Pott träning
Downs Syndrom
  1. Medlem sedan
    Mar 2004
    #1

    Pott träning

    Vet att det är ganska några där ute men någon finns det hoppas jag.
    Hur har ni gjort med pott träningen.
    Linnéa vet när hon kissar och när hon är utan blöja så kissar hon och visar också innan att hon ska kissa men vi hinner aldrig till pottan utan hon kissar där hon är eller när jag bär henne till pottan och då kissar hon på vägen dit och hon skrattar gott.
    Hon älskar också att sitta på pottan så det är inga problem.
    Jag försöker sätta henne på potten flera gånger per dag dom tider som jag tror hon är kissnödig och ibland kissar hon och ibland inte.
    Linnéa säger aldrig till att hon vill kissa när hon har blöja på.
    Har ni ha haft pottan ute i lägenheten/huset och inte på toaletten?
    Har ni sagt fy när era barn kissar på golvet eller bara satt dom på pottan?

    Hoppas någon kan svara.

    /Lena
  2. 1
    Pott träning Vet att det är ganska några där ute men någon finns det hoppas jag.
    Hur har ni gjort med pott träningen.
    Linnéa vet när hon kissar och när hon är utan blöja så kissar hon och visar också innan att hon ska kissa men vi hinner aldrig till pottan utan hon kissar där hon är eller när jag bär henne till pottan och då kissar hon på vägen dit och hon skrattar gott.
    Hon älskar också att sitta på pottan så det är inga problem.
    Jag försöker sätta henne på potten flera gånger per dag dom tider som jag tror hon är kissnödig och ibland kissar hon och ibland inte.
    Linnéa säger aldrig till att hon vill kissa när hon har blöja på.
    Har ni ha haft pottan ute i lägenheten/huset och inte på toaletten?
    Har ni sagt fy när era barn kissar på golvet eller bara satt dom på pottan?

    Hoppas någon kan svara.

    /Lena
  3. Medlem sedan
    Feb 2005
    #2

    Mitt tips

    låt henne vara utan blöja och ha pottan i närheten.
    Men inga fy! Det säger jag inte ens till en hund för det är helt meningslöst. Ignorera det och beröm istället när det kommer i pottan.
  4. 2
    Mitt tips låt henne vara utan blöja och ha pottan i närheten.
    Men inga fy! Det säger jag inte ens till en hund för det är helt meningslöst. Ignorera det och beröm istället när det kommer i pottan.
  5. Prissan & Baby D
    #3

    Låter som

    att Linnea har väldigt bra förutsättningar. D kan säga till ibland (ganska sällan) när han vill bajsa dock inte vid kissning. Jag tror inte han vet att han kissar.

    Vi kan ställa pottan ramför tvn eller sitta och läsa en bok samtidigt. Det skall ju vara lite mysigt..

    Jag skulle nog fortsätta som ni gör ungefär, och ha ännu mer fasta pottider (om ni inte redan har det).

    Jag har heller aldrig sagt fy när det kommit bredvid. Tyvärr har jag fyat en del annars, men jag har slutat med det det är helt meningslöst och kan till och med öka intresset för det dåliga beteendet. Ger dessutom dåliga vibbar i hela familjen.
  6. 3
    Låter som att Linnea har väldigt bra förutsättningar. D kan säga till ibland (ganska sällan) när han vill bajsa dock inte vid kissning. Jag tror inte han vet att han kissar.

    Vi kan ställa pottan ramför tvn eller sitta och läsa en bok samtidigt. Det skall ju vara lite mysigt..

    Jag skulle nog fortsätta som ni gör ungefär, och ha ännu mer fasta pottider (om ni inte redan har det).

    Jag har heller aldrig sagt fy när det kommit bredvid. Tyvärr har jag fyat en del annars, men jag har slutat med det det är helt meningslöst och kan till och med öka intresset för det dåliga beteendet. Ger dessutom dåliga vibbar i hela familjen.
  7. Medlem sedan
    Mar 2004
    #4

    Tack för svaren!



    Tack för era svar.

    Först:
    Helena! Du är tillbaka! Vad roligt. Har du det bra? Mår Gyril bra?

    Ny till ämnet: Fy säger jag inte.
    Har gjort det i andra sammanhang men det är när något händer fort och man blir rädd själv då blir det NEJ och FY men som Prissan & Baby D säger då blir det väldigt roligt i stället och i vissa fall har Linnéa blivit rädd och gråtit hysteriskt.

    Jag tror nog att jag har ännu mer bestämda tider och är man ute får man göra det ute plus att ha pottan ute i lägenheten istället för på toa.

    Agnes tycker det är så roligt att kissa ute så snart har vi kissat i varje buske i hela Årsta och halva Säffle.

    När det avser bajsning så visar Linnéa bara efter att hon har bajsat inte före men alla ser när hon gör det för hon stånkar och jobbar som bara den och hon bajsar bara stående.
    Agnes hon vill fortfarande helst ha blöja när hon bajsar men ibland går det bra på toan också men inte så ofta.
    Agnes har kommit i en liten svacka igen och kissar på sig ofta men det är när hon leker mycket och glömmer bort eller hinner inte säga till. Hon blir så lessen så det är mycket tröst då.

    Måste få tillägga att när det gäller att säga nej så älskar Agnes att leka med lera och Linnéa älskar att äta lera.
    Nu när Linnéa leker med lera så tittar hon på mig tar fram sitt lilla finger och säger med ett leende: AJ, AJ och stoppar in leran i munnen.
    Ni kan ju bara tänka er vad jag ångrar mig att jag inte i stället avledde henne första gången med något annat än att säga inte i munnen, inte i munnen, aj, aj, Linnéa.
    Man lär sig hela tiden men ibland går det så fort och det blir som det blir.
    Man är ju inte värdens perfekta mamma men det är ju tur man älskar tjejerna så mycket i alla fall.
  8. 4
    Tack för svaren!

    Tack för era svar.

    Först:
    Helena! Du är tillbaka! Vad roligt. Har du det bra? Mår Gyril bra?

    Ny till ämnet: Fy säger jag inte.
    Har gjort det i andra sammanhang men det är när något händer fort och man blir rädd själv då blir det NEJ och FY men som Prissan & Baby D säger då blir det väldigt roligt i stället och i vissa fall har Linnéa blivit rädd och gråtit hysteriskt.

    Jag tror nog att jag har ännu mer bestämda tider och är man ute får man göra det ute plus att ha pottan ute i lägenheten istället för på toa.

    Agnes tycker det är så roligt att kissa ute så snart har vi kissat i varje buske i hela Årsta och halva Säffle.

    När det avser bajsning så visar Linnéa bara efter att hon har bajsat inte före men alla ser när hon gör det för hon stånkar och jobbar som bara den och hon bajsar bara stående.
    Agnes hon vill fortfarande helst ha blöja när hon bajsar men ibland går det bra på toan också men inte så ofta.
    Agnes har kommit i en liten svacka igen och kissar på sig ofta men det är när hon leker mycket och glömmer bort eller hinner inte säga till. Hon blir så lessen så det är mycket tröst då.

    Måste få tillägga att när det gäller att säga nej så älskar Agnes att leka med lera och Linnéa älskar att äta lera.
    Nu när Linnéa leker med lera så tittar hon på mig tar fram sitt lilla finger och säger med ett leende: AJ, AJ och stoppar in leran i munnen.
    Ni kan ju bara tänka er vad jag ångrar mig att jag inte i stället avledde henne första gången med något annat än att säga inte i munnen, inte i munnen, aj, aj, Linnéa.
    Man lär sig hela tiden men ibland går det så fort och det blir som det blir.
    Man är ju inte värdens perfekta mamma men det är ju tur man älskar tjejerna så mycket i alla fall.
  9. Medlem sedan
    Feb 2005
    #5

    Tack

    för välkomnandet. Vi har det bra i ett ökenhett Skåne.
    Jag har ett vik tom 3/9 och sen ska jag ha semester.
    Gyril trivs på sitt nya dagis och i augusti blir det 3 barn med ds fast på olika avdelningar.
    Bra att resurserna kan bolla lite med varandra och samarbeta.

    Skoj att läsa om Linnea! Jag är lite allergisk mot ordet fy, så jag kanske tog i lite... =)
  10. 5
    Tack för välkomnandet. Vi har det bra i ett ökenhett Skåne.
    Jag har ett vik tom 3/9 och sen ska jag ha semester.
    Gyril trivs på sitt nya dagis och i augusti blir det 3 barn med ds fast på olika avdelningar.
    Bra att resurserna kan bolla lite med varandra och samarbeta.

    Skoj att läsa om Linnea! Jag är lite allergisk mot ordet fy, så jag kanske tog i lite... =)
  11. Medlem sedan
    Mar 2004
    #6

    Jag

    vet tyvärr att jag säger nej och fy ganska ofta men jag vill inte säga det.
    Men det är väl för att jag pratar först och tänker sen.
    Men jag märker också att ju mer nej jag säger ju busigare blir tjejerna.
    Avleder jag (som jag gör väldigt ofta faktiskt) så blir allt mycket lugnare.

    Vad bra att det är mer DS barn på samma dagis för som du säger så kan resurserna jobba lite ihop också, sedan om barnen ska leka ihop tycker jag både si och så om. Barn ska leka med dom barn dom vill leka med så om dom har DS eller inte.
    Linnéa har börjat leka lekar med sina dagiskompisar, förut stod hon best bredvid och plocka men nu är hon med i lekarna.
    Hon älskar att dansa och sjunga och hon hinner knappt vakna för att teckna sjunga. Just nu sitter hon i mat stolen och sjunger med maten.

    Vi har just nu semester och tjejerna ska vara från dagiset i 6 veckor. Det är mycket man göra för sitta stilla länge är inte tjejerna melodi så det är bad, skansen, landet, Säffle och lekparken som avverkats dom första 1 ½ veckan.
    Men det blir lugnare för mig nästa vecka för då har Ulf också semester.

    Sen har Linnéa också äntligen lärt sig att dricka annat än välling, hon kan till och med dricka i vanligt glas men då kommer det mesta över henne för hon har fortfarande svårt för att svälja för mycket och klarar inte riktigt att få lite vätska i munnen utan det blir jätte mycket och då blir hon lite rädd fast det har blivit mycket bättre det också.
    Hon dricker med sugrör också och de lärde hon sig i helgen.

    Oj vad mycket det blev. Nu ska jag ut med tjejerna.

    /Lena

  12. 6
    Jag vet tyvärr att jag säger nej och fy ganska ofta men jag vill inte säga det.
    Men det är väl för att jag pratar först och tänker sen.
    Men jag märker också att ju mer nej jag säger ju busigare blir tjejerna.
    Avleder jag (som jag gör väldigt ofta faktiskt) så blir allt mycket lugnare.

    Vad bra att det är mer DS barn på samma dagis för som du säger så kan resurserna jobba lite ihop också, sedan om barnen ska leka ihop tycker jag både si och så om. Barn ska leka med dom barn dom vill leka med så om dom har DS eller inte.
    Linnéa har börjat leka lekar med sina dagiskompisar, förut stod hon best bredvid och plocka men nu är hon med i lekarna.
    Hon älskar att dansa och sjunga och hon hinner knappt vakna för att teckna sjunga. Just nu sitter hon i mat stolen och sjunger med maten.

    Vi har just nu semester och tjejerna ska vara från dagiset i 6 veckor. Det är mycket man göra för sitta stilla länge är inte tjejerna melodi så det är bad, skansen, landet, Säffle och lekparken som avverkats dom första 1 ½ veckan.
    Men det blir lugnare för mig nästa vecka för då har Ulf också semester.

    Sen har Linnéa också äntligen lärt sig att dricka annat än välling, hon kan till och med dricka i vanligt glas men då kommer det mesta över henne för hon har fortfarande svårt för att svälja för mycket och klarar inte riktigt att få lite vätska i munnen utan det blir jätte mycket och då blir hon lite rädd fast det har blivit mycket bättre det också.
    Hon dricker med sugrör också och de lärde hon sig i helgen.

    Oj vad mycket det blev. Nu ska jag ut med tjejerna.

    /Lena

Liknande trådar

  1. Pott träning?
    By Jespers Mamma in forum Ordet är fritt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-09-30, 23:03
  2. Pott träning?
    By Jespers Mamma in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-30, 14:24
  3. Pott-träning?
    By Zilba in forum _0901 Januaribarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-07-20, 05:35
  4. Pott-träning?
    By Fideli_76 in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-06-10, 00:10
  5. pott träning?
    By Ginis in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-03-22, 21:41
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar