Har era barn slutat med vagn?
_0307 Julibarn
  1. Medlem sedan
    Mar 2005
    #1

    Har era barn slutat med vagn?

    Har oftast vagnen med mej till Daniel, men han sitter nästan aldrig i den. Funderar på om jag ska ställa undan den helt & se hur det går. Eller om jag ska byta ut vagnen mot en mindre modell.. Känns inte sådär jättemotiverat att byta vagn, men det är ju kanon att ha vagn när vi åker till Skansen eller går på långpromenader.
    Storasyskonen har inte haft vagn vid 3 års ålder.

    När Daniel är sjuk, vilket är rätt ofta, så är det ju praktiskt med vagn. Hur ska jag annars kunna ta mej till läkaren, har ju inte bil & körkort.. Eller bara en sån enkel sak som att gå till affären, när han är sjuk? Kan ju inte gärna lämna honom ensam hemma. Å jag orkar definitivt inte bära på honom.

    Äh, jag svamlar, men jag är nyfiken på hur ni andra gjort.

    Har era barn slutat med vagn?
  2. 1
    Har era barn slutat med vagn? Har oftast vagnen med mej till Daniel, men han sitter nästan aldrig i den. Funderar på om jag ska ställa undan den helt & se hur det går. Eller om jag ska byta ut vagnen mot en mindre modell.. Känns inte sådär jättemotiverat att byta vagn, men det är ju kanon att ha vagn när vi åker till Skansen eller går på långpromenader.
    Storasyskonen har inte haft vagn vid 3 års ålder.

    När Daniel är sjuk, vilket är rätt ofta, så är det ju praktiskt med vagn. Hur ska jag annars kunna ta mej till läkaren, har ju inte bil & körkort.. Eller bara en sån enkel sak som att gå till affären, när han är sjuk? Kan ju inte gärna lämna honom ensam hemma. Å jag orkar definitivt inte bära på honom.

    Äh, jag svamlar, men jag är nyfiken på hur ni andra gjort.

    Har era barn slutat med vagn?
  3. magnolia
    #2

    Inte riktigt

    Jag har ingen stor vagn längre till Fredrik utan bara en Maclaren paraplyvagn. Har jag den med så får jag mest bara släpa runt på den med alla grejer i och Fredrik själv springer omkring. Däremot vill han gärna \"åka på din rygg, mamma\", dvs bäras i Ergo-sele, om vi går längre sträckor. Har jag inte den med så går han själv, så det är inte orken det hänger på! ; ) Jag tror att vi tror att våra barn orkar mindre än vad de verkligen gör! Finns ingen möjlighet att åka vagn eller bäras, ja, då går de ändå! När Fredrik är hos dagmamman går de MASSOR och ingen klagar och vill åka vagn!
  4. 2
    Inte riktigt Jag har ingen stor vagn längre till Fredrik utan bara en Maclaren paraplyvagn. Har jag den med så får jag mest bara släpa runt på den med alla grejer i och Fredrik själv springer omkring. Däremot vill han gärna \"åka på din rygg, mamma\", dvs bäras i Ergo-sele, om vi går längre sträckor. Har jag inte den med så går han själv, så det är inte orken det hänger på! ; ) Jag tror att vi tror att våra barn orkar mindre än vad de verkligen gör! Finns ingen möjlighet att åka vagn eller bäras, ja, då går de ändå! När Fredrik är hos dagmamman går de MASSOR och ingen klagar och vill åka vagn!
  5. Medlem sedan
    Apr 2003
    #3

    Selma sitter ibland i...

    en ihopfällbar sittvagn, om vi skall gå långt, jag har ju en dålig opererad rygg och lyfter henne definitivt inte mer än jag måste.
    Nu bor vi ju på landet, men om jag t.ex. ensam tar med henne på stan (vilket jag försöker undvika) för att uträtta ärenden vill ja nog att hon sitter still, att jag vet var jag har henne så hon inte springer iväg fort som attan under någon bil, jag kan inte springa efter p.ga. ryggen.
    Så jo - det händer att hon ännu sitter i den där vagnen än, men inte alls varje dag, det blir väl...en gång/vecka kanske ungefär. Och så kommer det nog att vara ½ år till åtminstone.
  6. 3
    Selma sitter ibland i... en ihopfällbar sittvagn, om vi skall gå långt, jag har ju en dålig opererad rygg och lyfter henne definitivt inte mer än jag måste.
    Nu bor vi ju på landet, men om jag t.ex. ensam tar med henne på stan (vilket jag försöker undvika) för att uträtta ärenden vill ja nog att hon sitter still, att jag vet var jag har henne så hon inte springer iväg fort som attan under någon bil, jag kan inte springa efter p.ga. ryggen.
    Så jo - det händer att hon ännu sitter i den där vagnen än, men inte alls varje dag, det blir väl...en gång/vecka kanske ungefär. Och så kommer det nog att vara ½ år till åtminstone.
  7. Karin med Maja
    #4

    sover bara

    i vagnen på dagis... häromdagen när vi tog hem alla grejer från Majas vanliga dagis (de är på ett annat dagis ett par veckor nu) så såg jag att det var lite mögel på insidan av suffletten (urk). Sånt där svart äckel som det kan bli på duschdraperier och så alltså. Men hon ska ju bara ha vagnen på dagis denna vecka, för sen har vi semester, så jag gjorde inget åt det.
    Annars åks det typ aldrig vagn, men om jag skulle gå på Skansen eller nåt skulle jag nog ta med paraplysulkyn
  8. 4
    sover bara i vagnen på dagis... häromdagen när vi tog hem alla grejer från Majas vanliga dagis (de är på ett annat dagis ett par veckor nu) så såg jag att det var lite mögel på insidan av suffletten (urk). Sånt där svart äckel som det kan bli på duschdraperier och så alltså. Men hon ska ju bara ha vagnen på dagis denna vecka, för sen har vi semester, så jag gjorde inget åt det.
    Annars åks det typ aldrig vagn, men om jag skulle gå på Skansen eller nåt skulle jag nog ta med paraplysulkyn
  9. Medlem sedan
    Mar 2005
    #5

    Vilken

    MacLaren har du? Funderar på om en paraplyvagn skulle vara ett bättre alternativ än den vi har nu. Har en UJ till Daniel & har varit sååå nöjd med den, men nu känns den onödigt stor..

    Vad kostar en MacLaren?
  10. 5
    Vilken MacLaren har du? Funderar på om en paraplyvagn skulle vara ett bättre alternativ än den vi har nu. Har en UJ till Daniel & har varit sååå nöjd med den, men nu känns den onödigt stor..

    Vad kostar en MacLaren?
  11. magnolia
    #6

    Vet inte nu

    för jag köpte min för två år sedan. Modellen heter Quest och jag tror inte ens den modellen finns kvar längre. När jag köpte min så kostade den strax under tusenlappen. Den är ju behändig och smidig, men usel på knöligt underlag (därav ERGOn). Av paraplyvagnar tror jag dock att maclaren håller bäst kvalitet.
  12. 6
    Vet inte nu för jag köpte min för två år sedan. Modellen heter Quest och jag tror inte ens den modellen finns kvar längre. När jag köpte min så kostade den strax under tusenlappen. Den är ju behändig och smidig, men usel på knöligt underlag (därav ERGOn). Av paraplyvagnar tror jag dock att maclaren håller bäst kvalitet.
  13. Medlem sedan
    Mar 2005
    #7

    Jo,

    din situation är ju helt annorlunda. Jag förstår att du har vagn till Selma pga ryggen. Dom är ju tunga att bära på även utan ryggproblem, så det måste ju vara nästintill omöjligt med dina besvär.
    Daniel springer inte iväg, men däremot kan han gå & gömma sej när vi är i nån affär. Inte alltid kul. :-/

    Jag har promenerat till & från dagis hela våren, men nu ska jag cykla istället. Sen när vädret inte tillåter cykling, får det bli buss eller tåg. Om vi inte fått en dagisplats på \"hemmaplan\" till dess! Hoppas kan man ju alltid! ;-)

    Syskonen har inte suttit i vagn såhär \"länge\", så jag blir ju alldeles förvirrad.
  14. 7
    Jo, din situation är ju helt annorlunda. Jag förstår att du har vagn till Selma pga ryggen. Dom är ju tunga att bära på även utan ryggproblem, så det måste ju vara nästintill omöjligt med dina besvär.
    Daniel springer inte iväg, men däremot kan han gå & gömma sej när vi är i nån affär. Inte alltid kul. :-/

    Jag har promenerat till & från dagis hela våren, men nu ska jag cykla istället. Sen när vädret inte tillåter cykling, får det bli buss eller tåg. Om vi inte fått en dagisplats på \"hemmaplan\" till dess! Hoppas kan man ju alltid! ;-)

    Syskonen har inte suttit i vagn såhär \"länge\", så jag blir ju alldeles förvirrad.
  15. Medlem sedan
    Mar 2005
    #8

    Daniel

    sover aldrig på dagis & när han gjorde det, så sov dom inne. Vet att Skansen har uthyrning av vagnar, så egentligen slipper man släpa vagn dit om man inte vill. Jag har ju oftast matsäck med mej & då kan ju den vara i vagnen.

    Vad har du för paraplyvagn?

    Filmjölk ska funka på mögelfläckar! :-)
  16. 8
    Daniel sover aldrig på dagis & när han gjorde det, så sov dom inne. Vet att Skansen har uthyrning av vagnar, så egentligen slipper man släpa vagn dit om man inte vill. Jag har ju oftast matsäck med mej & då kan ju den vara i vagnen.

    Vad har du för paraplyvagn?

    Filmjölk ska funka på mögelfläckar! :-)
  17. Medlem sedan
    Mar 2005
    #9

    Funkar

    det att köra med din vagn på t.ex Skansen eller är det knöligt?
    Kanske ska leta på Blocket & se om jag hittar nåt. Annars får det bli en sväng till barnvagnsbutiken nån dag.

    Har Fredrik gott om plats i vagnen? Har för mej att han är en stor kille.
  18. 9
    Funkar det att köra med din vagn på t.ex Skansen eller är det knöligt?
    Kanske ska leta på Blocket & se om jag hittar nåt. Annars får det bli en sväng till barnvagnsbutiken nån dag.

    Har Fredrik gott om plats i vagnen? Har för mej att han är en stor kille.
  19. Karin med Maja
    #10

    det är

    en billig en, Babyproffsen, men den har funkat finfint för oss och har fullt liggläge och sådär.

    Tack för tipset om filmjölk! Det ska jag prova
  20. 10
    det är en billig en, Babyproffsen, men den har funkat finfint för oss och har fullt liggläge och sådär.

    Tack för tipset om filmjölk! Det ska jag prova
  21. Medlem sedan
    Feb 2003
    #11

    Nej

    Eftersom vi åker rätt långt till dagis fortfarande, 10 min rask promenad till tunnelbanan, 10 min tunnelbana och sedan 10 min rask promenad igen så är det väldigt praktiskt att ha vagn för att det inte ska ta ännu längre tid på morgnarna. Ibland åker vi bil istället.

    Sedan är det praktiskt att ha vagn om man ska på en längre utflykt som till Skansen, eller som idag när Anders och Viggo tog buss till Vaxholm och sedan båt ut till svärmors sommarställe. Om inte annat för att lasta grejor på och ha att sova i (Viggo somnade gott på båten efter att ha gått upp extra tidigt imorse).

    Däremot uppmuntrar vi ju Viggo att gå så mycket han vill och orkar när vi inte har bråttom någonstans.

    Mvh,
    Susanne
  22. 11
    Nej Eftersom vi åker rätt långt till dagis fortfarande, 10 min rask promenad till tunnelbanan, 10 min tunnelbana och sedan 10 min rask promenad igen så är det väldigt praktiskt att ha vagn för att det inte ska ta ännu längre tid på morgnarna. Ibland åker vi bil istället.

    Sedan är det praktiskt att ha vagn om man ska på en längre utflykt som till Skansen, eller som idag när Anders och Viggo tog buss till Vaxholm och sedan båt ut till svärmors sommarställe. Om inte annat för att lasta grejor på och ha att sova i (Viggo somnade gott på båten efter att ha gått upp extra tidigt imorse).

    Däremot uppmuntrar vi ju Viggo att gå så mycket han vill och orkar när vi inte har bråttom någonstans.

    Mvh,
    Susanne
  23. Medlem sedan
    Jun 2003
    #12

    Lova har....

    oftast ingen vagn. Eftersom hon nu har en lillasyster har vi köpt en ståbräda till den vagnen.
    Om vi hela familjen ska ut på en lite längre promenad så tar vi med både Lovas sulky och sagas vagn.Lova har alldrig tyckt om att sitta i vagn utan vill mest springa runt, full fart är det på henne!
  24. 12
    Lova har.... oftast ingen vagn. Eftersom hon nu har en lillasyster har vi köpt en ståbräda till den vagnen.
    Om vi hela familjen ska ut på en lite längre promenad så tar vi med både Lovas sulky och sagas vagn.Lova har alldrig tyckt om att sitta i vagn utan vill mest springa runt, full fart är det på henne!
  25. magnolia
    #13

    Jadå

    han har gott om plats, inga problem.
    På Skansen är det ju rätt mycket kullersten och DET går faktiskt inte, om man inte vill ge barnet hjärnskakning på kuppen. Det finns ju ingen dämpning alls, egentligen.
    Jag skulle, om jag var du, köpa en Sitty eller Softy istället (om du verkligen vill byta bort din UJ, vilket inte JAG skulle göra) så att den funkar att köra när vintern kommer. Daniel kanske fortfarande vill sitta i vagn då, när det är tungt att gå med overall och föret är tyngre att gå i?
    Jag har bytt MÅNGA vagnar och jag har alltid ångrat när jag bytt från stort till litet, för det bästa med en vagn är egentligen att kunna lasta en massa grejer i den!
  26. 13
    Jadå han har gott om plats, inga problem.
    På Skansen är det ju rätt mycket kullersten och DET går faktiskt inte, om man inte vill ge barnet hjärnskakning på kuppen. Det finns ju ingen dämpning alls, egentligen.
    Jag skulle, om jag var du, köpa en Sitty eller Softy istället (om du verkligen vill byta bort din UJ, vilket inte JAG skulle göra) så att den funkar att köra när vintern kommer. Daniel kanske fortfarande vill sitta i vagn då, när det är tungt att gå med overall och föret är tyngre att gå i?
    Jag har bytt MÅNGA vagnar och jag har alltid ångrat när jag bytt från stort till litet, för det bästa med en vagn är egentligen att kunna lasta en massa grejer i den!
  27. Medlem sedan
    Nov 1999
    #14

    Nope!

    Inte i närheten! Han älskar sin sulky! Jag kommer nog att behålla den även framöver och kombinera sulky och bärsjal vid promenader när Carl blir storebror...
  28. 14
    Nope! Inte i närheten! Han älskar sin sulky! Jag kommer nog att behålla den även framöver och kombinera sulky och bärsjal vid promenader när Carl blir storebror...
  29. Medlem sedan
    Oct 2002
    #15

    Nästan

    Meja går i stort sett alltid, någon gång om hon är jättetrött och vi tror att hon kommer vilja sova tar vi med den.
  30. 15
    Nästan Meja går i stort sett alltid, någon gång om hon är jättetrött och vi tror att hon kommer vilja sova tar vi med den.
  31. Medlem sedan
    Dec 2003
    #16

    Nej, inte alls,

    Har en liten latmask här hemma som vill åka vagn eller bli buren. Eller så sitter storasyster ibland i vagnen och Lucas står på brädan. Helst vill han nog stå på brädan bara. Längtar tills jag slipper vagnen.
  32. 16
    Nej, inte alls, Har en liten latmask här hemma som vill åka vagn eller bli buren. Eller så sitter storasyster ibland i vagnen och Lucas står på brädan. Helst vill han nog stå på brädan bara. Längtar tills jag slipper vagnen.
  33. Medlem sedan
    Feb 2003
    #17

    Nä men

    Elvira åker bräda eller går när jag är ensam med alla 3 barnen. Men på helgerna när J. är hemma då åker hon gärna i sin vagn.
  34. 17
    Nä men Elvira åker bräda eller går när jag är ensam med alla 3 barnen. Men på helgerna när J. är hemma då åker hon gärna i sin vagn.
  35. Cissi med Gustav bf 11/10
    #18

    Nej

    Men det blir mindre och mindre. Han orkar inte en hel dag gåendes (som igår när vi var på Liseberg) men frågar inte efter den om vi är utan.
  36. 18
    Nej Men det blir mindre och mindre. Han orkar inte en hel dag gåendes (som igår när vi var på Liseberg) men frågar inte efter den om vi är utan.
  37. Medlem sedan
    Jan 2003
    #19

    För det mesta

    men om vi ska på långpromenad eller på utflykt så tar jag med syskonvagnen.
  38. 19
    För det mesta men om vi ska på långpromenad eller på utflykt så tar jag med syskonvagnen.
  39. Medlem sedan
    Mar 2005
    #20

    Jag

    är väldigt osäker på om jag verkligen vill byta min UJ till förmån för en Sitty eller Softy. Har ju haft ett stoort antal vagnar till Daniel & UJ är helt klart den smidigaste att köra! MEN det känns dumt/stort att släpa på den när den (nästan) alltid är tom.

    I vintras satt Daniel i vagnen MAX 4 ggr, i övrigt var det pulka eller gå som gällde. Han hade inga problem med att gå i overall eller i mkt snö, så det hoppas jag att jag slipper grubbla på i vinter..

    Ska nog tänka igenom vagnbytet både en & fem gånger. :-p Kanske bäst att behålla den jag har?!

    Tack för dina svar & åsikter! :-) Kanske blir en (paraply)sulky i alla fall, vi åker ju till Mallis i september. Då lämnar jag i vilket fall som helst Daniels UJ hemma!
  40. 20
    Jag är väldigt osäker på om jag verkligen vill byta min UJ till förmån för en Sitty eller Softy. Har ju haft ett stoort antal vagnar till Daniel & UJ är helt klart den smidigaste att köra! MEN det känns dumt/stort att släpa på den när den (nästan) alltid är tom.

    I vintras satt Daniel i vagnen MAX 4 ggr, i övrigt var det pulka eller gå som gällde. Han hade inga problem med att gå i overall eller i mkt snö, så det hoppas jag att jag slipper grubbla på i vinter..

    Ska nog tänka igenom vagnbytet både en & fem gånger. :-p Kanske bäst att behålla den jag har?!

    Tack för dina svar & åsikter! :-) Kanske blir en (paraply)sulky i alla fall, vi åker ju till Mallis i september. Då lämnar jag i vilket fall som helst Daniels UJ hemma!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Barn som slutat gymnasiet...
    By mananna in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-08-13, 09:02
  2. När har era barn slutat med
    By Lindsey77 in forum Bebissnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-01-02, 20:28
  3. Har Halens slutat med barn?
    By totten2 in forum Småbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-13, 13:48
  4. Ngn som slutat sitta i vagn?
    By Mirva m. V & D in forum _0404 Aprilbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-01-28, 20:15
  5. har era barn slutat med nattblöja
    By CHENOA in forum _0210 Oktoberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-12-13, 16:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar