Språkstörning, är det ett påhitt???
Språk- och talstörningar
  1. Medlem sedan
    Feb 2002
    #1

    Språkstörning, är det ett påhitt???

    Jag är lite arg nu ( ett framsteg...) och upprörd.
    Det slår mig ännu en gång att språkstörning som syndrom, som symtom, som beskrivning på en människas svårighet att använda sig och förhålla sig till språk, räknas som ingenting...

    För att räknas måste man idag ha en diagnos inom autism, eller bokstavsspektrat. Visst, en del barn med språkstörning som små kommer att senare få en annan diagnos inom npf. En diagnos som väger tyngre. En som kan ge rätt till insatser från samhället.

    Men det kommer ändå att finnas barn som inte kvalar in som autism eller typ AD/HD. Var skall de bli av?
    Vem skall måna om dem?

    Vi skall i dagarna intervjua några tjejer, som vill jobba som ledsagare för får flicka med autism. Vi kallar det inom familjen för en \"extra storasyster\".

    Men då vill ju även minstingen med grav språkstörning ha en extra storebror. I rättvisans namn. - Och gudarna skall veta att det vore som att hamna i paradiset direkt! För hela familjen.

    Men i vår kommun räknas inte språkstörning. Eventuellt kan han få komma tillbaka till fritids lite tidigare, men då bara för att de är snälla, och att dettartid för papper att färdas mellan olika enheter.
    Dörren till LSS och SoL är stängd för de andra barnens del. Om jag inte bråkar. MEN JAG ORKAR INTE BRÅKA!

    Så jag misstänker, att mina barns språkstörning, är ett påhitt. Men jag känner mig samtidigt som en ballong, som blir större och större... snart spricker jag.
    Då får minstingen gå tillbaka till fritids. Men den store, där finns ingen som kan ta emot honom...

    Så tänker jag att nästa år, när vi har haft kontakt med BUP ( gud give att det inte är lång väntetid!) har vi kanske en extra storebror till honom med. En som kan prata snällt, peppa, engagera, och locka med i sociala sammanhang.

    Nästa år, om han kvalar in för ev ADD, med autistiska drag. Eller om vi som familj kan hävda våra behov bättre. Men som \"bara\" barn/ungdom med språkstörning finns det minimalt med resurser. Även om behoven är stora för den enskilda personen.

    -Ännu ett inlägg i luften... svårt att besvara. Mer som en tanke. En frusterad tanke.
  2. 1
    Språkstörning, är det ett påhitt??? Jag är lite arg nu ( ett framsteg...) och upprörd.
    Det slår mig ännu en gång att språkstörning som syndrom, som symtom, som beskrivning på en människas svårighet att använda sig och förhålla sig till språk, räknas som ingenting...

    För att räknas måste man idag ha en diagnos inom autism, eller bokstavsspektrat. Visst, en del barn med språkstörning som små kommer att senare få en annan diagnos inom npf. En diagnos som väger tyngre. En som kan ge rätt till insatser från samhället.

    Men det kommer ändå att finnas barn som inte kvalar in som autism eller typ AD/HD. Var skall de bli av?
    Vem skall måna om dem?

    Vi skall i dagarna intervjua några tjejer, som vill jobba som ledsagare för får flicka med autism. Vi kallar det inom familjen för en \"extra storasyster\".

    Men då vill ju även minstingen med grav språkstörning ha en extra storebror. I rättvisans namn. - Och gudarna skall veta att det vore som att hamna i paradiset direkt! För hela familjen.

    Men i vår kommun räknas inte språkstörning. Eventuellt kan han få komma tillbaka till fritids lite tidigare, men då bara för att de är snälla, och att dettartid för papper att färdas mellan olika enheter.
    Dörren till LSS och SoL är stängd för de andra barnens del. Om jag inte bråkar. MEN JAG ORKAR INTE BRÅKA!

    Så jag misstänker, att mina barns språkstörning, är ett påhitt. Men jag känner mig samtidigt som en ballong, som blir större och större... snart spricker jag.
    Då får minstingen gå tillbaka till fritids. Men den store, där finns ingen som kan ta emot honom...

    Så tänker jag att nästa år, när vi har haft kontakt med BUP ( gud give att det inte är lång väntetid!) har vi kanske en extra storebror till honom med. En som kan prata snällt, peppa, engagera, och locka med i sociala sammanhang.

    Nästa år, om han kvalar in för ev ADD, med autistiska drag. Eller om vi som familj kan hävda våra behov bättre. Men som \"bara\" barn/ungdom med språkstörning finns det minimalt med resurser. Även om behoven är stora för den enskilda personen.

    -Ännu ett inlägg i luften... svårt att besvara. Mer som en tanke. En frusterad tanke.
  3. Medlem sedan
    Jun 2005
    #2

    Åhh...

    vad jag känner igen mig i dina tankar. Speciellt när det gäller fritidsaktiviteter. Sonen har sett att det finns en warhammerklubb i grannstaden, men vågar inte gå dit. Ska jag som mamma följa med min 14 åriga son eftersom han inte har några kompisar?

    Har faktiskt varit så hemskt att jag har utnyttjat en f.d pojkvän till äldsta dottern någon gång när det gällt en speciell sak. Har funderingar på att betala honom ur egen ficka i framtiden, men hur kommer sonen att ta det? Att vi t om är tvungna att betala någon för att umgås. Det är många jobbiga funderingar som det inte finns något självklart svar på.

    Vill i alla fall tala om att du inte är ensam om dina tankar och funderingar

    kram!
  4. 2
    Åhh... vad jag känner igen mig i dina tankar. Speciellt när det gäller fritidsaktiviteter. Sonen har sett att det finns en warhammerklubb i grannstaden, men vågar inte gå dit. Ska jag som mamma följa med min 14 åriga son eftersom han inte har några kompisar?

    Har faktiskt varit så hemskt att jag har utnyttjat en f.d pojkvän till äldsta dottern någon gång när det gällt en speciell sak. Har funderingar på att betala honom ur egen ficka i framtiden, men hur kommer sonen att ta det? Att vi t om är tvungna att betala någon för att umgås. Det är många jobbiga funderingar som det inte finns något självklart svar på.

    Vill i alla fall tala om att du inte är ensam om dina tankar och funderingar

    kram!
  5. Jessica
    #3

    intressant inlägg...

    Jag undrar lite kring detta med att barnen med språkstörning kanske kan få fler diagnoser när de blir äldre. Vår pojke på 5 år har alltid haft problem med språket, började prata sent, förstår inte de sociala turerna och så vidare. När han var ca 2,5 år sa psykologen att det inte var någon fara med honom, han kommer ikapp sig bara talet kommer igång. När han var 4 sa en annan psykolog att han är ett år efter sina jämnåriga. Kontakt med logoped som bekräftar det psykolog nr 2 säger. Nu för några månader sedan träffade han en annan logoped som säger att han är språkstörd och att han ska få genomgå någon neurologisk undersökning, nya psykologer och nya logopeder. Är det så att bakom språkstördheten gömmer sig fler hinder? Vad kan man förvänta sig? Jag kan ju bara bekräfta detta du säger om att man inte får någon respons. Dagispersonalen är väl medvetna om sonens problem/hinder, men man säger bara att man ska ge honom mer stöd. Det verkar inte som de kan precisera sig. Förstår de inte handikappet eller vill de inte hjälpa...Alltid måste man slåss så för sina barns rättigheter. Vår hörselskadade flicka går på samma dagis och det fungerar inte.
    Mina funderingar går mycket kring om det fungerar att integrera barn med språkstörning, får de det stöd de behöver i skolan? Eller ska man söka sig till specialskola istället? Vi har fått på förslag att pojken ska gå ett extra år på dagis. Vi vet inte hur vi ska göra.....
  6. 3
    intressant inlägg... Jag undrar lite kring detta med att barnen med språkstörning kanske kan få fler diagnoser när de blir äldre. Vår pojke på 5 år har alltid haft problem med språket, började prata sent, förstår inte de sociala turerna och så vidare. När han var ca 2,5 år sa psykologen att det inte var någon fara med honom, han kommer ikapp sig bara talet kommer igång. När han var 4 sa en annan psykolog att han är ett år efter sina jämnåriga. Kontakt med logoped som bekräftar det psykolog nr 2 säger. Nu för några månader sedan träffade han en annan logoped som säger att han är språkstörd och att han ska få genomgå någon neurologisk undersökning, nya psykologer och nya logopeder. Är det så att bakom språkstördheten gömmer sig fler hinder? Vad kan man förvänta sig? Jag kan ju bara bekräfta detta du säger om att man inte får någon respons. Dagispersonalen är väl medvetna om sonens problem/hinder, men man säger bara att man ska ge honom mer stöd. Det verkar inte som de kan precisera sig. Förstår de inte handikappet eller vill de inte hjälpa...Alltid måste man slåss så för sina barns rättigheter. Vår hörselskadade flicka går på samma dagis och det fungerar inte.
    Mina funderingar går mycket kring om det fungerar att integrera barn med språkstörning, får de det stöd de behöver i skolan? Eller ska man söka sig till specialskola istället? Vi har fått på förslag att pojken ska gå ett extra år på dagis. Vi vet inte hur vi ska göra.....
  7. Katah
    #4

    våran

    8-åring går på en speciell språkskola och ja är sååå tacksam över detta! Någonting bättre kan inte finnas för honom och jag är evigt tacksam för de logopeder och rektorer som har fattat denna kloka beslut.

    Jag själv visste inte ens att skolan fanns när sonens problem uppdagades. Jag kan inte idag se honom i en vanlig klass med 25 elever, det skulle aldrig fungera.

    men alla språkstörda barn är ju olika, och det finns säkert många fina lärare där ute som kan stödja och hjälpa barnen på rätt sätt även i en stor grupp.

    Det är ett svårt val, men om ni har möjligheten att välja en språkklass kan jag varmt rekommendera det!
  8. 4
    våran 8-åring går på en speciell språkskola och ja är sååå tacksam över detta! Någonting bättre kan inte finnas för honom och jag är evigt tacksam för de logopeder och rektorer som har fattat denna kloka beslut.

    Jag själv visste inte ens att skolan fanns när sonens problem uppdagades. Jag kan inte idag se honom i en vanlig klass med 25 elever, det skulle aldrig fungera.

    men alla språkstörda barn är ju olika, och det finns säkert många fina lärare där ute som kan stödja och hjälpa barnen på rätt sätt även i en stor grupp.

    Det är ett svårt val, men om ni har möjligheten att välja en språkklass kan jag varmt rekommendera det!
  9. Katah
    #5

    jag tror

    att gruppen \" språkstörda\" och \"gravt språkstörda\" barn är så liten och diagnosen relativt ny (rätta mig om jag har fel!) så lagtexten har inte hunnit med.

    Jag har även länge funderat kring våra handikappföreningar, många av oss tillhör ju till afasi/talknuten eller till DHB. De är stora organisationer och samarbetet mellan dom är ju toppen, men någonstans känner jag ändå att vi är lite splittrade när vi tillhör till två olika föreningar.

    Skulle vi kunna skicka våra funderingar vidare till någon som skulle kunna lyfta tankarna vidare till beslutsfattarna?

    jag är på väg till DHB:s sommarläger nästa vecka. Dit kommer i princip hela styrelsen. Är det något som ni andra har funderat , som jag skulle kunna föra vidare?

    punkt 1) skulle kunna vara stöd genom LSS
  10. 5
    jag tror att gruppen \" språkstörda\" och \"gravt språkstörda\" barn är så liten och diagnosen relativt ny (rätta mig om jag har fel!) så lagtexten har inte hunnit med.

    Jag har även länge funderat kring våra handikappföreningar, många av oss tillhör ju till afasi/talknuten eller till DHB. De är stora organisationer och samarbetet mellan dom är ju toppen, men någonstans känner jag ändå att vi är lite splittrade när vi tillhör till två olika föreningar.

    Skulle vi kunna skicka våra funderingar vidare till någon som skulle kunna lyfta tankarna vidare till beslutsfattarna?

    jag är på väg till DHB:s sommarläger nästa vecka. Dit kommer i princip hela styrelsen. Är det något som ni andra har funderat , som jag skulle kunna föra vidare?

    punkt 1) skulle kunna vara stöd genom LSS
  11. doriz
    #6

    funderar på

    om det inte är så att autism är lss berättigad men inte adhd och add kanske har jag missuppfatat men jag har hört det någonstans. språktörning beror ju oftast på något dvs det finns oftast mera bekymmer ....
    har man en språkstörning är man verkligen behov av en ledsagare extra syrra eller vad man ska säga eftersom det lätt kan blir fånigt om man som förälder ska följa med överallt.
  12. 6
    funderar på om det inte är så att autism är lss berättigad men inte adhd och add kanske har jag missuppfatat men jag har hört det någonstans. språktörning beror ju oftast på något dvs det finns oftast mera bekymmer ....
    har man en språkstörning är man verkligen behov av en ledsagare extra syrra eller vad man ska säga eftersom det lätt kan blir fånigt om man som förälder ska följa med överallt.
  13. Medlem sedan
    Jun 2005
    #7

    Avundsjuk

    Vill också åka på sommarläger. Hoppas du får det riktigt roligt och givande :)

    en sak som jag i dagarna har funderat på är just det där med läkarintyg och vårdbidrag. Kolla gärna upp det om du har tid. Tycker det är helt idiotiskt att ett läkarintyg från vårdcentralen slår högre än en hel utredning a´10 sidor från Hällsboskolan.
    Jag skulle också vilja att språkstörning får en större plats i DHB, men antar att det har att göra med att vi som föräldrargrupp inte är lika aktiva som de döva och hörselskadade är.

    Språkstörning har funnits omskriven sedan 1850. visserligen utomlands men ändå.
    Hoppas återigen att ni får det bra på lägret. Dottern och jag var på sommarlägret i Örebro för några år sedan. Där lärde jag känna Samiralva med familj...och bara det var värt kostnaden. Det är i kontakten med andra föräldrar som man växer och lär :)
  14. 7
    Avundsjuk Vill också åka på sommarläger. Hoppas du får det riktigt roligt och givande :)

    en sak som jag i dagarna har funderat på är just det där med läkarintyg och vårdbidrag. Kolla gärna upp det om du har tid. Tycker det är helt idiotiskt att ett läkarintyg från vårdcentralen slår högre än en hel utredning a´10 sidor från Hällsboskolan.
    Jag skulle också vilja att språkstörning får en större plats i DHB, men antar att det har att göra med att vi som föräldrargrupp inte är lika aktiva som de döva och hörselskadade är.

    Språkstörning har funnits omskriven sedan 1850. visserligen utomlands men ändå.
    Hoppas återigen att ni får det bra på lägret. Dottern och jag var på sommarlägret i Örebro för några år sedan. Där lärde jag känna Samiralva med familj...och bara det var värt kostnaden. Det är i kontakten med andra föräldrar som man växer och lär :)
  15. Medlem sedan
    Jun 2005
    #8

    kan bara svara av egen erfarenhet

    och jag skulle kunna döda (nästan) för en plats i en språkklass för min dotter. Hon får inte alls den hjälpen hon behöver i en vanlig klass.

    Har ni möjlighet att välja språkklass?
  16. 8
    kan bara svara av egen erfarenhet och jag skulle kunna döda (nästan) för en plats i en språkklass för min dotter. Hon får inte alls den hjälpen hon behöver i en vanlig klass.

    Har ni möjlighet att välja språkklass?
  17. Samiralva
    #9

    Jo, autism ger tillgång till LSS...

    Har man andra funktionshinder så kan man ansöka om att få tillhöra LSS, men det är ofta svårt att få igenom.

    Jag tror precis som du att det kan vara skönt med en utomstående som backar upp ibland. Att vara beroende av sin förälder i alla lägen kan nog kännas jobbigt när man kommer upp i åren.

    Tack för ditt stöd,
  18. 9
    Jo, autism ger tillgång till LSS... Har man andra funktionshinder så kan man ansöka om att få tillhöra LSS, men det är ofta svårt att få igenom.

    Jag tror precis som du att det kan vara skönt med en utomstående som backar upp ibland. Att vara beroende av sin förälder i alla lägen kan nog kännas jobbigt när man kommer upp i åren.

    Tack för ditt stöd,
  19. Jessica
    #10

    språkklass...

    Vad det gäller språkklass så finns det en specialskola i Västra Frölunda, Göteborg, Kannebäckskolan som tar emot döva, hörselskadade och språkstörda barn.

    Vi har redan inne en ansökan om våra andra två barn dit. Flicka 3,5 år hörselskadad med tecken som stöd och pojke 1 år helt döv med teckenspråk. Ska vi ändå köra de andra barnen så....

    Vi vill helst vänta med 5 åringen för han har precis fått en kompis. Hans första. Och det verkar som att det är en jätteviktig erfarenhet för honom. Kompisen och han har fått jättebra kontakt och det är så roligt. Personalen på dagis säger att det har hänt mycket med pojken på det sociala planet sedan kompisen började. Vi får väl se....
  20. 10
    språkklass... Vad det gäller språkklass så finns det en specialskola i Västra Frölunda, Göteborg, Kannebäckskolan som tar emot döva, hörselskadade och språkstörda barn.

    Vi har redan inne en ansökan om våra andra två barn dit. Flicka 3,5 år hörselskadad med tecken som stöd och pojke 1 år helt döv med teckenspråk. Ska vi ändå köra de andra barnen så....

    Vi vill helst vänta med 5 åringen för han har precis fått en kompis. Hans första. Och det verkar som att det är en jätteviktig erfarenhet för honom. Kompisen och han har fått jättebra kontakt och det är så roligt. Personalen på dagis säger att det har hänt mycket med pojken på det sociala planet sedan kompisen började. Vi får väl se....
  21. Samiralva
    #11

    Svårt val...

    Visst är det alldeles underbart när ens barn får en fin kontakt med ett annat barn. Man blir så lycklig, och hoppas nästan att det är för evigt.

    Men i en väl fungerande språkklass kan det finnas möjlighet att hitta fler lekkamrater, och att få vuxenstöd när det behövs i leken/samspelet.

    Du skriver att du har två barn till, med lite extra behov. Genast klingar det en klocka i mig; om du har en möjlighet att få glida in i ett färdigt system uppbyggt kring de behov barn med språkstörning kan ha, så skulle jag puffa för det.
    Visst kan det bli bra för en del barn som går integrerat i vanlig klass, men det tar både tid och energi att se till att barnet får sina behov tillgodosedda.

    Den energin kan man ha om man har ett barn med särskilda behov,men har man fler så uppplever i alla fall jag att det är svårt att räcka till.
    -Sedan finns det föräldrar som orkar oändligt mycket. Vi är ju förståss alla olika.

    Kanske skall du åka till språkklassen/skolan och hälsa på?
  22. 11
    Svårt val... Visst är det alldeles underbart när ens barn får en fin kontakt med ett annat barn. Man blir så lycklig, och hoppas nästan att det är för evigt.

    Men i en väl fungerande språkklass kan det finnas möjlighet att hitta fler lekkamrater, och att få vuxenstöd när det behövs i leken/samspelet.

    Du skriver att du har två barn till, med lite extra behov. Genast klingar det en klocka i mig; om du har en möjlighet att få glida in i ett färdigt system uppbyggt kring de behov barn med språkstörning kan ha, så skulle jag puffa för det.
    Visst kan det bli bra för en del barn som går integrerat i vanlig klass, men det tar både tid och energi att se till att barnet får sina behov tillgodosedda.

    Den energin kan man ha om man har ett barn med särskilda behov,men har man fler så uppplever i alla fall jag att det är svårt att räcka till.
    -Sedan finns det föräldrar som orkar oändligt mycket. Vi är ju förståss alla olika.

    Kanske skall du åka till språkklassen/skolan och hälsa på?
  23. malla
    #12

    Fast min dotter

    har bedömts tillhöra LSS-personkretsen. Det fanns ingen tvekan från kommunens handläggare sedan hon talat med skollogopeden samt läst intygen om vilka svårigheter hon har.
  24. 12
    Fast min dotter har bedömts tillhöra LSS-personkretsen. Det fanns ingen tvekan från kommunens handläggare sedan hon talat med skollogopeden samt läst intygen om vilka svårigheter hon har.
  25. katah
    #13

    vi har också

    fått kontaktdagar genom LSS, men vi har inte frågat efter någon kontaktperson än.... men den dagen ska väl komma också när det behövs. sonen är nu bara 8 år.
  26. 13
    vi har också fått kontaktdagar genom LSS, men vi har inte frågat efter någon kontaktperson än.... men den dagen ska väl komma också när det behövs. sonen är nu bara 8 år.
  27. Jessica
    #14

    kämpa...

    Visst är det svårt. Med de andra två barnen har det varit ett givet val ganska länge. Vi har kämpat rejält på det kommulana dagiset (den lille killen har inte börjat än) för att de ska förstå barnens behov. Många möten, peppa personal, teckenspråksutbildningar, resurser men inget tycks hjälpa.

    Jag kan märka att pojken 5 år har det mycket bättre än hörselskadade lillasyster. Lillasyster behöver mer än vad hon kan få inom det kommulana systemet så även lillkillen. Men med 5 åringen känns det inte lika självklart att bryta upp riktigt än.

    Jag vet inte om det bara är en förhoppning hos mig som förälder att i alla fall något av våra barn ska klara av en \"normal\" skolgång. Men givetvis vill jag ju att alla barnen ska ha det bästa utifrån deras behov....vi får väl se
  28. 14
    kämpa... Visst är det svårt. Med de andra två barnen har det varit ett givet val ganska länge. Vi har kämpat rejält på det kommulana dagiset (den lille killen har inte börjat än) för att de ska förstå barnens behov. Många möten, peppa personal, teckenspråksutbildningar, resurser men inget tycks hjälpa.

    Jag kan märka att pojken 5 år har det mycket bättre än hörselskadade lillasyster. Lillasyster behöver mer än vad hon kan få inom det kommulana systemet så även lillkillen. Men med 5 åringen känns det inte lika självklart att bryta upp riktigt än.

    Jag vet inte om det bara är en förhoppning hos mig som förälder att i alla fall något av våra barn ska klara av en \"normal\" skolgång. Men givetvis vill jag ju att alla barnen ska ha det bästa utifrån deras behov....vi får väl se
  29. malla
    #15

    Min språkstörda

    dotter och hennes två år yngre syster har redan bestämt att de ska flytta hemifrån samtidigt och då dela på en lägenhet. Vi får se om det blir så=) Det hade varit bra för de kompletterar varandra. Jag var väldigt orolig för min dotter när hon var yngre. Nu kan jag se att det säkert kommer att gå bra och att hon kommer att klara sig här i livet. Hon får kämpa lite mer och allt är inte lika självklart som för många men för den skull blir livet inte sämre. Det blir bara lite annorlunda....
  30. 15
    Min språkstörda dotter och hennes två år yngre syster har redan bestämt att de ska flytta hemifrån samtidigt och då dela på en lägenhet. Vi får se om det blir så=) Det hade varit bra för de kompletterar varandra. Jag var väldigt orolig för min dotter när hon var yngre. Nu kan jag se att det säkert kommer att gå bra och att hon kommer att klara sig här i livet. Hon får kämpa lite mer och allt är inte lika självklart som för många men för den skull blir livet inte sämre. Det blir bara lite annorlunda....
  31. Länsrättsråttan
    #16

    Kontaktperson?

    Nu förstår jag inte? Kontaktdagar innebär såvitt jag förstår att man får 10 dagar man kan ta ut tillfällig föräldrapenning för att vara med barnet på t.ex. dagis. Är det avlösarservice du tänker på?
  32. 16
    Kontaktperson? Nu förstår jag inte? Kontaktdagar innebär såvitt jag förstår att man får 10 dagar man kan ta ut tillfällig föräldrapenning för att vara med barnet på t.ex. dagis. Är det avlösarservice du tänker på?
  33. Katah
    #17

    Hej

    jag skrev att vi har fått kontaktdagar genom LSS, som är just vad de är kontaktdagar för oss föräldrar.
    Detta innebär ju att sonens språkstörning är \"godkänt\" av Lss-handläggaren och att vi i framtiden kan äventuellt ansöka någon
    kontaktperson = \" extra storebror\" om han vill göra något på egen hand utan oss föräldrar. Detta är inte aktuellt nu när han är bara 8 år.

    Jag vet inte om du har läst hela tråden eller om du har egna barn med språkstörning, men språktörda får ofta inte det stöd och hjälp de skulle behöva. ( De är inte inskrivna på Hab, får inte hjälp genom LSS och skolgången kan också vara svårt att organisera efter barnets behov)



  34. 17
    Hej jag skrev att vi har fått kontaktdagar genom LSS, som är just vad de är kontaktdagar för oss föräldrar.
    Detta innebär ju att sonens språkstörning är \"godkänt\" av Lss-handläggaren och att vi i framtiden kan äventuellt ansöka någon
    kontaktperson = \" extra storebror\" om han vill göra något på egen hand utan oss föräldrar. Detta är inte aktuellt nu när han är bara 8 år.

    Jag vet inte om du har läst hela tråden eller om du har egna barn med språkstörning, men språktörda får ofta inte det stöd och hjälp de skulle behöva. ( De är inte inskrivna på Hab, får inte hjälp genom LSS och skolgången kan också vara svårt att organisera efter barnets behov)



  35. Länsrätsråttan
    #18

    Hm, intressant

    LSS-handläggaren i vår kommun kände inte till något som hetter kontaktdagar enligt LSS. Men jag förstår av ditt svar att din sons funktionshinder har godkänts så att han anses tillhöra personkretsen. Det är ju toppen, grattis!
  36. 18
    Hm, intressant LSS-handläggaren i vår kommun kände inte till något som hetter kontaktdagar enligt LSS. Men jag förstår av ditt svar att din sons funktionshinder har godkänts så att han anses tillhöra personkretsen. Det är ju toppen, grattis!

Liknande trådar

  1. Pepparkakor är ett satans påhitt
    By ~ullebulle~ in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-01-18, 18:02
  2. Vad är det för påhitt?
    By Sweet<3 in forum Sex & erotik
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-03-17, 10:27
  3. Jolins senaste påhitt
    By Maybe-baby in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-11-23, 09:57
  4. En del tror jag är ett påhitt
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 09:17
  5. Påhitt och förtal
    By Christopher in forum Politik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-05-19, 12:57
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar