Blandflora?
_0611 Novemberbarn
  1. Ruth bf 19/11
    #1

    Blandflora?

    Hej!

    Jag fick ett brev av min bm idag där det stod att min odling på urinen visade blandflora. Någon som vet vad som menas med det?
    Så när jag ska tillbaka på torsdag måste jag ha morgonurin med mig.
    Om jag får besvär ska jag åka in akut. Hon gjorde en odling eftersom jag haft sammandragningar.
  2. 1
    Blandflora? Hej!

    Jag fick ett brev av min bm idag där det stod att min odling på urinen visade blandflora. Någon som vet vad som menas med det?
    Så när jag ska tillbaka på torsdag måste jag ha morgonurin med mig.
    Om jag får besvär ska jag åka in akut. Hon gjorde en odling eftersom jag haft sammandragningar.
  3. AngeliQ
    #2

    Hade samma

    Som jag fattat det betyder det oftast inget utan är ett tecken på att man inte kissat nog utanför provkoppen innan provet. Kan även vara resultat av att man har kraftiga flytningar eller liknande. Dock är det en diagnos som säger att det finns bakterier men inte (som jag fattat det) nog av en specifiktyp för att man ska få behandling. Khediven svarade mig mycket klokt när jag fråga men det var juh en månad sen eller så så titta om du hittar hennes inlägg.
  4. 2
    Hade samma Som jag fattat det betyder det oftast inget utan är ett tecken på att man inte kissat nog utanför provkoppen innan provet. Kan även vara resultat av att man har kraftiga flytningar eller liknande. Dock är det en diagnos som säger att det finns bakterier men inte (som jag fattat det) nog av en specifiktyp för att man ska få behandling. Khediven svarade mig mycket klokt när jag fråga men det var juh en månad sen eller så så titta om du hittar hennes inlägg.
  5. Medlem sedan
    Nov 2001
    #3

    Blandflora..

    kallas det när det växer flera olika typer av bakterier. Istället för att testa varenda liten misstänkt koloni (vilket kan innebära MASSOR av tester för labbet) så kallar man det blandflora.

    När det gäller UVI så anses bakterierna i blandfloran INTE komma från själva urinblåsan / urinen utan snarare från fingrar, hur kring vaginalöppning... och de kommer oftast till urinen i samband med provtagning.
    Normalt finns inga bakterier alls i urin.

    Det låter bra att du får göra en ny odling. Försök tvätta dig ordentligt innan och ta provet utan att röra inuti koppen för att minska risken för kontaminering (= att icke önskvärda bakterier ska hamna i urinen).

    UVI är något att ta på allvar när man är gravid. Och med ett bakterienamn är det mycket lättare att hitta rätt sorts antibiotika.

    Hoppas på ett klarare provresultat nästa gång. :)
  6. 3
    Blandflora.. kallas det när det växer flera olika typer av bakterier. Istället för att testa varenda liten misstänkt koloni (vilket kan innebära MASSOR av tester för labbet) så kallar man det blandflora.

    När det gäller UVI så anses bakterierna i blandfloran INTE komma från själva urinblåsan / urinen utan snarare från fingrar, hur kring vaginalöppning... och de kommer oftast till urinen i samband med provtagning.
    Normalt finns inga bakterier alls i urin.

    Det låter bra att du får göra en ny odling. Försök tvätta dig ordentligt innan och ta provet utan att röra inuti koppen för att minska risken för kontaminering (= att icke önskvärda bakterier ska hamna i urinen).

    UVI är något att ta på allvar när man är gravid. Och med ett bakterienamn är det mycket lättare att hitta rätt sorts antibiotika.

    Hoppas på ett klarare provresultat nästa gång. :)
  7. Ruth bf 19/11
    #4

    Tack så mycket

    för svaret!
    Ska försöka hålla mig lugn till torsdag och hoppas på bättre resultat.
  8. 4
    Tack så mycket för svaret!
    Ska försöka hålla mig lugn till torsdag och hoppas på bättre resultat.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar