra tänder.
  14. 7
    Läs Fridas tips Hon hade en del bra förslag. Hoppas att det löser sig för oss båda så att vi slipper tappa våra tänder.
  15. Medlem sedan
    May 2004
    #8

    Mitt problem...

    ...är nog mer psykiskt eftersom kväljningarna börjar bara av tanken på att borsta tänderna. Samma sak är det med att öppna kylskåpet jag börjar kväljas bara jag tänker på att göra det.
  16. 8
    Mitt problem... ...är nog mer psykiskt eftersom kväljningarna börjar bara av tanken på att borsta tänderna. Samma sak är det med att öppna kylskåpet jag börjar kväljas bara jag tänker på att göra det.
  17. Medlem sedan
    May 2004
    #9

    Vad otroligt tråkigt!

    Jag är hemskt ledsen för att du inte får stanna kvar här hos oss!

    Kramar
  18. 9
    Vad otroligt tråkigt! Jag är hemskt ledsen för att du inte får stanna kvar här hos oss!

    Kramar
  19. Medlem sedan
    Jul 2004
    #10

    Och jag håller ju koll på dig! =)

    Klart att illamåendet kommer att bli bättre om ett tag. Sen ska du få den där trevliga tiden där du kan njuta! Och det går visst helt okej att borsta tänderna nu. Brukar andas lite och skölja med iskallt vatten i ansiktet. Man ska med andra ord inte sminka sig innan man borstar tänderna. *s* Du får testa knepen, och sen har det verkligen blivit bättre för min del, även om det liksom slår tillbaka ibland. Så det är inte kört för dina tänder, det tror jag inte! Tänk på att det ju är vanligt med lite extra lätt blödande tandkött när man är gravid, så du behöver inte tro att du tappar tänderna om det händer.

    Nä, inte riktigt än är det dax för min del. Börjar känna mig lite sliten, även om jag liksom mår bra, så det har inte blivit så mkt tid vid datorn de senaste dagarna. Ligger mest på sängen och läser lite böcker och sover. Jag är så där tråkig och håller dagen hemlig, men det är nästa vecka iaf, kan jag avslöja. Känns hur skumt som helst att veta datum, och att det snart är dax! Jag fattar det inte.

    Jag tänker på dig på måndag, det vet du. Kramar!
  20. 10
    Och jag håller ju koll på dig! =) Klart att illamåendet kommer att bli bättre om ett tag. Sen ska du få den där trevliga tiden där du kan njuta! Och det går visst helt okej att borsta tänderna nu. Brukar andas lite och skölja med iskallt vatten i ansiktet. Man ska med andra ord inte sminka sig innan man borstar tänderna. *s* Du får testa knepen, och sen har det verkligen blivit bättre för min del, även om det liksom slår tillbaka ibland. Så det är inte kört för dina tänder, det tror jag inte! Tänk på att det ju är vanligt med lite extra lätt blödande tandkött när man är gravid, så du behöver inte tro att du tappar tänderna om det händer.

    Nä, inte riktigt än är det dax för min del. Börjar känna mig lite sliten, även om jag liksom mår bra, så det har inte blivit så mkt tid vid datorn de senaste dagarna. Ligger mest på sängen och läser lite böcker och sover. Jag är så där tråkig och håller dagen hemlig, men det är nästa vecka iaf, kan jag avslöja. Känns hur skumt som helst att veta datum, och att det snart är dax! Jag fattar det inte.

    Jag tänker på dig på måndag, det vet du. Kramar!
  21. Medlem sedan
    Feb 2001
    #11

    haha tur att jag var till

    tandläkaren alldeles nyss och fick konstaterat att det var noll hål och såg bra ut.
    Annars kan man ju undra hur dte står till med ganska täta graviditeter blir dte ju inte så noga skött.
  22. 11
    haha tur att jag var till tandläkaren alldeles nyss och fick konstaterat att det var noll hål och såg bra ut.
    Annars kan man ju undra hur dte står till med ganska täta graviditeter blir dte ju inte så noga skött.
  23. Q
    #12

    Hej

    ett tips som jag har är att ta en barntandborste och borsta med. det haar jag, går lite bättre. Men jag får borsta rätt fort och bara stå över vasken, inte gå runt hemma som jag alltid kunnat innan.
    Sedan borstar jag typ bara morgon och kväll, ja och då efter jag spytt.
    Lycka till. Vet precis hur du har det med illamående och kräkningar:(
  24. 12
    Hej ett tips som jag har är att ta en barntandborste och borsta med. det haar jag, går lite bättre. Men jag får borsta rätt fort och bara stå över vasken, inte gå runt hemma som jag alltid kunnat innan.
    Sedan borstar jag typ bara morgon och kväll, ja och då efter jag spytt.
    Lycka till. Vet precis hur du har det med illamående och kräkningar:(

Liknande trådar

  1. Tandborstning
    By Naturell mor till 3 in forum _1110 Oktoberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-04-19, 17:40
  2. Tandborstning?
    By Malmborg in forum _0806 Junibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-29, 23:02
  3. Tandborstning
    By KNFG in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-01, 14:01
  4. Tandborstning
    By maita in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-30, 14:29
  5. Kräkreflexer någon?
    By Bombina in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-31, 17:58
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar