arg tvååring! arg, arg aaaarg!!!
_0403 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2002
    #1

    arg tvååring! arg, arg aaaarg!!!

    Hur har era små det med humöret? Jag vet snart varken ut el in med Freja. Gud i brallan vad hon är envis och arg och högljud just nu. Det räcker med minsta lilla motgång eller motstånd så flippar hon ur helt. Skriker och gormar och är fullständigt oresonlig. Jag tycker det är riktigt jobbigt! Vi försöker bekräfta hennes känslor och låta henne vara arg utan att hon för den skull får sin vilja igenom. Men efter en kvarts illvrål så tappar man lätt humöret själv oxå. *dåligt samvete* Det är så trist när man inser att man nästan låter bli att plocka det där smultronet man hittar i diket åt henne bara för att slippa utbrottet från hennes sida när hon inte kan få mera.

    Och dessutom så är hon ute efter att provocera mkt - hon gör saker som vi mkt tydligt markerat för henne att det inte är ok att göra_what_so_ever_. tex spottas (det värsta jag vet!!), kasta mat på golvet, puttas etc. Jag blir tokig. Det är ju tur att hon däremellan är världens goaste, påhittigaste och mysigaste tjejja samt att hon (än så länge) inte ger sig på lillasyster.

    Vad sjutton gör man för fel?? Hur har ni andra det med era barns humör/trots?
  2. 1
    arg tvååring! arg, arg aaaarg!!! Hur har era små det med humöret? Jag vet snart varken ut el in med Freja. Gud i brallan vad hon är envis och arg och högljud just nu. Det räcker med minsta lilla motgång eller motstånd så flippar hon ur helt. Skriker och gormar och är fullständigt oresonlig. Jag tycker det är riktigt jobbigt! Vi försöker bekräfta hennes känslor och låta henne vara arg utan att hon för den skull får sin vilja igenom. Men efter en kvarts illvrål så tappar man lätt humöret själv oxå. *dåligt samvete* Det är så trist när man inser att man nästan låter bli att plocka det där smultronet man hittar i diket åt henne bara för att slippa utbrottet från hennes sida när hon inte kan få mera.

    Och dessutom så är hon ute efter att provocera mkt - hon gör saker som vi mkt tydligt markerat för henne att det inte är ok att göra_what_so_ever_. tex spottas (det värsta jag vet!!), kasta mat på golvet, puttas etc. Jag blir tokig. Det är ju tur att hon däremellan är världens goaste, påhittigaste och mysigaste tjejja samt att hon (än så länge) inte ger sig på lillasyster.

    Vad sjutton gör man för fel?? Hur har ni andra det med era barns humör/trots?
  3. Xappoline
    #2

    Inget fel

    Jag börjar nästan undra om Kevin missat det här med tvåårstrots för han visar i dagsläget inga sådana tendenser över huvudtaget. Jag kommer säkert få min beskärda del, säkert efter att ha bett om det på det här viset!
    Men Kevin är väldigt sansad. Han får inga utbrott och gör inget bara för att retas. Han är faktiskt väldigt go och lugn hela tiden (yeah right, gissa vem som kommer vara ett monster efter semestern med pappa!).

    Jag förmodar att det inte finns något att göra åt det där du beskriver, mer än att acceptera att det är så barn i våra barns ålder beter sig och att det liksom är mänskligt att tappa humöret. Det är inte många man umgås med som kan bete sig så illa som ens barn kan men man fortfarande vill umgås med dem. Det är faktiskt rätt pestiga sällskapsvillkor de tillhandahåller ibland!

    Jag tror man kan sammanfatta det med att du inte gör något fel. Jag tror inte du gör det.

    När Kevin säger att han måste ha fler sniglar (fast man hittat någon genom lykta, ekolod och god letarförmåga) så säger jag att han ska säga till om han ser någon så ska vi plocka den med. På så sätt löser jag en del konflikter, genom att lämna ansvaret på honom.
    Mamma plockar jättegärna en snigel, kan Kevin kanske säga till när han ser en?
    Kanske funkar det även på smultron?
  4. 2
    Inget fel Jag börjar nästan undra om Kevin missat det här med tvåårstrots för han visar i dagsläget inga sådana tendenser över huvudtaget. Jag kommer säkert få min beskärda del, säkert efter att ha bett om det på det här viset!
    Men Kevin är väldigt sansad. Han får inga utbrott och gör inget bara för att retas. Han är faktiskt väldigt go och lugn hela tiden (yeah right, gissa vem som kommer vara ett monster efter semestern med pappa!).

    Jag förmodar att det inte finns något att göra åt det där du beskriver, mer än att acceptera att det är så barn i våra barns ålder beter sig och att det liksom är mänskligt att tappa humöret. Det är inte många man umgås med som kan bete sig så illa som ens barn kan men man fortfarande vill umgås med dem. Det är faktiskt rätt pestiga sällskapsvillkor de tillhandahåller ibland!

    Jag tror man kan sammanfatta det med att du inte gör något fel. Jag tror inte du gör det.

    När Kevin säger att han måste ha fler sniglar (fast man hittat någon genom lykta, ekolod och god letarförmåga) så säger jag att han ska säga till om han ser någon så ska vi plocka den med. På så sätt löser jag en del konflikter, genom att lämna ansvaret på honom.
    Mamma plockar jättegärna en snigel, kan Kevin kanske säga till när han ser en?
    Kanske funkar det även på smultron?
  5. Ulrika m Ebba o Klara
    #3

    Ja, och?

    *s* Tror du att Freja är unik, va? HAHAHAHA, think again, my friend! :-D

    Ebba får också spunk av det mesta, även om hon mellan utbrotten är av det gosigaste slag man kan tänka sig. Men OJ vad arg hon kan bli. Ibland känns det nästan som om hon spelar över för att \"öva\" sig på känslokalibrering. Jag kan få för mig att hon inte pallar att bli riktigt så där ap-sur, men \"måste\" . Och att det gör henne ännu argare....

    Ebba leeeeesssen! Ebba ARG! Ebba VILL INTE! Ebba VILL!

    Mein Gott! Jag blir alldeles matt, och då traskade ändå ungen lyckligt iväg till dagis med far sin för en kvart sedan :-)

    Det kommer och det går, och jag känner att jag står ut med det utan problem, så länge hon är snäll och go mot lillasyster. Och det är hon! Maken är lite rädd att hon är epileptisk för att hon blir så okontaktbar i sin ilska och liksom rycker och framstöter stötiga ljud \"unh unh unh unh unh\" i all oändlighet. Det tror inte jag, men du får en idé om att det finns fler knäppisar än din!

    Håll ut! Det verkar va rätt mycket i görningen i Frejsans liv - det kommer att bli bättre igen!!!!
  6. 3
    Ja, och? *s* Tror du att Freja är unik, va? HAHAHAHA, think again, my friend! :-D

    Ebba får också spunk av det mesta, även om hon mellan utbrotten är av det gosigaste slag man kan tänka sig. Men OJ vad arg hon kan bli. Ibland känns det nästan som om hon spelar över för att \"öva\" sig på känslokalibrering. Jag kan få för mig att hon inte pallar att bli riktigt så där ap-sur, men \"måste\" . Och att det gör henne ännu argare....

    Ebba leeeeesssen! Ebba ARG! Ebba VILL INTE! Ebba VILL!

    Mein Gott! Jag blir alldeles matt, och då traskade ändå ungen lyckligt iväg till dagis med far sin för en kvart sedan :-)

    Det kommer och det går, och jag känner att jag står ut med det utan problem, så länge hon är snäll och go mot lillasyster. Och det är hon! Maken är lite rädd att hon är epileptisk för att hon blir så okontaktbar i sin ilska och liksom rycker och framstöter stötiga ljud \"unh unh unh unh unh\" i all oändlighet. Det tror inte jag, men du får en idé om att det finns fler knäppisar än din!

    Håll ut! Det verkar va rätt mycket i görningen i Frejsans liv - det kommer att bli bättre igen!!!!
  7. Medlem sedan
    Jul 2003
    #4

    Lång fas

    Jodå, det känns igen. Eftersom Hugo FORTFARANDE inte pratar så mycket vrålar och skriker han dessto mer när han blir arg. Det senaste är att när han inte får som han vill sträcker han armarna över huvudet och ropar \"Heja Hugo heja Hugo!\" som för att peppa sig själv. Att riktigt klassisk kasta sig på marken/golvet och banka med händerna är också en favorit.

    Jag har länge tänkt att det är en fas, som går över, men det har varit en riktigt lång fas. Men jag tror mig märka att utbrotten börjat avta. Peppar, peppar....

    Håll ut! Snart är tjejerna och killarna de goaste i världen igen ;-)
  8. 4
    Lång fas Jodå, det känns igen. Eftersom Hugo FORTFARANDE inte pratar så mycket vrålar och skriker han dessto mer när han blir arg. Det senaste är att när han inte får som han vill sträcker han armarna över huvudet och ropar \"Heja Hugo heja Hugo!\" som för att peppa sig själv. Att riktigt klassisk kasta sig på marken/golvet och banka med händerna är också en favorit.

    Jag har länge tänkt att det är en fas, som går över, men det har varit en riktigt lång fas. Men jag tror mig märka att utbrotten börjat avta. Peppar, peppar....

    Håll ut! Snart är tjejerna och killarna de goaste i världen igen ;-)
  9. Ida m Jennie & Pontus
    #5

    Minst 5 psykbryt per dag

    Och det är absolut minimum. Jennie blir arg genom att börja gråta hysteriskt och bli riktigt förtvivlad. Man hör ingen skillnad på om hon är rädd eller tokarg men däremot här jag skillnad på smärtskrik.

    Och varje amning när inte Peter är hemma slutar i ett brandlarmsanfall från Jennies sida för det finns ju inte en chans att jag ska kunna sitta still i 30 minuter och amma utan att hon blir arg över att hon inte får som hon vill någon gång under tiden.

    Jag hoppas att det här är en fas som går över relativt snart för jag håller på att bli tokig på oljudet.
  10. 5
    Minst 5 psykbryt per dag Och det är absolut minimum. Jennie blir arg genom att börja gråta hysteriskt och bli riktigt förtvivlad. Man hör ingen skillnad på om hon är rädd eller tokarg men däremot här jag skillnad på smärtskrik.

    Och varje amning när inte Peter är hemma slutar i ett brandlarmsanfall från Jennies sida för det finns ju inte en chans att jag ska kunna sitta still i 30 minuter och amma utan att hon blir arg över att hon inte får som hon vill någon gång under tiden.

    Jag hoppas att det här är en fas som går över relativt snart för jag håller på att bli tokig på oljudet.
  11. Medlem sedan
    Aug 2002
    #6

    pestiga sällskapsvillkor *s*

    Det var dagens fyndigaste uttryck! :) Men så är det ju verkligen ibland! Det finns verkligen ingen så kan göra mig så arg och förtvivlad som mina barn men å andra sidan så fnns det inte heller någon som kan göra mig så upp över öronen förälskad och lycklig ända in i själen.

    Skulle önska att \"smultronbekymmret\" gick att lösa enligt ditt förslag...men, men...dit har vi långt!

    Tack o kram!
  12. 6
    pestiga sällskapsvillkor *s* Det var dagens fyndigaste uttryck! :) Men så är det ju verkligen ibland! Det finns verkligen ingen så kan göra mig så arg och förtvivlad som mina barn men å andra sidan så fnns det inte heller någon som kan göra mig så upp över öronen förälskad och lycklig ända in i själen.

    Skulle önska att \"smultronbekymmret\" gick att lösa enligt ditt förslag...men, men...dit har vi långt!

    Tack o kram!
  13. Medlem sedan
    Aug 2002
    #7

    känner igen...

    ..det där med att hon liksom \"måste\" bli toksur fast hon eg inte har ngn lust vilket leder till att det hela går över styr totalt. Tvångsmässiga raseriutbrott...ack, ack. Jobbigt men dom ska väl igenom detta oxå. Och vi päron med för den delen. Skönt att veta att det finns fler små marsdamer med klös i!!

    Ett par ggr har jag nästan väntat mig att hon ska börja affektkrampa, när hon liksom inte klarar av att skrika mer och hela ungen rycker och ullkar av \"raseri-tics\".

    Dagsformen är ganska avgörande har jag märkt nu senaste dagarna. Idag har vi klarat oss ganska bra från större drabbningar.

    Tack för ditt engagemang!
  14. 7
    känner igen... ..det där med att hon liksom \"måste\" bli toksur fast hon eg inte har ngn lust vilket leder till att det hela går över styr totalt. Tvångsmässiga raseriutbrott...ack, ack. Jobbigt men dom ska väl igenom detta oxå. Och vi päron med för den delen. Skönt att veta att det finns fler små marsdamer med klös i!!

    Ett par ggr har jag nästan väntat mig att hon ska börja affektkrampa, när hon liksom inte klarar av att skrika mer och hela ungen rycker och ullkar av \"raseri-tics\".

    Dagsformen är ganska avgörande har jag märkt nu senaste dagarna. Idag har vi klarat oss ganska bra från större drabbningar.

    Tack för ditt engagemang!
  15. Medlem sedan
    Jan 2003
    #8

    Alltså, jag måste faktistk gå mot..

    ...strömmen för en gångs skull! Jonna är nämligen riktigt medgörlig dessa dagar. Alltså, missförstå mej inte, visst kan hon med både böla, gnälla, kasta sej i backen och allt det där när man råkar hjälpa då hon \"kan det sälv\". Men ändå, nä. Det har varit mkt värre. Och jag vidhåller ännu att en gnäll-vägra-sova-bebis är tusen gånger jobbigare än en Jonna. Än två Jonna t.o.m. Och då har hon ändå slutat sova middag!

    När Jonna spottas (vilket hon oxå gör tyvärr) eller slåss på oss/lillasyster/Mozilla blir det först en varning och sedan trappan i två minuter. Sen får hon be om ursäkt och så kör vi på som vanligt igen. Och baske mej, det tar faktiskt skruv!

    Vill dock påpeka att jag är mer än övertygad om att ni inte gör ett endaste fel. Våra knottar är ju på väg in i den värsta trotsen vid 2,5 snart och visst kommer det bli tufft många ggr, hur rätt vi än gör.

    Känns lite underligt att för en gångs skull inte nicka och hålla med! *ler*

    *peppkramar massor*
  16. 8
    Alltså, jag måste faktistk gå mot.. ...strömmen för en gångs skull! Jonna är nämligen riktigt medgörlig dessa dagar. Alltså, missförstå mej inte, visst kan hon med både böla, gnälla, kasta sej i backen och allt det där när man råkar hjälpa då hon \"kan det sälv\". Men ändå, nä. Det har varit mkt värre. Och jag vidhåller ännu att en gnäll-vägra-sova-bebis är tusen gånger jobbigare än en Jonna. Än två Jonna t.o.m. Och då har hon ändå slutat sova middag!

    När Jonna spottas (vilket hon oxå gör tyvärr) eller slåss på oss/lillasyster/Mozilla blir det först en varning och sedan trappan i två minuter. Sen får hon be om ursäkt och så kör vi på som vanligt igen. Och baske mej, det tar faktiskt skruv!

    Vill dock påpeka att jag är mer än övertygad om att ni inte gör ett endaste fel. Våra knottar är ju på väg in i den värsta trotsen vid 2,5 snart och visst kommer det bli tufft många ggr, hur rätt vi än gör.

    Känns lite underligt att för en gångs skull inte nicka och hålla med! *ler*

    *peppkramar massor*
  17. Medlem sedan
    Aug 2002
    #9

    ..fasen avtar väl..

    ..just innan dom går in i puberteten va! *flin*

    Kan tänka mig hugos frustration när han \"vet\" vad han vill o menar men inte kan uttrycka sig så mkt! \"Heja hugo\" tycker jag *ursäkta* var skitgulligt. Kan tänka mig att du är av annan åsikt...:-))

    Tack för ditt svar! Kram!
  18. 9
    ..fasen avtar väl.. ..just innan dom går in i puberteten va! *flin*

    Kan tänka mig hugos frustration när han \"vet\" vad han vill o menar men inte kan uttrycka sig så mkt! \"Heja hugo\" tycker jag *ursäkta* var skitgulligt. Kan tänka mig att du är av annan åsikt...:-))

    Tack för ditt svar! Kram!
  19. Medlem sedan
    Aug 2002
    #10

    bryta ihop?

    Kanske vi kan låta dom bryta ihop tillsammans ngn dag nästa vecka om ni är hemma och allt är bra med er?
  20. 10
    bryta ihop? Kanske vi kan låta dom bryta ihop tillsammans ngn dag nästa vecka om ni är hemma och allt är bra med er?
  21. Ida m Jennie & Pontus
    #11

    Inte nästa vecka...

    ... då är vi fortfarande i Umeå men vi är hemma från den 30:e när sambon börjar jobba.

    Skulle verkligen vara superkul att ses så vi måste försöka få till nåt snart.
  22. 11
    Inte nästa vecka... ... då är vi fortfarande i Umeå men vi är hemma från den 30:e när sambon börjar jobba.

    Skulle verkligen vara superkul att ses så vi måste försöka få till nåt snart.
  23. Medlem sedan
    Aug 2002
    #12

    lovely!

    Vad skönt att Jonna börjar ta lite reson. Det sista man behöver när man har krävande bebis är ju en till.

    En spottlosska följs även hos oss av en varning - och då kommer det precis varenda gång en spott till....*suck*, och sedan blir det två minuter i hallen under hatthyllan och efter det kram o förlåt. Tyvärr verkar det som om hon än så länge tycker det är värt mödan att få sitta i hallen och ha trist och tjuta bara för att få skvätta lite saliv runt sig...Hoppas även hon snart inser att det suger.

    Tack för peppen! Fasen vad man kan känna sig uppgiven ibland. Det är tur denna sida finns.
    Kram!
  24. 12
    lovely! Vad skönt att Jonna börjar ta lite reson. Det sista man behöver när man har krävande bebis är ju en till.

    En spottlosska följs även hos oss av en varning - och då kommer det precis varenda gång en spott till....*suck*, och sedan blir det två minuter i hallen under hatthyllan och efter det kram o förlåt. Tyvärr verkar det som om hon än så länge tycker det är värt mödan att få sitta i hallen och ha trist och tjuta bara för att få skvätta lite saliv runt sig...Hoppas även hon snart inser att det suger.

    Tack för peppen! Fasen vad man kan känna sig uppgiven ibland. Det är tur denna sida finns.
    Kram!
  25. Medlem sedan
    Aug 2002
    #13

    då siktar vi på det!

    Vi får bestämma var, hur o när lite senare då!

    Ha det gott!
  26. 13
    då siktar vi på det! Vi får bestämma var, hur o när lite senare då!

    Ha det gott!
  27. Medlem sedan
    Aug 2002
    #14

    förresten!!!

    Hur går det med nätterna och allt tuttande nu?
  28. 14
    förresten!!! Hur går det med nätterna och allt tuttande nu?
  29. Medlem sedan
    Jan 2003
    #15

    Tyvärr åt skogen :(

    Tilde blev förstoppad av hela grejen så jag återupptog nattamningen. Ja tack - sa Tilde och spädde sedan efter hand på med ännu mer tuttande. Kvarstod gjorde förstoppningen. Så nu har jag helammat några dagar för att återställa magen. Tillbaka på ruta ett minus fem ungefär m.a.o. *gääääsp*

    Har skrivit mer här för den nyfikne:
    http://lillamy.nu/dagbok
  30. 15
    Tyvärr åt skogen :( Tilde blev förstoppad av hela grejen så jag återupptog nattamningen. Ja tack - sa Tilde och spädde sedan efter hand på med ännu mer tuttande. Kvarstod gjorde förstoppningen. Så nu har jag helammat några dagar för att återställa magen. Tillbaka på ruta ett minus fem ungefär m.a.o. *gääääsp*

    Har skrivit mer här för den nyfikne:
    http://lillamy.nu/dagbok
  31. Medlem sedan
    Aug 2002
    #16

    urk...

    vad jobbigt. Har läst din dagbok, förstår att orken tryter. Du är väldigt duktig på att skriva! Och sköta om bebisar med bråkig mage!

    MAssor med kramar!
  32. 16
    urk... vad jobbigt. Har läst din dagbok, förstår att orken tryter. Du är väldigt duktig på att skriva! Och sköta om bebisar med bråkig mage!

    MAssor med kramar!
  33. Medlem sedan
    Oct 2000
    #17

    En till som spottas!

    Fattar inte VAR har hon fått det ifrån?
    Det är när hon är så fly förbannad på mig eller Collin så hon vet vad hon ska göra - då spottar hon!!

    Jaa herregud säger jag - TJEJOR!!!!
    vilken skillnad.....
  34. 17
    En till som spottas! Fattar inte VAR har hon fått det ifrån?
    Det är när hon är så fly förbannad på mig eller Collin så hon vet vad hon ska göra - då spottar hon!!

    Jaa herregud säger jag - TJEJOR!!!!
    vilken skillnad.....
  35. Medlem sedan
    Jul 2003
    #18

    Hi hi

    Hejdå, jag tycker faktiskt också att det är rätt så gulligt och det är SVÅRT att hålla sig för skratt när han drar igång sin hejarramsa och man själv ska försöka vara sträng.

    Håll ut!
    Kram tebax
  36. 18
    Hi hi Hejdå, jag tycker faktiskt också att det är rätt så gulligt och det är SVÅRT att hålla sig för skratt när han drar igång sin hejarramsa och man själv ska försöka vara sträng.

    Håll ut!
    Kram tebax

Liknande trådar

  1. AAAARG
    By Studentmorsan in forum Försöker bli med barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-08-25, 12:55
  2. AAAARG!!! Vad har ni i VB?
    By AnnaHelena70 in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-11-11, 00:46
  3. Min tvååring :-)
    By Ameyo in forum _0506 Junibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-05, 12:32
  4. blir så aaaarg
    By hannapanna in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-11, 09:23
  5. Min tvååring
    By Milli in forum Föräldraskap
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-18, 17:51
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar