öm i bröstet....
Allvarligt sjuka
  1. lilla T
    #1

    öm i bröstet....

    men känner ingen knöl eller ngt sådan, men det ömmar...... vad kan det bero på? såklart tänker man direkt på det värsta.....
  2. 1
    öm i bröstet.... men känner ingen knöl eller ngt sådan, men det ömmar...... vad kan det bero på? såklart tänker man direkt på det värsta.....
  3. Medlem sedan
    Feb 2004
    #2

    Jag är lika

    Jag är också öm i mitt vänstra bröst...känner viss oroi bland, men har inte hittat nåt konstigt när jag känner. Jag har låsningar i ryggen och är stel på vänster sida i bröstryggen....kan ju vara därför jag är öm i mitt bröst.
  4. 2
    Jag är lika Jag är också öm i mitt vänstra bröst...känner viss oroi bland, men har inte hittat nåt konstigt när jag känner. Jag har låsningar i ryggen och är stel på vänster sida i bröstryggen....kan ju vara därför jag är öm i mitt bröst.
  5. Medlem sedan
    Nov 2001
    #3

    jag med...

    har ont i mitt vänstra bröst i perioder. Det svider liksom inne i bröstet och doktorn såg att huden var lite indragen på det bröstet och mitt i indragningen sitter \"ontet\". Men jag känner inte heller några knölar, har haft det så här i minst 3.5år då jag ammade min yngste.
    Väntar kallelse till mammografi nu :(

    RÄDD!
  6. 3
    jag med... har ont i mitt vänstra bröst i perioder. Det svider liksom inne i bröstet och doktorn såg att huden var lite indragen på det bröstet och mitt i indragningen sitter \"ontet\". Men jag känner inte heller några knölar, har haft det så här i minst 3.5år då jag ammade min yngste.
    Väntar kallelse till mammografi nu :(

    RÄDD!
  7. mango
    #4

    Samma här..

    Jag har varit öm i båda mina bröst sedan sena tonåren (är nu 25) och fick förklaringen att det är hormonellt och helt normalt och ofarligt när jag gick till läkaren för att kolla upp det. Ibland blir båda eller ena bröstet fullt med knölar som ömmar och de(t) sväller upp något och ibland ömmar/svider/sticker det bara i delar av bröstet.
    Det kommer och går och ibland är det så illa att det gör plågsamt ont att gå i trappor för de \"guppar\" i bh:n då.

    Men det är nog bra att kolla upp vad som orsakar dina problem.

    Jag fick även veta att det inte kunde vara cancer eftersom en tumör inte gör ont och inte kommer och går som de klumpar jag kände.
  8. 4
    Samma här.. Jag har varit öm i båda mina bröst sedan sena tonåren (är nu 25) och fick förklaringen att det är hormonellt och helt normalt och ofarligt när jag gick till läkaren för att kolla upp det. Ibland blir båda eller ena bröstet fullt med knölar som ömmar och de(t) sväller upp något och ibland ömmar/svider/sticker det bara i delar av bröstet.
    Det kommer och går och ibland är det så illa att det gör plågsamt ont att gå i trappor för de \"guppar\" i bh:n då.

    Men det är nog bra att kolla upp vad som orsakar dina problem.

    Jag fick även veta att det inte kunde vara cancer eftersom en tumör inte gör ont och inte kommer och går som de klumpar jag kände.
  9. 9-barnsmamma
    #5

    Helt normalt!

    Har haft så i många år och på mammografin sa de att detta är så vanligt att nästan alla kvinnor frågar om saken..det är inget tecken på cancer.
  10. 5
    Helt normalt! Har haft så i många år och på mammografin sa de att detta är så vanligt att nästan alla kvinnor frågar om saken..det är inget tecken på cancer.
  11. Anonym
    #6

    Hur kan du skriva så?

    Och hur kan du sitta och bedömma att en knöl är farlig eller inte här?

    En knöl skall alltid kollas upp, och ja...en öm knöl kan oxå vara farlig!
  12. 6
    Hur kan du skriva så? Och hur kan du sitta och bedömma att en knöl är farlig eller inte här?

    En knöl skall alltid kollas upp, och ja...en öm knöl kan oxå vara farlig!
  13. A
    #7

    Lägger mig i:

    Men lilla T har ju inte känt någon knöl utan är \"bara\" öm.
    Det är vanligt med ömhet i ett eller båda brösten och en brösttumör kännetecknas inte av att den gör ont.
  14. 7
    Lägger mig i: Men lilla T har ju inte känt någon knöl utan är \"bara\" öm.
    Det är vanligt med ömhet i ett eller båda brösten och en brösttumör kännetecknas inte av att den gör ont.
  15. Anonym
    #8

    Där har du fel

    Du kan gå in och söka på tex bröstcancer så ser du att en tumör kan göra ont och inte!

    Själv har jag op bort en tumör på två ställen på kroppen, dels en i bröstet och den var öm!
  16. 8
    Där har du fel Du kan gå in och söka på tex bröstcancer så ser du att en tumör kan göra ont och inte!

    Själv har jag op bort en tumör på två ställen på kroppen, dels en i bröstet och den var öm!
  17. 9-barnsmamma
    #9

    Ja,där håller jag med..

    alltså att en knöl alltid bör kollas upp. Vart läser du att frågeställaren har en knöl? Jag berättade bara vad personalen vid mammografin sa till mig om just ömhet.Tagga ner!!Lägg din energi på annat än onödig ilska!
  18. 9
    Ja,där håller jag med.. alltså att en knöl alltid bör kollas upp. Vart läser du att frågeställaren har en knöl? Jag berättade bara vad personalen vid mammografin sa till mig om just ömhet.Tagga ner!!Lägg din energi på annat än onödig ilska!
  19. Anonym
    #10

    Men om det är

    \"så vanligt\" med ömmande bröst som du säger, varför skickar då läk remiss till mammografi.
    Då lär ju läkarna tycka att det skall kollas upp, eller????
  20. 10
    Men om det är \"så vanligt\" med ömmande bröst som du säger, varför skickar då läk remiss till mammografi.
    Då lär ju läkarna tycka att det skall kollas upp, eller????
  21. 9-barnsmamma
    #11

    Självklart är det bra..

    att kolla upp saker,det ska man göra.Jag förklarade bara vad mammografiläkaren och sköterskorna sagt till mig vid mina mammografier.Ännu en gång-att det är jättevanligt med ömhet i brösten och att det i stort sett aldrig behöver bero på tex cancer.Men det är alltid det bästa att kolla upp saker,så slipper man oroa sig.

    Att du bara _orkar_ bli så arg,förresten,*ler*.
  22. 11
    Självklart är det bra.. att kolla upp saker,det ska man göra.Jag förklarade bara vad mammografiläkaren och sköterskorna sagt till mig vid mina mammografier.Ännu en gång-att det är jättevanligt med ömhet i brösten och att det i stort sett aldrig behöver bero på tex cancer.Men det är alltid det bästa att kolla upp saker,så slipper man oroa sig.

    Att du bara _orkar_ bli så arg,förresten,*ler*.
  23. Medlem sedan
    Aug 1998
    #12

    Åhh fler som jag

    just vänster bröst, Det som svider och \"svirrar\" till ibland, påminner om när mjölken rann till (om jag minns rätt efter 10 år). Känns nätan bara i vänster bröst tror jag.

    Väntar på mammografi även om jag varit hos läkare känt igenom bröstet och inte hittat något. Jag fick ett ryck och började äntligen undersöka mina bröst (tror Nanne \"inspirerade\" mig) och lyckades då klämma fram någon droppe vätska hur vänster bröst. Inget farligt sa läkaren men tog min oro på allvar och fixade remiss till mammografi och bröstmottagningen.
  24. 12
    Åhh fler som jag just vänster bröst, Det som svider och \"svirrar\" till ibland, påminner om när mjölken rann till (om jag minns rätt efter 10 år). Känns nätan bara i vänster bröst tror jag.

    Väntar på mammografi även om jag varit hos läkare känt igenom bröstet och inte hittat något. Jag fick ett ryck och började äntligen undersöka mina bröst (tror Nanne \"inspirerade\" mig) och lyckades då klämma fram någon droppe vätska hur vänster bröst. Inget farligt sa läkaren men tog min oro på allvar och fixade remiss till mammografi och bröstmottagningen.
  25. Mamma J
    #13

    Mina bröst ömmar rejält sedan...

    ...nåt år och det verkar vara hormonellt och helt normalt...Börjar ömma runt ägglossning -eller en-två dagar efter och håller i tills mensen kommer...
    Från början var jag övertygad om átt jag var gravid...tills jag upptäckte att det återkom flera månader...Nu har det varit \"uppehåll\" i några månader-men så börjat igen och eftersom jag är över 40...så händer det en hel del hormonellt i kroppen och jag tror det är helt ofarligt...för jag känner inte heller någon knöl-eller rättare sagt...jag känner knölar överallt i hela bröstet! det är mjölkkörtlarna som känns som småknölar ju... och dem har jag ju kännt hela mitt kvinnliga liv och en väninna jag har som behandlats för bröstcancer säger att hon ockå kännt sig \"knölig\" hela sitt liv men när hon fick cancer-knölen kunde hon inte känna den fast hon visste var den skulle finnas...så inbäddad var den...
    Är man orolig ska man söka vård för att kunnasläppa oron...är man fundersam på om man kan ha ömmande bröst utan att ha cancer eller vara gravid så svarar jag: Ja det kan man p.g.a. hormoner...
  26. 13
    Mina bröst ömmar rejält sedan... ...nåt år och det verkar vara hormonellt och helt normalt...Börjar ömma runt ägglossning -eller en-två dagar efter och håller i tills mensen kommer...
    Från början var jag övertygad om átt jag var gravid...tills jag upptäckte att det återkom flera månader...Nu har det varit \"uppehåll\" i några månader-men så börjat igen och eftersom jag är över 40...så händer det en hel del hormonellt i kroppen och jag tror det är helt ofarligt...för jag känner inte heller någon knöl-eller rättare sagt...jag känner knölar överallt i hela bröstet! det är mjölkkörtlarna som känns som småknölar ju... och dem har jag ju kännt hela mitt kvinnliga liv och en väninna jag har som behandlats för bröstcancer säger att hon ockå kännt sig \"knölig\" hela sitt liv men när hon fick cancer-knölen kunde hon inte känna den fast hon visste var den skulle finnas...så inbäddad var den...
    Är man orolig ska man söka vård för att kunnasläppa oron...är man fundersam på om man kan ha ömmande bröst utan att ha cancer eller vara gravid så svarar jag: Ja det kan man p.g.a. hormoner...
  27. Medlem sedan
    Sep 2006
    #14
    Ja, presic så är det. cancer orsakar INTE smärta i brösten. hade fler varit medvetna om det hade vi kunnat ägna oss åt de patienter som faktist ÄR sjuka på vår avdelning där jag jobbar, istället för nojjiga tjejer som tror att världen gått under för att deras hormoner springer maraton.
  28. 14
    Ja, presic så är det. cancer orsakar INTE smärta i brösten. hade fler varit medvetna om det hade vi kunnat ägna oss åt de patienter som faktist ÄR sjuka på vår avdelning där jag jobbar, istället för nojjiga tjejer som tror att världen gått under för att deras hormoner springer maraton.
  29. Medlem sedan
    Sep 2006
    #15
    Jobbar med bröstcancerpatienter och du är den första som sagt att det gör ont. Men alla regler har ju undantag... Hoppas du blir bra, har själv oxå opererats för cancer.
  30. 15
    Jobbar med bröstcancerpatienter och du är den första som sagt att det gör ont. Men alla regler har ju undantag... Hoppas du blir bra, har själv oxå opererats för cancer.

Liknande trådar

  1. ont i bröstet
    By stortutt in forum Mammasnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-23, 18:19
  2. Ont i bröstet?
    By Busluren in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-08-12, 09:18
  3. Bra i bröstet
    By maylin in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-17, 21:53
  4. Ont i ena bröstet!
    By isha in forum _0807 Julibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-14, 09:10
  5. ont i bröstet!
    By vanja-72 in forum Kropp & hälsa
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-01, 06:09
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar