Är Livets ord en sekt?
Föräldraskap - kristen
  1. Helena
    #1

    Är Livets ord en sekt?

    Har hört många som klassar L O som sekt. Jag funderar på att sätta min dotter i deras skola men vill inte om de klassas som sekt. Vad anser ni?
  2. 1
    Är Livets ord en sekt? Har hört många som klassar L O som sekt. Jag funderar på att sätta min dotter i deras skola men vill inte om de klassas som sekt. Vad anser ni?
  3. Katarina_79
    #2

    Nej

    Livets ord är en vanlig kristen församling.
  4. 2
    Nej Livets ord är en vanlig kristen församling.
  5. Helena
    #3

    Tack för svar

    En kompis sa till mig att LO hade alla tecken på en sekt så då blev jag lite orolig.
  6. 3
    Tack för svar En kompis sa till mig att LO hade alla tecken på en sekt så då blev jag lite orolig.
  7. Medlem sedan
    Oct 2002
    #4

    Vet inte riktigt

    Verkar råda delade meningar om det där. Jag har läst en del på nätet om Livets ord och en del som står där gör mig väldigt skeptisk t.ex. att Ulf Ekman och en del av hans släktingar sitter i stiftelsen Livets ords styrelse på livstid. Det är alltså inte särskilt demokratiskt i mina ögon. Känns lite märkligt att ha en styrelse på livstid faktiskt. Sen är ju inte Livets ord slutet på samma sätt som man kanske tänker sig sekter eftersom deras möten är öppna via nätet. Ärligt talat är jag ingen expert på varken sekter eller Livets ord och jag vill inte trampa på några ömma tår. Nedan finns iallafall några länkar i ämnet, både kritiska och inte kritiska.

    Här är lite länkar som man får fram genom att googla på Livets ord + sekt:

    http://www.torpet.ac/lgh219/religion/8sekt.html

    http://susning.nu/Livets_Ord

    http://www.eaec.org/svenska/LivetsOrdBakomFasaden1.htm

    http://gluefox.com/min/fri1.htm

    http://home.swipnet.se/renard/fri2.htm







  8. 4
    Vet inte riktigt Verkar råda delade meningar om det där. Jag har läst en del på nätet om Livets ord och en del som står där gör mig väldigt skeptisk t.ex. att Ulf Ekman och en del av hans släktingar sitter i stiftelsen Livets ords styrelse på livstid. Det är alltså inte särskilt demokratiskt i mina ögon. Känns lite märkligt att ha en styrelse på livstid faktiskt. Sen är ju inte Livets ord slutet på samma sätt som man kanske tänker sig sekter eftersom deras möten är öppna via nätet. Ärligt talat är jag ingen expert på varken sekter eller Livets ord och jag vill inte trampa på några ömma tår. Nedan finns iallafall några länkar i ämnet, både kritiska och inte kritiska.

    Här är lite länkar som man får fram genom att googla på Livets ord + sekt:

    http://www.torpet.ac/lgh219/religion/8sekt.html

    http://susning.nu/Livets_Ord

    http://www.eaec.org/svenska/LivetsOrdBakomFasaden1.htm

    http://gluefox.com/min/fri1.htm

    http://home.swipnet.se/renard/fri2.htm







  9. Helena
    #5

    Tack för svar!

    Jag ska kolla upp dem.
  10. 5
    Tack för svar! Jag ska kolla upp dem.
  11. Katarina_79
    #6

    stämmer det verkligen?

    Ulf Ekman leder ju inte ens Livets Ord längre, låter konstigt om han skulle sitta i styrelsen på livstid då...
  12. 6
    stämmer det verkligen? Ulf Ekman leder ju inte ens Livets Ord längre, låter konstigt om han skulle sitta i styrelsen på livstid då...
  13. Katarina_79
    #7

    Nej, det har dom inte

    en sekt är ofta en helt sluten rörelse där medlemmarna blint förväntas lyda en ledare. Livets ord har öppna möten bl.a.
    Jag tror förresten det finns några här inne som är med i Livets ord, de kan säkert svara dig mycket bättre!
  14. 7
    Nej, det har dom inte en sekt är ofta en helt sluten rörelse där medlemmarna blint förväntas lyda en ledare. Livets ord har öppna möten bl.a.
    Jag tror förresten det finns några här inne som är med i Livets ord, de kan säkert svara dig mycket bättre!
  15. Medlem sedan
    Oct 2002
    #8

    Tja

    jag vet ju inte sanningshalten i det som står att läsa på nätet (står i länkarna jag bifogade) och man ska ju alltid vara källkritisk men jag har läst det på flera olika ställen.

    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2502&a=544990&p reviousRenderType=1

    http://www.kyrkanstidning.com/arkiv/2001/kt23/nyheter/ekman.html (där står det att Ekmans fru sitter i styrelsen)

    http://www.torpet.ac/lgh219/religion/lo-problemet1.html


  16. 8
    Tja jag vet ju inte sanningshalten i det som står att läsa på nätet (står i länkarna jag bifogade) och man ska ju alltid vara källkritisk men jag har läst det på flera olika ställen.

    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2502&a=544990&p reviousRenderType=1

    http://www.kyrkanstidning.com/arkiv/2001/kt23/nyheter/ekman.html (där står det att Ekmans fru sitter i styrelsen)

    http://www.torpet.ac/lgh219/religion/lo-problemet1.html


  17. Orpa
    #9

    Nej!!!

    Det är inte mer sekt än tex. pingst, baptist eller någon annan frikyrka!
    Elakt förtal och medias snedvridning av vad de står för ligger bakom dessa rykten.
  18. 9
    Nej!!! Det är inte mer sekt än tex. pingst, baptist eller någon annan frikyrka!
    Elakt förtal och medias snedvridning av vad de står för ligger bakom dessa rykten.
  19. Orpa
    #10

    Kommer sig av

    att det är en stiftelse och inte uppbyggd på samma sätt som de flesta andra församlingar. Vad gäller tex deras ekonomi så är det alltid folk utifrån som kontrollerar och går igenom att allt stämmer just för att de inte ska kunna bli falskt anklagade för att lägga pengar i egen ficka o dyl.
    Kan fö meddela att Ulf Ekman är tillbaka i Sverige och på Livets ord igen! :-)
  20. 10
    Kommer sig av att det är en stiftelse och inte uppbyggd på samma sätt som de flesta andra församlingar. Vad gäller tex deras ekonomi så är det alltid folk utifrån som kontrollerar och går igenom att allt stämmer just för att de inte ska kunna bli falskt anklagade för att lägga pengar i egen ficka o dyl.
    Kan fö meddela att Ulf Ekman är tillbaka i Sverige och på Livets ord igen! :-)
  21. Helena
    #11

    Tack för svar!

    Jag kan ju inte fråga min vänner som är medlemmar i LO om det är en sekt.
  22. 11
    Tack för svar! Jag kan ju inte fråga min vänner som är medlemmar i LO om det är en sekt.
  23. Medlem sedan
    Oct 2002
    #12

    Får jag fråga?

    Är du med i Livets ord själv? För då har du såklart en helt annan insyn än vad jag själv har som enbart har olika media och hörsägen att lita till.

    Hur är det med det jag skrev? Att Ekman och delar av hans familj sitter i stiftelsen Livets ords styrelse på livstid? Stämmer det eller är det också bara elakt förtal? För jag menar inte att vara elak utan talar bara om vad jag läst, på flera olika håll.

    Ledsen om du tagit illa upp av det jag skrev. Det var inte meningen.
  24. 12
    Får jag fråga? Är du med i Livets ord själv? För då har du såklart en helt annan insyn än vad jag själv har som enbart har olika media och hörsägen att lita till.

    Hur är det med det jag skrev? Att Ekman och delar av hans familj sitter i stiftelsen Livets ords styrelse på livstid? Stämmer det eller är det också bara elakt förtal? För jag menar inte att vara elak utan talar bara om vad jag läst, på flera olika håll.

    Ledsen om du tagit illa upp av det jag skrev. Det var inte meningen.
  25. Medlem sedan
    Oct 2002
    #13

    Ok

    Fast just av den anledningen, att det är en styrelse på livstid gör att jag känner mig skeptisk. Det blir ju nästintill omöjligt för medlemmarna i församlingen att förändra något om de skulle vilja. Fast jag kanske har fel?
  26. 13
    Ok Fast just av den anledningen, att det är en styrelse på livstid gör att jag känner mig skeptisk. Det blir ju nästintill omöjligt för medlemmarna i församlingen att förändra något om de skulle vilja. Fast jag kanske har fel?
  27. Katarina_79
    #14

    fast

    så måste det väl funka i alla församlingar? Alla måste väl ha utomstående revisorer som granskar bokslutet för att det inte ska finnas felaktigheter.
    Jasså, Uffe är tillbaka i Sverige. Men leder han LO igen också?
    För övrigt så är väl orsaken till Livets ords sektstämpel något som lever kvar från församlingens start när allt kanske inte riktigt var helt ok (gällande undervisningen). Ulf Ekman har ju ändrat en hel del sedan dess, t.ex. angående \"framgångsteologin\".
  28. 14
    fast så måste det väl funka i alla församlingar? Alla måste väl ha utomstående revisorer som granskar bokslutet för att det inte ska finnas felaktigheter.
    Jasså, Uffe är tillbaka i Sverige. Men leder han LO igen också?
    För övrigt så är väl orsaken till Livets ords sektstämpel något som lever kvar från församlingens start när allt kanske inte riktigt var helt ok (gällande undervisningen). Ulf Ekman har ju ändrat en hel del sedan dess, t.ex. angående \"framgångsteologin\".
  29. Orpa
    #15

    Har varit medlem

    till nyligen!
  30. 15
    Har varit medlem till nyligen!
  31. Katarina_79
    #16

    usch

    och fy vad arg jag blev över DN-artikeln, vilket otroligt dravel! Huu.
    Jag tror faktiskt inte heller på demokrati i församlingen, man kan inte sitta och rösta om Guds vilja. Det är pastorn/församlingsledningen som har ansvaret att höra från Gud för församlingen. MEN däremot måste det alltid finnas insyn i ledarskapet _utifrån_, så att sådan som Knutby kan undvikas.
  32. 16
    usch och fy vad arg jag blev över DN-artikeln, vilket otroligt dravel! Huu.
    Jag tror faktiskt inte heller på demokrati i församlingen, man kan inte sitta och rösta om Guds vilja. Det är pastorn/församlingsledningen som har ansvaret att höra från Gud för församlingen. MEN däremot måste det alltid finnas insyn i ledarskapet _utifrån_, så att sådan som Knutby kan undvikas.
  33. Medlem sedan
    Oct 2002
    #17

    Om det är dravel

    eller inte, tja, det beror nog på vem som läser kan jag tänka. Det är nog en diskussion som hör hemma mer på religionssnack. Vet ju att flera här inne inte vill ha såna här debatter här.

    Själv är jag ju ganska liberal och håller inte med t.ex. Ekman eller Green om homosexuella, men det är en annan diskussion.

    En sak vill jag ändå säga: Jag är mycket tveksam till styrelser på livstid. Inte främst för att man som medlem inte får välja styrelse, men att stiftelsen - styrelsen äger församlingen, att medlemmarna inte kan göra något om något uppenbarligen gått snett (förutom att lämna församlingen) - det känns inte riktigt bra för mig. Håller med om församlingsledningen har ansvar att lyssna efter vad Gud vill med församlingen men att bli pastor eller medlem av en styrelse gör inte att man automatiskt får nån direktlinje till Gud. Det kan ju lika gärna vara den vanlige församlingsmedlemmen som lyssnar bäst. Det beror ju mycket på om församlingsledningen tar sitt ansvar (tänker på ex. Knutby där ledningen uppenbarligen inte tagit ansvar alls).Så jag skulle ha svårt för att vara med i en församling som jag inte har möjlighet att påverka.
  34. 17
    Om det är dravel eller inte, tja, det beror nog på vem som läser kan jag tänka. Det är nog en diskussion som hör hemma mer på religionssnack. Vet ju att flera här inne inte vill ha såna här debatter här.

    Själv är jag ju ganska liberal och håller inte med t.ex. Ekman eller Green om homosexuella, men det är en annan diskussion.

    En sak vill jag ändå säga: Jag är mycket tveksam till styrelser på livstid. Inte främst för att man som medlem inte får välja styrelse, men att stiftelsen - styrelsen äger församlingen, att medlemmarna inte kan göra något om något uppenbarligen gått snett (förutom att lämna församlingen) - det känns inte riktigt bra för mig. Håller med om församlingsledningen har ansvar att lyssna efter vad Gud vill med församlingen men att bli pastor eller medlem av en styrelse gör inte att man automatiskt får nån direktlinje till Gud. Det kan ju lika gärna vara den vanlige församlingsmedlemmen som lyssnar bäst. Det beror ju mycket på om församlingsledningen tar sitt ansvar (tänker på ex. Knutby där ledningen uppenbarligen inte tagit ansvar alls).Så jag skulle ha svårt för att vara med i en församling som jag inte har möjlighet att påverka.
  35. Medlem sedan
    Oct 2002
    #18

    Tack

    Såg att du svarat ovan angående det jag undrade om.
  36. 18
    Tack Såg att du svarat ovan angående det jag undrade om.
  37. Katarina_79
    #19

    Jo

    jag tycker inte heller det är ok med styrelser på livstid, det är ju egentligen självklart att alla måste kunna bli utbytta eller avsatta tycker jag. Men jag har verkligen väldigt svårt att tro att det kan fungera så att styrelsen sitter på livstid i Livets ord heller, men säker är jag självklart inte.
    Att bli pastor/ledare i en församling ska ju vara en kallelse från Gud, inte något man bara blir \"inröstad\" i. Och jo, själklart kan alla medlemmar höra från Gud MEN när det gäller församlingens inriktning så är det faktiskt ledarskapet som ska söka/höra från Gud. Sedan är det självklart tycker jag att ledarskapet lyssnar också till församingsmedlemmarna och \"pejlar in\" om de är missnöjda med något/vill förändra något.
    När det gäller DN:s artikel så var det ju tydligt att det enda de ville var att smutskasta Livets ord-än en gång. Ingen djupt analyserande journalistik där inte.
  38. 19
    Jo jag tycker inte heller det är ok med styrelser på livstid, det är ju egentligen självklart att alla måste kunna bli utbytta eller avsatta tycker jag. Men jag har verkligen väldigt svårt att tro att det kan fungera så att styrelsen sitter på livstid i Livets ord heller, men säker är jag självklart inte.
    Att bli pastor/ledare i en församling ska ju vara en kallelse från Gud, inte något man bara blir \"inröstad\" i. Och jo, själklart kan alla medlemmar höra från Gud MEN när det gäller församlingens inriktning så är det faktiskt ledarskapet som ska söka/höra från Gud. Sedan är det självklart tycker jag att ledarskapet lyssnar också till församingsmedlemmarna och \"pejlar in\" om de är missnöjda med något/vill förändra något.
    När det gäller DN:s artikel så var det ju tydligt att det enda de ville var att smutskasta Livets ord-än en gång. Ingen djupt analyserande journalistik där inte.
  39. Medlem sedan
    Oct 2002
    #20

    Jag håller med dig

    att församlingsledningens uppgift är att söka/höra Gud. Absolut, så måste det ju vara. Men ju om det på något sätt inte fungerar, kanske personer som är oärliga om sin tro och kallelse från Gud lyckas komma fram till ledningsposition t.ex. Då måste ju resten av församlingen gripa in och styra upp det hela.

    Sen håller jag med om att artikeln i DN hade som syfte att smutskasta och kritisera Livets ord hårt. Jag vågar inte säga vad som är sant och inte. Det är mer principen jag reagerar på. Tror vi är ganska överens om hur en församling bör styras egentligen.
  40. 20
    Jag håller med dig att församlingsledningens uppgift är att söka/höra Gud. Absolut, så måste det ju vara. Men ju om det på något sätt inte fungerar, kanske personer som är oärliga om sin tro och kallelse från Gud lyckas komma fram till ledningsposition t.ex. Då måste ju resten av församlingen gripa in och styra upp det hela.

    Sen håller jag med om att artikeln i DN hade som syfte att smutskasta och kritisera Livets ord hårt. Jag vågar inte säga vad som är sant och inte. Det är mer principen jag reagerar på. Tror vi är ganska överens om hur en församling bör styras egentligen.
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. För er som tycker MK är sekt liknande
    By poesi in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-29, 15:24
  2. definiton av sekt
    By mandelblomma in forum Ordet är fritt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2008-05-18, 19:38
  3. sekt?
    By Hanna Leia o *liten* in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-06-27, 22:40
  4. Vad är en sekt?
    By Anonym in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-02, 21:10
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar