Finns det fler barn som VILL vara
Småbarn
  1. Poppy
    #1

    Finns det fler barn som VILL vara

    hemma istället för att gå på dagis?

    Jag har en 3,5 åring som trivs bra på dagis, men skulle han få välja så skulle han gärna vara hemma med mig istället och göra andra saker. Han är väldigt verbal och tvåspråkig och kan uttrycka sig mycket väl. Han har verkligen aldrig sagt att han hellre skulle vilja vara på dagis än hemma.

    Kunde jag, så skulle jag absolut mer än gärna jobba kortare dagar så att han skulle slippa gå 7.45 till 17.00. Så har han dessvärre gått sedan han började på dagis vid 20 månaders ålder.

    Utifrån vad jag läst så verkar det snarare regel än undantag att ALLA barn skulle bli så himlans uttråkade. Jag tycker inte att det skadar för barn att bli lite uttråkade ibland. Naturligtvis tycker jag även att dagis är bra, och sonen tycker det är kul att träffa kompisar. Men går vi till parken eller någon nnanstans så börjar han prata med andra barn och leka så brist på kompisar och sysselsättning har han inte.
  2. 1
    Finns det fler barn som VILL vara hemma istället för att gå på dagis?

    Jag har en 3,5 åring som trivs bra på dagis, men skulle han få välja så skulle han gärna vara hemma med mig istället och göra andra saker. Han är väldigt verbal och tvåspråkig och kan uttrycka sig mycket väl. Han har verkligen aldrig sagt att han hellre skulle vilja vara på dagis än hemma.

    Kunde jag, så skulle jag absolut mer än gärna jobba kortare dagar så att han skulle slippa gå 7.45 till 17.00. Så har han dessvärre gått sedan han började på dagis vid 20 månaders ålder.

    Utifrån vad jag läst så verkar det snarare regel än undantag att ALLA barn skulle bli så himlans uttråkade. Jag tycker inte att det skadar för barn att bli lite uttråkade ibland. Naturligtvis tycker jag även att dagis är bra, och sonen tycker det är kul att träffa kompisar. Men går vi till parken eller någon nnanstans så börjar han prata med andra barn och leka så brist på kompisar och sysselsättning har han inte.
  3. Medlem sedan
    Oct 2003
    #2

    om min

    son hade sagt att han vill gärna vara hemma istället, så skulle jag självklart göra allt för att behålla honom hemma. Men nu är min son inte lika gammal som din och han har inte börjat på dagis än.

    kanske om du kan göra hans dagar kortare på dagis, 7:45 till 17:00 är lite lång tid, kanske tre timmar eller liknande skulle vara bättre.
    lycka till
  4. 2
    om min son hade sagt att han vill gärna vara hemma istället, så skulle jag självklart göra allt för att behålla honom hemma. Men nu är min son inte lika gammal som din och han har inte börjat på dagis än.

    kanske om du kan göra hans dagar kortare på dagis, 7:45 till 17:00 är lite lång tid, kanske tre timmar eller liknande skulle vara bättre.
    lycka till
  5. Medlem sedan
    Oct 2000
    #3

    Samma här!

    Min son har visserligen inte gått på dagis men han började sexårsverksamheten förra året och det går jättebra. Han trivs och har fått massor av kompisar men han älskar att vara hemma ändå.

    Här hemma finns lillasyster och flera grannbarn att leka med och skolkompisarna ringer ofta och vill leka. Men mest verkar han uppskatta tiden med familjen, att bada i sjön eller åka ut med båten. Han gillar också att läsa och pyssla med lego och leka ute i vår trädgård.

    Han ser fram emot att få börja åk. 1 efter sommaren och träffa alla klasskompisar igen så han verkar väldigt posistivt inställd till skolan.
    Dottern har inte gått så mycket på dagis men det verkar vara samma med henne. Hon trivs och är glad och nöjd på dagis men är hellre hemma. Fast jag kan känna igen känslan också själv.

    Jag har ett intressant och stimulerande jobb och trivs verkligen bra där men att vara hemma är ju bättre. Lite borta bra men hemma bäst, verkar passa både på mig och barnen.
  6. 3
    Samma här! Min son har visserligen inte gått på dagis men han började sexårsverksamheten förra året och det går jättebra. Han trivs och har fått massor av kompisar men han älskar att vara hemma ändå.

    Här hemma finns lillasyster och flera grannbarn att leka med och skolkompisarna ringer ofta och vill leka. Men mest verkar han uppskatta tiden med familjen, att bada i sjön eller åka ut med båten. Han gillar också att läsa och pyssla med lego och leka ute i vår trädgård.

    Han ser fram emot att få börja åk. 1 efter sommaren och träffa alla klasskompisar igen så han verkar väldigt posistivt inställd till skolan.
    Dottern har inte gått så mycket på dagis men det verkar vara samma med henne. Hon trivs och är glad och nöjd på dagis men är hellre hemma. Fast jag kan känna igen känslan också själv.

    Jag har ett intressant och stimulerande jobb och trivs verkligen bra där men att vara hemma är ju bättre. Lite borta bra men hemma bäst, verkar passa både på mig och barnen.
  7. Poppy
    #4

    Visst är det lång tid,

    men dessvärre behöver jag jobba 100% då jag bor ensam med sonen och inte har några andra inkomster än just min lön och barnbidrag.
  8. 4
    Visst är det lång tid, men dessvärre behöver jag jobba 100% då jag bor ensam med sonen och inte har några andra inkomster än just min lön och barnbidrag.
  9. Åza
    #5

    Min dotter är gärna hemma

    med mig. Hon fyller 4 i september.
    Hon trivs jättebra på förskolan men jag är av den åsikten att där ska hon bara vara när hon måste, alltså när vi jobbar/pluggar.

    Hon tillhör oxå undantaget, alltså tjatar inte om att gå till dagis. I år är hon ledig 12 veckor med mig (jag har sommarlov) och jag har fått kommentarer om att det är synd om henne som måste vara borta från dagis så länge just pga att hon inte får träffa sina kompisar (???)
    Vi tar dagarna som de kommer och har inte en massa aktviviteter inbokade varje dag vi går till parken åker och badar eller är hemma hela dagen.

    Jag skulle också kunna sitta och gräma mig över vad mycker roligare saker man kan göra för \"dagispengen\" men nu är reglerna så här att man betalar även om barnen inte är där och dessutom är det väldigt, väldigt billigt att ha barn på förskolan idag. Vi betalar ju bara en bråkdel av vad platsen egentligen kostar.
  10. 5
    Min dotter är gärna hemma med mig. Hon fyller 4 i september.
    Hon trivs jättebra på förskolan men jag är av den åsikten att där ska hon bara vara när hon måste, alltså när vi jobbar/pluggar.

    Hon tillhör oxå undantaget, alltså tjatar inte om att gå till dagis. I år är hon ledig 12 veckor med mig (jag har sommarlov) och jag har fått kommentarer om att det är synd om henne som måste vara borta från dagis så länge just pga att hon inte får träffa sina kompisar (???)
    Vi tar dagarna som de kommer och har inte en massa aktviviteter inbokade varje dag vi går till parken åker och badar eller är hemma hela dagen.

    Jag skulle också kunna sitta och gräma mig över vad mycker roligare saker man kan göra för \"dagispengen\" men nu är reglerna så här att man betalar även om barnen inte är där och dessutom är det väldigt, väldigt billigt att ha barn på förskolan idag. Vi betalar ju bara en bråkdel av vad platsen egentligen kostar.
  11. Poppy
    #6

    Precis,

    hur jag tänker också, dvs att träffa kompisar och få det \"pedagogiska\" kan han få ändå. Vet att sonen trivs på dagis, men inget går ju upp att få vara med mamma (och pappa), och andra vuxna och barn som finns i närheten av familjen.
  12. 6
    Precis, hur jag tänker också, dvs att träffa kompisar och få det \"pedagogiska\" kan han få ändå. Vet att sonen trivs på dagis, men inget går ju upp att få vara med mamma (och pappa), och andra vuxna och barn som finns i närheten av familjen.
  13. Poppy
    #7

    Då är din dotter

    och min son väldigt lika på den punkten.
    Jag är supertacksam att sonen har mkt ledigt i sommar. Han hade 1 vecka i maj, 3 veckor i juni och from nästa måndag är han ledig i 5 veckor. Det blir 9 veckor totalt!!
    Visst är det billigt med dagis, dessutom är juli avgiftsfri i Stockholm.
    Jag är tacksam varje gång jag får hem honom tidigare från dagis så att dagarna inte blir så långa och jag tycker jag lyckas bra fast jag jobbar 100% och inte har någon hjälp med lämning och hämtning. Har en bra arbetsgivare.

    När sonen dessutom säger till mig att man är världens bästa mamma och att vi är bästa kompisar, ja, kan det bli bättre då! :-)
  14. 7
    Då är din dotter och min son väldigt lika på den punkten.
    Jag är supertacksam att sonen har mkt ledigt i sommar. Han hade 1 vecka i maj, 3 veckor i juni och from nästa måndag är han ledig i 5 veckor. Det blir 9 veckor totalt!!
    Visst är det billigt med dagis, dessutom är juli avgiftsfri i Stockholm.
    Jag är tacksam varje gång jag får hem honom tidigare från dagis så att dagarna inte blir så långa och jag tycker jag lyckas bra fast jag jobbar 100% och inte har någon hjälp med lämning och hämtning. Har en bra arbetsgivare.

    När sonen dessutom säger till mig att man är världens bästa mamma och att vi är bästa kompisar, ja, kan det bli bättre då! :-)
  15. Medlem sedan
    Oct 2003
    #8

    oj

    det är tufft, jag förstå dig.
    Jag vet faktiskt inte vad för råd jag kan ge, men jag hoppas att det löser sig för er.
    lycka till
  16. 8
    oj det är tufft, jag förstå dig.
    Jag vet faktiskt inte vad för råd jag kan ge, men jag hoppas att det löser sig för er.
    lycka till
  17. Poppy
    #9

    Det är egentligen

    inte ett stort problem så. Men jag var mer intresserad av om det \"bara\" var min son som inte tjatar om att få gå på dagis när han är ledig eller hemma. Det verkade nästan som de flesta har barn som bara \"klättrar på väggarna\" av att vara hemma. Så gör inte sonen. Sedan är det inte roligt att alltid ha långa dagar, men han klagar heller inte. Det är mest mitt dåliga samvete!
  18. 9
    Det är egentligen inte ett stort problem så. Men jag var mer intresserad av om det \"bara\" var min son som inte tjatar om att få gå på dagis när han är ledig eller hemma. Det verkade nästan som de flesta har barn som bara \"klättrar på väggarna\" av att vara hemma. Så gör inte sonen. Sedan är det inte roligt att alltid ha långa dagar, men han klagar heller inte. Det är mest mitt dåliga samvete!
  19. denise
    #10

    är det just dig och hemma han

    vill vara eller funkar det lika bra om tex
    mormor morfar moster morbror faster farmor farfar hämtar honom en tidig eftermiddag typ 14 nån dag i veckan
  20. 10
    är det just dig och hemma han vill vara eller funkar det lika bra om tex
    mormor morfar moster morbror faster farmor farfar hämtar honom en tidig eftermiddag typ 14 nån dag i veckan
  21. Barnmamma!
    #11

    Mina trivs oxå hemma...

    ... de är 6 år och 4½ år. Kompisar leker de med hemma oxå, inte bara på dagis.
  22. 11
    Mina trivs oxå hemma... ... de är 6 år och 4½ år. Kompisar leker de med hemma oxå, inte bara på dagis.
  23. Poppy
    #12

    Kanske uttryckte

    mig otydligt i min fråga ovan. Sonen har inga problem med att vara på dagis, han är glad och har sina kompisar. Men han är även lika glad att vara hemma hos mig, med sina kusiner, mormofar eller annan.

    Det jag menade var att han aldrig tjatar om att han vill till dagis när han är hemma, han \"klättrar\" aldrig på väggarna eller gråter efter sina kompisar. Han har roligt hemma hos oss också, han tycker om att \"ta det lugnt\" (som han brukar säga) utan att vara på dagis.

    Tack för omtanken dock. Och faktum är att vi snart ska flytta och hamnar 3 minuter (!!!) från min syster som har två pojkar i samma ålder. Så det kommer att göra livet lite lättare eftersom hon är ledig varannan fredag och killarna leker busbra tillsammans.
  24. 12
    Kanske uttryckte mig otydligt i min fråga ovan. Sonen har inga problem med att vara på dagis, han är glad och har sina kompisar. Men han är även lika glad att vara hemma hos mig, med sina kusiner, mormofar eller annan.

    Det jag menade var att han aldrig tjatar om att han vill till dagis när han är hemma, han \"klättrar\" aldrig på väggarna eller gråter efter sina kompisar. Han har roligt hemma hos oss också, han tycker om att \"ta det lugnt\" (som han brukar säga) utan att vara på dagis.

    Tack för omtanken dock. Och faktum är att vi snart ska flytta och hamnar 3 minuter (!!!) från min syster som har två pojkar i samma ålder. Så det kommer att göra livet lite lättare eftersom hon är ledig varannan fredag och killarna leker busbra tillsammans.
  25. Poppy
    #13

    Det är lite så

    jag menar. Att barnen har roligt hemma också även när de inte är på dagis och träffar kompisar.

    Det verkar bara som att de flesta (nu överdriver jag!!) har barn som absolut hellre vill vara på dagis och att om de inte är där så får de inte den \"stimulans\" de behöver.
  26. 13
    Det är lite så jag menar. Att barnen har roligt hemma också även när de inte är på dagis och träffar kompisar.

    Det verkar bara som att de flesta (nu överdriver jag!!) har barn som absolut hellre vill vara på dagis och att om de inte är där så får de inte den \"stimulans\" de behöver.
  27. Limarelli
    #14

    Här är en till

    Jag har en positiv, 4-årig son som tycker att det mesta är kul, och han gillar verkligen sitt dagis, som jag också tycker är kanonbra. Däremot om han fick välja så skulle han vara hemma betydligt mer. Ändå har han inga långa dagar, men längre än han behöver - ungefär 7 timmar/dag. Ett par timmar om dagen skulle mer än väl täcka hans behov av annan stimulans, och även mitt behov, så tänk om man hade 15-timmars arbetsvecka - hade varit perfekt!
  28. 14
    Här är en till Jag har en positiv, 4-årig son som tycker att det mesta är kul, och han gillar verkligen sitt dagis, som jag också tycker är kanonbra. Däremot om han fick välja så skulle han vara hemma betydligt mer. Ändå har han inga långa dagar, men längre än han behöver - ungefär 7 timmar/dag. Ett par timmar om dagen skulle mer än väl täcka hans behov av annan stimulans, och även mitt behov, så tänk om man hade 15-timmars arbetsvecka - hade varit perfekt!
  29. Medlem sedan
    Dec 2003
    #15

    Varíerar

    Just nu tycker min tjej att det är kul att vara hemma (har långt sommarlov). Hon har inte frågat om dagis alls, trots vi bor granne med det. Innan vi stressat ner första två veckorna frågade båda barnen om dagis, men nu är det mest kul hemma. Men så är det verkligen massor av barn i alla åldrar här hemma, och av en lycklig slump så hittar vi många av kompisarna vid de stränder vi besöker. Så stimulansen får hon hemma oxå av andra barn, nästan lite bättre eftersom det är så åldersblandat hemma...
  30. 15
    Varíerar Just nu tycker min tjej att det är kul att vara hemma (har långt sommarlov). Hon har inte frågat om dagis alls, trots vi bor granne med det. Innan vi stressat ner första två veckorna frågade båda barnen om dagis, men nu är det mest kul hemma. Men så är det verkligen massor av barn i alla åldrar här hemma, och av en lycklig slump så hittar vi många av kompisarna vid de stränder vi besöker. Så stimulansen får hon hemma oxå av andra barn, nästan lite bättre eftersom det är så åldersblandat hemma...
  31. A
    #16

    Nä, sonen trivs

    nog rätt bra på dagis och skulle han få välja så gick han nog dit istället för att vara hemma.
    Det enda jag kan tycka är synd är att han har många och långa dagar där. På dagis har han kompisar, hemma har han \"bara\" mig eller sin pappa och sina systrar som är 5 och 8 år äldre.
  32. 16
    Nä, sonen trivs nog rätt bra på dagis och skulle han få välja så gick han nog dit istället för att vara hemma.
    Det enda jag kan tycka är synd är att han har många och långa dagar där. På dagis har han kompisar, hemma har han \"bara\" mig eller sin pappa och sina systrar som är 5 och 8 år äldre.
  33. Tindra
    #17

    tycker det

    är bra för barn att ha lite \"tråkigt\"
    då får de tänka till själva utan att få massa information och bli sysselsatta hela tiden av oss vuxna.
  34. 17
    tycker det är bra för barn att ha lite \"tråkigt\"
    då får de tänka till själva utan att få massa information och bli sysselsatta hela tiden av oss vuxna.
  35. Medlem sedan
    Oct 2000
    #18

    Visst är det så!

    Tror att många barn matas med för mycket stimulans hela tiden och aldrig får lära sig att sysselsätta sig själva.
  36. 18
    Visst är det så! Tror att många barn matas med för mycket stimulans hela tiden och aldrig får lära sig att sysselsätta sig själva.
  37. Medlem sedan
    Aug 2000
    #19

    Oh, ja!

    Mina barn är gärna hemma. Får de välja väljer de alltid att vara hemma istället för att gå till dagis. De trivs på dagis, är mycket sociala och har lätt för att hitta lekkompisar, men de föredrar ändå att ta det lugnt och bara \"vara\" här hemma.

    Jag tycker det är mest naturligt. Hade blivit orolig annars. ;-) Man kan ju bara jämföra med sig själv. Jag trivs väldigt bra på mitt jobb, har trevliga jobbarkompisar och kul arbetsuppgifter, men kan jag välja väljer jag självklart att vara hemma på lediga dagar. Skulle aldrig drömma om att säga att \"i år struntar jag i semestern för jag trivs så bra på jobbet.\" ;-)
  38. 19
    Oh, ja! Mina barn är gärna hemma. Får de välja väljer de alltid att vara hemma istället för att gå till dagis. De trivs på dagis, är mycket sociala och har lätt för att hitta lekkompisar, men de föredrar ändå att ta det lugnt och bara \"vara\" här hemma.

    Jag tycker det är mest naturligt. Hade blivit orolig annars. ;-) Man kan ju bara jämföra med sig själv. Jag trivs väldigt bra på mitt jobb, har trevliga jobbarkompisar och kul arbetsuppgifter, men kan jag välja väljer jag självklart att vara hemma på lediga dagar. Skulle aldrig drömma om att säga att \"i år struntar jag i semestern för jag trivs så bra på jobbet.\" ;-)
  39. Cia
    #20

    Va skönt!!

    Men visst måste det kännas skönt att han faktiskt tycker om att vara hemma med dig så mycket!! Jag tycker ju faktiskt att det är så det ska vara!! Självklart är det ju otroligt bra och skönt att barnen stormtrivs på dagis, men visst måste väl ändå hemma vara bäst.
  40. 20
    Va skönt!! Men visst måste det kännas skönt att han faktiskt tycker om att vara hemma med dig så mycket!! Jag tycker ju faktiskt att det är så det ska vara!! Självklart är det ju otroligt bra och skönt att barnen stormtrivs på dagis, men visst måste väl ändå hemma vara bäst.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Finns det fler med barn födda 25/10-06?
    By fam sandström in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-04, 13:35
  2. Finns det fler med barn födda17/11-01?
    By fam sandström in forum _01/02 Vinterbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-20, 07:04
  3. tiggande barn finns det fler
    By ~Marie~ in forum _0605 Majbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-03-12, 18:00
  4. finns det fler barn än lily
    By oja39 in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-01-30, 09:22
  5. Finns fler som vill byta UJ tyg???
    By hemliga jag `;0) in forum Bebissnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-07-17, 12:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar