Nån här? Enkätdags!
_0309 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2002
    #1

    Nån här? Enkätdags!

    Nu har det verkligen varit lugnt här inne. Säkert har många rest på semester. Försöker mig ändå på en liten enkät:

    1. Har du semester nu? Om inte när startar den?

    2. Ska du/ni vara hemma på semestern el reser ni bort?

    3. Hur många barn har ni i familjen, ev styvsyskon inräknade?

    4. Planerar ni att skaffa fler barn i framtiden?

    5. Hur är nattsömnen hos era septemberbarn?

    6. Hur är det med trotsen?

    7. Senaste framsteget hos barnen? T ex blöjfri, någonting med tal, motorik el annat.

    8. Roliga ord, uttryck hos barnen just nu?

    Kram/Trixie
  2. 1
    Nån här? Enkätdags! Nu har det verkligen varit lugnt här inne. Säkert har många rest på semester. Försöker mig ändå på en liten enkät:

    1. Har du semester nu? Om inte när startar den?

    2. Ska du/ni vara hemma på semestern el reser ni bort?

    3. Hur många barn har ni i familjen, ev styvsyskon inräknade?

    4. Planerar ni att skaffa fler barn i framtiden?

    5. Hur är nattsömnen hos era septemberbarn?

    6. Hur är det med trotsen?

    7. Senaste framsteget hos barnen? T ex blöjfri, någonting med tal, motorik el annat.

    8. Roliga ord, uttryck hos barnen just nu?

    Kram/Trixie
  3. Medlem sedan
    Dec 2000
    #2

    Nina svarar

    1. Har du semester nu? Om inte när startar den?
    ** Nej inte nu. Har sem v 31 och v 34

    2. Ska du/ni vara hemma på semestern el reser ni bort?
    **Hemma tror vi. Vi var ner en sväng t Skåne i juni.

    3. Hur många barn har ni i familjen, ev styvsyskon inräknade?
    **2 barn och 1 katt :-)

    4. Planerar ni att skaffa fler barn i framtiden?
    **Nej, inte som vi känner idag.

    5. Hur är nattsömnen hos era septemberbarn?
    **Hyfsad. Jättebra om man tänker på hur varmt det är!

    6. Hur är det med trotsen?
    ** :-) Det är en hel del konflikter, men hon är ett solsken mellan dem ;-)

    7. Senaste framsteget hos barnen? T ex blöjfri, någonting med tal, motorik el annat.
    **Hon samspelar väldigt bra med de andra barnen på vår gård. Tidigare försökte hon hänga på men nu är hon helt med i lekarna på samma vilkor som de övriga barnen och leker verkligen MED dem :-)

    8. Roliga ord, uttryck hos barnen just nu?
    ** Hon härmar mkt uttryck, gäller att tänka på vad man säger nu *S*

    Kram/Trixie
    ** Kram tillbaks! :-) Ha en trevlig kväll!
  4. 2
    Nina svarar 1. Har du semester nu? Om inte när startar den?
    ** Nej inte nu. Har sem v 31 och v 34

    2. Ska du/ni vara hemma på semestern el reser ni bort?
    **Hemma tror vi. Vi var ner en sväng t Skåne i juni.

    3. Hur många barn har ni i familjen, ev styvsyskon inräknade?
    **2 barn och 1 katt :-)

    4. Planerar ni att skaffa fler barn i framtiden?
    **Nej, inte som vi känner idag.

    5. Hur är nattsömnen hos era septemberbarn?
    **Hyfsad. Jättebra om man tänker på hur varmt det är!

    6. Hur är det med trotsen?
    ** :-) Det är en hel del konflikter, men hon är ett solsken mellan dem ;-)

    7. Senaste framsteget hos barnen? T ex blöjfri, någonting med tal, motorik el annat.
    **Hon samspelar väldigt bra med de andra barnen på vår gård. Tidigare försökte hon hänga på men nu är hon helt med i lekarna på samma vilkor som de övriga barnen och leker verkligen MED dem :-)

    8. Roliga ord, uttryck hos barnen just nu?
    ** Hon härmar mkt uttryck, gäller att tänka på vad man säger nu *S*

    Kram/Trixie
    ** Kram tillbaks! :-) Ha en trevlig kväll!
  5. Medlem sedan
    Mar 2002
    #3

    Singoalla svarar

    1. Har du semester nu? Om inte när startar den?
    Ja, eller VI har semester allihopa

    2. Ska du/ni vara hemma på semestern el reser ni bort?
    Vi reser till Danmark resp Göteborg i kväll, om typ en timme

    3. Hur många barn har ni i familjen, ev styvsyskon inräknade?
    2st

    4. Planerar ni att skaffa fler barn i framtiden?
    Förmodligen men vi får väl se

    5. Hur är nattsömnen hos era septemberbarn?
    Bra

    6. Hur är det med trotsen?
    Jo tack, urk säger jag bara, el trots/test

    7. Senaste framsteget hos barnen? T ex blöjfri, någonting med tal, motorik el annat.
    Senaste väsentliga var ju ett halvår sedan och det var blöjfritt men annars är det inget signifikant tror jag..

    8. Roliga ord, uttryck hos barnen just nu?
    Kan inte komma på något, hjärnan är fortfarande kokt och obrukbar...
  6. 3
    Singoalla svarar 1. Har du semester nu? Om inte när startar den?
    Ja, eller VI har semester allihopa

    2. Ska du/ni vara hemma på semestern el reser ni bort?
    Vi reser till Danmark resp Göteborg i kväll, om typ en timme

    3. Hur många barn har ni i familjen, ev styvsyskon inräknade?
    2st

    4. Planerar ni att skaffa fler barn i framtiden?
    Förmodligen men vi får väl se

    5. Hur är nattsömnen hos era septemberbarn?
    Bra

    6. Hur är det med trotsen?
    Jo tack, urk säger jag bara, el trots/test

    7. Senaste framsteget hos barnen? T ex blöjfri, någonting med tal, motorik el annat.
    Senaste väsentliga var ju ett halvår sedan och det var blöjfritt men annars är det inget signifikant tror jag..

    8. Roliga ord, uttryck hos barnen just nu?
    Kan inte komma på något, hjärnan är fortfarande kokt och obrukbar...
  7. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4

    Jelena svarar

    1. Har du semester nu? Om inte när startar den?
    mammaledig sedan i december05
    2. Ska du/ni vara hemma på semestern el reser ni bort?
    när srdan är ledig så reser vi bort....var i Turkiet i maj. I september åker vi till spanien. Nästa helg blir det Kolmården. En vecka var vi i Umeå.Vi funderar på en helgi Malmö-Köpenhamn i augustiAnnars är vi hemma
    3. Hur många barn har ni i familjen, ev styvsyskon inräknade?
    2

    4. Planerar ni att skaffa fler barn i framtiden?
    ja
    5. Hur är nattsömnen hos era septemberbarn?
    super
    6. Hur är det med trotsen?Luna trötsar ibland men inte så mycket
    7. Senaste framsteget hos barnen? T ex blöjfri, någonting med tal, motorik el annat.
    blöjfri på dagarna. Hon pratar mycket båda språken och skiljer dem åt(fast det kunde hon nästan fr. början)

    8. Roliga ord, uttryck hos barnen just nu?
    Tja, det är ju ord/uttryck på vårt språk, som tyvärr inte betyder ngt för er
  8. 4
    Jelena svarar 1. Har du semester nu? Om inte när startar den?
    mammaledig sedan i december05
    2. Ska du/ni vara hemma på semestern el reser ni bort?
    när srdan är ledig så reser vi bort....var i Turkiet i maj. I september åker vi till spanien. Nästa helg blir det Kolmården. En vecka var vi i Umeå.Vi funderar på en helgi Malmö-Köpenhamn i augustiAnnars är vi hemma
    3. Hur många barn har ni i familjen, ev styvsyskon inräknade?
    2

    4. Planerar ni att skaffa fler barn i framtiden?
    ja
    5. Hur är nattsömnen hos era septemberbarn?
    super
    6. Hur är det med trotsen?Luna trötsar ibland men inte så mycket
    7. Senaste framsteget hos barnen? T ex blöjfri, någonting med tal, motorik el annat.
    blöjfri på dagarna. Hon pratar mycket båda språken och skiljer dem åt(fast det kunde hon nästan fr. början)

    8. Roliga ord, uttryck hos barnen just nu?
    Tja, det är ju ord/uttryck på vårt språk, som tyvärr inte betyder ngt för er
  9. Medlem sedan
    Jan 2003
    #5

    C svarar:

    1. Har du semester nu? Om inte när startar den?
    **Det beror på hur man ser det. Jag gick på semester för två veckor sedan, var ledig en innan ett annat jobb flög på mig. Så nu sommarjobbar jag under min semester *torrt*. En veckas ledigt får jag inann jag går på min ordinarie tjänst igen. Jag har aldrig antytt att jag är smart.

    2. Ska du/ni vara hemma på semestern el reser ni bort?
    Jag var hemma en vecka, snart åker vi till en hyrd stuga i Dalsland.

    3. Hur många barn har ni i familjen, ev styvsyskon inräknade?
    ** Tre.

    4. Planerar ni att skaffa fler barn i framtiden?
    ** Inte alls.

    5. Hur är nattsömnen hos era septemberbarn?
    ** Sisådär. När C sover i sin säng ett par nätter tillbaka i tiden vaknar hon och gråter om spöken. De senaste nätterna har hon sovit i storebrors säng i ett annat rum, och det har gått jättebra.

    6. Hur är det med trotsen?
    ** Det är ganska lugnt på den fronten.

    7. Senaste framsteget hos barnen? T ex blöjfri, någonting med tal, motorik el annat.
    ** Att simma på egen hand på djupt vatten med armpuffar på. Hon är som en fisk i vattnet och tar sig fram riktigt bra.

    8. Roliga ord, uttryck hos barnen just nu?
    ** \"Festå´ru\" säger hon efter varje mening och hytter med fingret åt oss samtidigt. Om det så är att hon ska gå på toa \"nu går jag på poletten, fest´ru ré\"? eller \"jag vil faktiskt ha den där klänningen idag, festå´ru ré\",osv. Tröttsamt i längden.

  10. 5
    C svarar: 1. Har du semester nu? Om inte när startar den?
    **Det beror på hur man ser det. Jag gick på semester för två veckor sedan, var ledig en innan ett annat jobb flög på mig. Så nu sommarjobbar jag under min semester *torrt*. En veckas ledigt får jag inann jag går på min ordinarie tjänst igen. Jag har aldrig antytt att jag är smart.

    2. Ska du/ni vara hemma på semestern el reser ni bort?
    Jag var hemma en vecka, snart åker vi till en hyrd stuga i Dalsland.

    3. Hur många barn har ni i familjen, ev styvsyskon inräknade?
    ** Tre.

    4. Planerar ni att skaffa fler barn i framtiden?
    ** Inte alls.

    5. Hur är nattsömnen hos era septemberbarn?
    ** Sisådär. När C sover i sin säng ett par nätter tillbaka i tiden vaknar hon och gråter om spöken. De senaste nätterna har hon sovit i storebrors säng i ett annat rum, och det har gått jättebra.

    6. Hur är det med trotsen?
    ** Det är ganska lugnt på den fronten.

    7. Senaste framsteget hos barnen? T ex blöjfri, någonting med tal, motorik el annat.
    ** Att simma på egen hand på djupt vatten med armpuffar på. Hon är som en fisk i vattnet och tar sig fram riktigt bra.

    8. Roliga ord, uttryck hos barnen just nu?
    ** \"Festå´ru\" säger hon efter varje mening och hytter med fingret åt oss samtidigt. Om det så är att hon ska gå på toa \"nu går jag på poletten, fest´ru ré\"? eller \"jag vil faktiskt ha den där klänningen idag, festå´ru ré\",osv. Tröttsamt i längden.

  11. Medlem sedan
    Aug 2002
    #6

    Svarar själv

    1. Har du semester nu? Om inte när startar den?
    ja t o m 7/8

    2. Ska du/ni vara hemma på semestern el reser ni bort?
    Jag är hemma själv med Karl i två veckor innan P går på semester. Sen blir det en tur till Danmark.

    3. Hur många barn har ni i familjen, ev styvsyskon inräknade?
    3

    4. Planerar ni att skaffa fler barn i framtiden?
    njaa, tror inte det

    5. Hur är nattsömnen hos era septemberbarn?
    Tar lång tid att somna men sover bra sen

    6. Hur är det med trotsen?
    Oftast väldigt go men vi har ju våra prövningar om man säger så:)

    7. Senaste framsteget hos barnen? T ex blöjfri, någonting med tal, motorik el annat.
    Blöjfritt dag/natt sen nån dryg månad tillbaka. Sover i stoor säng.

    8. Roliga ord, uttryck hos barnen just nu?
    \"meeen Gud\", \"vicken tur\", \"min brossa Eke o jag...\"
  12. 6
    Svarar själv 1. Har du semester nu? Om inte när startar den?
    ja t o m 7/8

    2. Ska du/ni vara hemma på semestern el reser ni bort?
    Jag är hemma själv med Karl i två veckor innan P går på semester. Sen blir det en tur till Danmark.

    3. Hur många barn har ni i familjen, ev styvsyskon inräknade?
    3

    4. Planerar ni att skaffa fler barn i framtiden?
    njaa, tror inte det

    5. Hur är nattsömnen hos era septemberbarn?
    Tar lång tid att somna men sover bra sen

    6. Hur är det med trotsen?
    Oftast väldigt go men vi har ju våra prövningar om man säger så:)

    7. Senaste framsteget hos barnen? T ex blöjfri, någonting med tal, motorik el annat.
    Blöjfritt dag/natt sen nån dryg månad tillbaka. Sover i stoor säng.

    8. Roliga ord, uttryck hos barnen just nu?
    \"meeen Gud\", \"vicken tur\", \"min brossa Eke o jag...\"
  13. Medlem sedan
    Sep 2003
    #7

    Isa svarar

    Vad kul med en enkät, det är onekligen lite väl lugnt här just nu! :-)

    1. Har du semester nu? Om inte när startar den?
    **Jajamen, eller jag är föräldraledig men familjen har semester fr om måndag och 4 veckor framåt.

    2. Ska du/ni vara hemma på semestern el reser ni bort?
    **Vi skulle åkt igår men vi åker imorgon. Lite ändrade planer..:-( Åker till Gävle imorgon där mina föräldrar har stuga nära havet. Sedan vidare till Dalarna och Åland.

    3. Hur många barn har ni i familjen, ev styvsyskon inräknade?
    **2

    4. Planerar ni att skaffa fler barn i framtiden?
    **Nej, känner oss så nöjda med de vi har! :-)

    5. Hur är nattsömnen hos era septemberbarn?
    **Finemang. Har aldrig varit några större problem, även om hon börjar bli lite ängslig för att vara ensam i rummet etc. Ellen kom in i vårt sovrum för första gången i hela sitt liv, i fredags natt. Jag höll på att dö av skräck när en liten rufsig varelse plötsligt stod och tittade på mig med kudde och gosedjur i famnen. Mysigt var det att ha en sparkande och frustande snart 3-åring i sängen, helt ärligt alltså!

    6. Hur är det med trotsen?
    **Jotack, tror att jag är så van att jag mest ler åt hennes ilskna utbrott. Vi har en dam med humör som stampar, stönar högt och skriker av ilska, flera gånger om dagen...

    7. Senaste framsteget hos barnen? T ex blöjfri, någonting med tal, motorik el annat.
    **Blöjfri dag och natt sedan i höstas/vintras. Räknar till 15 om hon har något att \"räkna\", typ tändstickor, kan \"alla\" färger. Det har inte hänt så jättemycket på utvecklingsfronten på ett tag faktiskt.

    8. Roliga ord, uttryck hos barnen just nu?
    ** Vet inte om det är så kul men när vi är ute och åker bil och jag blir upprörd (ja, någon ska hon väl ha ärvt sitt humör av....;-) så frågar hon \"-Mamma vad hände? Vad gjorde han(ja, alltid \"han\", förstår inte det...hihi)? Vad hände? Sedan säger den lilla fröken med eftertryck; \"-Jäla pucko!!!!\" Inte till mig då...

    Tja vad mer? Hon pratar mycket och säger roliga saker nästan varje dag men jag är så dålig på att komma ihåg. Idag när vi hade varit och badat och Ellen hade berättat att hon hade \"kokat kaffe\" i vattnet var ju mamma såååå imponerad. I bilen ett par timmar senare var Ellen helt galen av någon anledning (jag minns ej vad det var, ett av dagens utbrott) pappa försökte avleda genom att be Ellen berätta för mamma om när hon kokade kaffe i vattnet. En mycket trumpen unge tittar upp och fräser \"Varför ska jag göra det?Det har jag ju redan gjort vet du väl!!?\"....

    Annars så är det såå kul att lyssna på henne när hon leker med Gustav och låter som en gammal tant; \"Såja, lilla gubben, nu ska du ta det lugnt så du inte ramlar\", Kom här så ska jag hjälpa dig lille plutten\", eller \"SKRIK inte GUSTAV, mina öron trillar av! Detta sker under sånt vrål att fönstren hotar att spräckas...
  14. 7
    Isa svarar Vad kul med en enkät, det är onekligen lite väl lugnt här just nu! :-)

    1. Har du semester nu? Om inte när startar den?
    **Jajamen, eller jag är föräldraledig men familjen har semester fr om måndag och 4 veckor framåt.

    2. Ska du/ni vara hemma på semestern el reser ni bort?
    **Vi skulle åkt igår men vi åker imorgon. Lite ändrade planer..:-( Åker till Gävle imorgon där mina föräldrar har stuga nära havet. Sedan vidare till Dalarna och Åland.

    3. Hur många barn har ni i familjen, ev styvsyskon inräknade?
    **2

    4. Planerar ni att skaffa fler barn i framtiden?
    **Nej, känner oss så nöjda med de vi har! :-)

    5. Hur är nattsömnen hos era septemberbarn?
    **Finemang. Har aldrig varit några större problem, även om hon börjar bli lite ängslig för att vara ensam i rummet etc. Ellen kom in i vårt sovrum för första gången i hela sitt liv, i fredags natt. Jag höll på att dö av skräck när en liten rufsig varelse plötsligt stod och tittade på mig med kudde och gosedjur i famnen. Mysigt var det att ha en sparkande och frustande snart 3-åring i sängen, helt ärligt alltså!

    6. Hur är det med trotsen?
    **Jotack, tror att jag är så van att jag mest ler åt hennes ilskna utbrott. Vi har en dam med humör som stampar, stönar högt och skriker av ilska, flera gånger om dagen...

    7. Senaste framsteget hos barnen? T ex blöjfri, någonting med tal, motorik el annat.
    **Blöjfri dag och natt sedan i höstas/vintras. Räknar till 15 om hon har något att \"räkna\", typ tändstickor, kan \"alla\" färger. Det har inte hänt så jättemycket på utvecklingsfronten på ett tag faktiskt.

    8. Roliga ord, uttryck hos barnen just nu?
    ** Vet inte om det är så kul men när vi är ute och åker bil och jag blir upprörd (ja, någon ska hon väl ha ärvt sitt humör av....;-) så frågar hon \"-Mamma vad hände? Vad gjorde han(ja, alltid \"han\", förstår inte det...hihi)? Vad hände? Sedan säger den lilla fröken med eftertryck; \"-Jäla pucko!!!!\" Inte till mig då...

    Tja vad mer? Hon pratar mycket och säger roliga saker nästan varje dag men jag är så dålig på att komma ihåg. Idag när vi hade varit och badat och Ellen hade berättat att hon hade \"kokat kaffe\" i vattnet var ju mamma såååå imponerad. I bilen ett par timmar senare var Ellen helt galen av någon anledning (jag minns ej vad det var, ett av dagens utbrott) pappa försökte avleda genom att be Ellen berätta för mamma om när hon kokade kaffe i vattnet. En mycket trumpen unge tittar upp och fräser \"Varför ska jag göra det?Det har jag ju redan gjort vet du väl!!?\"....

    Annars så är det såå kul att lyssna på henne när hon leker med Gustav och låter som en gammal tant; \"Såja, lilla gubben, nu ska du ta det lugnt så du inte ramlar\", Kom här så ska jag hjälpa dig lille plutten\", eller \"SKRIK inte GUSTAV, mina öron trillar av! Detta sker under sånt vrål att fönstren hotar att spräckas...
  15. Medlem sedan
    Nov 1999
    #8

    ME svarar...

    1. Har du semester nu? Om inte när startar den?
    Mja, jo, det går på lågvarv just nu iaf. Fast vi har just haft 2 nätter med 3 pers. :)

    2. Ska du/ni vara hemma på semestern el reser ni bort?
    Mest hemma. Vi ska renovera.

    3. Hur många barn har ni i familjen, ev styvsyskon inräknade?
    2

    4. Planerar ni att skaffa fler barn i framtiden?
    Nä.

    5. Hur är nattsömnen hos era septemberbarn?
    När hon väl somnar så är det rätt ok, men eftersom vi byltat in bägge barnen i husets minsta rum så...*suckar* GISSA om vi ser fram emot när J:s nya rum blir klart? Idag när vi hyrt ut honom och hon somnat ensam i hans säng, så ...tja, vad ska jag säga - vi har både hunnit göra och äta sushi samt se en långfilm innan 22.00 - har inte hänt förr. Hon är uppe och kissar ibland, men det märker jag inte av eftersom hennes far råååååååkade få den sidan av sängen som är närmast barnens dörr. *host* ;)

    6. Hur är det med trotsen?
    *rotflmao* Den som säger att trots inte finns och att faser inte existerar ska jag egenhändigt puckla på. ;)

    7. Senaste framsteget hos barnen? T ex blöjfri, någonting med tal, motorik el annat.
    Hon har börjat intressera sig för siffror, det är nog det senaste. Blöjfri sen i februari, annars...inga jättesensationer tror jag.

    8. Roliga ord, uttryck hos barnen just nu?
    Igår härmade hon Johannes när han sa \"verkligen\" om nåt och då lät hon som drottningen. Fråga mig inte var den tyska accenten kom ifrån men hon sa \"Ja, de e den väää-kli-Gen!\" precis som Silvia skulle sagt det. Det lät tusan inte klokt. Sen ÄR hon världens härmapa och det mesta blir rätt komiskt när det kommer ur hennes trut. Eller som när vi hörde dem i baby watchen igår: J:-Bästa kämpen Lucky Luuuuke! R:-Bätta Lacki Luuuuk! Just det uttrycket \"bästa kämpen Lucky Luke!\" är från filmerna, som J avgudar. R ser hellre \"Ackungen\" men när J säger att hon ska tala, så talar R. *s*
  16. 8
    ME svarar... 1. Har du semester nu? Om inte när startar den?
    Mja, jo, det går på lågvarv just nu iaf. Fast vi har just haft 2 nätter med 3 pers. :)

    2. Ska du/ni vara hemma på semestern el reser ni bort?
    Mest hemma. Vi ska renovera.

    3. Hur många barn har ni i familjen, ev styvsyskon inräknade?
    2

    4. Planerar ni att skaffa fler barn i framtiden?
    Nä.

    5. Hur är nattsömnen hos era septemberbarn?
    När hon väl somnar så är det rätt ok, men eftersom vi byltat in bägge barnen i husets minsta rum så...*suckar* GISSA om vi ser fram emot när J:s nya rum blir klart? Idag när vi hyrt ut honom och hon somnat ensam i hans säng, så ...tja, vad ska jag säga - vi har både hunnit göra och äta sushi samt se en långfilm innan 22.00 - har inte hänt förr. Hon är uppe och kissar ibland, men det märker jag inte av eftersom hennes far råååååååkade få den sidan av sängen som är närmast barnens dörr. *host* ;)

    6. Hur är det med trotsen?
    *rotflmao* Den som säger att trots inte finns och att faser inte existerar ska jag egenhändigt puckla på. ;)

    7. Senaste framsteget hos barnen? T ex blöjfri, någonting med tal, motorik el annat.
    Hon har börjat intressera sig för siffror, det är nog det senaste. Blöjfri sen i februari, annars...inga jättesensationer tror jag.

    8. Roliga ord, uttryck hos barnen just nu?
    Igår härmade hon Johannes när han sa \"verkligen\" om nåt och då lät hon som drottningen. Fråga mig inte var den tyska accenten kom ifrån men hon sa \"Ja, de e den väää-kli-Gen!\" precis som Silvia skulle sagt det. Det lät tusan inte klokt. Sen ÄR hon världens härmapa och det mesta blir rätt komiskt när det kommer ur hennes trut. Eller som när vi hörde dem i baby watchen igår: J:-Bästa kämpen Lucky Luuuuke! R:-Bätta Lacki Luuuuk! Just det uttrycket \"bästa kämpen Lucky Luke!\" är från filmerna, som J avgudar. R ser hellre \"Ackungen\" men när J säger att hon ska tala, så talar R. *s*
  17. Medlem sedan
    Nov 1999
    #9

    Kan man tro

    att brossan Eke blir stolt och två meter lång när Karl säger sådär? SÅ sött! :)
  18. 9
    Kan man tro att brossan Eke blir stolt och två meter lång när Karl säger sådär? SÅ sött! :)
  19. Medlem sedan
    May 2003
    #10

    Annika svarar

    1. Har du semester nu? Om inte när startar den?
    23 juli och två veckor

    2. Ska du/ni vara hemma på semestern el reser ni bort?
    Vi har inte bestämt riktigt än.

    3. Hur många barn har ni i familjen, ev styvsyskon inräknade?
    2 stycken

    4. Planerar ni att skaffa fler barn i framtiden?
    Inga planer. vi fick ganska mycket hjälp med de vi har, men blir det så är det kul! :-)

    5. Hur är nattsömnen hos era septemberbarn?
    Maria kan vakna och vilja ha välling ibland. Sofia vaknar bara om hon är sjuk.

    6. Hur är det med trotsen?
    Sofia trotsar väldigt just nu. Sparkar, drar i håret, kastar sig på marken, skriker... Maria råkar ut en del faktiskt och Sofia är jättestark, trots att hon är mindre.
    Maria är som en dröm. Lillgammal och förståndig.
    De byter nog plats snart... ;-)

    7. Senaste framsteget hos barnen? T ex blöjfri, någonting med tal, motorik el annat.
    Att kunna gå med oss och hålla handen. (Innan har de gjort \"potatissäcken\" mot marken och vägrat gå om vi insisterade på att hålla hand)
    Talet! Nu pratar de och fantiserar med olika leksaker.
    \"Så så bebis\" (dockan) \"Bebis lessen\" \"Barnen bita\" osv

    8. Roliga ord, uttryck hos barnen just nu?
    Sofia sträcker fram handen och säger med rynkade ögonbryn \"Inte Bjåka!\" Oftast när vi säger ifrån. \"Gå bort!\" är en annan favorit.
    Maria härmar Sofia ganska mycket. Man hör ett litet eko då och då.
    Hon leker med \"k-inerna\" (kaninerna) de flyger och så.
    \"Kinen fyga\" \"Dake fyka\" (drake)
  20. 10
    Annika svarar 1. Har du semester nu? Om inte när startar den?
    23 juli och två veckor

    2. Ska du/ni vara hemma på semestern el reser ni bort?
    Vi har inte bestämt riktigt än.

    3. Hur många barn har ni i familjen, ev styvsyskon inräknade?
    2 stycken

    4. Planerar ni att skaffa fler barn i framtiden?
    Inga planer. vi fick ganska mycket hjälp med de vi har, men blir det så är det kul! :-)

    5. Hur är nattsömnen hos era septemberbarn?
    Maria kan vakna och vilja ha välling ibland. Sofia vaknar bara om hon är sjuk.

    6. Hur är det med trotsen?
    Sofia trotsar väldigt just nu. Sparkar, drar i håret, kastar sig på marken, skriker... Maria råkar ut en del faktiskt och Sofia är jättestark, trots att hon är mindre.
    Maria är som en dröm. Lillgammal och förståndig.
    De byter nog plats snart... ;-)

    7. Senaste framsteget hos barnen? T ex blöjfri, någonting med tal, motorik el annat.
    Att kunna gå med oss och hålla handen. (Innan har de gjort \"potatissäcken\" mot marken och vägrat gå om vi insisterade på att hålla hand)
    Talet! Nu pratar de och fantiserar med olika leksaker.
    \"Så så bebis\" (dockan) \"Bebis lessen\" \"Barnen bita\" osv

    8. Roliga ord, uttryck hos barnen just nu?
    Sofia sträcker fram handen och säger med rynkade ögonbryn \"Inte Bjåka!\" Oftast när vi säger ifrån. \"Gå bort!\" är en annan favorit.
    Maria härmar Sofia ganska mycket. Man hör ett litet eko då och då.
    Hon leker med \"k-inerna\" (kaninerna) de flyger och så.
    \"Kinen fyga\" \"Dake fyka\" (drake)
  21. Medlem sedan
    Sep 2002
    #11

    Runasvar

    1. Har du semester nu? Om inte när startar den?
    *Arbetslös fram til i augusti iallafall, och M är lärare och hemma hela sommaren han med.

    2. Ska du/ni vara hemma på semestern el reser ni bort?
    * Mest hemma, men imorgon åker vi till Sunne och sen hagfors på måndag för att bla se Mora Träsk. Vi ärnog hemma redan på må kväll eller senast tisdag. Och den 17 eller nåt ditåt åker vi till Strömstad nån vecka.

    3. Hur många barn har ni i familjen, ev styvsyskon inräknade?
    * Ett - Johannes

    4. Planerar ni att skaffa fler barn i framtiden?
    * Det var väl tänkt så, om det går

    5. Hur är nattsömnen hos era septemberbarn?
    * Bra när han väl somnat. Vaknar till en- två ggr/natt och kommer över till mig för att amma. Men de senaste kvällarna har det varit väldigt jobbitg för honom att gå och lägga sig och somna - vill INTE!!!

    6. Hur är det med trotsen?
    * Jo tack bra :-) Fast jag skulle hellre villja kalla det utvecklingsfas eller envisa. det är ju nåt de måste igenom och visst är det jobbigt, både för honom och oss.

    7. Senaste framsteget hos barnen? T ex blöjfri, någonting med tal, motorik el annat.
    * Senaste stora är väl att han hittar på sagor och fyller i när vi berättar. Och så har han börjat \"ljuga\" för att få fördelar :-) Roligast var nog på midsommar när han inte ville ha flytväst på sig när han och kusinerna lekte på bryggan. Då tog han en tröja och gick till Fastern och bad att få på den - Malin hjälpa Johannes! och så fort hon fått av flytvästen stack han iväg som ett skållat troll ,-)Och på kvällen när han vill kommam ur sovrummet försöker han med \"Johannes bliver ledsen - går ner nu. Hej dåååå\" Han har fått det från mig - när han sparkas på skötbordet, slåss eller bits så säger jag att jag inte tycker om att han gör så och att det gör ont och att jag blir ledsen. Om han fortsätter upprepar jag och säger att jag inte vill vara med när han gör så och att jag går ner istället

    8. Roliga ord, uttryck hos barnen just nu?
    * Johannes säger bliver istället för blir - gulligt. Och så har han börjat med \"faktiskt\". Och så har han blandat ihop tandtroll och mumintroll, så det är muminpappan och morran vi jagar med tandborsten ,-D och just det ja, i dag har det varit både monster och hajjar i poolen *s*

    Natti
    R/E

  22. 11
    Runasvar 1. Har du semester nu? Om inte när startar den?
    *Arbetslös fram til i augusti iallafall, och M är lärare och hemma hela sommaren han med.

    2. Ska du/ni vara hemma på semestern el reser ni bort?
    * Mest hemma, men imorgon åker vi till Sunne och sen hagfors på måndag för att bla se Mora Träsk. Vi ärnog hemma redan på må kväll eller senast tisdag. Och den 17 eller nåt ditåt åker vi till Strömstad nån vecka.

    3. Hur många barn har ni i familjen, ev styvsyskon inräknade?
    * Ett - Johannes

    4. Planerar ni att skaffa fler barn i framtiden?
    * Det var väl tänkt så, om det går

    5. Hur är nattsömnen hos era septemberbarn?
    * Bra när han väl somnat. Vaknar till en- två ggr/natt och kommer över till mig för att amma. Men de senaste kvällarna har det varit väldigt jobbitg för honom att gå och lägga sig och somna - vill INTE!!!

    6. Hur är det med trotsen?
    * Jo tack bra :-) Fast jag skulle hellre villja kalla det utvecklingsfas eller envisa. det är ju nåt de måste igenom och visst är det jobbigt, både för honom och oss.

    7. Senaste framsteget hos barnen? T ex blöjfri, någonting med tal, motorik el annat.
    * Senaste stora är väl att han hittar på sagor och fyller i när vi berättar. Och så har han börjat \"ljuga\" för att få fördelar :-) Roligast var nog på midsommar när han inte ville ha flytväst på sig när han och kusinerna lekte på bryggan. Då tog han en tröja och gick till Fastern och bad att få på den - Malin hjälpa Johannes! och så fort hon fått av flytvästen stack han iväg som ett skållat troll ,-)Och på kvällen när han vill kommam ur sovrummet försöker han med \"Johannes bliver ledsen - går ner nu. Hej dåååå\" Han har fått det från mig - när han sparkas på skötbordet, slåss eller bits så säger jag att jag inte tycker om att han gör så och att det gör ont och att jag blir ledsen. Om han fortsätter upprepar jag och säger att jag inte vill vara med när han gör så och att jag går ner istället

    8. Roliga ord, uttryck hos barnen just nu?
    * Johannes säger bliver istället för blir - gulligt. Och så har han börjat med \"faktiskt\". Och så har han blandat ihop tandtroll och mumintroll, så det är muminpappan och morran vi jagar med tandborsten ,-D och just det ja, i dag har det varit både monster och hajjar i poolen *s*

    Natti
    R/E

  23. Medlem sedan
    Nov 2001
    #12

    Genaros svar..

    1. Har du semester nu? Om inte när startar den?
    Har just haft två veckor men ska ha ett par veckor i augusti också.

    2. Ska du/ni vara hemma på semestern el reser ni bort?
    Hemma. Vi ska flytta till hus och huset behöver ordnas till, och saker behöver rensas...
    Dock tänkte jag försöka göra något kul med tjejerna så de får någon slags semesterresa. Åka på zoo eller så.

    3. Hur många barn har ni i familjen, ev styvsyskon inräknade?
    Bara 4 än så länge men i höst blir ju min kära man 6-barnspappa!! :D Han som inga barn skulle ha!! *asg*

    4. Planerar ni att skaffa fler barn i framtiden?
    Mja.. inte efter nästa två faktiskt. Svärmor kommer lägga en förbannelse över oss isf. Hon har beordrat sin son att sterilisera sig nu. *s*
    Fast efter det danska programmet om 11-barnsfamiljen igår så är det inte utan att fem känns få... fast jag börjar bli lite till åren också och.. men ändå *drömmer lite*

    5. Hur är nattsömnen hos era septemberbarn?
    Helt ok. Emelina sover som trots att hennes storesyrror klivit upp och börjar härja (de sover i samma rum alla 3).

    6. Hur är det med trotsen?
    Den är över!!!!!! Efter att ha trotsat i 2,5 år så lyssnar hon ÄNTLIGEN på tilltal och har slutat med att gnälla och sätta sig emot!!!!!!!!!!! Otroligt!!

    7. Senaste framsteget hos barnen? T ex blöjfri, någonting med tal, motorik el annat.
    ...hon är ju 3:an så hon märks inte så mycket... men talet blir allt bättre och ffa fungerar öronen nu.
    Annars inga direkta hopp i utvecklingen. Mer pyttelite i taget.

    8. Roliga ord, uttryck hos barnen just nu?
    \"Näääälla mamma, kan du hälpa mej?\"
    Annars är hon mest bara en glad skit numera.
  24. 12
    Genaros svar.. 1. Har du semester nu? Om inte när startar den?
    Har just haft två veckor men ska ha ett par veckor i augusti också.

    2. Ska du/ni vara hemma på semestern el reser ni bort?
    Hemma. Vi ska flytta till hus och huset behöver ordnas till, och saker behöver rensas...
    Dock tänkte jag försöka göra något kul med tjejerna så de får någon slags semesterresa. Åka på zoo eller så.

    3. Hur många barn har ni i familjen, ev styvsyskon inräknade?
    Bara 4 än så länge men i höst blir ju min kära man 6-barnspappa!! :D Han som inga barn skulle ha!! *asg*

    4. Planerar ni att skaffa fler barn i framtiden?
    Mja.. inte efter nästa två faktiskt. Svärmor kommer lägga en förbannelse över oss isf. Hon har beordrat sin son att sterilisera sig nu. *s*
    Fast efter det danska programmet om 11-barnsfamiljen igår så är det inte utan att fem känns få... fast jag börjar bli lite till åren också och.. men ändå *drömmer lite*

    5. Hur är nattsömnen hos era septemberbarn?
    Helt ok. Emelina sover som trots att hennes storesyrror klivit upp och börjar härja (de sover i samma rum alla 3).

    6. Hur är det med trotsen?
    Den är över!!!!!! Efter att ha trotsat i 2,5 år så lyssnar hon ÄNTLIGEN på tilltal och har slutat med att gnälla och sätta sig emot!!!!!!!!!!! Otroligt!!

    7. Senaste framsteget hos barnen? T ex blöjfri, någonting med tal, motorik el annat.
    ...hon är ju 3:an så hon märks inte så mycket... men talet blir allt bättre och ffa fungerar öronen nu.
    Annars inga direkta hopp i utvecklingen. Mer pyttelite i taget.

    8. Roliga ord, uttryck hos barnen just nu?
    \"Näääälla mamma, kan du hälpa mej?\"
    Annars är hon mest bara en glad skit numera.
  25. Medlem sedan
    Aug 2002
    #13

    kul

    festligt (och gulligt) att Johannes säger bliver. Karl säger sade, istället för sa:)
  26. 13
    kul festligt (och gulligt) att Johannes säger bliver. Karl säger sade, istället för sa:)
  27. Medlem sedan
    Aug 2002
    #14

    kul

    ja visst är det häftig att dom hänger med i lekar och diskussioner nu? Det är så kul att sitta och smygtitta på dem när de snackar tillsammans.
  28. 14
    kul ja visst är det häftig att dom hänger med i lekar och diskussioner nu? Det är så kul att sitta och smygtitta på dem när de snackar tillsammans.
  29. Medlem sedan
    Aug 2002
    #15

    hejsan

    vet inte om du nämnt det förut men hur många barn vill du ha, om du har möjlighet att välja?
  30. 15
    hejsan vet inte om du nämnt det förut men hur många barn vill du ha, om du har möjlighet att välja?
  31. Medlem sedan
    Aug 2002
    #16

    vilket rum?

    vilket rum ska Johannes få nu? Blir R kvar i lillrummet?
  32. 16
    vilket rum? vilket rum ska Johannes få nu? Blir R kvar i lillrummet?
  33. Medlem sedan
    Aug 2002
    #17

    simma

    vad duktig hon är. Simmar hon med \"riktiga\" armrörelser eller är det typ hundsim?
  34. 17
    simma vad duktig hon är. Simmar hon med \"riktiga\" armrörelser eller är det typ hundsim?
  35. Medlem sedan
    Aug 2002
    #18

    olika

    dom verkar vara väldigt olika i sitt temperament. Jag minns inte hur det är, är dom tvåäggs?
  36. 18
    olika dom verkar vara väldigt olika i sitt temperament. Jag minns inte hur det är, är dom tvåäggs?
  37. Medlem sedan
    Aug 2002
    #19

    häftigt

    jag tror att det är en enorm fördel att växa upp i en familj med många syskon. Det ger bra trygghet.
  38. 19
    häftigt jag tror att det är en enorm fördel att växa upp i en familj med många syskon. Det ger bra trygghet.
  39. Medlem sedan
    Mar 1998
    #20

    Mina svarar

    1. Har du semester nu? Om inte när startar den?
    Ja! Jobbade sista dagen igår, så nu är jag ledig fem veckor framåt.

    2. Ska du/ni vara hemma på semestern el reser ni bort?
    Vi åker norrut på onsdag morgon, först till Stockholm och sedan vidare till Hälsningland och O-ringen. Sedan blir det stugan någon vecka och avslutningsvis några dagar i Göteborg och friidrotts-EM.

    3. Hur många barn har ni i familjen, ev styvsyskon inräknade?
    3

    4. Planerar ni att skaffa fler barn i framtiden?
    Nej, absolut inte!

    5. Hur är nattsömnen hos era septemberbarn?
    Han vaknar alltid en stund på natten, men numera så ligger han kvar i sin säng (eget rum) och sjunger lite. Får se hur det går när vi ska tälta hela familjen...

    6. Hur är det med trotsen?
    Jodå, den finns där men går att hantera. Han är en mycket bestämd ung herre som vet vad han vill.

    7. Senaste framsteget hos barnen? T ex blöjfri, någonting med tal, motorik el annat.
    Hmmm... jag tror att det är på gång att sluta me dblöja även på antten men eftersom vi snart ska ut och tälta har vi valt att vänta lite till.
    Den här veckan har jag varit ensam hemma och pratat en stund i telefon med mina barn varje kväll och jag tycker att Fabian utvecklats i sina telefonkunskaper. Nu pratar han verkligen en liten stund och berättar vad han gjort. Tidigare lyssnade han bara och gick sedan. Fast det klart, han börjar varje gång med \"Hej mamma, jag är här\".

    8. Roliga ord, uttryck hos barnen just nu?
    Fabian \"gillar om\" en väldig massa saker. Sedan tränar vi på att få honom att säga bordet istället för \"buudet\". Han kan det egentligen, men har fastnat i sitt gamla uttryck. Annars kommer jag inte på något just nu.
  40. 20
    Mina svarar 1. Har du semester nu? Om inte när startar den?
    Ja! Jobbade sista dagen igår, så nu är jag ledig fem veckor framåt.

    2. Ska du/ni vara hemma på semestern el reser ni bort?
    Vi åker norrut på onsdag morgon, först till Stockholm och sedan vidare till Hälsningland och O-ringen. Sedan blir det stugan någon vecka och avslutningsvis några dagar i Göteborg och friidrotts-EM.

    3. Hur många barn har ni i familjen, ev styvsyskon inräknade?
    3

    4. Planerar ni att skaffa fler barn i framtiden?
    Nej, absolut inte!

    5. Hur är nattsömnen hos era septemberbarn?
    Han vaknar alltid en stund på natten, men numera så ligger han kvar i sin säng (eget rum) och sjunger lite. Får se hur det går när vi ska tälta hela familjen...

    6. Hur är det med trotsen?
    Jodå, den finns där men går att hantera. Han är en mycket bestämd ung herre som vet vad han vill.

    7. Senaste framsteget hos barnen? T ex blöjfri, någonting med tal, motorik el annat.
    Hmmm... jag tror att det är på gång att sluta me dblöja även på antten men eftersom vi snart ska ut och tälta har vi valt att vänta lite till.
    Den här veckan har jag varit ensam hemma och pratat en stund i telefon med mina barn varje kväll och jag tycker att Fabian utvecklats i sina telefonkunskaper. Nu pratar han verkligen en liten stund och berättar vad han gjort. Tidigare lyssnade han bara och gick sedan. Fast det klart, han börjar varje gång med \"Hej mamma, jag är här\".

    8. Roliga ord, uttryck hos barnen just nu?
    Fabian \"gillar om\" en väldig massa saker. Sedan tränar vi på att få honom att säga bordet istället för \"buudet\". Han kan det egentligen, men har fastnat i sitt gamla uttryck. Annars kommer jag inte på något just nu.
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Enkätdags?
    By Tina. in forum _0811 Novemberbarn
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-02-02, 14:58
  2. Enkätdags :)!!!
    By bossemor in forum _0712 Decemberbarn
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-04-03, 17:49
  3. Enkätdags:
    By MEGA4 in forum Ordet är fritt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-03-14, 21:49
  4. Ok enkätdags!
    By mucksan in forum _0805 Majbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-03-13, 19:47
  5. Enkätdags
    By dosiss in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-02-26, 16:24
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar